TRAINEE TEACHERS: REFLECTIONS ON THEIR PRACTICUM IN REAL HIGH SCHOOL WORK SITUATIONS

Main Article Content

Edith Gutiérrez Alvarez
https://orcid.org/0000-0002-6663-6365

Abstract

Currently, senior trainee teachers for the secondary school in Mexico City, carry out their practicum facing real work situations where reflective teaching becomes one of their fundamental pillars. In this context, this paper aims to analyze problematic situations, the activities that are put in place to solve them, and the reflections which are derived from such experiences. The research that gave rise to this manuscript takes into account the proposal of the biographical-narrative method. In other words, it adopts as an instrument for gathering information the narratives documented by four trainee teachers in their respective reception documents. In this collected evidence, they report their conflicts and reflections on the experiences acquired during their interaction in the classroom of a secondary school. These insights were portrayed in a case study, with four units of analysis. The results set out reflective processes that range from support calls that point towards the constitution of work teams to focus on collaborative tasks, to daily realities and tensions that are unleashed between the actors of the teaching-learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Gutiérrez Alvarez, E. (2021). TRAINEE TEACHERS: REFLECTIONS ON THEIR PRACTICUM IN REAL HIGH SCHOOL WORK SITUATIONS. CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities, 15, 64-79. https://doi.org/10.37135/chk.002.15.04
Section
RESEARCH ARTICLES

How to Cite

Gutiérrez Alvarez, E. (2021). TRAINEE TEACHERS: REFLECTIONS ON THEIR PRACTICUM IN REAL HIGH SCHOOL WORK SITUATIONS. CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities, 15, 64-79. https://doi.org/10.37135/chk.002.15.04

Share

References

Bolívar A., Segovia, D. y M. Fernández (2001). La investigación biográfico-narrativo en educación. Enfoque y metodología. Madrid, España: Muralla.

Bolívar, A. (2002). “De nobilis ipsis silemus” Epistemología de la investigación biográfico-narrativa en educación. Revista electrónica de Investigación Educativa, 4(1), 1-26. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-40412002000100003

Bolívar, A. (2012). Metodología de la investigación biográfica-narrativa: recogida y análisis de datos. En M. C. Passeggui & M. H. Abrahaon. (Org.), Dimensoes epistemológicas e metodológicas da pesquisa (auto) biográfica. Tomo. II (pp. 79-119). Porto Alegre: Editora Universitaria de (PUCRS) Pontificia Universidad Católica del Río Grande do Sul.

Carr, W. y Kemis, S. (1988). Teoría crítica de la enseñanza. La investigación-acción en la formación del profesorado. Barcelona, España: Martínez Roca.

Castellanos, S. H. y Yaya, R. E. (2013). La reflexión docente y la construcción de conocimiento: una experiencia de la práctica. Revista Electrónica Sinéctica, (41), 1-18. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=99828325005

Connelly, F. y Clandinin, D. J. (1995). Relatos de experiencias e investigación narrativa. En. J. Larrosa, R. Arnaus, V. Ferrer, N. Pérez de Lara, F. Connelly, D. Clandinin y M. Greene. (Eds.), Déjame que te cuente. Ensayos sobre narrativas y educación. Barcelona, España: Laertes.

Dewey, J. (1993). Cómo pensamos. Cognición y desarrollo humano, Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Dewey, J. (2000). Experiencia y Educación. Buenos Aires, Argentina: Losada.

Díaz-Barriga, F. (2006). Enseñanza situada: vínculo entre la escuela y la vida. Distrito Federal, México: MCGraw-Hill.

González, B. (2020). La minificción como herramienta para la producción de textos narrativos y poéticos en alumnos de tercer grado de secundaria (documento recepcional de grado). Escuela Normal Superior de México, Ciudad de México.

Greene, M. (1986). Reflection and Passion in Teaching. Journal of Curriculum and Supervision, 2(1), 68-81.

Gutiérrez, E. (2018). La primera práctica docente durante la formación inicial. En E. Gutiérrez. (Coord.), Prácticas, saberes y experiencias: Voces de estudiantes y docentes (pp. 43-71). Ciudad de México, México: Newton.

Hernández, L. (2020). Estrategias didácticas para la mejora de la comprensión lectora en alumnos de primer grado de secundaria (documento recepcional de grado). Escuela Normal Superior de México, Ciudad de México.

Liston, D. y Zeicher, K. (1997). Formación del profesorado y condiciones sociales de la escolarización. Madrid, España: Morata.

Marcelo, C. (2008). El profesorado principiante, inserción a la docencia. Barcelona, España: Octaedro.

Monereo, C. (2010). La formación del profesorado: una pauta para el análisis e intervención a través de incidentes críticos. Revista Iberoamericana de Educación, 52, 149-178. doi: https://doi.org/10.35362/rie520615

Morán, A. (2020). La antología literaria para mejorar la comprensión lectora (documento recepcional de grado). Escuela Normal Superior de México, Ciudad de México.

Moreno, N. A. (2020). El monólogo como estrategia para el fortalecimiento de la expresión oral y escrita (documento recepcional de grado). Escuela Normal Superior de México, Ciudad de México.

Muñoz, J. A., Villagra, C. P., Sepúlveda, S. y Segundo E. S. (2016). Proceso de reflexión docente para mejorar las prácticas de evaluación de aprendizaje en el contexto de la educación para jóvenes y adultos (EPJA). Revista Folios, (44), 77-91. Recuperado http://www.scielo.org.co/pdf/folios/n44/n44a05.pdf

Perrenoud, P. (2011). Desarrollar la práctica reflexiva en el oficio de enseñar. Profesionalización y razón pedagógica. Barcelona, España: Graó.

Pollar, A. & Tann, S. (1993). Reflective Teaching in the Primary School. A Handbook for the Classroom. London, England: Cassell. National Primary Centre. The Open University.

Pujadas, J. J. (2000) El método biográfico y los géneros de la memoria. Revista de Antropología Social, 9, 127-158. Recuperado de https://revistas.ucm.es/index.php/RASO/article/view/RASO0000110127A/9967

Richards, J. C. & Lockhart, C. (2007). Reflexive Teaching in Second Language Classroom. New York, United States: Cambridge University Press.

Salazar, J., Salazar, P., Hidalgo, C., Villalobos, A., Marín, P., Coloma, C. y Oscar, R. (2014). Reflexión pedagógica y autoevaluación docente: ¿Simbiosis o depredación? Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 7(2), 147-155. Recuperado de: https://revistas.uam.es/riee/article/view/3121/3319

Schön, D. (1992). La formación de profesionales reflexivos: Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje de las profesiones. Barcelona, España: Paidós.

Schön, D. (1998). El profesional reflexivo. Cómo piensan los profesionales cuando actúan. Barcelona, España: Paidós.

Secretaría de Educación Pública. (2002). Orientaciones académicas para la elaboración del documento recepcional. Licenciatura en Educación Secundaria 7° y 8° semestres. Programa para la Transformación y el Fortalecimiento Académico de las Escuelas Normales. Distrito Federal, México: SEP.

Secretaría de Educación Pública. (2010). Licenciatura en Educación Secundaria. Plan de estudios, 1999. Documentos básicos. Distrito Federal, México: SEP.