EXPERIMENTAL ACTIVITIES USING VIRTUAL SIMULATORS TO LEARN CHEMISTRY DURING COVID-19 PANDEMIC

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.37135/chk.002.17.08

Palabras clave:

Experimental activity, covid-19, chemistry, simulator, virtual laboratory

Resumen

Faced with the COVID-19 pandemic, the education system moved to virtual mode, causing teachers to change methodologies, strategies, and teaching resources in order to be used for teaching-learning processes. The impediment of entering to Chemistry laboratories motivated the use of simulators and virtual laboratories as resources linked to learning. Present study determines the efficacy of these resources, the research is quantitative with a correlational level and a quasiexperimental design with post-test. The applied method was the heuristic and assumes Ausubel's theory of significant learning. The study population comprises 188 students enrolled during the period November 2020- April 2021 in the career of Pedagogy of Experimental Sciences, Chemistry and Biology. The sampling technique was intentional non-probabilistic and corresponds to the second, third and fifth semester students of the subjects of General Chemistry, Inorganic Chemistry and Chemical Physics respectively. At the end of the investigation, it was determined that the PhET simulator and the virtual laboratories: Crocodile Chemistry605 and Yenka allowed feedback and motivation in each guided virtual experimental activity; not existing a significant difference in the academic performance of the students, who in their majority reached the learning results.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Elena Patricia Urquizo Cruz, Universidad Nacional de Chimborazo

Facultad de Ciencias de la Educación Humanas y Tecnologías

Narcisa de Jesús Sánchez Salcán, Universidad Nacional de Chimborazo, Riobamba, Ecuador

Facultad de Ciencias de la Educación Humanas y Tecnologías

Monserrat Catalina Orrego Riofrío, Universidad Nacional de Chimborazo, Riobamba, Ecuador

Facultad de Ciencias de la Educación Humanas y Tecnologías

Citas

Acosta, R. (2019). Implementación de un laboratorio virtual como estrategia de enseñanza de los gases ideales en la institución educativa Monseñor Alberto Reyes Fonseca de Guayabetal (Master's Thesis). Universidad Cooperativa de Colombia, Bogotá, Colombia. Recovered from https://repository.ucc.edu.co/bitstream/20.500.12494/14869/6/2019_implementacion_laboratorio_ensenanza_gases.pdf

Arias, M., Sandia, B. & Mora, E. (2012). La didáctica y las herramientas tecnológicas web en la educación interactiva a distancia. Educere, 16(53), 21-36. Recovered from https://www.redalyc.org/pdf/356/35623538004.pdf

Camacho, C. (2018). Visión Teórica Humanística Educativa de la Generación Z 3.0 en Tiempos Complejos. Revista Scientific, 3(9), 20-38. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2018.3.9.1.20-38

Ayón, E. & Victores, M. (2020). La simulación: Estrategia de apoyo en la enseñanza de las Ciencias Naturales en básica y bachillerato. Dominio de las Ciencias, 6(2), 04-22. Recovered from https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7467929.pdf

Carrión, F., García, D. & Erazo, J. (2020). Simulador virtual PhET como estrategia metodológica para el aprendizaje de Química. CIENCIAMATRIA, 6(3), 193-216. Recovered from https://www.cienciamatriarevista.org.ve/index.php/cm/article/view/396/524

Coello, E., Blanco N. & Reyes, Y. (2012). Los paradigmas cuantitativos y cualitativos en el conocimiento de las ciencias médicas con enfoque filosófico-epistemológico. Revista Edumecentro, 4(2), 137-146. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S207728742012000200017&lng=es&tlng=es

Chasi, M. (2017). El laboratorio virtual para el desarrollo de los trabajos experimentales de Química General con los estudiantes de segundo semestre de la Carrera de Biología, Química y Laboratorio, enero 2017 – agosto 2017 (thesis). Universidad Nacional de Chimborazo, Riobamba, Ecuador. Recovered from http://dspace.unach.edu.ec/bitstream/51000/4092/3/UNACH-FCEHT-TG-E.BQYLAB2017-000023.pdf

Crespo, M. & Palaguachi, M. (2020). Educación con Tecnología en una Pandemia: Breve Análisis. Revista Scientific, 5(17), 292-310. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.25422987.2020.5.17.16.292-310

Delgado, N., Kiauzowa, M. & Escobar, A. (2021). Simulador virtual PhET para aprender Química en época de COVID-19. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 8(3),1-23. https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i3.2641

Delizoicov, D., Angotti, J. & Pernambuco, M. (2011). Ensino de ciências: fundamentos e métodos. 4. ed. São Paulo, Brasil: Cortez.

Flores, D. & Garrido, J. (2019). Competencias digitales para los nuevos escenarios de aprendizaje en el contexto universitario. Revista Scientific, 4(14), 44-61. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2019.4.14.2.44-61

Hernández, M. & Benítez, A. (2018). La enseñanza de las ciencias experimentales a partir del conocimiento pedagógico de contenido. Innovación Educativa, 18(77), 1-23. Recovered from http://www.scielo.org.mx/pdf/ie/v18n77/1665-2673-ie-18-77-141.pdf

Hsu, Y., Lin, Y. & Yang, B. (2017). Impact of augmented reality lessons on students’ STEM interest. Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 12(2), 1-14. doi: 10.1186/ s41039-016-0039-z

Kirschner, P., Sweller, J. & Clark, R. (2006). Why minimal guidance during instruction does not work: An analysis of the failure of constructivist, discovery, problem-based, experiential, and inquiry-based teaching. Educational Psychologist, 41(2), 75-86. https://doi.org/10.1207/s15326985ep4102_1

López, D. (2020). Estrategias didácticas para el uso eficaz de simulaciones interactivas en el aula. Lat. Am. J. Sci. Educ., 7, 1-13. Recovered from http://www.lajse.org/may20/2020_12019.pdf

Muenchen, C. & Delizoicov, D. (2014). Os três momentos pedagógicos e o contexto de produção do livro “Física”. Revista Ciência e Educação, 20(3), 617-638. http://dx.doi.org/10.1590/1516-73132014000300007

Penn, M. & Ramnarain, U. (2019). Un análisis comparativo del aprendizaje de química de laboratorio virtual y tradicional. Perspectivas en la educación, 37(2), 80-97. https://doi.org/10.18820/2519593X/pie.v37i2.6

Raynaudo, G. & Peralta, O. (2017). Cambio conceptual: una mirada desde las teorías de Piaget y Vygotsky. Liberabit, 23(1), 137-148. doi: 10.24265/liberabit.2017.v23n1.10

Reyes, A., Reyes, M. & Pérez, M. (2016). Experimentación virtual con el simulador dosisrespuesta como herramienta docente en biología. Apertura (Guadalajara, Jal.), 8(2), 22-37. Recovered from http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S166561802016000300022

Rodríguez, Y., Obaya, E. & Vargas, Y. (2021). ICT: Didactic Strategy using Online Simulators for the Teaching Learning of the Law of Conservation of Matter and its Relationship to Chemical Reactions in Higher Middle Education. International Journal of Educational Technology and Learning, 10(2), 56-67. https://doi.org/10.20448/2003.102.56.67

Torres, F. (2017). Laboratorios virtuales como estrategia para la enseñanza de la química. Innovación Educativa y Educación a Distancia de la UNAM. Recovered from https://reposital.cuaieed.unam.mx:8443/xmlui/bitstream/handle/20.500.12579/4972/VE17.1187__1251-5a69.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Urquizo, E. & Varguillas, C. (2020). Aprendizaje de la Microbiologia mediante la aplicación de estrategias experimentales. Orbis, Revista de Ciencias Humanas, 16(46), 58-69.

Villa, S. (2021). Los simuladores virtuales como recurso didáctico para el aprendizaje de Físico Química con estudiantes de Quinto semestre de la Carrera de Pedagogía de las Ciencias Experimentales: Química y Biología, periodo noviembre 2020- abril 202. (Thesis). Universidad Nacional de Chimborazo, Riobamba, Ecuador. Recovered from http://dspace.unach.edu.ec/bitstream/51000/7558/1/UNACH-EC-FCEHT-TGE.BQYLAB-2021-000006.pdf

Zendler, A. & Greiner, H. (2020). The effect of two instructional methods on learning outcome in chemistry education: The experiment method and computer simulation. Journal Education for Chemical Engineers, 30, 9-19. https://doi.org/10.1016/j.ece.2019.09.001

Publicado

2022-02-21

Cómo citar

Urquizo Cruz, E. P., Sánchez Salcán, N. de J., & Orrego Riofrío, M. C. (2022). EXPERIMENTAL ACTIVITIES USING VIRTUAL SIMULATORS TO LEARN CHEMISTRY DURING COVID-19 PANDEMIC. Chakiñan, Revista De Ciencias Sociales Y Humanidades, (17), 122–137. https://doi.org/10.37135/chk.002.17.08

Número

Sección

ARTÍCULOS DE INVESTIGACIÓN

Artículos más leídos del mismo autor/a

Artículos similares

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

También puede {advancedSearchLink} para este artículo.