EVALUATION OF INCLUSIVE PRACTICES OF ELEMENTARY AND MIDDLE SCHOOL MEXICAN TEACHERS

Main Article Content

Ismael García Cedillo
https://orcid.org/0000-0002-4820-5633
Silvia Romero Contreras
https://orcid.org/0000-0002-7726-6195
Blanca Nely Vázquez Martínez
https://orcid.org/0000-0003-2245-2844
Eugenio Blanco Reyna
https://orcid.org/0000-0002-1523-2037

Abstract

In this study it is considered that the implementation of inclusive education is a very demanding process, as it requires many resources and mainly the participation of teachers. This work sought to identify the inclusive practices of teachers while assessing the usefulness of different instruments that evaluate them directly or indirectly. We worked in five semi-urban schools (four elementary and one middle school) in the state of San Luis Potosí, Mexico. A quantitative descriptive study was carried out during the years 2020-2021 in five semi-urban schools (four primary and one secondary) in the state of San Luis Potosí, Mexico. Participants included 29 teachers. The inclusive practices of teachers in regular schools that have the support of special education services were evaluated with five instruments, four self-report and one observational. In general, the instruments used do provide complementary and useful information. Teachers showed good inclusive practices, although they require support to manage their students’ disruptive behaviors more adequately. In conclusion, having instruments to evaluate inclusive practices makes possible to identify strengths and areas of opportunity to continue advancing in the implementation of inclusive education.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
García Cedillo, I., Romero Contreras, S., Vázquez Martínez, B. N., & Blanco Reyna, E. (2023). EVALUATION OF INCLUSIVE PRACTICES OF ELEMENTARY AND MIDDLE SCHOOL MEXICAN TEACHERS. CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities, 20, 160-177. https://doi.org/10.37135/chk.002.20.09
Section
RESEARCH ARTICLES
Author Biographies

Ismael García Cedillo, Universidad Autónoma de San Luis Potosí

Profesor-Investigador de la Universidad Autónoma de San Luis Potosí, Facultad de Psicología, Unidad de Posgrado e Investigación. Integrante del SNI, Nivel II.

Silvia Romero Contreras, Universidad Autónoma de San Luis Potosí

Profesora-Investigadora de la Universidad Autónoma de San Luis Potosí, Facultad de Psicología, Unidad de Posgrado e Investigación. Integrante del SNI Nivel II.

Blanca Nely Vázquez Martínez, Universidad Autónoma de San Luis Potosí

Profesora de la Universidad Autónoma de San Luis Potosí, Facultad de Psicología, Coordinadora de Tutorías, San Luis Potosí, México.

Eugenio Blanco Reyna, Departamento de Educación Especial, SLP

Secretaría de Educación del Estado. Departamento de Educación Especial. Director del CAM "Francisco González Bocanegra" de Tanlajas, SLP.

How to Cite

García Cedillo, I., Romero Contreras, S., Vázquez Martínez, B. N., & Blanco Reyna, E. (2023). EVALUATION OF INCLUSIVE PRACTICES OF ELEMENTARY AND MIDDLE SCHOOL MEXICAN TEACHERS. CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities, 20, 160-177. https://doi.org/10.37135/chk.002.20.09

Share

References

Ainscow, M. (2002). Rutas para el desarrollo de prácticas inclusivas en los sistemas educativos. Revista de Educación, 327, 69-82. https://sede.educacion.gob.es/publiventa/descarga.action?f_codigo_agc=10520_19

Ainscow, M., & Miles, S. (2008). Por una educación para todos que sea inclusiva: ¿Hacia dónde vamos ahora? Perspectivas, 38(1), 17-44. https://sid-inico.usal.es/idocs/F8/ART14013/por_una_educacion_inclusiva.pdf

Azorín, C. M., Arnaiz, P., & Maquilón, J. J. (2017). Revisión de instrumentos sobre atención a la diversidad para una educación inclusiva de calidad. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 22(75), 1021-1045. http://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v22n75/1405-6666-rmie-22-75-01021.pdf

Booth, T., & Ainscow, M. (2002). Guía para la evaluación y mejora de la educación inclusiva. Consorcio Universitario para la Educación Inclusiva. https://www.cepcampgib.org/noveles/files/anexos/Index_for_inclusion.pdf

Cámara de Diputados del Congreso de la Unión. (2021). Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos. https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/CPEUM.pdf

Campa-Álvarez, R. Á., Valenzuela, B. A., & Guillén-Lúgigo, M. (2020). Prácticas docentes y cultura inclusiva para colectivos vulnerables de Primarias en Sonora, México. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 18(2), 1-17. http://dx.doi.org/10.11600/1692715x.18211

Castaneda-Brizuela, C. C., & Márquez-Cabellos, N. G. (2021). Análisis de prácticas inclusivas de alumnado con discapacidad. Revista de Educación y Desarrollo, 58, 55-65. https://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/58/58_Castaneda.pdf

Chehaibar, L. (2021). Crecimiento permanente del Sistema Educativo en México. Boletín UNAM-DGCS-806 Ciudad Universitaria. https://www.dgcs.unam.mx/boletin/bdboletin/2021_806.html

Cisternas, T., & Lobos, A. (2019). Profesores nóveles de enseñanza básica: dilemas, estrategias y obstáculos para abordar los desafíos de una educación inclusiva. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 13(1), 37-53. https://www.scielo.cl/pdf/rlei/v13n1/0718-7378-rlei-13-01-37.pdf

Comisión Nacional para la Mejora Continua de la Educación (MEJOREDU) (2022). La USAER en voz de sus docentes. Evaluación diagnóstica del proceso de atención en escuelas primarias. MEJOREDU. https://www.mejoredu.gob.mx/images/publicaciones/eval_diagnostica-usaer-primarias.pdf

De Escallón, I. E., Richler, D., & Porter, G. (2013). Guía de indicadores de prácticas pedagógicas que favorecen la atención a la diversidad. Fundación Compartir. https://www.compartirpalabramaestra.org/documentos/invescompartir/guia-de-indicadores-de-practicas-pedagogicas-que-favorecen-la-atencion-a-la-diversidad.pdf

Flores, V. J., García, I., & Romero, S. (2017). Prácticas inclusivas en la formación docente en México. Liberabit, 23(1), 39-56. https://doi.org/10.24265/liberabit.2017.v23n1.03

Forlin, C., García-Cedillo, I., Romero-Contreras, S., Fletcher, T., & Rodríguez, J. H. (2010). Inclusion in Mexico: ensuring supportive attitudes by newly graduated teachers. International Journal of Inclusive Education, 14(7), 1-23. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13603111003778569?scroll=top&needAc cess=true

García, F. J., & Delgado, M. (2017). Estrategias de enseñanza como respuesta a la diversidad: Concepciones y prácticas del pedagogo terapéutico. Revista Nacional e Internacional de Educación Inclusiva, 10(1), 103-116. https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/265

García, I., & Lozano, K. (2021). Necesidades educativas especiales en niños y adolescentes con diagnóstico de diabetes. Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 12, 1-20. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v12i0.866

García, I., & Romero, S. (2019). Influencia de la Declaración de Salamanca sobre la Atención a la Diversidad en México y Situación Actual. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 13(2), 123-138. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782019000200123

García, I., Escalante, I., Escandón, M. C., Fernández, L. G., Mustri, A., & Puga, I. (2000). Integración educativa en el aula regular. Principios, finalidades y estrategias. Fondo Mixto México-España-Secretaría de Educación Pública.

García-Cedillo, I., Romero-Contreras, S., Aguilar, C. L., Lomelí, K. A., & Rodríguez, D. C. (2013). Terminología internacional sobre la educación inclusiva. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 13(1), 1-29. http://www.redalyc.org/pdf/447/44725654015.pdf

García-Cedillo, I., Romero-Contreras, S., Escalante, L., & Flores, V. J. (2018). Algunas propiedades psicométricas de las Guías para Evaluar Prácticas Inclusivas en el Aula. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 29(2), 8-28. https://revistas.uned.es/index.php/reop/article/view/23150/18558

García-Cedillo, I., Romero-Contreras, S., Rubio, S., Flores, V. J., & Martínez, A. (2015). Comparación de prácticas inclusivas de docentes de servicios de educación especial y regular en México. Actualidades Investigativas en Educación, 15(3), 1-17. https://www.redalyc.org/pdf/447/44741347011.pdf

Gómez-Martínez, G. E., Romero-Contreras, S., & García de Loera, L. (2017). Evaluación de las Competencias Docentes y el Clima de Aula - CODCA. (Documento de circulación interna, no publicado). Universidad Autónoma de San Luis Potosí.

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. P. (2014) Metodología de investigación (6ª. Ed.). McGraw-Hill.

Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación. (2019). Principales cifras nacionales. Educación básica y media superior. Inicio del ciclo escolar 2016-2017. INEE. https://www.inee.edu.mx/wp-content/uploads/2019/01/P2M110.pdf

Lewis, A., & Norwich, B. (2017). Special Teaching for Special Children? Pedagogies for Inclusion. Open University Press.

Loreman, T., Sharma, U., Earle, C., & Forlin, C. (2007). The development of an instrument for measure pre-service teachers´ sentiments, attitudes and concerns about inclusive education. International Journal of Special Education, 22(2), 150-159. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ814498.pdf

Marchesi, Á., Durán, D., Climent, G., & Hernández, L. (2009). Guía para la reflexión y valoración de las prácticas inclusivas. Fundación MAPFRE, OEI, UNESCO. https://www.orientacionandujar.es/wp-content/uploads/2018/04/Gui%CC%81a-para-la-reflexio%CC%81n-y-valoracio%CC%81n-de-pra%CC%81cticas-inclusivas.pdf

Márquez, N. G., Andrade, A. I., & García, I. (2021). Autoevaluación de prácticas inclusivas docentes en atención a la población con aptitudes sobresalientes. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 21(2), 1-24. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/view/46759/46314

Muntaner, J. J. (2014). Prácticas inclusivas en el aula ordinaria. Revista Nacional e Internacional de Educación Inclusiva, 7(1), 63-79. https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/163/157

Murillo, L. D., Ramos, D. Y., García, I., & Sotelo, M. A. (2020). Estrategias educativas inclusivas y su relación con la autoeficacia de docentes en formación. Actualidades Investigativas en Educación, 20(1), 1-26. https://www.scielo.sa.cr/pdf/aie/v20n1/1409-4703-aie-20-01-168.pdf

Organización de las Naciones Unidas. (2008). Convención sobre los derechos de las personas con discapacidad. https://www.un.org/esa/socdev/enable/documents/tccconvs.pdf

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE). (2018). Guía del profesorado TALIS 2018. OECD. https://www.oecd.org/education/talis/TALIS-Gu%C3%ADa-del-profesorado-TALIS-2018-Vol-II_ESP.pdf

Otzen, T., & Manterola, C. (2017). Técnicas de muestreo sobre una población a estudio. Int. J. Morphol., 35(1), 227-232. https://www.scielo.cl/pdf/ijmorphol/v35n1/art37.pdf

Petasis, A. (2019). Discrepancies of the Medical, Social and Biopsychosocial Models of Disability; A Comprehensive Theoretical Framework. The International Journal of Business Management and Technology, 3(4), 42-54. https://www.theijbmt.com/archive/0928/1686534688.pdf

Plancarte, P. A. (2016). Índice de inclusión. Desarrollando el aprendizaje y la participación en las escuelas. Validación de constructo para México [Tesis de Doctorado, Universidad de Valencia]. Repositorio de la Universidad de Valencia. https://roderic.uv.es/bitstream/handle/10550/51502/TESIS%20DOC%20%20Patricia%20 Plancarte%20%202016.pdf?sequence=1

Porter, G. L. (31 octubre 2017). La educación de calidad y la educación inclusiva son dos caras de la misma moneda. Educaweb. https://www.educaweb.com/noticia/2017/10/31/educacion-calidad-educacion-inclusiva-son-dos-caras-misma-moneda-15178/

Ramos, D. Y., García, I., Sotelo, M. A., López, M. I., & Murillo, L. D. (2020). Validación de un instrumento de estrategias para fortalecer el aprendizaje. Revista Electrónica Educare, 24(1), 1-15. https://www.redalyc.org/journal/1941/194162217006/194162217006.pdf

Rappoport, S., & Echeita, G. (2018). El docente, los profesionales de apoyo y las prácticas de enseñanza: aspectos clave en la configuración de aulas inclusivas. Perspectiva Educacional. Formación de Profesores, 57(3), 3-27. https://www.scielo.cl/pdf/perseduc/v57n3/0718-9729-perseduc-57-03-00003.pdf

Reimers, F. (2006). Aprender más y mejor. Políticas, programas y oportunidades de aprendizaje en educación básica en México. SEP. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31181607

Romero-Contreras, S., García-Cedillo, I., & Fletcher, T. (2019). The Evolution of Inclusive Education in Mexico: Policy, Settings, Achievements and Perspectives. In M. J. Schuelka, C. J. Johnstone, G. Thomas & A. J. Artiles (Eds.), The SAGE Handbook on Inclusion and Diversity in Education (pp. 509-523). SAGE.

Secretaría de Educación Pública. (2019). Estrategia Nacional de Educación Inclusiva. https://siteal.iiep.unesco.org/bdnp/3495/estrategia-nacional-educacion-inclusiva

Serrato, L. T., & García, I. (2014). Evaluación de un programa de intervención para promover prácticas docentes inclusivas. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 14(3), 1-25. https://www.redalyc.org/pdf/447/44732048015.pdf

Sharma, U., Loreman, T., & Forlin, C. (2011). Measuring teacher efficacy to implement inclusive practices. Journal of Research in Special Educational Needs, 12(1), 12-21. https://doi.org/10.1111/j.1471-3802.2011.01200.x

Simón, C., & Barrios, Á. (2019). Las familias en el corazón de la educación inclusiva. Aula Abierta, 48(1), 51-58. https://doi.org/10.17811/rifie.48.1.2019.51-58

UNESCO. (13 de marzo de 2023). ¿Qué debe saber acerca de la inclusión en la educación? https://www.unesco.org/es/inclusion-education/need-know

UNESCO. (1990). Declaración mundial sobre educación para todos. Marco de acción para satisfacer las necesidades básicas de aprendizaje. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000127583_spa

UNESCO. (2015). Declaración de Incheon: Educación 2030: Hacia una Educación Inclusiva y Equitativa de Calidad y un Aprendizaje a lo Largo de la Vida para Todos. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000233137_spa

UNESCO/ Ministerio de Educación y Ciencia España. (1994). Declaración de Salamanca y Marco de Acción para las Necesidades Educativas Especiales. http://sid.usal.es/idocs/F8/FDO1005/6.1.3.4-1005.pdf

UNICEF. (2014). Observaciones generales del Comité de los Derechos del Niño. https://www.unicef-irc.org/publications/pdf/crcgencommes.pdf

Most read articles by the same author(s)