GUIDELINES OF THE STATE AND REGIONAL (ANDALUSIAN) EDUCATIONAL ADMINISTRATION TO RESPONSE TO THE HEALTH CRISIS OF THE COVID-19 PANDEMIC: VOICES OF SECONDARY EDUCATION TEACHERS
Main Article Content
Abstract
This work aims to determine to what extent the guidelines issued by educational administrations during the COVID-19 crisis (2019/2020 academic year) have been implemented in compulsory Secondary Education centers. A qualitative naturopathic study was established based on a sample of 7 teachers from different educational centers in the city of Almería. The results showed that the administrative guidelines were very generic, which led to problems of adaptation to virtual teaching, as well as adaptations to the training and evaluation guidelines depending on each center and each teacher. In conclusion, emphasis is placed on the need to establish more explicit guidelines by the administration that allow standard procedures to be carried out, although they favor flexibility depending on each contexts and suppose a common reference for the different educational centers.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Responsibility of the authors:
The authors are responsible for the ideas and data collected in the manuscripts. They are additionally accountable for the fidelity of the information, the correction of the citations, the right to publish any material included in the text, and the presentation of the manuscript in the format required by the Journal (WORD template). A manuscript forwarded to CHAKIÑAN must not have been published before, nor must it have been submitted to another means of publication.
Copyright:
Published articles do not necessarily compromise the viewpoint of the CHAKIÑAN JOURNAL. The Journal is aligned to the policy of the licence de Creative Commons Reconocimiento-No comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0). Each author retains the right to the paper published in the Chakiñan journal.
Privacy statement
The personal data and email addresses entered in this magazine will be used exclusively for the purposes stated by the publication and will not be available for any other purpose or person.
How to Cite
Share
References
Álvarez, J. M. (2000). Didáctica, currículo y evaluación. Madrid, España: Miño y Dávila.
Azorín, C. (2020). Beyond COVID-19 supernova. Is another education coming? Journal of Professional Capital and Community, 5(3-4), 381-390. https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/JPCC-05-2020-0019/full/html
Beltrán, J., Venegas, M., Villar-Aguilés, A., Andrés-Cabello, S., Jareño-Ruiz, D. y de Gracia-Soriano, P. (2020). Educar en época de confinamiento: la tarea de renovar un mundo común. Revista de Sociología de la Educación-RASE, 13(2), 92-104. https://doi.org/10.7203/RASE.13.2.17187
Bringas, C., Rodríguez, F. J. y Herrero, F. J. (2009). Responsabilidad y comportamiento antisocial del adolescente como factores asociados al rendimiento escolar. Acta Colombiana de Psicología, 12(2), 69-76.
Carbonero, M. A., Martín-Antón, L. J., Monsalvo, E. y Valdivieso, J. A. (2015). Rendimiento escolar y actitudes personales y de responsabilidad social en el alumnado preadolescente. Anales de psicología, 31(3), 990-999. https://www.redalyc.org/pdf/167/16741429025.pdf
Consejería de Educación y Deporte (2020). Instrucción 10/2020, de 15 de junio, de la dirección general de ordenación y evaluación educativa relativa a las medidas educativas a adoptar en el inicio del curso 2020/2021 en los centros docentes andaluces que imparten enseñanzas de régimen general. Junta de Andalucía.
Corbetta, P. (2007). Metodología y técnicas de investigación social. Madrid, España: MacGraw-Hill.
Díaz, A. L., Prados, J. S. F., Canosa, V. F., y Martínez, A. M. M. (2020). Impactos del confinamiento por el COVID-19 entre universitarios: Satisfacción Vital, Resiliencia y Capital Social Online. RISE, 9(1), 79-104.
Díez-Gutiérrez, E. y Gajardo, K. (2020a). Políticas educativas en tiempos de coronavirus: la confrontación ideológica en España. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 83-101.
Díez-Gutiérrez, E. y Gajardo, K. (2020b). Educar y evaluar en tiempos de Coronavirus: la situación en España. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 10(2), 102-134. https://hipatiapress.com/hpjournals/index.php/remie/article/view/5604
Echeita, G. (2020). La Pandemia del Covid-19. ¿Una oportunidad para pensar en cómo hacer más inclusivos nuestros sistemas educativos? Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(1), 7-16. https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12152
Fardoun, H., González-González, C. S., Collazos, C. A. y Yousef, M. (2020). Estudio exploratorio en Iberoamérica sobre procesos de enseñanza-aprendizaje y propuesta de evaluación en tiempos de pandemia. Education in the Knowledge Society, 21, 17. https://doi:10.14201/eks.23437
Fernández, J. y Fernández-Larragueta, S. (2013). Investigar las transiciones académico-culturales: estudios de caso, multicaso. En J. Fernández-Sierra (ed.), Transitar la cultura: niños y niñas inmigrantes en la educación obligatoria: estudios de caso, multicaso (pp. 15-30). Málaga, España: Aljibe.
Gimeno, J. (2010). Saberes e incertidumbres sobre el currículum. Madrid, España: Morata.
Goetz, J. P. y Lecompte, M. D. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Madrid, España: Morata.
González-Calvo, G., Barba-Martín, R. A., Bores-García, D. y Gallego-Lema, V. (2020). Aprendiendo a ser docente sin estar en las aulas. La COVID-19 como amenaza al desarrollo profesional del futuro profesorado. International and Multidisciplinary Journal of Social Sciences, 2(9), 152-177. http://doi.org/10.17583/rimcis.2020.5783
Hernández, J. y Álvarez-Herrero, J. F. (2021). Gestión educativa del confinamiento por COVID-19: percepción del docente en España. Revista Española de Educación Comparada, 38, 129-150.
Jiménez, Ó. G., Torres, J. R. y Cruz, P. C. (2020). La competencia digital del profesorado y la atención a la diversidad durante la COVID-19: Estudio de caso. Revista de Comunicación y Salud: RCyS, 10(2), 483-502. https://www.revistadecomunicacionysalud.es/index.php/rcys/article/view/236
Kim, J (2020). Learning and Teaching Online During Covid‐19: Experiences of Student Teachers in an Early Childhood Education Practicum. International Journal of Early Childhood, 52, 145-158. https://doi.org/10.1007/s13158-020-00272-6
Leptokaridou, E., Vlachopoulos, S. y Papaioannou, A. G. (2014). Experimental longitudinal test of the influence of autonomy-supportive teaching on motivation for participation in elementary school physical education. Educational Psychology, 36(7), 1138-1159.
Manzano-Sánchez, D., Valero Valenzuela, A. y Hortigüela-Alcalá, D. (2021). Sistema Educativo y actuación ante la pandemia de la COVID-19: opinión y perspectivas de mejora según los docentes. Revista Española De Educación Comparada, (38), 112-128. https://doi.org/10.5944/reec.38.2021.28771
Molina-Pérez, J. y Pulido-Montes, C. (2021). COVID-19 y digitalización “improvisada” en educación secundaria: Tensiones emocionales e identidad profesional cuestionada. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 10(1), 181-196. https://revistas.uam.es/riejs/article/view/riejs2021_10_1_011
Morales-Gómez, G., Reza-Suárez, L., Galindo-Mosquera, S. y Rizzo-Bajaña, P. (2019). ¿Qué significa “fundamentos filosóficos” de un modelo educativo de calidad? Revista Ciencia UNEMI, 12(31), 116-127.
Moreno, J. M., Bolivar, A., Clavijo, M., Cortés de las Heras, J., Gómez, J. A., Hernández, J. y Manso, J. (2020). Informe de investigación COVID19: Voces de docentes y familias. Madrid: Proyecto Atlántida. https://repositorio.uam.es/handle/10486/691408
Moreno, O. y Cárdenas, M. G. (2012). Educación a distancia: nueva modalidad, nuevos alumnos. Perfiles de alumnos de Psicología en México. Perfiles educativos, 34(136), 118-136.
Morgan, H. (2020). Best Practices for Implementing Remote Learning during a Pandemic. Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, 93(3),134-140. http://dx.doi.org/10.1080/00098655.2020.1751480
Peralta, F. J. A. (2020). La transición del paradigma educativo hacia nuevos escenarios: COVID-19. CienciAmérica: Revista de divulgación científica de la Universidad Tecnológica Indoamérica, 9(2), 115-119.
Pérez-López, E., Vázquez, A. y Cambero, S. (2021). Educación a distancia en tiempos de COVID-19: Análisis desde la perspectiva de los estudiantes universitarios. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), 331-350. http://dx.doi.org/10.5944/ried.24.1.27855
Pozo, S., López, J., Fernández, M. y López, J. A. (2020) Análisis correlacional de los factores incidentes en el nivel de competencia digital del profesorado. Revista Electrónica Interuniversitaria De Formación Del Profesorado, 23(1). https://doi.org/10.6018/reifop.396741
Rogero-García, J. (2020). La ficción de educar a distancia. Revista de Sociología de la Educación-RASE, 13(2), 174-182. https://doi.org/10.7203/RASE.13.2.17126
Romeu-Fontanillas, T., Guitert-Catasús, M., Raffaghelli, J. y Sangrà, A. (2020). Ecologías de aprendizaje para usar las TIC inspirándose en docentes referentes. Comunicar, 62, 31-42. https://doi.org/10.3916/C62-2020-03
Simons, H. (2011). El estudio de caso: Teoría y práctica. Madrid, España: Morata.
Soto, R., Sanz, M. y Boumadan, M. (2020). La realidad de la brecha de conectividad en el ámbito educativo español: análisis de la situación actual. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 6(1), 56-65. http://dx.doi. org/10.24310/innoeduca.2020.v6i1.7741
Taylor, S. J. y Bogdan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona, España: Paidós.
Tejedor, S., Cervi, L., Tusa, F. y Parola, A. (2020). Educación en tiempos de pandemia: reflexiones de alumnos y profesores sobre la enseñanza virtual universitaria en España, Italia y Ecuador. Revista Latina de Comunicación Social, 78, 1-21. https://nuevaepoca.revistalatinacs.org/index.php/revista/article/view/335
Tyler, R. W. y de Vedia, E. M. (1973). Principios básicos del currículo. Buenos Aires, Argentina: Troquel.
UNESCO. (2020). Adverse consequences of school closures. Paris, France: United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization.
Zapatería, M. (2020). Entornos virtuales en tiempos de coronavirus. Question/Cuestión, 1, 1-7. https://doi.org/10.24215/16696581e290