A THEORY-BASED FRAMEWORK FOR DEVELOPING DIAGNOSIS AND INTERVENTIONS IN THE PERSONAL GROWTH OF THE EDUCATIONAL PSYCHOLOGIST IN INITIAL TRAINING

Main Article Content

Yorlan José Rivas Avila
https://orcid.org/0000-0003-2497-4929

Abstract

The article makes explicit a theoretical contribution to the pedagogical sciences, from the deployment of a theory-based framework in the personal growth of the educational psychologist in initial training. The theoretical contribution remarks the need to initially train a psychopedagogist who fulfills the roles of a teacher, researcher, advisor, and educational counselor. At the same time, he/she should be able to know, do, be, live and transform from the formation and development of personal and professional qualities that allow them to face the new changes, challenges, and transformations demanded by the present century. Therefore, the article's objective is to present a theory-based framework of personal growth from a socio-psycho-educational perspective that reveals the grounds of its apprehension, configuration, expression, and development. The methodology used was based on dialectical materialism and adopted a the mixed paradigm. In this sense, methods of the theoretical level (historical and logical, induction and deduction, analysis and synthesis, modeling and functional, structural, systemic method) and methods of the practical level (observation, interview, and test) were used. The proposal is feasible to support practical contributions aimed at favoring personal growth in the following dimensions: social-behavioral, self-referential psychological, and professional-pedagogical during the initial training of psychopedagogists.


 


 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
A THEORY-BASED FRAMEWORK FOR DEVELOPING DIAGNOSIS AND INTERVENTIONS IN THE PERSONAL GROWTH OF THE EDUCATIONAL PSYCHOLOGIST IN INITIAL TRAINING. (2022). CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities, 19, 120-137. https://doi.org/10.37135/chk.002.19.07
Conference Proceedings Volume
Section
RESEARCH ARTICLES
Author Biography

Yorlan José Rivas Avila, Universidad de Las Tunas

Facultad Ciencias de la Educación, Departamento de Pedagogía Psicología, Ciudad de Las Tunas, Cuba

How to Cite

A THEORY-BASED FRAMEWORK FOR DEVELOPING DIAGNOSIS AND INTERVENTIONS IN THE PERSONAL GROWTH OF THE EDUCATIONAL PSYCHOLOGIST IN INITIAL TRAINING. (2022). CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities, 19, 120-137. https://doi.org/10.37135/chk.002.19.07

Share

References

De la Peña, G. y Velázquez, R. M. (2018). Algunas reflexiones sobre la teoría general de sistemas y el enfoque sistémico en las investigaciones científicas. Revista Cubana de Educación Superior, 37(2), 31-44. http://www.rces.uh.cu/index.php/RCES/article/view/211

Espinoza, E. E. (2019). Las variables y su operacionalización en la investigación educativa. Segunda parte. Revista Conrado, 15(69), 171-180. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1052

Fernández, A. (2011). Evolución y desarrollo de los modelos de intervención psicoeducativa en España. Revista Psicología Educativa, 17(1), 27-37. https://doi.org/10.5093/ed2011v17n1a3

Gamboa-Graus, M. E. (2017). Escalas de medición y análisis de datos estadísticos aplicados a la investigación educativa. En M. A. Peña (Presidencia). Retos y desafíos de las carreras pedagógicas. Simposio llevado a cabo en la IV Jornada Científica Nacional Evenhock, Universidad de Las Tunas, Cuba. https://www.researchgate.net/publication/320403698

Gamboa-Graus, M. E. (2019). Libro Excel para calcular el tamaño de muestra (CaTaMu). Las Tunas, Cuba. http://roa.ult.edu.cu/jspui/handle/123456789/3906

Gozalo, M., León del Barco, B. y Romero, M. (2022). Buenas prácticas del estudiante universitario que predicen su rendimiento académico. Educación XX1: revista de la Facultad de Educación, 25(1), 171-195. https://doi.org/10.5944/educxx1.30565

Guelmes, E. L. y Nieto, L. E. (2015). Algunas reflexiones sobre el enfoque mixto de la investigación pedagógica en el contexto cubano. Universidad y Sociedad, 7(2), 23-29. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/281

Horruitiner, P. (2006). La universidad cubana: el modelo de formación. La Habana, Cuba: Editorial Félix Varela.

Lenin, V. I. (1964). Cuadernos filosóficos: Obras Completas. Tomo XXXVlll. La Habana, Cuba: Editorial Política.

Loaiza-Zuluaga, Y. E., Taborda-Chaurra, J. y Ruiz-Ortega, F. J. (2020). La pedagogía: Una mirada de estudiantes y profesores de programas de Licenciatura. Revista Colombiana de Educación, 1(79), 13-38. https://doi.org/10.17227/rce.num79-8084

López, A. y Ramos, G. (2021). Acerca de los métodos teóricos y empíricos de investigación: significación para la investigación educativa. Revista Conrado, 17(S3), 22-31. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2133

López-Gómez, E. (2017). El concepto y las finalidades de la tutoría universitaria: una consulta a expertos. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 28(2), 61-78. https://doi.org/10.5944/reop.vol.28.num.2.2017.20119

Mena, J. R., Alum, N. E. y Ordaz, M. (2020). Habilidades sociales en estudiantes de Licenciatura en Educación. Pedagogía Psicología: una metodología 2020 para su formación. Revista Mendive. Revista de Educación, 18(2), 347-366. http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1873

Mendoza, M. M., Del Valle, J. N. y González, Z. (2021). Concepción teórico metodológica para el desarrollo del modo de actuación creativo en estudiantes universitarios. Revista Mendive. Revista de Educación, 19(4), 1185-1202. http://scielo.sld.cu/pdf/men/v19n4/1815-7696-men-19-04-1185.pdf

MES. (2016). Modelo del Profesional. Plan de Estudio E Carrera de Licenciatura en Educación Pedagogía Psicología. La Habana: Ministerio de Educación Superior.

Morales, M. J., Cárdenas, M. P., Reyes, J. J. y Méndez, Y. (2022). Aprendizaje basado en proyectos como tendencia de enseñanza en la Educación Superior. Revista Universidad y Sociedad, 14(S1), 53-58. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2610

Ortiz, E. A., Doce, B. L. y Mendoza, L. L. (2019). La formación inicial de psicopedagogos en Cuba. Regularidades y retos contemporáneos. Revista Opuntia Brava, 11(2), 38-53. https://doi.org/10.35195/ob.v11i2.740

Palacios, J. R. y Martínez, R. (2017). Descripción de características de personalidad y dimensiones socioculturales en jóvenes mexicanos. Revista de Psicología, 35(2), 453-484. https://doi.org/10.18800/psico.201702.003

Pegalajar, M. C., Burgos, A. y Martínez, E. (2022). Educación para el Desarrollo Sostenible y Responsabilidad Social: claves en la formación inicial del docente desde una revisión sistemática. Revista de Investigación Educativa, 40(2), 421-437. https://doi.org/10.6018/rie.458301

Ravelo, L. y Bonilla, I. C. (2022). La cultura inclusiva en la formación inicial del Licenciado en Educación Pedagogía Psicología. Revista Conrado, 18(86), 165-173. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2405

Rivas, Y. J., Varona, L. M. y Mas, P. R. (2019). El crecimiento personal como unidad de análisis compleja del desarrollo integral de la personalidad. Fundamentos epistemológicos. Revista Didasc@lia: Didáctica y Educación, 10(6), 171-194. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1091

Rivas, Y. J. y Mosqueda, L. (2020). Crecimiento personal. Acercamiento dialéctico materialista e histórico cultural para su comprensión teórica, conceptual, metodológica y práctica. Revista Cognosis, 5, 125-146. https://doi.org/10.33936/cognosis.v5i4.2110

Rivas, Y. J., Mosqueda, L. y Alonso, E. (2021). La formación del psicopedagogo(a) en la Universidad de Las Tunas. Revista Pilquen: Sección Psicopedagogía, 18(2), 1-11. https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/psico/article/view/3564/pdf

Rodríguez-Rodríguez, D. M. y Pérez-Obregón, D. (2021). El protagonismo estudiantil, una necesidad en la formación inicial del profesional de la Educación. Revista Maestro y Sociedad, 18(2), 640-649. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5364/4988

Salvador, C. E. y González, J. (2022). Labor tutorial docente y su relación con el proceso formativo de los estudiantes universitarios de la Universidad Nacional de San Martín. Revista Ciencia y Tecnología, 18(1), 59-70. http://dx.doi.org/10.17268/rev.cyt.2022.01.04

Valle-Lima, A. D. (2012). La investigación pedagógica. Otra mirada. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.