UNIVERSITY TEACHING AND DIDACTIC TRANSPOSITION. A STUDY OF PERCEPTION

Main Article Content

Juan Carlos López-Gutiérrez
https://orcid.org/0000-0001-5294-7093
Isarelis Pérez Ones
https://orcid.org/0000-0002-7132-5027

Abstract

By exploring the praxis of university professors, it is possible to understand the extent to which they adopt strategies aimed at the integral development of university students; this concerns the relationship between disciplinary knowledge and the knowledge taught. In this sense, didactic transposition is an approach allowing us to understand the movement between knowledges. The aim of this study was to determine the students' perception of the incidence of didactic transposition in university pedagogical praxis. The methodology used was the focus group, and the selection of participants was based on their experience in the subject and their homogeneity. Three focus groups were conducted with students of Educational Psychology and Vocational Guidance in the fifth cycle of the Faculty of Education, Science, and Technology, with a total of twenty participants; 35 % of whom were women. The results identified an incidence of didactic transposition in the categories of didactic strategy, knowledge, evaluation, communication, motivation, objective and didactic model.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
López-Gutiérrez, J. C., & Pérez Ones, I. (2021). UNIVERSITY TEACHING AND DIDACTIC TRANSPOSITION. A STUDY OF PERCEPTION . CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities, 16, 24-34. https://doi.org/10.37135/chk.002.16.01
Section
RESEARCH ARTICLES
Author Biographies

Juan Carlos López-Gutiérrez, Universidad Técnica del Norte, Imbabura, Ecuador.

Docente-Investigador, Facultad de Educación, Ciencia y Tecnología, Carrera de Educación Básica.

Isarelis Pérez Ones, Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales (FLACSO), Sede Ecuador, Quito, Ecuador

Doctorado en Políticas Públicas

How to Cite

López-Gutiérrez, J. C., & Pérez Ones, I. (2021). UNIVERSITY TEACHING AND DIDACTIC TRANSPOSITION. A STUDY OF PERCEPTION . CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities, 16, 24-34. https://doi.org/10.37135/chk.002.16.01

Share

References

Agar, M. & MacDonald, J. (1995). Focus groups and ethnography. Human Organization, 54(1), 78-86. doi: https://doi.org/10.17730/humo.54.1.x102372362631282

Aliaga, M. A., Santos, S. M. C. D. & Trad, L. A. B. (2020). Segurança alimentar e nutricional: significados construídos por líderes comunitários e moradores de um bairro popular de Salvador, Bahia, Brasil. Cadernos de Saúde Pública, 36(1), e00169218. doi:https://doi.org/10.1590/0102-311X00169218

Barberà, E., Barujel, A. G. y Illera, J. L. R. (2016). Portafolios electrónicos y educación superior en España: Situación y tendencias. Revista de Educación a Distancia, (50). doi: http://dx.doi.org/10.6018/red/50/7

Bertoldi, S., Fiorito, M. E. y Álvarez, M. (2006). Grupo Focal y Desarrollo local: aportes para una articulación teórico-metodológica. Ciencia, docencia y tecnología, 17(33), 111-131.

Bloor, M., Frankland, J., Thoms, M. & Robson, K. (2001). Focus Groups in Social Research. London: SAGE Publications.

Botía-Rodríguez, I., Cardona-Arguello, G. A. y Carvajal-Suárez, L. (2020). Patrón de consumo de verduras en una población infantil de Pamplona: Estudio Cualitativo. Universidad y Salud, 22(1), 84-90. doi:https://doi.org/10.22267/rus.202201.178

Bravo, A. A., Ramírez, G. P, Faúndez, C. A. y Astudillo, H. F. (2016). Propuesta Didáctica Constructivista para la Adquisición de Aprendizajes Significativos de Conceptos en Física de Fluidos. Formación universitaria, 9(2), 105-114.doi: https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062016000200012

Cajamarca, A. C. y Acosta, R. R. (2017). Algunos antecedentes de investigación sobre transposición didáctica. Bio-grafía, 764-770. Recuperado de https://core.ac.uk/download/pdf/234803179.pdf

Carvajal, M. (2016). La pedagogía praxeológica como componente en el proceso de investigación para la formación ciudadana. Educ. Educ., 19(3), 416-436. doi: 10.5294/edu.2016.19.3.6

Carvalho, L. A., Thofehrn, M. B., Barlem, E. L. D. & Nunes, N. J. D. S. (2020). Ressignificating theory of professional links in nursing work. Escola Anna Nery, 24(1), e20190138. doi: https://doi.org/10.1590/2177-9465-ean-2019-0138

Cobos-Sanchiz, D., López-Meneses, E. y Llorent-Vaquero, M. (2016). Propuesta de Innovación Didáctica con Portafolios Electrónicos en Formato Blog: Un Caso de Estudio en una Universidad. Formación universitaria, 9(6), 27-42. doi:http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062016000600004

Escobar, J. y Bonilla, Jimenez, F. I. (2017). Grupos focales: una guía conceptual y metodológica. Cuadernos hispanoamericanos de psicología, 9(1). 51-67. Recuperado de http://biblioteca.udgvirtual.udg.mx:8080/jspui/handle/123456789/957

Francis, G., Gross, J., Blue-Banning, M., Haines, S. y Turnbull, A. P. (2016). Directores escolares y padres que logran resultados óptimos: lecciones aprendidas de seis escuelas norteamericanas que han implementado prácticas inclusivas. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 10(1), 43-60. doi:https://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782016000100004

Grundy, S. (1998). Producto o praxis del curriculum. España, Madrid: Morata.

Gutiérrez, J. C. L. (2011). Modelo de gestión del proceso de formación de directivos en el contexto de sus organizaciones. Revista Raites, 4(8), 89-110. Recuperado de https://n9.cl/mrk7l

Gutiérrez, J. C. L. (2016). Cuasiexperimento científico y validación empírica de un modelo de gestión. Res Non Verba, 6(2), 41-56. Recuperado de https://n9.cl/w63m

Gutiérrez, J. C. L., Guzmán, A. A. R. y Baculima, V. H. Q. (2015). La etnometodología como herramienta de análisis e interpretación de los emprendimientos. Revista Científica Ciencia y tecnología, 2(10), 42-51. Recuperado de http://cienciaytecnologia.uteg.edu.ec/revista/index.php/cienciaytecnologia/article/view/64

Guzmán, M. A. y Pinto, R. N. (2004). Ruptura epistemológica en el saber pedagógico: la resignificación del episteme curricular. Theoria, 13(1), 121-131. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/299/29901312.pdf

Hamui-Sutton, A. y Varela-Ruiz, M. (2013). La técnica de grupos focales. Investigación en educación médica, 2(5), 55-60. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-50572013000100009&lng=es&tlng=es.

Hincapié, A. (2016). Formación y praxis pedagógica revolucionaria: los escritos de juventud de Marx y Benjamin. Andamios, 13(32), 257-279. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-00632016000300257&lng=es&tlng=es.

Imbernón, F., Silva, P. y Guzmán, C. (2011). Competencias en los procesos de enseñanza-aprendizaje virtual y semipresencial. Comunicar, 18(36), 107-114. doi:10.3916/C36-2011-03-01

Janikova, E., Plevova, I. & Jarosova, D. (2019). Rationed nursing care–conclusions from focus groups. Pielegniarstwo XXI wieku/Nursing in the 21st Century, 18(3), 162-168. doi:https://doi.org/10.2478/pielxxiw-2019-0019

Laudadío, M. J. y Da Dalt, E. (2014). Estudio de los estilos de enseñanza y estilos de aprendizaje en la universidad. Educación y educadores, 17(3), 483-498. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/834/83433781005.pdf

López, J. C. y Pérez, I. (2018). ¿Por qué es necesaria una didáctica específica para la educación Superior? Revista Científica ECOCIENCIA, 5(1), 1-17. doi:https://doi.org/10.21855/ecociencia.51.13

López, R. A. R. (2020). Escuela y Praxis Pedagógica: Vínculo transformador de licenciados en maestros. Revista Educación y Ciudad, (39), 165-175. doi: 10.36737/01230425.N39.2020.2342

López-Gutiérrez, J C., Pérez-Ones, I. y Lalama-Aguirre, J. M. (2017). Didáctica universitaria: una didáctica específica comprometida con el aprendizaje en el aula universitaria. Dominio de las Ciencias, 3(3), 1290-1308. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6244030

Lucio, A. y López, J. (2015). Dominios científicos, tecnológicos y humanísticos. Instrumento de organización de la ciencia en la fecha de recepción: abril 2016 fecha de aceptación: mayo 2016 Universidad Estatal de Bolívar. Revista de Investigación Enlace Universitario, 14(1), 5-10. Recuperado de https://enlace.ueb.edu.ec/index.php/enlaceuniversitario/article/view/32

Martínez-Bello, V. y Bernabé-Villodre, M. M. (2019). Experiencia universitaria innovadora sobre didáctica de la motricidad infantil: De las aulas universitarias a las aulas de Educación Infantil. Revista Electrónica Educare, 23(3), 1-26. doi:https://dx.doi.org/10.15359/ree.23-3.15

Míguez, M. (2010). Una estrategia didáctica alternativa en aulas universitarias de química: potenciando el proceso motivacional por el aprendizaje. Educación química, 21(4), 278-286. doi: https://doi.org/10.1016/S0187-893X(18)30096-X

Muñoz, F. J. R. (2019). La visibilidad de lo cotidiano. Didáctica, Historia y fuentes documentales para el estudio de la vida universitaria en la Salamanca moderna. El Futuro del Pasado: revista electrónica de historia, (10), 373-392. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7105029

Oliveira, G. A. M. D. (2020). Saberes de professores sobre a práxis pedagógica de Matemática nos anos iniciais (tesis de maestría). Universidad Federal de Uberlândia, Brasil. doi: http://doi.org/10.14393/ufu.di.2020.3618

Oliveira, G. S. D. (2009). Crenças de professores dos primeiros anos do ensino fundamental sobre a prática pedagógica em Matemática (tesis de doctorado). Universidad Federal de Uberlândia, Brasil. Recuperado de http://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/13606/1/dis%20.pdf

Orvik, A., Berland, A., Larun, L. y Ringsberg, K. C. (2014). Factores situacionales en estudios de grupos focales. Paradigmas, 6(2), 87-127. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4942049

Pellón, M., Mansilla, J. y San Martín, D. (2009). Desafíos para la Transposición Didáctica y Conocimiento Didáctico del Contenido en Docentes de Anatomía: Obstáculos y Proyecciones. International Journal of Morphology, 27(3), 743-750. doi: https://dx.doi.org/10.4067/S0717-95022009000300018

Runge, A. K. y Muñoz, D. A. (2012). Pedagogía y praxis (práctica), educativa o educación: de nuevo, una diferencia necesaria. Revista Latinoamericana de estudios educativos, 8(2), 75-96. Recuperado de http://hdl.handle.net/123456789/2684

Tardif, M. (2014). Saberes docentes e formação profissional. Brasil: Editora Vozes.

Villalobos-Claveria, A. A. y Melo-Hermosilla, Y. M. (2019). Narrativas Docentes como Recurso para la Comprensión de la Transferencia Didáctica del Profesor Universitario. Formación universitaria, 12(1), 121-132.doi: https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062019000100121