THE DIDACTIC KEMISTRY GUIDE BASED ON THE KAIZEN METHOD AND AGILE LEARNING METHODOLOGY

Main Article Content

Elena Patricia Urquizo Cruz
Kevin Sebastián Oñate Leal
Narcisa de Jesús Sánchez Salcán
Monserrat Catalina Orrego Riofrío

Abstract

For the learning of chemical reactions, new methodologies should be implemented to encourage students to analyze, reflect and apply scientific knowledge to solve problems. The objective of this research was to implement The Didactic Kemistry guide, an educational proposal based on the Kaizen method and the Agile Learning methodology, to improve the learning of chemical reactions in students. This research had a quantitative approach that responds to the positivist paradigm and a quasi-experimental design. The population consisted of 29 students of the academic period 2024-1S of the subject of Inorganic Chemistry, considered the experimental group, and 31 students of the period 2023-2S, considered the control group, both from the Pedagogy of Experimental Sciences, Chemistry and Biology of the National University of Chimborazo. The results show that the combination of Kaizen method and the Agile Learning methodology facilitates the learning of chemical reactions in a dynamic way and evidences its effectiveness in improving the academic performance of the experimental group.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Conference Proceedings Volume

Section

RESEARCH ARTICLES

Author Biographies

Elena Patricia Urquizo Cruz, Universidad Nacional de Chimborazo

Universidad Nacional de Chimborazo, Facultad de Ciencias de la Educación Humanas y Tecnologías, Riobamba, Ecuador

Kevin Sebastián Oñate Leal, Universidad Nacional de Chimborazo

Universidad Nacional de Chimborazo, Facultad de Ciencias de la Educación Humanas y Tecnologías, Riobamba, Ecuador

Narcisa de Jesús Sánchez Salcán, Universidad Nacional de Chimborazo

Universidad Nacional de Chimborazo, Facultad de Ciencias de la Educación Humanas y Tecnologías, Riobamba, Ecuador

Monserrat Catalina Orrego Riofrío, Universidad Nacional de Chimborazo

Universidad Nacional de Chimborazo, Facultad de Ciencias de la Educación Humanas y Tecnologías, Riobamba, Ecuador

How to Cite

Urquizo Cruz, E. P., Oñate Leal, K. S., Sánchez Salcán, N. de J., & Orrego Riofrío, M. C. (2024). THE DIDACTIC KEMISTRY GUIDE BASED ON THE KAIZEN METHOD AND AGILE LEARNING METHODOLOGY. CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities, 25, 94-108. https://doi.org/10.37135/chk.002.25.04

Share

References

Aldana, J., Vallejo, P., & Isea, J. (2020). Investigación y aprendizaje: Retos en Latinoamérica hacia el 2030. Alteridad, 16(1), 78-91. https://n9.cl/9pcah

Barrios, P. S., & Reales, M. J. (2021). Fortalecimiento de las competencias comunicativas y el aprendizaje autónomo en estudiantes, a través de una guía didáctica [Tesis de maestría, Universidad de la Costa]. Repositorio institucional. https://n9.cl/d23zc

Castillo, A., & Cabral, L. G. (2022). Modelo dinámico del aprendizaje activo. IE Revista de Investigación Educativa de la Rediech, (13), 1-15. https://n9.cl/r4x1d

Castillo, L. (2022). Using Genially Games for Enhancing EFL Reading and Writing Skills in Online Education. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 21(1), 340-354. https://n9.cl/otmga

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación (sexta edición). McGraw-Hill Education.

Jordá, T., Mas, V., & Agustí, A. (2022). La importancia de la creación de recursos digitales de calidad destinados a docentes. Una propuesta para su evaluación y mejora. Praxis Educativa (Arg), 27(1), 1-18. https://n9.cl/imfs0c

Muñoz-Artega, J., López-Torres, G. C., & Muñoz-Zavala, Á. E. (2023). Una metodología de aprendizaje ágil como apoyo a la educación inclusiva. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (86), 116-136. https://n9.cl/fdfc0

Pérez, F. (2020). Estrategias metodológicas sustentadas en los métodos didácticos de David Ausubel y la teoría del aprendizaje observacional de Albert Bandura para mejorar el nivel de aprendizaje en la comprensión de textos en los estudiantes del 1° grado de nivel secundaria de la I.E.S.M. “Víctor Montero Kossuth” del Distrito de Jayanca-Región Lambayeque, Año 2017 [Tesis de maestría, Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo]. Repositorio institucional. https://n9.cl/7ovsh

Santana, R. (2024). Estrategia para mejorar el rendimiento académico en las ciencias de la naturaleza en estudiantes de segundo de secundaria. UCE Ciencia. Revista de Postgrado, 12(2), 1-9. https://n9.cl/lkcdu

Venegas, S. (2021). Propuesta basada en teoría Kaizen para fortalecer competencias pedagógicas en docentes de Historia y Geografía en Guayaquil, 2021 [Tesis de doctorado, Universidad César Vallejo]. Repositorio institucional. https://n9.cl/sofr2w

Venegas, S., Tapia, P., Mantilla, M., & Da Silva, P. (2022). Competencias pedagógicas desde la teoría kaizen. Ciencia Latina Revista, Científica Multidisciplinar, 6(1), 558-583. https://n9.cl/lg6u9

Vera, F. (2020). La importancia del proceso de enseñanza-aprendizaje y la evaluación diagnóstica. Cuadernos de Educación y Desarrollo, 12(8), 1-14. https://n9.cl/wo2cmk

Zambrano-López, S., Solís-Quintero, M. M., Zayas-Márquez, C., & Ávila-López, L. A. (2021). Kaizen Method Applied in Higher Education: Case Study of Autonomous University of Baja California. En S. Nazir, T. Z. Ahram, & W. Karwowski (ed.), Advances in human factors in training education, and learning sciences (pp. 122-130). Springer. https://n9.cl/5p38oa