A SELF-TRAINING MODEL FOR THE TEACHING AND LEARNING PROCESS OF SOFTWARE ENGINEERIN

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37135/chk.002.21.10

Keywords:

Self- training, teaching and learning process, software engineering

Abstract

The present work is carried out taking into account the results of the application of diagnostic The present study considers the results of the application of diagnostic instruments: the observation of the teaching and learning process of Software Engineering in the Computer Engineering career in the University of Ciego de Ávila, a questionnaire to students and an interview with professors; where limitations revealed the solution of tasks that require the autonomous enrichment of knowledge. The application of scientific methods such as analysis, synthesis, inductive, deductive and information systematization, allowed to verify theoretical deficiencies for the transformation of this process. Therefore, the objective is aimed at developing a model about the dynamics of the student's self-training in the teaching and learning process of Software Engineering, by considering the relationship between self-appropriation of content and self-awareness. In general, an investigation was developed with an exploratory, descriptive and explanatory (mixed) methodological approach. The autonomous training model is materialized in theoretical-practical interactivity, from the logical integration that occurs between the self-appropriation of content and the self-awareness that the student achieves in the formative systematization. The impact of the proposal is expressed in its application in the construction of practical contributions for its implementation in the teaching practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ivet Espinosa Conde, Universidad de Ciego de Ávila Máximo Gómez Báez, Ciego de Ávila, Cuba

    Vicerrectoría de Investigación y Posgrado, Grupo de Grados Científicos

  • Raquel Diéguez Batista, Universidad de Ciego de Ávila Máximo Gómez Báez, Vicerrectoría de Investigación y Posgrado, Grupo de Grados Científicos, Ciego de Ávila, Cuba

    Profesor Titular de Matemática y Física, Máster en Ciencias de la Educación, Doctor en  Ciencias de la Educación. Profesor del Grupo de Grados Científicos de la Universidad.

  • Yulkeydis Martínez Espinosa, Universidad de Ciego de Ávila Máximo Gómez Báez, Vicerrectoría Docente, Centro de Estudios Educacionales, Ciego de Ávila, Cuba

    Profesor Titular, Ingeniero Informático, Máster en Informática Aplicada. Profesor del Centro de Estudios Educacionales de la Universidad

References

Alarcón, R. A., Guzmán, Y., & García, M. (2019). Formación integral en la Educación Superior: una visión cubana. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 7(3), 73-82. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322019000300010

Anaya, R. (2012). Una visión de la enseñanza de la Ingeniería de Software como apoyo al mejoramiento de las empresas de software. Universidad Eafit, 42(141), 60-76. https://www.redalyc.org/pdf/215/21514105.pdf

Barajas, J. I., & Ochoa, E. (2021). Autoformación online para la búsqueda y recuperación de información en una biblioteca virtual. Campus virtuales, 10(2), 27-49. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8053693

Betanco, J. A. (2020). Una buena práctica de empresa, es clave para el desarrollo profesional de estudiantes de Energía Renovable. Revista Multi-Ensayos, 6(11), 67-76. https://doi.org/10.5377/multiensayos.v6i11.9291

Ciudad, F., & Soto, N. (2006). La enseñanza de la Ingeniería de Software (ISW) en la Universidad de las Ciencias Informáticas (UCI) utilizando emisiones televisivas didácticas. UCIENCIA. II Conferencia Científica de la Universidad de Ciencias Informáticas, La Habana, Cuba.

Delgado, L. C, & Díaz, L. M. (2021). Modelos de desarrollo de software. Revista Cubana de Ciencias Informáticas, 15(1), 3-14. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=s2227-18992021000100037#aff2

Enríquez, R. I. (2021). La Efectividad del aprendizaje activo en la práctica docente. EduSol, 21(74), 102-110. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912021000100102

Facultad de Ingeniería Informática. (2019). Programa de la Disciplina Ingeniería y Gestión de Software. UNICA.

Fuentes, H. (2009). Pedagogía y didáctica de la Educación Superior. Universidad de Oriente.

Guamán, V. J., & Espinoza, E. E. (2022). Aprendizaje basado en problemas para el proceso de enseñanza aprendizaje. Revista Universidad y Sociedad, 14(2), 124-133. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202022000200124

Gómez, R., & Moraleda, A. (2020). Aproximación a la Ingeniería de Software. Editorial Universitaria Ramón Areces.

Guitart, I., Rodríguez, M. E., Cabot, J., & Serra, M. (2006). Elección del modelo de evaluación: caso práctico para asignaturas de ingeniería del software. Universitat, XII Jornadas Enseñanza Universitaria de la Informática, España. http://bioinfo.uib.es/~joemiro/aenui/procJenui/Jen2006/prDef0035_96a3be3cf2.pdf

Hernández, M. L., Olguín, P. A., & Hernández, Y. (2019). Transformando la enseñanza de Ingeniería de Software a nivel posgrado. En Tendencias y desafíos en la innovación educativa: un debate abierto (pp. 1159-1167). Laboratorio Nacional de Informática Avanzada. https://www.repo-ciie.dfie.ipn.mx/pdf/480.pdf

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación (5° Ed.). McGraw Hill Interamericana.

Incencio, G. S., Guerra, L. M., & Lissabet, J. L. (2022). Caracterización epistemológica del proceso de enseñanza-aprendizaje de la asignatura Ingeniería de Software I. Edusol, 22(80), 1-14. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912022000300176

Jiménez, D., González, J. J., & Tornel, M. (2020). Metodologías activas en la Universidad y su relación con los enfoques de enseñanza. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 24(1), 76-94. https://doi.org/10.30827/profesorado.v24i1.8173

Labra, E., Fernández, D., Calvo, J., & Cernuda del Río, A. (2006). Una experiencia de aprendizaje basado en proyectos utilizando herramientas colaborativas de desarrollo de software libre. Universitat, XII Jornadas de Enseñanza Universitaria de la Informática, España. http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/127576?mode=full

Linares, M., Aleas, M., Mena, J. A., Cruz, D., & Rosales, D. (2019). Comportamiento histórico de la enseñanza del diseño de software para la carrera Sistemas de Información en Salud. Revista Cubana de Informática Médica, 11(2), 1684-1859. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18592019000200158

Mariño, S. I., López, M. V., & Golobisky, M. F. (2001). Un software interactivo orientado a la enseñanza del Método de Programación por Camino Crítico. CACIC, VII Congreso Argentino de Ciencias de la Computación, Argentina. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/23209

Menéndez, S. (16 de junio de 2020). El sentido de aprender. Enfoque Educación. https://blogs.iadb.org/educacion/es/elsentidodeaprender/

Ministerio de Educación República de Cuba [MINED]. (15 al 18 de mayo de 2001). Contenido de la educación y estrategias de aprendizaje para el siglo XXI. Seminario Subregional sobre el Desarrollo Curricular para Aprender a Vivir Juntos. MINED. http://www.ibe.unesco.org/fileadmin/user_upload/archive/curriculum/Caribbean/CaribbeanPdf/cuba.pdf

Ministerio de Educación Superior [MES]. (2017). Plan de estudio E carrera Ingeniería Informática. MES.

Ministerio de Educación Superior [MES]. (2022). Reglamento organizativo del proceso docente y de dirección del trabajo docente y metodológico para las carreras unversitarias. MES.

Monroy, M. E., Chanchí, G. E., & Ospina, M. A. (2022). Desarrollo de habilidades técnicas en ingeniería de software aplicando ingeniería inversa. Revista Boletín Redipe, 11(1), 34-50. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/1661

Montoya-Suárez, L. M., & Pulgarín-Mejía, E. (2013). Enseñanza en la Ingeniería de Software: aproximación a un estado del arte. Lámpsakos, 9(10), 76-91. https://revistas.ucatolicaluisamigo.edu.co/index.php/lampsakos/article/download/1338/1216

Morales, Y., Aguilar, V., & Rodríguez, C. (2018). Los medios de enseñanza para la apropiación de contenidos profesionales. Mendive. Revista de Educación, 16(1), 65-78. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962018000100065

Naya, I., & Oliva, K. (2015). Sistema evaluador de habilidades y de recomendación para el apoyo al proceso de enseñanza-aprendizaje de la Ingeniería de Software [Tesis de pregrado, Universidad de las Ciencias Informáticas]. Repositorio de la Universidad de las Ciencias Informáticas. https://repositorio.uci.cu/jspui/handle/123456789/7055

Ramos, J. M., & Vidal, R. (2016). ¿Cómo realizar la sistematización de la práctica educativa? Docencia e Investigación, 41(26), 53-76. https://revista.uclm.es/index.php/rdi/issue/view/26

Taran, G. (2007). Using games in software engineering education to teach risk management. Cseet’07. 20th Conference Software Engineering Education & Training. https://ieeexplore.ieee.org/document/4271608

Tejeda, R. (2015). El aporte teórico en investigaciones asociadas a las ciencias pedagógicas. Didáctica y Educación, 6(6), 103-120. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/438

Trujillo, T. (2019). Reflexiones sobre el proceso enseñanza- aprendizaje. Correo Científico Médico, 23(4), 2187-2191. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812019000401460

Veloso, A., & Veloso, E. (2022). La educación de la personalidad del Licenciado en Psicología: cómo estimularla desde la formación profesional. Revista Integración Académica en Psicología, 4(10), 85-96. https://www.alfepsi.org/revista-integracion-academica-en-psicologia-vol-4-n10/

Vigotsky, L. (1987). Teoría del desarrollo cultural de las funciones psíquicas. Pueblo y Educación.

Zapata, C. M., & Duarte, M. I. (2008). El juego de la consistencia: una estrategia didáctica para la Ingeniería de Software. Revista Técnica Ingeniería de la Universidad del Zulia, 31(1), 1–10. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-07702008000100002

Zapata, C. M., González, G., & Manjarrés, R. A. (2012). Un juego para la enseñanza de métodos de desarrollo de software [Tesis de pregrado, Universidad de Medellín]. Repositorio de la Universdidad de Medellín. https://repository.udem.edu.co/handle/11407/2323?locale-attribute=en

Zapata, C. M., Villegas, S. M., & Arango, F. (2012). Reglas de consistencia entre modelos de requisitos de un método. Universidad Eafit, 42(141), 40-59. https://www.redalyc.org/pdf/215/21514104.pdf

Published

2023-08-15

Issue

Section

RESEARCH ARTICLES

How to Cite

A SELF-TRAINING MODEL FOR THE TEACHING AND LEARNING PROCESS OF SOFTWARE ENGINEERIN. (2023). CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities, 21, 153-169. https://doi.org/10.37135/chk.002.21.10

Similar Articles

41-50 of 326

You may also start an advanced similarity search for this article.