A THEORY-BASED FRAMEWORK FOR DEVELOPING DIAGNOSIS AND INTERVENTIONS IN THE PERSONAL GROWTH OF THE EDUCATIONAL PSYCHOLOGIST IN INITIAL TRAINING
Main Article Content
Abstract
The article makes explicit a theoretical contribution to the pedagogical sciences, from the deployment of a theory-based framework in the personal growth of the educational psychologist in initial training. The theoretical contribution remarks the need to initially train a psychopedagogist who fulfills the roles of a teacher, researcher, advisor, and educational counselor. At the same time, he/she should be able to know, do, be, live and transform from the formation and development of personal and professional qualities that allow them to face the new changes, challenges, and transformations demanded by the present century. Therefore, the article's objective is to present a theory-based framework of personal growth from a socio-psycho-educational perspective that reveals the grounds of its apprehension, configuration, expression, and development. The methodology used was based on dialectical materialism and adopted a the mixed paradigm. In this sense, methods of the theoretical level (historical and logical, induction and deduction, analysis and synthesis, modeling and functional, structural, systemic method) and methods of the practical level (observation, interview, and test) were used. The proposal is feasible to support practical contributions aimed at favoring personal growth in the following dimensions: social-behavioral, self-referential psychological, and professional-pedagogical during the initial training of psychopedagogists.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Responsibility of the authors:
The authors are responsible for the ideas and data collected in the manuscripts. They are additionally accountable for the fidelity of the information, the correction of the citations, the right to publish any material included in the text, and the presentation of the manuscript in the format required by the Journal (WORD template). A manuscript forwarded to CHAKIÑAN must not have been published before, nor must it have been submitted to another means of publication.
Copyright:
Published articles do not necessarily compromise the viewpoint of the CHAKIÑAN JOURNAL. The Journal is aligned to the policy of the licence de Creative Commons Reconocimiento-No comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0). Each author retains the right to the paper published in the Chakiñan journal.
Privacy statement
The personal data and email addresses entered in this magazine will be used exclusively for the purposes stated by the publication and will not be available for any other purpose or person.
How to Cite
Share
References
De la Peña, G. y Velázquez, R. M. (2018). Algunas reflexiones sobre la teoría general de sistemas y el enfoque sistémico en las investigaciones científicas. Revista Cubana de Educación Superior, 37(2), 31-44. http://www.rces.uh.cu/index.php/RCES/article/view/211
Espinoza, E. E. (2019). Las variables y su operacionalización en la investigación educativa. Segunda parte. Revista Conrado, 15(69), 171-180. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1052
Fernández, A. (2011). Evolución y desarrollo de los modelos de intervención psicoeducativa en España. Revista Psicología Educativa, 17(1), 27-37. https://doi.org/10.5093/ed2011v17n1a3
Gamboa-Graus, M. E. (2017). Escalas de medición y análisis de datos estadísticos aplicados a la investigación educativa. En M. A. Peña (Presidencia). Retos y desafíos de las carreras pedagógicas. Simposio llevado a cabo en la IV Jornada Científica Nacional Evenhock, Universidad de Las Tunas, Cuba. https://www.researchgate.net/publication/320403698
Gamboa-Graus, M. E. (2019). Libro Excel para calcular el tamaño de muestra (CaTaMu). Las Tunas, Cuba. http://roa.ult.edu.cu/jspui/handle/123456789/3906
Gozalo, M., León del Barco, B. y Romero, M. (2022). Buenas prácticas del estudiante universitario que predicen su rendimiento académico. Educación XX1: revista de la Facultad de Educación, 25(1), 171-195. https://doi.org/10.5944/educxx1.30565
Guelmes, E. L. y Nieto, L. E. (2015). Algunas reflexiones sobre el enfoque mixto de la investigación pedagógica en el contexto cubano. Universidad y Sociedad, 7(2), 23-29. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/281
Horruitiner, P. (2006). La universidad cubana: el modelo de formación. La Habana, Cuba: Editorial Félix Varela.
Lenin, V. I. (1964). Cuadernos filosóficos: Obras Completas. Tomo XXXVlll. La Habana, Cuba: Editorial Política.
Loaiza-Zuluaga, Y. E., Taborda-Chaurra, J. y Ruiz-Ortega, F. J. (2020). La pedagogía: Una mirada de estudiantes y profesores de programas de Licenciatura. Revista Colombiana de Educación, 1(79), 13-38. https://doi.org/10.17227/rce.num79-8084
López, A. y Ramos, G. (2021). Acerca de los métodos teóricos y empíricos de investigación: significación para la investigación educativa. Revista Conrado, 17(S3), 22-31. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2133
López-Gómez, E. (2017). El concepto y las finalidades de la tutoría universitaria: una consulta a expertos. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 28(2), 61-78. https://doi.org/10.5944/reop.vol.28.num.2.2017.20119
Mena, J. R., Alum, N. E. y Ordaz, M. (2020). Habilidades sociales en estudiantes de Licenciatura en Educación. Pedagogía Psicología: una metodología 2020 para su formación. Revista Mendive. Revista de Educación, 18(2), 347-366. http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1873
Mendoza, M. M., Del Valle, J. N. y González, Z. (2021). Concepción teórico metodológica para el desarrollo del modo de actuación creativo en estudiantes universitarios. Revista Mendive. Revista de Educación, 19(4), 1185-1202. http://scielo.sld.cu/pdf/men/v19n4/1815-7696-men-19-04-1185.pdf
MES. (2016). Modelo del Profesional. Plan de Estudio E Carrera de Licenciatura en Educación Pedagogía Psicología. La Habana: Ministerio de Educación Superior.
Morales, M. J., Cárdenas, M. P., Reyes, J. J. y Méndez, Y. (2022). Aprendizaje basado en proyectos como tendencia de enseñanza en la Educación Superior. Revista Universidad y Sociedad, 14(S1), 53-58. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2610
Ortiz, E. A., Doce, B. L. y Mendoza, L. L. (2019). La formación inicial de psicopedagogos en Cuba. Regularidades y retos contemporáneos. Revista Opuntia Brava, 11(2), 38-53. https://doi.org/10.35195/ob.v11i2.740
Palacios, J. R. y Martínez, R. (2017). Descripción de características de personalidad y dimensiones socioculturales en jóvenes mexicanos. Revista de Psicología, 35(2), 453-484. https://doi.org/10.18800/psico.201702.003
Pegalajar, M. C., Burgos, A. y Martínez, E. (2022). Educación para el Desarrollo Sostenible y Responsabilidad Social: claves en la formación inicial del docente desde una revisión sistemática. Revista de Investigación Educativa, 40(2), 421-437. https://doi.org/10.6018/rie.458301
Ravelo, L. y Bonilla, I. C. (2022). La cultura inclusiva en la formación inicial del Licenciado en Educación Pedagogía Psicología. Revista Conrado, 18(86), 165-173. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2405
Rivas, Y. J., Varona, L. M. y Mas, P. R. (2019). El crecimiento personal como unidad de análisis compleja del desarrollo integral de la personalidad. Fundamentos epistemológicos. Revista Didasc@lia: Didáctica y Educación, 10(6), 171-194. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1091
Rivas, Y. J. y Mosqueda, L. (2020). Crecimiento personal. Acercamiento dialéctico materialista e histórico cultural para su comprensión teórica, conceptual, metodológica y práctica. Revista Cognosis, 5, 125-146. https://doi.org/10.33936/cognosis.v5i4.2110
Rivas, Y. J., Mosqueda, L. y Alonso, E. (2021). La formación del psicopedagogo(a) en la Universidad de Las Tunas. Revista Pilquen: Sección Psicopedagogía, 18(2), 1-11. https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/psico/article/view/3564/pdf
Rodríguez-Rodríguez, D. M. y Pérez-Obregón, D. (2021). El protagonismo estudiantil, una necesidad en la formación inicial del profesional de la Educación. Revista Maestro y Sociedad, 18(2), 640-649. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5364/4988
Salvador, C. E. y González, J. (2022). Labor tutorial docente y su relación con el proceso formativo de los estudiantes universitarios de la Universidad Nacional de San Martín. Revista Ciencia y Tecnología, 18(1), 59-70. http://dx.doi.org/10.17268/rev.cyt.2022.01.04
Valle-Lima, A. D. (2012). La investigación pedagógica. Otra mirada. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.