DIGITAL COMPETENCES OF TEACHING STAFF IN ONLINE UNIVERSITY CAREERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37135/chk.002.19.03

Keywords:

Digital skills, online careers, university education

Abstract

The proliferation of technology in education has led to promoting the development of digital skills in university professors; a necessary situation due to the current demands of the social environment. This paper aimed to evaluate the level of digital skills that teachers have in online university careers in the Faculty of Philosophy, Letters, and Educational Sciences, at the Technical University of Manabí (UTM). To achieve the purpose of the research, a quantitative approach with a sample of 60 teachers and 327 students was adopted. In this regard, a questionnaire of structured questions was applied to the teachers; in turn, this data was contrasted with that of the opinion of the students. The results show that teachers have an adequate level of digital skills which stand out in all the evaluated dimensions. In general, although a high percentage in the evaluation was obtained, it is superior to those found in other environments. Notwithstanding, the application of other instruments is needed to obtain greater proximity to reality; it is worth highlighting that each university has its own characteristics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • María Piedad Rivadeneira Barreiro, Universidad Técnica de Manabí, Portoviejo, Ecuador

    Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación, Departamento de Idiomas Nacionales y Extranjeros

References

Adell, J. [dptomatesbg] (2008). Competencia digital de los profesores [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=sLLlwJcQ--Y

Best, J. (1981). Cómo investigar en educación. Madrid, España: Morata.

Cabero-Almenara, J., Barroso‐Osuna, J., Palacios‐Rodríguez, A. y Llorente‐Cejudo, C. (2020). Marcos de Competencias Digitales para docentes universitarios: su evaluación a través del coeficiente competencia experta. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 23(2), 1‐18.

Cabero-Almenara, J., Barroso-Osuna, J., Rodríguez-Gallego, M. y Palacios-Rodríguez, A. (2020). La competencia digital docente. El caso de las universidades andaluzas. Aula Abierta, 49(4), 363-372. https://doi.org/10.17811/RIFIE.49.4.2020.363-372

Cabero-Almenara, J., Romero-Tena, R. y Palacios-Rodríguez, A. (2020). Evaluación de los Marcos de Competencias Digitales Docentes mediante el juicio de expertos. Journal of New Approaches in Educational Research, 9(2), 292-311. https://doi.org/10.7821/naer.2020.7.578

Cabero-Almenara, J., Romero-Tena, R., Barroso-Osuna, J. y Palacios-Rodríguez, A. (2020). Marcos de Competencias Digitales Docentes y su adecuación al profesorado universitario y no universitario. Revista Caribeña de Investigación Educativa (RECIE), 4(2), 137-158. https://doi.org/10.32541/recie.2020.v4i2.pp137-158

Cáceres, M. (2016). Educación Online Superior y Abierta: ¿(R)evolución en la Formación Universitaria? Retos y Oportunidades de los MOOCs (Massive Open online Courses) para la Formación Superior Europea en la Sociedad de la Información (Tesis doctoral). Universidad Nacional de Educación a Distancia, España. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=64970|

Cagua, G. A., Moreta, K. M. y Arce, M. F. (2021). Competencias digitales del profesorado: Pilares claves para una educación virtual de calidad frente a la pandemia en Ecuador. Revista Inclusiones, 8(Número especial), 224-241.

Comisión Europea. (2007). Competencias clave para el aprendizaje permanente. Un marco de referencia europeo. Luxemburgo: Oficina de Publicaciones Oficiales de las Comunidades Europeas. https://www.educacionyfp.gob.es/dctm/ministerio/educacion/mecu/movilidad-europa/competenciasclave.pdf?documentId=0901e72b80685fb1

Domingo-Coscollola, M., Bosco-Paniagua, A., Carrasco-Segovia, S. y Sánchez-Valero, J. A. (2019). Fomentando la competencia digital docente en la universidad: Percepción de estudiantes y docentes. Revista de Investigación Educativa, 38(1), 167-182. https://doi.org/10.6018/rie.340551

Fernández, F. J., Fernández, M. J. y Rodríguez, J. M. (2018). El proceso de integración y uso pedagógico de las TIC en los centros educativos madrileños. Educación XX1, 21(2), 395-416. https://doi.org/10.5944/educxx1.17907

Hernández, O. (2012). Estadística Elemental para Ciencias Sociales. San José, Costa Rica: Editorial Universidad de Costa Rica.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, M. (2010). Metodología de la investigación. México: McGraw Hill Education.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación, 6ta. edición. México: MacGraw Hill Education.

Marciniak, R. (2016). La educación superior virtual en Polonia: Condiciones de su organización, funcionamiento y evaluación. Memorias del Encuentro Internacional de Educación a Distancia, 4(4), 2-13. https://www.researchgate.net/publication/311845361_Memorias_del_Encuentro_Internacional_de_Educacion_a_Distancia_La_educacion_superior_virtual_en_Polonia_Condiciones_de_su_organizacion_funcionamiento_y_evaluacion

Morales-Zambrano, F. F., Pazmiño-Campuzano, M. F. y San Andrés-Laz, E. M. (2021). Competencias digitales de los docentes en la educación media del Ecuador. Polo del Conocimiento, 6(2), 185-203. https://doi.org/10.23857/pc.v6i2.2246

Mosquera, I. (2022). Flexibilizar el proceso de enseñanza y aprendizaje en una universidad online. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 79(1), 199-213. https://doi.org/10.21556/edutec.2022.79.2351

Muralles, M. (2019). Estándares ISTE: integración entre tecnología, educación y contexto. Proceedings of the Digital World Learning Conference CIEV 2019, 5(2), 32-37. http://biblioteca.galileo.edu/tesario/bitstream/123456789/953/1/5.pdf

Nevárez-Zambrano, Y. M., San Andrés-Laz, E. M. y Pazmiño-Campuzano, M. F. (2021). La infopedagogía en la sociedad del conocimiento. Dominio de las Ciencias, 7(1), 101-123.

Padilla, A. (2020). Evolución de la competencia digital docente de profesores universitarios a partir de relatos de vida. Estudios de casos en México y España (Tesis doctoral). Universidad de Granada, España. http://hdl.handle.net/10481/62914

Pozo, S., López, J., Rodríguez, A., y López, J. (2020). Teachers’ digital competence in using and analytically managing information in flipped learning. Culture and Education, 32(2), 213-241. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/11356405.2020.1741876

Prendes, M. P., Porlán, I. G. & Sánchez, F. M. (2018). Competencia digital: una necesidad del profesorado universitario en el siglo XXI. Revista de Educación a Distancia, 7(56), 1-22. https://doi.org/10.6018/red/56/7

Raija, H., Nissinen, K., Mannonen, J., Lamsa, J., Leino, K. & Taajamo, M. (2020). Understanding teaching professional' digital competence: What do PIAAC and TALIS reveal about technology-related skills, attitudes, and knowledge? Computers in Human Behavior, 118(1), 2-19.

Salazar, M. (2022). Competencias digitales en la docencia universitaria. Revista Latinoamericana OGMIOS, 2(3), 95-101. https://educiencia.uat.edu.mx/index.php/Educiencia/article/view/123/87

UNESCO. (2019). Marco de competencias docentes en materia de TIC UNESCO Versión 3. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000371024/PDF/371024spa.pdf.multi

Valdivieso, T. S. y Gonzáles, M. Á. (2016). Competencia digital docente: ¿dónde estamos? Perfil del docente de educación primaria y secundaria. El caso de Ecuador. Píxel-Bit, Revista de Medios y Educación, 49(1), 57-73. https://idus.us.es/handle/11441/45210

Published

2022-08-25

Issue

Section

RESEARCH ARTICLES

How to Cite

DIGITAL COMPETENCES OF TEACHING STAFF IN ONLINE UNIVERSITY CAREERS. (2022). CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities, 19, 57-70. https://doi.org/10.37135/chk.002.19.03

Similar Articles

1-10 of 215

You may also start an advanced similarity search for this article.