LOVE SUFFERING AND SEX IN PERUVIAN ROCK. SEMANTIC-PRAGMATIC ANALYSIS

Main Article Content

Rafael Angel Linares-Quispe
https://orcid.org/0000-0002-3753-2719
Alexandra Leon Gonzales
https://orcid.org/0000-0002-9050-7352

Abstract

Peruvian rock music responds to the economic, political, and social contexts the country is going through and is a means of expression for the general population. The objective of the research was to analyze the representations of amorous suffering and sex in the lyrics of the songs by Pedro Suárez-Vértiz and Libido. For this purpose, the pragmatic-semantic approach proposed by Molero (2003) was applied; it is composed of the following levels: logical-conceptual, linguistic, and discursive. It was determined that the songs about love pain of both artists, at the logical-conceptual level, describe situations in which the protagonist suffers from memories or the end of a romantic relationship, while, on sex, it was identified that the lyric describes sexual acts. At the linguistic level, the domains about amorous suffering in both artists are immaterial and feelings; about sex, the common domain in both artists is nature. Finally, at the discursive level, it was identified that in the lyrics of both artists and both themes, the narration of facts predominates; Libido's lyric used a more literary language and presented a more significant number of metaphors to refer to amorous suffering. In contrast, Suárez-Vértiz's lyrics used more explicit language and a greater number of metaphors to refer to sex.


 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Linares-Quispe, R. A., & Leon Gonzales, A. (2023). LOVE SUFFERING AND SEX IN PERUVIAN ROCK. SEMANTIC-PRAGMATIC ANALYSIS. CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities, 22, 198-208. https://doi.org/10.37135/chk.002.22.13
Conference Proceedings Volume
Section
RESEARCH ARTICLES
Author Biographies

Rafael Angel Linares-Quispe, Universidad Nacional Federico Villareal

Facultad de Humanidades, Lima, Perú

Alexandra Leon Gonzales, Universidad Nacional Federico Villareal

Bachiller en Lingüística. Facultad de Humanidades, Profesora de ELE. Lima, Perú

How to Cite

Linares-Quispe, R. A., & Leon Gonzales, A. (2023). LOVE SUFFERING AND SEX IN PERUVIAN ROCK. SEMANTIC-PRAGMATIC ANALYSIS. CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities, 22, 198-208. https://doi.org/10.37135/chk.002.22.13

Share

References

Cornejo, P. (2018). Alta tensión. Breve historia del rock en el Perú. Contracultura Ediciones.

Gardido, J. (2016). Análisis del discurso. En J. Gutiérrez-Rexach (Ed.), Enciclopedia de lingüística hispánica (pp. 7-18). Routledge.

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación, 6ta. edición. MacGraw Hill Education.

Inchaurrondo, N., & Secul, C. (2019). Texto, contexto y autor: la lectura y análisis comunicacional de las letras de rock. Actas de Periodismo y Comunicación, 4(2), 1-10. https://bit.ly/3DUtkQe

López, J. (2020). El ritual de lo habitual: apuntes introductorios sobre un rock nacional peruano. ANTEC: Revista Peruana de Investigación Musical, 4(1), 60-85. https://bit.ly/3DaHnjH

Lorenzo, I., & Vargas, S. (2012). Sos una perra. Representaciones de la mujer en las letras de Rock Chabon. De prácticas y Discursos, 1(1), 1-15. https://doi.org/10.30972/dpd.11783

Melgar, F. (2020). La oposición entre el rock y la nueva ola: un constructo de autenticidad en la historiografía del rock peruano. ANTEC: Revista Peruana de Investigación Musical, 4(2), 48-61. https://bit.ly/3CXOqMm

Molero, L. (2003). El enfoque semántico-pragmático en el análisis del discurso. Visión teórica actual. Lingua Americana, 7(12), 5-28. https://bit.ly/3D9K7xn

Molero, L., & Cabeza, J. (2007). El enfoque semántico-pragmático en el análisis del discurso: teoría, método y práctica. En A. Bolívar (Ed.), Análisis del discurso. ¿Por qué y para qué? (pp. 201-226). El Nacional.

Palomeque, M., & de Lucio, J. (2021). El sentimiento de las letras de las canciones y su relación con las características musicales. Procesamiento del lenguaje Natural, 67, 95-102. https://bit.ly/3DXGV9C

Ramet, S. P. (2019). Rocking The State. Rock Music and Politics in Eastern Europe And Russia. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429304934

Ramírez, V. (2012). El concepto de mujer en el reggaetón: análisis lingüístico. Lingüística y Literatura, 33(62), 227-243. https://bit.ly/3lirRvM

Riveros, C. (2020). Rasgos de identidad peruana en el sistema limeño de festivales de música independiente. Revista Argentina de Musicología, 21(2), 129-150. https://bit.ly/3liBE5f

Sánchez, S. (2020). ¿De qué hablamos cuando hablamos de amor? Un análisis a las metáforas del amor en algunas canciones de pop rock en español. Lingüística y Literatura, 41(77), 106-125. https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n77a05

Secul, C. E. (22 de noviembre de 2017). Letras de rock argentino: pistas y aspectos retóricos. I Jornadas de Rock. Universidad de Buenos Aires, Argentina. https://bit.ly/3HUpHMH

Secul, C. E. (2018). Letras de rock: un breve itinerario de análisis. Letras, (7), 197-207. https://bit.ly/3lbM9Ha

Urdaneta, M. (2010). El reggaetón, invitación al sexo. Análisis lingüístico. Temas de Comunicación, (20), 141-160. https://bit.ly/3D631FE

Van Dijk, T. (2006). Ideología. Una aproximación multidisciplinaria. Gedisa.