INCLUSIVE EDUCATION AS A HEURISTIC DEVICE
Main Article Content
Abstract
The present work analyzes the analytical-methodological configuration that allows us to conceive of inclusive education as a heuristic device. As such, it builds an abstract and political model to address a diversity of problems and, with it, break into the logic of knowledge production normatively bequeathed by logos. The objective is to explore the defining contours and the heuristic intelligibility grid to think about its field of problems of a neo-materialist nature. The method used was the critical documentary review. The work concludes that, to a certain extent, the dominant onto-semiotic conceptions of the field possess the ability to impose a signic rostricity based on caricature aspects and imposing universal conceptions of difference. This particular inaugurates acute political and ethical implications.
Downloads
Article Details
Conference Proceedings Volume
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Responsibility of the authors:
The authors are responsible for the ideas and data collected in the manuscripts. They are additionally accountable for the fidelity of the information, the correction of the citations, the right to publish any material included in the text, and the presentation of the manuscript in the format required by the Journal (WORD template). A manuscript forwarded to CHAKIÑAN must not have been published before, nor must it have been submitted to another means of publication.
Copyright:
Published articles do not necessarily compromise the viewpoint of the CHAKIÑAN JOURNAL. The Journal is aligned to the policy of the licence de Creative Commons Reconocimiento-No comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0). Each author retains the right to the paper published in the Chakiñan journal.
Privacy statement
The personal data and email addresses entered in this magazine will be used exclusively for the purposes stated by the publication and will not be available for any other purpose or person.
How to Cite
Share
References
Ahmed, S. (2019). Esperanza, inquietud y promesa de felicidad. Recuperado el 06 de junio de 2021 de: https://nuso.org/articulo/esperanza-inquietud-y-promesa-de-felicidad/
Bal, M. (2009). Conceptos viajeros en las humanidades. Una guía de viaje. Murcia, España: Cendeac.
Bal, M. (2018a). Tiempos trastornados. Análisis, historias y políticas de la mirada. Madrid, España: Akal.
Bal, M. (2018b). Y-cidad: los mútiples sentidos de “y”. Versants, 3(65), 187-207. doi: https://doi.org/10.22015/V.RSLR/65.3.11
Bowman, P. (2010). Reading Rey Chow. Postcolonial Studies, 13(3), 239-253. doi: https://doi.org/10.1080/13688790.2010.508814
Bowman, P. (2013). Reading Rey Chow. Visuality, postcoloniality, ethnicity, sexuality. New York, EE.UU.: Peter Lang.
Braidotti, R. (2002). Metamorfosis. Hacia una teoría materialista del devenir. Madrid, España: Akal.
Braidotti, R. (2006). Transposiciones. Barcelona, España: Gedisa Editorial.
Braidotti, R. (2018). A Theoretical Framework for the Critical Posthumanities. Theory, Culture & Society, 0(0) 1-31. doi: https://doi.org/10.1177/0263276418771486
Castillo, K. (2019). Claves teóricas en Manuel de Landa. Andamio, 17(40), 229-250. doi: http://dx.doi.org/10.29092/uacm.v16i40.705
De Peretti, C. (1989). Jacques Derrida. Texto y Deconstrucción. Barcelona: Anthropos. Recuperado de: https://redaprenderycambiar.com.ar/derrida/comentarios/peretti.htm
Escobar, A. y Osterwell, M. (2009). Movimientos sociales y la política de lo virtual. Estrategias deleuzianas. En K. Castillo. (2019). Claves teóricas en Manuel de Landa. Andamio, 40(17), 229-250.
Flick, U. (1998). Introducción a la Investigación Cualitativa. Madrid, España: Morata.
Frow, J. (2010). Hybrid Disciplinarity: Rey Chow and Comparative Studies. Postcolonial Studies, 13(3), 265-274. doi: https://doi.org/10.1080/13688790.2010.508831
Guattari, F. (2013). Líneas de fuga. Por otro mundo de posibles. Buenos Aires, Argentina: Ed. Cactus.
Hernández, M. A. (2018). Introducción. Mover la frontera: actuar aquí y ahora. En M. Bal. Tiempos trastornados, (pp.5-13). Madrid, España: Akal.
Hill, P. (2015). Intersectionality’s Definitional Dilemmas. Annu. Rev. Sociol., 41, 1-20. Recuperado de: https://www.annualreviews.org/doi/pdf/10.1146/annurev-soc-073014-112142
Lazzarato, M. (2006). Por una política menor. Acontecimiento y política en las sociedades de control. Madrid, España: Traficantes de Sueños.
Lee, M. y Fisher. M. (2009). Deleuze y la brujería. Buenos Aires, Argentina: La cuarentena.
Matus, T. (2017). Punto de Fuga. Imágenes dialécticas de la crítica en el Trabajo Social Contemporáneo. Buenos Aires, Argentina: Editorial Espacio.
Mengue, P. (2008). Deleuze o el Sistema de lo múltiple. Buenos Aires, Argentina: Los cuarenta libros.
Ocampo, A. (2018). La formación del profesorado y la comprensión epistemológica de la educación inclusiva. Santiago Chile, Chile: Ediciones CELEI.
Ocampo, A. (2019a). Contornos teóricos de la educación inclusiva. Boletín Redipe, 8(3), 66-96. doi: https://doi.org/10.36260/rbr.v8i3.696
Ocampo, A. (2019b). Condiciones de producción de la educación inclusiva. Boletín Redipe, 8(8), 66-96. doi: https://doi.org/10.36260/rbr.v8i8.800
Ocampo, A. (2020). En torno al verbo incluir: performatividades heurísticas de la educación inclusiva. Revista Quaestiones Disputatae: Temas en Debate, 27(13), 18-54.
Ocampo, A. (2021). Epistemología de la educación inclusiva: tensiones neo-materialistas para un mundo desconocido. Revista Psicologia Em Fase, 2(2), 1-23.
Orlandi, E. (2012). Análisis del discurso. Principios y procedimientos. Santiago de Chile, Chile: LOM/UMCE.
Richard, N. (2020). De la revuelta social a la nueva constitución en Chile. Conferencia leída el 16 de diciembre de 2020 en el Centro Cultural Kirchner. Recuperado el día 28 de diciembre de 2020 de: https://www.youtube.com/watch?v=pIl8SJEW9Hw
Rufer, M. (2020). No vamos a traducir. Instalar un secreto, negar la dádiva, redefinir el juego. En I. Cornejo y M. Rufer, (Comp.). Horizontalidad: hacia una crítica de la metodología. (pp. 227-302). Buenos Aires, Argentina: CLACSO.
Tuck, E. & Yang, K.W. (2012). Decolonization is not a metaphor. Decolonization: Indigeneity, Education & Society, 1(1), 1-40.
Valencia, V. (2019). Revisión documental en el proceso de investigación. Pereira, Colombia: Ediciones UTP.