MANAGEMENT OF ICT-MEDIATED LEARNING: A CURRICULUM DESIGN PROPOSAL FROM UNIVERSIDAD NACIONAL DE CHIMBORAZO
Contenu principal de l'article
Résumé
The current situation in the field of education demands teachers who are capable of functioning in new learning scenarios where the possibilities offered by ICT for information acquisition and communication processes are enormous. In this sense, it is necessary to have postgraduate programs that contribute to the development of digital skills in teachers. The main purpose of this work is to propose the curricular design for a Master's program in Education, Mention in Management of Learning Mediated by ICT, offered by Universidad Nacional de Chimborazo in Ecuador. For this, a qualitative research was undertaken in order to characterize and determine the most important features of each module of the curriculum. A documentary research design was applied through the PICOC method (Population, Intervention, Comparison, Outcome, Context). The result of this work was a curricular mesh that consists of 12 study modules wherein aspects such as: digital literacy for the new society were addressed; didactics in new digital environments; the design and development of content and digital resources for learning; new ways of learning and innovating in education; as well as research in educational technology.
##plugins.themes.bootstrap3.displayStats.downloads##
Renseignements sur l'article

Cette œuvre est sous licence Creative Commons Attribution - Pas d'Utilisation Commerciale 4.0 International.
Responsabilité des auteurs-res:
Ils sont responsables des idées et des données présentées dans les manuscrits, de l'exactitude des informations, de la véracité des citations, des droits de publication de tout matériel inclus dans le texte et de la présentation du manuscrit dans le format requis par la Revue (modèle web). Un manuscrit envoyé à CHAKIÑAN ne doit pas avoir été publié auparavant, ni avoir été présenté sous la même forme à un autre support de publication.
Droits d'auteur:
Les articles publiés n’engagent pas le point de vue de la REVUE CHAKIÑAN. La revue est conforme à la politique de la licence Creative Commons Reconocimiento-No comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0). Chaque auteur conserve ses droits sur l'article publié dans Chakiñan.
Déclaration de confidentialité
Les données personnelles et les adresses e-mail saisies dans ce magazine seront utilisées exclusivement aux fins énoncées par la publication et ne seront disponibles à aucune autre fin ou personne.
Comment citer
##plugins.generic.shariff.share##
Références
Adell, J. (2013). Entornos personales de aprendizaje (PLE). In J. Aguaded & J. Cabero (Eds.), Tecnologías y medios para la educación en la E-sociedad (271-288). Madrid, España: Alianza.
Alonso, C. & Gallego, D. (2010). Los estilos de aprendizaje como competencias para el estudio, el trabajo y la vida. Journal of Learning Styles, 3(6). Retrieved from http://revistaestilosdeaprendizaje.com/article/view/909/1607
Aragón, C. (2007). Pedagogía: Fundamento de la educación hacia una reconceptualización de la pedagogía. Revista de educación y pensamiento, (14), 27-56. Retrieved from https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4039990.pdf
Area, M., Gros, B. & Marzal, M. (2008). Alfabetizaciones y tecnologías de la información y la comunicación. Madrid, España: Síntesis.
Area, M. & Guarro, A. (2012). La alfabetización informacional y digital: fundamentos pedagógicos para la enseñanza y el aprendizaje competente. Revista Española de Documentación Científica, (Monográfico), 46-74. doi: 10.3989/redc.2012.mono.977
Arias, F. (2012). El proyecto de investigación. Caracas, Venezuela: Editorial Episteme.
Asamblea Constituyente del Ecuador. (2008). Constitución de la República del Ecuador - Registro Oficial No. 449 del 20 de octubre de 2008 [online]. Retrieved from https://www.asambleanacional.gob.ec/sites/default/files/documents/old/constitucion_de_bolsillo.pdf
Cabero, J. (2008). Innovación en la formación y desarrollo profesional docente. In J. Saninas (Ed.), Innovación Educativa y uso de las TIC (83-100). Sevilla, España: Universidad Internacional de Andalucía.
Cabero, J., Barroso, J. & Llorente, M. (2015). Tecnología educativa: historia, concepto y bases conceptuales. En J. Cabero y J. Barroso (Eds.). Nuevos retos en tecnología educativa (pp. 19-39). Madrid: Síntesis.
Castañeda, L., Prendes, M. & Gutiérrez, I. (2015). Pedagogías emergentes: tecnologías para la educación flexible. In J. Cabero & J. Barroso (Eds.), Nuevos retos en tecnología educativa (195-216). Madrid, España: Síntesis.
Cebrián, M. (2009). Evaluación del impacto de las TIC en los centros educativos. In M. Cebrián (Ed.), El impacto de las TIC en los centros educativos (17-56). Madrid, España: Síntesis.
Cela-Renilla, J., Esteve, V., Esteve, F., González, J. & Gisbert-Cervera, M. (2017). El docente en la sociedad digital: una propuesta basada en la pedagogía transformativa y en la tecnología avanzada. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado 21(1), 403-22. Retrieved from https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/58073
Crick, T., Knight, C., Watermeyer, R. & Goodall, J. (2020). The impact of COVID-19 and “Emergency Remote Teaching” on the UK computer science education community. In Proceedings of the 2020 Conference on United Kingdom and Ireland Computing Education Research (UKICER 2020) (Glasgow, Online, United Kingdom, September 3-4, 2020) (pp. 31-37). New York, NY, USA: ACM. doi: 10.1145/3416465.3416472
De la Torre, S. (2010). Estrategias innovadoras y creativas. In S. De la Torre, C. Oliver y M. Sevillano (Eds.), Estrategias didácticas en el aula: Buscando la calidad y la innovación (pp. 61-72). Madrid, España: Universidad Nacional de Educación a Distancia.
De Pablos, J. (2010). Universidad y sociedad del conocimiento. Las competencias informacionales y digitales. RUSC. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 7(2), 6-16. doi: http:// dx.doi.org/10.7238/rusc.v7i2.977.
Engeness, I. (2021). Developing teachers’ digital identity: towards the pedagogic design principles of digital environments to enhance students’ learning in the 21st century. European Journal of Teacher Education, 44(1), 96-114. doi: 10.1080/02619768.2020.1849129.
García-Valcárcel, A. (2003). Tecnología educativa: Implicaciones educativas del desarrollo tecnológico. Madrid, España: La Muralla.
García-Valcárcel, A. (2009). Herramientas tecnológicas para la mejora de la docencia universitaria. En A. García-Valcárcel (Ed.), La incorporación de las TIC en la docencia universitaria: recursos para la formación del profesorado (pp. 55-65). Barcelona, España: Editorial Davinci.
Gómez, J. (2007). Alfabetización informacional. Cuestiones básicas. Anuario ThinkEPI 2007 1,43-50. Retrieved from https://recyt.fecyt.es/index.php/ThinkEPI/article/view/49150/30187
Guimarães, I. (2020). The construction of Digital Teaching Skills: A challenge for Teacher Training. In F. J. García-Peñalvo (Ed.), Proceedings of the 8th International Conference on Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality (TEEM 2020) (Spain, October 21-23, 2020) (pp. 892-895). New York, NY, USA: ACM. doi: 10.1145/3434780.3436663
Gutiérrez, I., Prendes, M. & Castañeda, L. (2015). Aprendices y competencia digital. In J. Cabero & J. Barroso (Eds.), Nuevos retos en tecnología educativa (239-256). Madrid, España: Síntesis.
Hanna, D. (2002). La enseñanza universitaria en la era digital: consecuencias glogales. In D. Hanna (Ed.), La enseñanza universitaria en la era digital (pp. 33-57). Barcelona, España: Octaedro.
Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. México DF, México: McGrawHill.
Imbernón, F. (2014). Referente para una didáctica reflexiva en la universidad. In J. Medina & B. Jarauta (Eds.), Enseñanza y aprendizaje en la educación superior (17-36). Madrid, España: Síntesis.
Leow, F.-T., Neo, M. & Hew, SH. (2016). Investigating the key attributes to enhance students’ learning experience in 21st century class environment. Electronic Journal of e-Learning, 14(4), 244-56. Retrieved from https://core.ac.uk/download/pdf/131286997.pdf
Llorente, M. & Cabero, J. (2012). El profesorado universitario y los PLE (Entornos personales de aprendizaje): Diseño de materiales para la formación. In Y. Sandoval, A. Arenas, E. López, J. Cabero, & J. Aguaded (Eds.), Las tecnologías de la información en contextos educativos: nuevos escenarios de aprendizaje (pp. 203-222). Cali, Colombia: Universidad Santiago de Cali.
Llorente, M., Cabero, J. & Barroso, J. (2015). La investigación en tecnología educativa. In J. Cabero & J. Barroso (Eds.), Nuevos retos en tecnología educativa (217-238). Madrid, España: Síntesis.
Martí, J. (2010). Educación y tecnologías. Cádiz, España: Universidad de Cádiz, Servicio de Publicaciones.
Martín, R. B. (2014). Contextos de aprendizaje: formales, no formales e informales. Ikastorratza, e-Revista de Didáctica (12), 11. Retrieved from https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4786184&orden=1&info=link
Martín, J., Mora, C. E., Añorbe, B. & González, A. (2017). Virtual technologies trends in education. EURASIA Journal of Mathematics Science and Technology Education, 13(2), 469-486. doi: https://doi.org/10.12973/eurasia.2017.00626a
Martínez-Abad, F. (2013). Evaluación y Formación en Competencias Informacionales en la Educación Secundaria Obligatoria (Tesis doctoral). Universidad de Salamanca, España.
Meier, E. B. (2021). Designing and using digital platforms for 21st century learning. Journal Educational Technology Research and Development, 69(1), 217-220. doi: 10.1007/s11423-020-09880-4.
Méndez, A. & Astudillo, M. (2008). La investigación en la era de la información. México DF, México: Trillas.
Moreno, M., Gabarda, V., Rodríguez, A. & Rodríguez, M. (2018). Alfabetización informacional y competencia digital en estudiantes de magisterio. Profesorado, Revista de currículum y formación del profesorado 22(3):253-70. doi: 10.30827/profesorado.v22i3.8001.
Palomo, R. & Sánchez, E. (2013). Multimedia y Educación. In J. Sánchez & J. Palmero (Eds.), Recursos didácticos y tecnológicos en educación (111-120). Madrid, España: Síntesis.
Petticrew, M., & Roberts, H. (2006). Systematic reviews in the social sciences. A practical guide. Malden: Blackwell.
Quiroz, J. S. (2017). Enseñar en los espacios virtuales: de "profesor" a "tutor". Revista Electrónica Diálogos Educativos, 10(19), 163-182.
Rangel, A. (2015). Competencias docentes digitales: propuesta de un perfil. Pixel-Bit: Revista de Medios y Educación, (46), 235–248. doi: http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2015.i46.15
Rojas, R. (2015). Aspectos teóricos sobre el proceso de formación de investigadores sociales. In L. Abero, L. Berardi, A. Capocasale, S. García & R. Rojas (Eds.), Investigación educativa. Abriendo puertas al conocimiento (25-31). Montevideo, Uruguay: Zonalibro.
Rus-Casas C., La Rubia, M., Eliche-Quesada, D., Jiménez-Castillo, G. & Aguilar-Peña, J. (2021). Online Tools for the Creation of Personal Learning Environments in Engineering Studies for Sustainable Learning. Sustainnability, 13(3). 1-38. doi: https://doi.org/10.3390/su13031179.
Sabalete, A. & Roblizo, M., (2021). The challenge of incorporating digital skills in the classroom: perceptions and attitudes of Spanish Salesian teachers. International Studies in Catholic Education. doi: 10.1080/19422539.2020.1858639.
Salinas, J. (2004). Cambios metodológicos con las TIC: estrategias didácticas y entornos virtuales de enseñanza-aprendizaje. Bordón: Revista de Pedagogía 56(3), 468-481. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/39214325_Cambios_metodologicos_con_las_TIC_estrategias_didacticas_y_entornos_virtuales_de_ensenanza-aprendizaje.
Salinas, J. (2008). Innovación educativa y uso de las TIC. Sevilla, España: Universidad Internacional de Andalucía.
Sevillano, M. (2010). Los nuevos entornos formativos con las TIC. In S. de la Torre, C. Oliver & M. Sevillano (Eds.), Estrategias didácticas en el aula: Buscando la calidad y la innovación (223-245). Madrid, España: UNED.
SENPLADES. (2017). Plan Nacional de Desarrollo 2017-2021 Toda una Vida. Quito, Ecuador: Secretaría Nacional de Planificación y Desarrollo del Ecuador. Retrieved from https://www.planificacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2017/11/PLAN-NACIONAL-DE-DESARROLLO-2017-2021.compressed.pdf
Tedesco, J. (2000). Educar en la sociedad del conocimiento. Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Economómica.
UNACH (2014). Modelo educativo, pedagógico y didáctico 2014 [online]. Retrieved from https://www.unach.edu.ec/reglamentos/images/pdf/modeloeducativoypedagogicodelaunach2014.pdf
UNACH. (2020). Líneas de Investigación 2020-2022 [online]. Retrieved from http://obsinvestigacion.unach.edu.ec/obsrepositorio/resolyreglam/Lineas_de_investigacion_2020-2022.pdf
Vásquez, C. (2017). Educación para el emprendimiento en la universidad. Estudios de la Gestión: revista internacional de administración (2), 121-47. doi: 10.32719/25506641.2017.2.5.