FINANCIAL ECONOMICS IN THE SCHOOL CONTEXT IN SPAIN: IDEOLOGICALLY MARKING EDUCATION

Main Article Content

Juan Almagro Lominchar
http://orcid.org/0000-0002-5883-4134
Susana Fernández-Larragueta
http://orcid.org/0000-0002-0555-4331
Juan Fernández-Sierra
http://orcid.org/0000-0002-5457-4742

Abstract

T


This article is derived from the research carried out in a school in the autonomous community of Andalusia, Spain, which under the current Organic Law 8/2013 from December 9th for the Improvement of Educational Quality (LOMCE) contemplates the subject of Economics in the cycle of Compulsory Secondary Education (ESO) in the fourth year. The essential objective of this research has been to investigate the guidelines established by the Organization for Cooperation and Development (OECD) to incorporate financial education into educational curricula, and their reflection in the school context. With this purpose a naturalistic design based on an instrumental case study was carried out at an ESO institute in the Andalusian Community. As for the results and conclusions, special relevance has been given to the tandem formed by the LOMCE and the economic organizations and financial institutions in the definition of the educational policies that outline the teaching of Economics contents in the school, as well as their incidence in the construction of mental schemes referred to the economic on the part of the students of this subject.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Almagro Lominchar, J., Fernández-Larragueta, S., & Fernández-Sierra, J. (2020). FINANCIAL ECONOMICS IN THE SCHOOL CONTEXT IN SPAIN: IDEOLOGICALLY MARKING EDUCATION. CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities, 11, 31-42. https://doi.org/10.37135/chk.002.11.02
Conference Proceedings Volume
Section
RESEARCH ARTICLES
Author Biographies

Juan Almagro Lominchar, Universidad de Almería

Universidad de Almería, Facultad de Ciencias de la Educación, Departamento de Educación

Susana Fernández-Larragueta, Universidad de Almería, Facultad de Ciencias de la Educación, Departamento de Educación

Universidad de Almería, Facultad de Ciencias de la Educación, Departamento de Educación

Juan Fernández-Sierra, Universidad de Almería, Facultad de Ciencias de la Educación, Departamento de Educación

Universidad de Almería, Facultad de Ciencias de la Educación, Departamento de Educación

How to Cite

Almagro Lominchar, J., Fernández-Larragueta, S., & Fernández-Sierra, J. (2020). FINANCIAL ECONOMICS IN THE SCHOOL CONTEXT IN SPAIN: IDEOLOGICALLY MARKING EDUCATION. CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities, 11, 31-42. https://doi.org/10.37135/chk.002.11.02

Share

References

CNMV & Banco de España (2013). Plan de Educación Financiera. Eurosistema. Recuperado de http://www.cnmv.es/DocPortal/Publicaciones/PlanEducacion/PlanEducacion13_17.pdf

CNMV & Banco de España (2018). Plan de Educación Financiera. Eurosistema. Recuperado de https://www.finanzasparatodos.es/comun/pdf_varios/PEF_2018-2021_VERSION_WEB.pdf?referente=/es/secciones/actualidad/SepublicaelPlandeEducacionFinancieraparaelperiodo20182021.html

Domínguez, J. M. (2013). Educación Financiera en la escuela: las competencias según el PISA. Revista eXtoikos, 11, 73-78.

Elliot, J. (2000). La investigación acción en educación. Madrid, España: Morata.

Fernández, J. (2011). Formar para la economía del conocimiento vs educar para la sociedad del conocimiento. Málaga, España: Aljibe.

Foucault, M. (2007). Nacimiento de la biopolítica. Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.

Guba, E. G. (1989). Criterios de credibilidad en la investigación naturalista. En J. Gimeno & A. Pérez. (Eds.), La enseñanza: su teoría y su práctica. Madrid, España: Akal.

Hirtt, N. (2001). Los nuevos amos de la escuela. El negocio de la enseñanza. Madrid, España: Universitaria.

Lazzarato, M. (2013). La fábrica del hombre endeudado. Ensayo sobre la condición neoliberal. Buenos Aires, Argentina: Amorrortu.

Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación (LOE) (2006). Boletín Oficial del Estado (BOE), 106. España: LOE.

Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la Mejora de la Calidad Educativa (LOMCE) (2013). Boletín Oficial del Estado (BOE), 295. España: LOMCE.

Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. (2017). Programa para la Evaluación Internacional de los Alumnos. Competencia Financiera. Informe Español. Recuperado de https://www.mecd.gob.es/dctm/inee/pisa2015-competencia-financiera-inf-espanol.pdf?documentId=0901e72b825a92bd

Molnar, Á. (1999). The Commercial Transformation of American Public Education. Ohio Valley Philosophy of Education Conference, Bergamo, Ohio.

Navarro, V. & Torres, J. (2012). Los amos del mundo. Las armas del terrorismo financiero. Barcelona, España: Booket.

Navarro, V. (2015). Ataque a la democracia y al bienestar. Crítica al pensamiento económico dominante. Barcelona, España: Anagrama.

OCDE. (2005). Recommendation on Principles and Good Practices for Financial Education and Awareness. Recuperado de http://www.oecd.org/finance/financial-education/35108560.pdf

OCDE. (2013). Programme for international student assessment (PISA). Results from PISA 2012 Financial Literacy. Recuperado de https://www.oecd.org/spain/PISA-2012-results-finlit-spain-esp.pdf

OCDE. (2016). PISA 2015, resultados clave. Recuperado de https://www.oecd.org/pisa/pisa-2015-results-in-focus-ESP.pdf

Rapley, T. (2014). Los análisis de la conversación, del discurso y de documentos en investigación cualitativa. Madrid, España: Morata.

Riádigos, C. (2015). Justicia social y educación democrática. Un camino compartido. Madrid, España: Editorial Arco/Libros-La Muralla.

Simons, H. (2011). El estudio de caso: Teoría y práctica. Madrid, España: Morata.

Stake, R. E. (2007). Investigación con estudio de casos. Madrid, España: Morata.

Taibo, C. (2011). El decrecimiento explicado con sencillez. Madrid, España: La Catarata.

Taylor, S. J. & Bogdan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona, España: Paidós Ibérica.

Torres, J. (2017). Políticas educativas y construcción de personalidades neoliberales y neocolonialistas. Madrid. España: Morata.

Travé, G. (2001). Didáctica de la economía en el bachillerato. Madrid, España: Síntesis.