MEMES AS A TOOL TO INFORM FROM ONLINE MEDIA IN ECUADOR: EL COMERCIO AND LA HORA TUNGURAHUA CASE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37135/chk.002.21.03

Keywords:

Memes, journalism, medias, virtual community, interactivity

Abstract

The present study analyzes the characteristics of memes published by El Comercio and La Hora Tungurahua to share their journalistic products during the first quarter of 2022 on Instagram. A mixed methodology was designed, and the content analysis technique was applied with an observation sheet to study 162 publications under three categories subdivided into the following aspects: geographical scope, journalistic genre, language, format, type of humor, interaction tools, topics and audience reactions. The study confirms the use of memes as a tool that enhances attention and viralization of informative content, as it is part of the new narratives that have boost the exercise of cyber journalism. However, there is evidence of the predominance of practices that do not promote higher levels of interaction, greater diversity of journalistic genres, or a wider view in the selection of topics and participation of virtual communities. In general, an omission was determined in the use of memes on political topics and promotion of cultural and health issues. Also, a directly proportional relationship was identified between the predominance of informative topics, still image formats and low audience participation.

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Author Biographies

  • Cristian Javier Guanoluisa Chiluisa, Universidad Técnica de Cotopaxi, , Latacunga, Ecuador

    Facultad de Ciencias Sociales, Artes y Educación.

  • Pablo Esteban Lomas Chacón, Universidad Técnica de Cotopaxi, Latacunga, Ecuador

    Facultad de Ciencias Sociales, Artes y Educación. Licenciado en Comunicación Social por la Universidad Técnica de Ambato, Magíster en Periodismo por la Universidad de las Américas. Comunicador, docente universitario, consultor y realizador audiovisual independiente.

  • Roberto Paolo Arévalo Ortiz, Universidad Técnica de Cotopaxi, Facultad de Ciencias Sociales, Artes y Educación, Latacunga, Ecuador

    Doctor (PhD) en Diseño por la Universidad de Palermo de Argentina en 2018. Máster Universitario en Gestión de la Información, Redes Sociales y Productos Digitales en Internet por la Universidad de Extremadura, España. Máster Universitario en Dirección de Comunicación en 2013 por la Universidad Católica San Antonio de Murcia, España. Licenciado en Diseño Gráfico en 2008 por la Universidad Nacional de Chimborazo, Ecuador. Ha realizado publicaciones en el campo del Diseño y Educación participante como Ponente en Congresos Nacionales e Internacionales. Forma parte de la Asociación de Carreras de Diseño Gráfico en la Universidad de Palermo, Argentina, miembro del Comité Académico del Congreso Latinoamericano de Enseñanza en Diseño de la Universidad de Palermo. Instructor calificado por el SECAP en el área de las TICS.

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Published

2023-07-06

Issue

Section

RESEARCH ARTICLES

How to Cite

MEMES AS A TOOL TO INFORM FROM ONLINE MEDIA IN ECUADOR: EL COMERCIO AND LA HORA TUNGURAHUA CASE. (2023). CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities, 21, 47-62. https://doi.org/10.37135/chk.002.21.03

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