THE LIVEWORKSHEET INTERACTIVE TOOL AS A DIDACTIC RESOURCE IN THE CHEMISTRY TEACHING-LEARNING PROCESS

Main Article Content

Luis Orlando Chonillo-Sislema
https://orcid.org/0000-0002-7461-1096

Abstract

Interactive tools are often excluded from the classroom, limiting the use of traditional teaching methodologies; however, their inclusion in chemistry teaching offers new paradigms that seek to achieve effective learning results. In this sense, the present study applies the interactive tool "liveworksheet" in the teaching-learning process of chemistry. A qualitative-quantitative methodology with a quasi-experimental design was used, working with a census sample of 146 participants, 76 from the experimental group and 70 from the control group, who attended the third year of upper secondary at the San Felipe Neri Educational Unit, during the 2021-2022 academic period, where pre-tests and a satisfaction survey were applied. The results of the t-student statistic evidenced conceptual and attitudinal changes to the use of "liveworksheet," confirming the improvement in the teaching-learning process and higher academic performance by rejecting Ho for having a p-value < 0.05. Regarding the knowledge provided, 80.26% rate it as satisfactory, while 86.84% point out the expectations fulfilled as exceptional, which were relevant by significantly improving the students' interest and motivation to learn. Consequently, it is highlighted that using interactive tools influences the teaching-learning of Chemistry, with optimal results.


 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Chonillo-Sislema, L. O. (2023). THE LIVEWORKSHEET INTERACTIVE TOOL AS A DIDACTIC RESOURCE IN THE CHEMISTRY TEACHING-LEARNING PROCESS. CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities, 22, 85-99. https://doi.org/10.37135/chk.002.22.05
Section
RESEARCH ARTICLES
Author Biography

Luis Orlando Chonillo-Sislema, Universidad Nacional de Chimborazo

Facultad de Educación, Carrera de pedagogía en Química y Biología, Riobamba, Ecuador

How to Cite

Chonillo-Sislema, L. O. (2023). THE LIVEWORKSHEET INTERACTIVE TOOL AS A DIDACTIC RESOURCE IN THE CHEMISTRY TEACHING-LEARNING PROCESS. CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities, 22, 85-99. https://doi.org/10.37135/chk.002.22.05

Share

References

Ausubel, D. P. (1963). The psychology of meaningful verbal learning. Grune & Stratton.

Avellaneda, L., Dávila, J. D., Milian, N. T., Morante, P. C., & Mundaca, J. M. (2022). Virtual technological tools in teaching-learning in an educational institution in Chiclayo, 2021. RISTI - Revista Iberica de Sistemas e Tecnologias de Informacao, (48), 293-306. https://cris.unprg.edu.pe/es/publications/herramientas-tecnol%C3%B3gicas-virtuales-en-la-ense%C3%B1anza-aprendizaje-e

Ayala, D. E. (2023). TOMI digital y Liveworksheets como recursos didácticos para el aprendizaje de Biología Celular con los estudiantes de segundo semestre de la carrera de Pedagogía de las Ciencias Experimentales Química y Biología [Tesis de Licenciatura, Universidad Nacional de Chimborazo]. Repositorio institucional de la Unach. http://dspace.unach.edu.ec/handle/51000/11370

Benavides-Velasco, R. (2023). E-book: un recurso didáctico gamificado para el aprendizaje de las Ciencias Naturales. Cátedra, 6(2), 67-83. https://doi.org/10.29166/catedra.v6i2.4481

Botero-Gómez, V., Ruiz-Herrera, L. G., Valencia-Arias, A., Romero, A., & Vives, J. C. (2023). Use of Virtual Tools in Teaching-Learning Processes: Advancements and Future Direction. Social Sciences, 12(2), 70. https://doi.org/10.3390/socsci12020070

Cueva, T., Jara, O., Arias, J. L., Flores, F. A., & Balmaceda, C. A. (2023). Métodos mixtos de investigación para principiantes. Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú. https://doi.org/10.35622/inudi.b.106

Dale, E. (1946). Audio-visual methods in teaching. Dryden Press.

Delgado, M., & Solano, A. (2009). Estrategias didácticas creativas en entornos virtuales para el aprendizaje. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 9(2), 1-21. https://www.redalyc.org/pdf/447/44713058027.pdf

Galindo, H. (2020). Estadística para no estadísticos: una guía básica sobre la metodología cuantitativa de trabajos académicos. Editorial Científica 3Ciencias. https://doi.org/10.17993/EcoOrgyCso.2020.59

García, M. E., & Santana, G. A. (2023). Estrategia didáctica basada en el uso de la plataforma Liveworksheets para el fortalecimiento de la escritura. Tesla Revista Científica, 3(2), e222. https://doi.org/10.55204/trc.v3i2.e222

Gómez, M. R. (2011). Obstáculos detectados en el aprendizaje de la nomenclatura química. Educación Química, 19(3), 201-206. https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2008.3.25832

Heredia-Sánchez, B., Pérez-Cruz, D., Cocón-Juárez, J., & Zavaleta-Carrillo, P. (2020). La Gamificación como Herramienta Tecnológica para el Aprendizaje en la Educación Superior. Revista Docentes 2.0, 9(2), 49-58. https://doi.org/10.37843/rted.v9i2.144

Hernández, M. Á., & Benítez, A. A. (2018). La enseñanza de las ciencias experimentales a partir del conocimiento pedagógico de contenido. Innovación Educativa, 18(77), 141-163. https://www.redalyc.org/journal/1794/179462762008/179462762008.pdf

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación (6ta. ed.). McGrall Hill.

Infante, C. (2014). Propuesta pedagógica para el uso de laboratorios virtuales como actividad complementaria en las asignaturas teórico-prácticas. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 19(62), 917-937. https://www.redalyc.org/pdf/140/14031461013.pdf

Jama-Zambrano, V. R., & Cornejo-Zambrano, J. K. (2016). Los recursos tecnológicos y su influencia en el desempeño de los docentes. Dominio de Las Ciencias, 2(3), 201-219. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6324010.pdf

Jiménez, S. I., Espinel, J. V., Elage, B. A., & Posligua, M. G. (2022). Estrategias didácticas virtuales: componentes importantes en el desempeño docente. PODIUM, (41), 41-56. https://doi.org/10.31095/podium.2022.41.3

López, J. (1998). Procesos de investigación. Panapo.

Ministerio de Educación. (2017). Reglamento general a la Ley Orgánica de Educación Intercultural. ME.

Ministerio de Educación. (2019). Currículo de los niveles de educación obligatoria. ME.

Molinero, M. del C., & Chávez, U. (2019). Herramientas tecnológicas en el proceso de enseñanza-aprendizaje en estudiantes de educación superior. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 10(19), 1-31. https://doi.org/10.23913/ride.v10i19.494

Morales, L. M., Mazzitelli, C. A., & Olivera, A. del C. (2015). La enseñanza y el aprendizaje de la Física y de la Química en el nivel secundario desde la opinión de estudiantes. Revista Electrónica de Investigación en Educación en Ciencias, 10(2), 11-19. https://doi.org/10.54343/reiec.v10i2.184

Moreira, H., & Bravo, R. (2022). Estrategias didácticas creativas que inciden en el aprendizaje significativo en ambientes virtuales de lengua y literatura. Revista Innova Educación, 4(4), 167-177. https://doi.org/10.35622/j.rie.2022.04.012

Moreira, M. A. (2017). Aprendizaje significativo como un referente para la organización de la enseñanza. Archivos de Ciencias de la Educación, 11(12), e29. https://doi.org/10.24215/23468866e029

Morocho, T., & Paida, C. (2021). Los recursos didácticos aportan una metodología activa al docente de niños de tres a cuatro años. Illari, (9), 20-25. https://revistas.unae.edu.ec/index.php/illari/article/view/592

Olivares, J. M. (2019). La escasez de recursos didácticos adecuadamente elaborados que afecta la implementación de la didáctica educativa en el nivel secundaria de la I. E. “Unión Latinoamericana” N°1235 [Tesis de Licenciatura, Universidad San Ignacio de Loyola]. Repositorio de la Universidad San Ignacio de Loyola. https://hdl.handle.net/20.500.14005/8893

Orrego-Riofrío, M., & Aimacaña-Pinduisaca, C. J. (2018). Herramienta multimedia educaplay como recurso didáctico en el proceso enseñanza- aprendizaje de química y física general. Polo del Conocimiento, 3(10), 44-57. https://doi.org/10.23857/pc.v3i10.729

Ortega-Sánchez, D. (2023). ¿Cómo investigar en Didáctica de las Ciencias Sociales? Fundamentos metodológicos, técnicas e instrumentos de investigación. Octaedro.

Ortegon, Y., & Delgado, J. A. (2021). Implementación de herramientas virtuales como estrategia para mejorar los procesos de enseñanza/aprendizaje (E/A) en la educación media. Sophia, 17(2), e881. https://doi.org/10.18634/sophiaj.17v.2i.881

Patiño-Quizhpi, D. A., Álvarez-Lozano, M. I., & Erazo-Álvarez, J. C. (2020). Estrategias lúdicas para desarrollar la lecto-escritura mediante la plataforma Liveworksheets. Cienciamatria, 6(3), 408-427. https://doi.org/10.35381/cm.v6i3.408

Rivadeneira, M. P., Hernández, B. I., Rivadeneira, L., Rivadeneira, J., Mendoza, K. L., & Chávez, M. D. (2020). Breve aproximación teórica al modelo de aula invertida y su posible contribución al desarrollo de habilidades investigativas en estudiantes universitarios. Revista Boletín Redipe, 9(11), 63-69. https://doi.org/10.36260/rbr.v9i11.1107

Rodriguez, Y., Obaya, A. E., & Vargas-Rodriguez, Y. (2021). ICT: Didactic Strategy using Online Simulators for the Teaching Learning of the Law of Conservation of Matter and its Relationship to Chemical Reactions in Higher Middle Education. International Journal of Educational Technology and Learning, 10(2), 56-67. https://doi.org/10.20448/2003.102.56.67

Sabater, C., Maiorano, L. P., & Molina, J. M. (2020). Desarrollo y uso de herramientas TIC interactivas y modelos por impresión 3D en el aprendizaje a nivel universitario del enlace atómico. In R. Roig-Vila (Ed.), La docencia en la Enseñanza Superior: Nuevas aportaciones desde la investigación e innovación educativas (pp. 1333-1343). Octaedro. http://hdl.handle.net/10045/110304

Sosa, J. A., Rodriguez, A. A., Alvarez, W. O., & Forero, A. (2020). Mobile learning como estrategia innovadora en el aprendizaje de la química inorgánica. Espacios, 41(44), 201-216. https://doi.org/10.48082/espacios-a20v41n44p15

Valencia, J., Zambrano, M., Fajardo, V., & Yánez, M. (2022). Educación mediática apoyada en el flipped classroom en estudiantes de bachillerato. Polo del Conocimiento, 7(8), 56-76. https://doi.org/10.23857/pc.v7i8.4374