THE DEVELOPMENT OF MATHEMATICAL COMPETENCE THROUGH PROBLEMS WITH APPLICATION OF THE FUNCTIONS

Main Article Content

Joaquín Suárez Salvador
http://orcid.org/0000-0001-5205-0788
Carlos Duardo Monteagudo
http://orcid.org/0000-0002-2518-4470
Reinaldo Rodríguez Marín
http://orcid.org/0000-0002-7519-3105

Abstract

The teaching and learning process of Mathematics is the object of multiple investigations mainly motivated by the students' difficulties in learning mathematical content. In Cuba, its contents are reordered, and its methods are improved. However, the fundamental change is that formulation, and problem-solving becomes the central axis of the work with mathematical contents and should make evident the implications of Mathematics in life. This article aims at proposing problems with applications of numerical and logarithmic functions that enhance the development of pre-university students' mathematical competence. This research is carried out with a predominantly quantitative approach. The methods used are the analysis of documents, the observation, the survey, the interview, the specialists' criteria, and the experiment, a pre-experimental design of the O1 X O2 type, and 30 students of eleventh grade.  As a result, problems were obtained by the demands of the improvement of the teaching-learning process of Mathematics, which allow developing the subject of exponential and logarithmic functions with another approach, contributing to mathematical competence. Specialists satisfactorily assessed the problems, and the transformations confirmed.


 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Suárez Salvador, J., Duardo Monteagudo, C., & Rodríguez Marín, R. (2020). THE DEVELOPMENT OF MATHEMATICAL COMPETENCE THROUGH PROBLEMS WITH APPLICATION OF THE FUNCTIONS. CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities, 12, 118-134. https://doi.org/10.37135/chk.002.12.08
Conference Proceedings Volume
Section
RESEARCH ARTICLES
Author Biographies

Joaquín Suárez Salvador, Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas, Santa Clara, Cuba

Facultad de Educación Media, Departamento de Ciencias Exactas.

Carlos Duardo Monteagudo, Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas, Santa Clara, Cuba.

Facultad de Educación Media, Departamento de Ciencias Exactas

Reinaldo Rodríguez Marín, Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas, Santa Clara, Cuba

Facultad de Educación Infantil, Departamento de Formación Pedagógica General.

How to Cite

Suárez Salvador, J., Duardo Monteagudo, C., & Rodríguez Marín, R. (2020). THE DEVELOPMENT OF MATHEMATICAL COMPETENCE THROUGH PROBLEMS WITH APPLICATION OF THE FUNCTIONS. CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities, 12, 118-134. https://doi.org/10.37135/chk.002.12.08

Share

References

Álvarez, M., Almeida, B. & Villegas, E. V. (2014). El proceso de enseñanza-aprendizaje de la Matemática. Documentos metodológicos. La Habana: Pueblo y Educación.

Avvisati, F. & Borgonovi, F. (2020). Learning Mathematics Problem Solving through Test Practice: a Randomized Field Experiment on a Global Scale. Educational Psychology Review. doi:10.1007/s10648-020-09520-6

Ayllón, M., Gómez, I. & Ballesta-Claver, J. (2016). Pensamiento matemático y creatividad a través de la invención y resolución de problemas matemáticos. Propósitos y Representaciones, 4(1), 169-218. doi: http://dx.doi.org/10.20511/pyr2016.v4n1.89

Ballester, S., Santana de Armas, H., Hernández Montes de Oca, S., Cruz, I., Arango González, C., García García, M. & Torres Fernández, P. (1992). Metodología de enseñanza de la Matemática. (Vol. 1). La Habana: Pueblo y Educación.

Berenguer, I. A., Sánchez, A. G. & Noguerol, Y. S. (2017). La perseverancia en la resolución de problemas matemáticos. Ponencia presentada en XV COMPUMAT, La Habana, Cuba. https://www.researchgate.net/publication/327270834

Binotto, C. d. O. (2019). Ensino de estatística através da metodologia de resolução de problemas: uma proposta aplicada ao ensino médio. (Mestre em Matemática em Rede Nacional -PROFMAT, Universidade Tecnológica Federal do Paraná). Recuperado de http://repositorio.utfpr.edu.br:8080/jspui/handle/1/4687

Campistrous, L., Cuadrado, Z., Rivero, H., Naredo, R., Durán, A., Palacios, J. & Rizo, C. (1990). Matemática Onceno grado. La Habana: Pueblo y Educación.

Campistrous Pérez, L. & Rizo Cabrera, C. (2013). La resolución de problemas en la escuela. Ponencia presentada en I Congreso de Educación Matemática de América Central y el Caribe. Congreso llevado a cabo en Santo
Domingo, República Dominicana. Recuperado de http://funes.uniandes.edu.co/3741/1/CampistrousReflexionesCemacyc2013.pdf

Celi, F. N., Hinojosa, M. & Marín, I. (2017). Propuesta metodológica basada en los conocimientos científicos de George Polya para la resolución de problemas matemáticos. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo. Recuperado de http://www.eumed.net/rev/atlante/2017/01/george-polya.html

Comunidades Europeas. (2007). Competencias clave para el aprendizaje permanente - Un marco de referncia europeo. Luxemburgo: Oficina de Publicaciones Oficiales de las Comunidades Europeas Recuperado de https://www.educacionyfp.gob.es/dctm/ministerio/educacion/mecu/movilidad-europa/competenciasclave.pdf?documentId=0901e72b80685fb1

Cruz, M. (2002). Estrategia metacognitiva en la formulación de problemas para la enseñanza de la matemática. (Tesis en opción al grado de Doctor en Ciencias Pedagógicas, Instituto Superior Pedagógico de Holguín). Recuperado de https://www.researchgate.net/publication
/321443123_Estrategia_metacognitiva_en_la_formulacion_de_problemas_para_la_ensenanza_de_la_matematica

Defaz Cruz, G. J. (2017). El desarrollo de habilidades cognitivas mediante la resolucion de problemas matematicos. Journal of science and research: revista ciencia e investigación., 2(5), 14-17. Recuperado de https://revistas.utb.edu.ec/index.php/sr/article/download/131/pdf/

Delors, J., Amagi, I., Carneiro, R., Chung, F., Geremek, B., Gorham, W., . . . Nanzhao, Z. (1996). La educación encierra un tesoro: informe para la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el Siglo Veintiuno. Madrid: Santillana Ediciones UNESCO.

García-García, J. (2019). Estrategias en la resolución de problemas algebraicos en un contexto intercultural en el nivel superior. Bolema, 33(63), 205-225. doi:http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v33n63a10

Giné de Lera, C. & Deulofeu, J. (2014). Conocimientos y Creencias entorno a la Resolución de Problemas de Profesores y Estudiantes de Profesor de Matemáticas. Bolema, 28(48), 191-208. doi:https://doi.org/10.1590/1980-4415v28n48a10

Godino, J. D., Giacomone, B., Batanero, C. & Font, V. (2017). Enfoque Ontosemiótico de los Conocimientos y Competencias del Profesor de Matemáticas. Bolema, 31(57), 90 - 113. doi:http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v31n57a05

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. & Baptista Lucio, M. d. P. (2010). Metodología de la investigación. México: McGRAW-HILL.

Liljedahl, P., Santos-Trigo, M., Malaspina, U., & Bruder, R. (2016). Problem Solving in Mathematics Education. Cham: Springer International Publishing. Recuperado de https://doi.org/10.1007/978-3-319-40730-2_1

Meza-Cascante, L. G., Suárez-Valdés-Ayala, Z. & Agüero-Calvo, E. (2015). Resolución de problemas matemáticos en la educación media costarricense: un estudio acerca de la actitud. Revista Comunicación, 24(2), 58-69. Recuperado de https://www.scielo.sa.cr/pdf/com/v24n2/1659-3820-com-24-02-00058.pdf

MINED. (2005). Programa de Matemática 11no Grado. La Habana: Pueblo y Educación.

MINED. (2006a). Programa de Matemática. Décimo grado de la educación preuniversitaria. La Habana: MINED

MINED. (2006b). Programa de Matemática. Duodécimo grado de la educación preuniversitaria. La Habana: Pueblo y Educación

OCDE. (2017). Marco de Evaluación y de Análisis de PISA para el Desarrollo : Lectura, matemáticas y ciencias, Versión preliminar. Paris: OECD Publishing.

Parra, Y. & Breda, A. (2017). La enseñanza de o desde la resolución de problemas matemáticos: concepciones de profesores de Matemática en formación. Acta Scientiae, 19(2), 277-295. Recuperado de http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/acta/article/download/2957/2303

Polya, G. (1945). How to solve it: A new aspect of mathematical model. New Jersey: Princeton.

Pozo, J. I. & Postigo, Y. (1994). La solución de problemas como contenido procedimental de la educación obligatoria. En La solución de problemas. Madrid: Santillana.

Ramirez, G., Chang, H., Maloney, E. A., Levine, S. C., & Beilock, S. L. (2016). On the relationship between math anxiety and math achievement in early elementary school: The role of problem solving strategies. Journal of Experimental Child Psychology, 141, 83-100. doi:https://doi.org/10.1016/j.jecp.2015.07.014

Rizo, C. & Campistrous, L. (1999). Estrategias de resolución de problemas en la escuela. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 2(3), 31-45. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=33520304

Santos, L. M. (2016). La resolución de Problemas Matemáticos y el uso coordinado de tecnologías digitales. Cuadernos de Investigación y Formación en Educación Matemática, 11(15), 333-346. Recuperado de https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/cifem/article/download/23952/24108/

UNESCO. (2016). Declaración de Incheon y Marco de Acción para la realización del Objetivo de Desarrollo Sostenible 4. Incheon: UNESCO