GUIDELINES OF THE STATE AND REGIONAL (ANDALUSIAN) EDUCATIONAL ADMINISTRATION TO RESPONSE TO THE HEALTH CRISIS OF THE COVID-19 PANDEMIC: VOICES OF SECONDARY EDUCATION TEACHERS

Main Article Content

Juan Almagro Lominchar
https://orcid.org/0000-0002-5883-4134
Gabriel Herrada Valverde
https://orcid.org/0000-0002-9275-7515

Abstract

This work aims to determine to what extent the guidelines issued by educational administrations during the COVID-19 crisis (2019/2020 academic year) have been implemented in compulsory Secondary Education centers. A qualitative naturopathic study was established based on a sample of 7 teachers from different educational centers in the city of Almería. The results showed that the administrative guidelines were very generic, which led to problems of adaptation to virtual teaching, as well as adaptations to the training and evaluation guidelines depending on each center and each teacher. In conclusion, emphasis is placed on the need to establish more explicit guidelines by the administration that allow standard procedures to be carried out, although they favor flexibility depending on each contexts and suppose a common reference for the different educational centers.


 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Almagro Lominchar, J., & Herrada Valverde, G. (2022). GUIDELINES OF THE STATE AND REGIONAL (ANDALUSIAN) EDUCATIONAL ADMINISTRATION TO RESPONSE TO THE HEALTH CRISIS OF THE COVID-19 PANDEMIC: VOICES OF SECONDARY EDUCATION TEACHERS. CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities, 19, 102-119. https://doi.org/10.37135/chk.002.19.06
Section
RESEARCH ARTICLES
Author Biographies

Juan Almagro Lominchar, Universidad de Almería

Facultad de Ciencias de la Educación, Departamento de Educación, Almería, España

Gabriel Herrada Valverde, Universidad de Almería

Facultad de Ciencias de la Educación, Departamento de Educación, Almería, España

How to Cite

Almagro Lominchar, J., & Herrada Valverde, G. (2022). GUIDELINES OF THE STATE AND REGIONAL (ANDALUSIAN) EDUCATIONAL ADMINISTRATION TO RESPONSE TO THE HEALTH CRISIS OF THE COVID-19 PANDEMIC: VOICES OF SECONDARY EDUCATION TEACHERS. CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities, 19, 102-119. https://doi.org/10.37135/chk.002.19.06

Share

References

Álvarez, J. M. (2000). Didáctica, currículo y evaluación. Madrid, España: Miño y Dávila.

Azorín, C. (2020). Beyond COVID-19 supernova. Is another education coming? Journal of Professional Capital and Community, 5(3-4), 381-390. https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/JPCC-05-2020-0019/full/html

Beltrán, J., Venegas, M., Villar-Aguilés, A., Andrés-Cabello, S., Jareño-Ruiz, D. y de Gracia-Soriano, P. (2020). Educar en época de confinamiento: la tarea de renovar un mundo común. Revista de Sociología de la Educación-RASE, 13(2), 92-104. https://doi.org/10.7203/RASE.13.2.17187

Bringas, C., Rodríguez, F. J. y Herrero, F. J. (2009). Responsabilidad y comportamiento antisocial del adolescente como factores asociados al rendimiento escolar. Acta Colombiana de Psicología, 12(2), 69-76.

Carbonero, M. A., Martín-Antón, L. J., Monsalvo, E. y Valdivieso, J. A. (2015). Rendimiento escolar y actitudes personales y de responsabilidad social en el alumnado preadolescente. Anales de psicología, 31(3), 990-999. https://www.redalyc.org/pdf/167/16741429025.pdf

Consejería de Educación y Deporte (2020). Instrucción 10/2020, de 15 de junio, de la dirección general de ordenación y evaluación educativa relativa a las medidas educativas a adoptar en el inicio del curso 2020/2021 en los centros docentes andaluces que imparten enseñanzas de régimen general. Junta de Andalucía.

Corbetta, P. (2007). Metodología y técnicas de investigación social. Madrid, España: MacGraw-Hill.

Díaz, A. L., Prados, J. S. F., Canosa, V. F., y Martínez, A. M. M. (2020). Impactos del confinamiento por el COVID-19 entre universitarios: Satisfacción Vital, Resiliencia y Capital Social Online. RISE, 9(1), 79-104.

Díez-Gutiérrez, E. y Gajardo, K. (2020a). Políticas educativas en tiempos de coronavirus: la confrontación ideológica en España. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 83-101.

Díez-Gutiérrez, E. y Gajardo, K. (2020b). Educar y evaluar en tiempos de Coronavirus: la situación en España. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 10(2), 102-134. https://hipatiapress.com/hpjournals/index.php/remie/article/view/5604

Echeita, G. (2020). La Pandemia del Covid-19. ¿Una oportunidad para pensar en cómo hacer más inclusivos nuestros sistemas educativos? Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(1), 7-16. https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12152

Fardoun, H., González-González, C. S., Collazos, C. A. y Yousef, M. (2020). Estudio exploratorio en Iberoamérica sobre procesos de enseñanza-aprendizaje y propuesta de evaluación en tiempos de pandemia. Education in the Knowledge Society, 21, 17. https://doi:10.14201/eks.23437

Fernández, J. y Fernández-Larragueta, S. (2013). Investigar las transiciones académico-culturales: estudios de caso, multicaso. En J. Fernández-Sierra (ed.), Transitar la cultura: niños y niñas inmigrantes en la educación obligatoria: estudios de caso, multicaso (pp. 15-30). Málaga, España: Aljibe.

Gimeno, J. (2010). Saberes e incertidumbres sobre el currículum. Madrid, España: Morata.

Goetz, J. P. y Lecompte, M. D. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Madrid, España: Morata.

González-Calvo, G., Barba-Martín, R. A., Bores-García, D. y Gallego-Lema, V. (2020). Aprendiendo a ser docente sin estar en las aulas. La COVID-19 como amenaza al desarrollo profesional del futuro profesorado. International and Multidisciplinary Journal of Social Sciences, 2(9), 152-177. http://doi.org/10.17583/rimcis.2020.5783

Hernández, J. y Álvarez-Herrero, J. F. (2021). Gestión educativa del confinamiento por COVID-19: percepción del docente en España. Revista Española de Educación Comparada, 38, 129-150.

Jiménez, Ó. G., Torres, J. R. y Cruz, P. C. (2020). La competencia digital del profesorado y la atención a la diversidad durante la COVID-19: Estudio de caso. Revista de Comunicación y Salud: RCyS, 10(2), 483-502. https://www.revistadecomunicacionysalud.es/index.php/rcys/article/view/236

Kim, J (2020). Learning and Teaching Online During Covid‐19: Experiences of Student Teachers in an Early Childhood Education Practicum. International Journal of Early Childhood, 52, 145-158. https://doi.org/10.1007/s13158-020-00272-6

Leptokaridou, E., Vlachopoulos, S. y Papaioannou, A. G. (2014). Experimental longitudinal test of the influence of autonomy-supportive teaching on motivation for participation in elementary school physical education. Educational Psychology, 36(7), 1138-1159.

Manzano-Sánchez, D., Valero Valenzuela, A. y Hortigüela-Alcalá, D. (2021). Sistema Educativo y actuación ante la pandemia de la COVID-19: opinión y perspectivas de mejora según los docentes. Revista Española De Educación Comparada, (38), 112-128. https://doi.org/10.5944/reec.38.2021.28771

Molina-Pérez, J. y Pulido-Montes, C. (2021). COVID-19 y digitalización “improvisada” en educación secundaria: Tensiones emocionales e identidad profesional cuestionada. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 10(1), 181-196. https://revistas.uam.es/riejs/article/view/riejs2021_10_1_011

Morales-Gómez, G., Reza-Suárez, L., Galindo-Mosquera, S. y Rizzo-Bajaña, P. (2019). ¿Qué significa “fundamentos filosóficos” de un modelo educativo de calidad? Revista Ciencia UNEMI, 12(31), 116-127.

Moreno, J. M., Bolivar, A., Clavijo, M., Cortés de las Heras, J., Gómez, J. A., Hernández, J. y Manso, J. (2020). Informe de investigación COVID19: Voces de docentes y familias. Madrid: Proyecto Atlántida. https://repositorio.uam.es/handle/10486/691408

Moreno, O. y Cárdenas, M. G. (2012). Educación a distancia: nueva modalidad, nuevos alumnos. Perfiles de alumnos de Psicología en México. Perfiles educativos, 34(136), 118-136.

Morgan, H. (2020). Best Practices for Implementing Remote Learning during a Pandemic. Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, 93(3),134-140. http://dx.doi.org/10.1080/00098655.2020.1751480

Peralta, F. J. A. (2020). La transición del paradigma educativo hacia nuevos escenarios: COVID-19. CienciAmérica: Revista de divulgación científica de la Universidad Tecnológica Indoamérica, 9(2), 115-119.

Pérez-López, E., Vázquez, A. y Cambero, S. (2021). Educación a distancia en tiempos de COVID-19: Análisis desde la perspectiva de los estudiantes universitarios. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), 331-350. http://dx.doi.org/10.5944/ried.24.1.27855

Pozo, S., López, J., Fernández, M. y López, J. A. (2020) Análisis correlacional de los factores incidentes en el nivel de competencia digital del profesorado. Revista Electrónica Interuniversitaria De Formación Del Profesorado, 23(1). https://doi.org/10.6018/reifop.396741

Rogero-García, J. (2020). La ficción de educar a distancia. Revista de Sociología de la Educación-RASE, 13(2), 174-182. https://doi.org/10.7203/RASE.13.2.17126

Romeu-Fontanillas, T., Guitert-Catasús, M., Raffaghelli, J. y Sangrà, A. (2020). Ecologías de aprendizaje para usar las TIC inspirándose en docentes referentes. Comunicar, 62, 31-42. https://doi.org/10.3916/C62-2020-03

Simons, H. (2011). El estudio de caso: Teoría y práctica. Madrid, España: Morata.

Soto, R., Sanz, M. y Boumadan, M. (2020). La realidad de la brecha de conectividad en el ámbito educativo español: análisis de la situación actual. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 6(1), 56-65. http://dx.doi. org/10.24310/innoeduca.2020.v6i1.7741

Taylor, S. J. y Bogdan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona, España: Paidós.

Tejedor, S., Cervi, L., Tusa, F. y Parola, A. (2020). Educación en tiempos de pandemia: reflexiones de alumnos y profesores sobre la enseñanza virtual universitaria en España, Italia y Ecuador. Revista Latina de Comunicación Social, 78, 1-21. https://nuevaepoca.revistalatinacs.org/index.php/revista/article/view/335

Tyler, R. W. y de Vedia, E. M. (1973). Principios básicos del currículo. Buenos Aires, Argentina: Troquel.

UNESCO. (2020). Adverse consequences of school closures. Paris, France: United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization.

Zapatería, M. (2020). Entornos virtuales en tiempos de coronavirus. Question/Cuestión, 1, 1-7. https://doi.org/10.24215/16696581e290

Most read articles by the same author(s)