THE DIDACTIC KEMISTRY GUIDE BASED ON THE KAIZEN METHOD AND AGILE LEARNING METHODOLOGY

Main Article Content

Elena Patricia Urquizo Cruz
https://orcid.org/0000-0001-6081-1997
Kevin Sebastián Oñate Leal
https://orcid.org/0009-0006-4559-0958
Narcisa de Jesús Sánchez Salcán
https://orcid.org/0000-0002-9064-9094
Monserrat Catalina Orrego Riofrío
https://orcid.org/0000-0002-6607-2344

Abstract

For the learning of chemical reactions, new methodologies should be implemented to encourage students to analyze, reflect and apply scientific knowledge to solve problems. The research aimed to implement The Didactic Kemistry guide, an educational proposal based on the Kaizen method and the Agile Learning methodology, to improve students' understanding of chemical reactions. This study followed a quantitative approach aligned with the positivist paradigm and a quasi-experimental design. The sample included 29 students from the 2024-1S academic period, enrolled in Inorganic Chemistry, considered the experimental group, and 31 students from the 2023-2S period, considered the control group. Both groups were part of the Pedagogy of Experimental Sciences: Chemistry and Biology major at the Universidad Nacional de Chimborazo. Results show that the combination of the Kaizen method and Agile Learning methodology facilitates dynamic learning of chemical reactions and significantly improves the academic performance of the experimental group.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Urquizo Cruz, E. P., Oñate Leal, K. S., Sánchez Salcán, N. de J., & Orrego Riofrío, M. C. (2024). THE DIDACTIC KEMISTRY GUIDE BASED ON THE KAIZEN METHOD AND AGILE LEARNING METHODOLOGY. CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities. https://chakinan.unach.edu.ec/index.php/chakinan/article/view/1218
Section
RESEARCH ARTICLES
Author Biographies

Elena Patricia Urquizo Cruz, Universidad Nacional de Chimborazo

Universidad Nacional de Chimborazo, Facultad de Ciencias de la Educación Humanas y Tecnologías, Riobamba, Ecuador

Kevin Sebastián Oñate Leal, Universidad Nacional de Chimborazo

Universidad Nacional de Chimborazo, Facultad de Ciencias de la Educación Humanas y Tecnologías, Riobamba, Ecuador

Narcisa de Jesús Sánchez Salcán, Universidad Nacional de Chimborazo

Universidad Nacional de Chimborazo, Facultad de Ciencias de la Educación Humanas y Tecnologías, Riobamba, Ecuador

Monserrat Catalina Orrego Riofrío, Universidad Nacional de Chimborazo

Universidad Nacional de Chimborazo, Facultad de Ciencias de la Educación Humanas y Tecnologías, Riobamba, Ecuador

How to Cite

Urquizo Cruz, E. P., Oñate Leal, K. S., Sánchez Salcán, N. de J., & Orrego Riofrío, M. C. (2024). THE DIDACTIC KEMISTRY GUIDE BASED ON THE KAIZEN METHOD AND AGILE LEARNING METHODOLOGY. CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities. https://chakinan.unach.edu.ec/index.php/chakinan/article/view/1218

Share

References

Aldana, J., Vallejo, P., & Isea, J. (2020). Investigación y aprendizaje: Retos en Latinoamérica hacia el 2030. Alteridad, 16(1), 78-91. https://n9.cl/9pcah

Barrios, P. S., & Reales, M. J. (2021). Fortalecimiento de las competencias comunicativas y el aprendizaje autónomo en estudiantes, a través de una guía didáctica [Tesis de maestría, Universidad de la Costa]. Repositorio institucional. https://n9.cl/d23zc

Castillo, A., & Cabral, L. G. (2022). Modelo dinámico del aprendizaje activo. IE Revista de Investigación Educativa de la Rediech, (13), 1-15. https://n9.cl/r4x1d

Castillo, L. (2022). Using Genially Games for Enhancing EFL Reading and Writing Skills in Online Education. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 21(1), 340-354. https://n9.cl/otmga

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación (sexta edición). McGraw-Hill Education.

Jordá, T., Mas, V., & Agustí, A. (2022). La importancia de la creación de recursos digitales de calidad destinados a docentes. Una propuesta para su evaluación y mejora. Praxis Educativa (Arg), 27(1), 1-18. https://n9.cl/imfs0c

Muñoz-Artega, J., López-Torres, G. C., & Muñoz-Zavala, Á. E. (2023). Una metodología de aprendizaje ágil como apoyo a la educación inclusiva. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (86), 116-136. https://n9.cl/fdfc0

Pérez, F. (2020). Estrategias metodológicas sustentadas en los métodos didácticos de David Ausubel y la teoría del aprendizaje observacional de Albert Bandura para mejorar el nivel de aprendizaje en la comprensión de textos en los estudiantes del 1° grado de nivel secundaria de la I.E.S.M. “Víctor Montero Kossuth” del Distrito de Jayanca-Región Lambayeque, Año 2017 [Tesis de maestría, Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo]. Repositorio institucional. https://n9.cl/7ovsh

Santana, R. (2024). Estrategia para mejorar el rendimiento académico en las ciencias de la naturaleza en estudiantes de segundo de secundaria. UCE Ciencia. Revista de Postgrado, 12(2), 1-9. https://n9.cl/lkcdu

Venegas, S. (2021). Propuesta basada en teoría Kaizen para fortalecer competencias pedagógicas en docentes de Historia y Geografía en Guayaquil, 2021 [Tesis de doctorado, Universidad César Vallejo]. Repositorio institucional. https://n9.cl/sofr2w

Venegas, S., Tapia, P., Mantilla, M., & Da Silva, P. (2022). Competencias pedagógicas desde la teoría kaizen. Ciencia Latina Revista, Científica Multidisciplinar, 6(1), 558-583. https://n9.cl/lg6u9

Vera, F. (2020). La importancia del proceso de enseñanza-aprendizaje y la evaluación diagnóstica. Cuadernos de Educación y Desarrollo, 12(8), 1-14. https://n9.cl/wo2cmk

Zambrano-López, S., Solís-Quintero, M. M., Zayas-Márquez, C., & Ávila-López, L. A. (2021). Kaizen Method Applied in Higher Education: Case Study of Autonomous University of Baja California. En S. Nazir, T. Z. Ahram, & W. Karwowski (ed.), Advances in human factors in training education, and learning sciences (pp. 122-130). Springer. https://n9.cl/5p38oa