METACOGNITION AND COMPETENCIES IN THE ARCHITECTURE CAREER OF A PRIVATE UNIVERSITY IN LIMA-PERU

Main Article Content

Rosa Mercedes Alegría Vidal
https://orcid.org/0000-0003-2017-3622
Jorge Leoncio Rivera Muñoz
https://orcid.org/0000-0002-8202-0691

Abstract

Metacognition in education is of vital importance to be aware of how we learn; which is evidenced in the main subject Workshop, in the Architecture career, due to its complexity and demand that develops unique competencies in students whose ways of learning have been poorly analyzed. The present study sought to verify the relationship between metacognition and its dimensions: planning, self-regulation and evaluation and the achievement of competencies in the subject Workshop IV, in architecture students from a private university in Lima, Peru. The research is quantitative, non-experimental, with a non-causal correlational cross-sectional design. The sample was made up of 59 students, whose metacognitive levels were measured at the beginning of the academic term by using the Schraw & Dennison Metacognitive Awareness Inventory (MAI) adapted in Peru by Córdova and García (CCM). At the end of such period, an evaluation rubric validated by expert judgment was used to measure the achievement of competencies in the subject. It was statistically found that there exists a strong significant relationship between metacognition and the achievement of competences in the indicated subject by obtaining a Spearman correlation of 0.700, verifying the proposed correlation.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Alegría Vidal, R. M., & Rivera Muñoz, J. L. (2021). METACOGNITION AND COMPETENCIES IN THE ARCHITECTURE CAREER OF A PRIVATE UNIVERSITY IN LIMA-PERU. CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities, 13, 55-71. https://doi.org/10.37135/chk.002.13.03
Section
RESEARCH ARTICLES

How to Cite

Alegría Vidal, R. M., & Rivera Muñoz, J. L. (2021). METACOGNITION AND COMPETENCIES IN THE ARCHITECTURE CAREER OF A PRIVATE UNIVERSITY IN LIMA-PERU. CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities, 13, 55-71. https://doi.org/10.37135/chk.002.13.03

Share

References

Arias Barahona, R. y Aparicio, A. (2019). Conciencia metacognitiva en ingresantes universitarios de Ingeniería, Arquitectura y Ciencias Aeronáuticas. Propósitos y Representaciones, 8(1), 1-17. doi: http://dx.doi.org/10.20511/pyr2020.v8n1.272

Arias, R. y García, A. (2016). Conciencia metacognitiva y rendimiento académico en estudiantes de Ingeniería y Arquitectura. Investigación inédita realizada por la Oficina de Bienestar Universitario de la Universidad de San Martín de Porres, Lima, Perú.

Arias, W. L., Zegarra, J. y Justo, O. (2014). Estilos de aprendizaje y metacognición en estudiantes de psicología de Arequipa. Revista Liberabit, 20(2), 267-279. Recuperado de http://www.scielo.org.pe/pdf/liber/v20n2/a08v20n2.pdf

Campo, K., Escorcia, D., Moreno, M. y Palacio J. (2016). Metacognición, escritura y rendimiento académico en universitarios de Colombia y Francia. Avances en Psicología Latinoamericana, 34(2), 233-252. doi: http://dx.doi.org/10.12804/apl34.2.2016.03

Cazau, P. (2006) Introducción a la investigación en ciencias sociales. Recuperado de http://alcazaba.unex.es/asg/400758/MATERIALES/INTRODUCCI %C3%93N%20A%20LA%20INVESTIGACI%C3%93N%20EN%20CC.SS..pdf

Cerrón, A. y Pineda, M. (2016). Metacognición y pensamiento crítico en estudiantes de Lenguas, Literatura y Comunicación de la Universidad Nacional del Centro del Perú. Horizonte de la Ciencia, 6(11), 179-189. Recuperado de https://bit.ly/35twwSk

Cervantes, D. I., Valadez, M. D., Valdés, A.A. y Tánori, J. (2018). Diferencias en autoeficacia académica, bienestar psicológico y motivación al logro en estudiantes universitarios con alto y bajo desempeño académico. Psicología desde el Caribe, 35(1), 7-17. Recuperado de http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-417X2018000100007&lng=en&tlng=es

Chaigneau, S.E. y Castillo, R.D. (2000). Fiabilidad de la Entrevista de Evaluación Metacognitiva. Iber Psicología, 5(2), 1-15. Recuperado de https://www.researchgate.net/profile/Ramon_Castillo_Guevara/publication/28059664_Fiabilidad_de_la_Entrevista_de_Evaluacion_Metacognitiva/links/004635204fbd615695000000/Fiabilidad-de-la-Entrevista-de-Evaluacion-Metacognitiva.pdf

Chirinos, N. M. (2012). Estrategias metacognitivas aplicadas en la escritura y comprensión lectora en el desarrollo de los trabajos de grado. Zona próxima, (17), 142-153. Recuperado de https://bit.ly/3d57RpU

Córdova, F. y García, A. (2011). Adaptación de Inventario de Conciencia Metacognitiva. Lima, Perú: Universidad de San Martín de Porres.

Delgado, B., Martínez, M. C., Rodríguez, J. R. y Escortell, R. (2019). La autoeficacia académica y la inteligencia emocional como factores asociados al éxito académico de los estudiantes universitarios. Revista Gestión de las Personas y Tecnología, 35, 46-60. Recuperado de http://www.revistas.usach.cl/ojs/index.php/revistagpt/article/view/4003/26003134

Fernández da Lama, R. (2019). Evaluación de la metacognición sobre el estudio en estudiantes de psicología. Psicoespacios, 13(22), 62-76. doi:https://doi.org/10.25057/21452776.1198

Fonseca, G. y García, F. (2016). Permanencia y abandono de estudios en estudiantes universitarios: un análisis desde la teoría organizacional. Revista de la educación superior, 45(179), 25-39. doi: https://dx.doi.org/10.1016/j.resu.2016.06.004

Gargallo, B., Garfella, P.R., Sánchez, F., Ros, C. & Serra, B. (2009). La influencia del autoconcepto en el rendimiento académico en estudiantes universitarios. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 20(1), 16-28. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/3382/338230781003.pdf

Gómez, M. A., Deslauriers, J. y Alzate, M. V. (2011). Cómo hacer tesis de maestría y doctorado. Investigación, escritura y publicación. Bogotá, Colombia: Ecoe Ediciones. Recuperado de http://www.bibliotecad.info/wp-content/uploads/2018/08/Como-hacer-una-tesis-de-maestr%C3%ADa-y-doctorado.pdf

González, F. E. (2009). Metacognición y aprendizaje estratégico. Integra Educativa, II (2), 127-136. Recuperado de http://www.scielo.org.bo/pdf/rieiii/v2n2/n02a05.pdf

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. México: Mcgraw-Hill / Interamericana Editores, S.A. de C.V.

Hernández L., Martín, C., Lorite, G. y Granados, P. (2018). Rendimiento, motivación y satisfacción académica, ¿una relación de tres? ReiDoCrea, 7, 92-97. Recuperado de http://hdl.handle.net/10481/49829

Hueso, A. y Cascant, M. J. (2012). Metodología y técnicas cuantitativas de investigación. Cuadernos docentes en proceso de desarrollo N° 1. Universitat Politécnica de Valencia. Recuperado de https://bit.ly/2Wsc14K

Labatut, E. (2004). Aprendizaje universitario: un enfoque metacognitivo. (Tesis doctoral. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación de la Universidad Complutense de Madrid, Madrid, España). Recuperado de https://bit.ly/2rPjhMo

Mamani, T. H. (2017). Efecto de la adaptabilidad en el rendimiento académico. Educación Superior, 2(1), 38-44. Recuperado de https://bit.ly/3fi7dXZ

Mayor, J., Suengas, A. y Gonzáles, J. (1995). Estrategias Metacognitivas. Aprender a aprender y aprender a pensar. Madrid, España: Editorial Síntesis S.A.

Osses, S. y Jaramillo, S. (2008). Metacognición: un camino para aprender a aprender. Estudios pedagógicos, 34(1), 187-197. doi: https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052008000100011

Pacheco, A. B. (2012). Estrategias Metacognitivas y Rendimiento en Metodología del Aprendizaje e Investigación de los estudiantes del I ciclo de la Facultad de Ingeniería Civil de la Universidad Nacional de Ingeniería. (Tesis de Maestría en Docencia universitaria. Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima, Perú). Recuperado de https://n9.cl/ld7ju

Paredes-Ayrac, D. M. (2019). Estrategias cognitivas, metacognitivas y rendimiento académico de estudiantes de ingeniería de la Universidad Nacional Santiago Antúnez de Mayolo, Perú. Sciendo, 22(4), 307-314. DOI: http://dx.doi.org/10.17268/sciendo.2019.038

Roa, H. (2016). Estrategias cognitivas y metacognitivas en el aprendizaje musical. Civilizar. Ciencias Sociales y Humanas, 16(30), 207-222. Recuperado de https://revistas.usergioarboleda.edu.co/index.php/ccsh/article/view/544/464

Roque, Y., Valdivia, P.A., Alonso, S. y Zagalaz, M.L. (2018). Metacognición y aprendizaje autónomo en la Educación Superior. Educación Médica Superior, 32(4), 293-302. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412018000400024&lng=es&tlng=es.

Salgado-Lévano, C. (2018). Manual de Investigación. Teoría para hacer la tesis según la metodología cuantitativa. Lima, Perú: Fondo Editorial de la Universidad Marcelino Champagnat.

Schraw, G. & Dennison, R.S. (1994) Assessing metacognitive awareness. Contemporary Educational Psychology, 19(4), 460-475. Recuperado de https://sci-hub.tw/https://doi.org/10.1006/ceps.1994.1033

Senra, N. C. y López, M. M. (2018). El desarrollo metacognitivo de los estudiantes de la Carrera Pedagogía - Psicología en la Universidad de Cienfuegos. Revista Conrado, 14(61), 7-14. Recuperado de http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v14n61/rc016118.pdf

Thornberry, G. (2008). Estrategias metacognitivas, motivación académica y rendimiento académico en alumnos ingresantes a una universidad de Lima metropolitana. Persona, (11), 177-193. Recuperado de https://bit.ly/2P2L5ER

Tobón, S. (2013). Proceso metacognitivo y estrategia MADFA. México: CIFE. Recuperado de https://issuu.com/cife/docs/e_book_metacognicion_madfa

Valenzuela, A. (2019). ¿Qué hay de nuevo en la metacognición? Revisión del concepto, sus componentes y términos afines. Educação e Pesquisa, 45, 1-20. doi: https://dx.doi.org/10.1590/s1678-4634201945187571

Ward, R. T. & Butler, D. L. (2019). An Investigation of Metacognitive Awareness and Academic Performance in College Freshmen. Education, 139(3), 120-126. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/331644837_An_Investigation_of_Metacognitive_Awareness_and_Academic_Performance_in_College_Freshmen

Zimmerman, B.J. & Schunk, D.H. (2001). Self-regulated learning and academic achievement: Theorical perspectives. Nueva Jersey, Estados Unidos: Erlbaum.

Most read articles by the same author(s)