BLACK MIRROR AND OVERCOMING THE APPLICATION OF TECHNOLOGY IN EVERYDAY LIFE
Main Article Content
Abstract
This article addresses issues related to contemporaneity based on the case study of the British TV series Black Mirror. It seeks to answer whether it shows a utopian scenario that represents a surpassing of reality or reflects the current society. For this, we reflect on the impact and repercussion of present Relationship, Information and Communication Technologies (ICTs) at the individual and collective level. The methodology applied responds to an analysis of the series where it is possible to examine the changes that human beings experience under the new social and cultural realities developed in their environment. Based on the hypothesis that the series describes real situations emphasized through the use of technologies, the main result of the study is that Black Mirror, through different resources, puts into value a familiar present because it is part of our present, being able to identify us with some of the still utopian situations.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Responsibility of the authors:
The authors are responsible for the ideas and data collected in the manuscripts. They are additionally accountable for the fidelity of the information, the correction of the citations, the right to publish any material included in the text, and the presentation of the manuscript in the format required by the Journal (WORD template). A manuscript forwarded to CHAKIÑAN must not have been published before, nor must it have been submitted to another means of publication.
Copyright:
Published articles do not necessarily compromise the viewpoint of the CHAKIÑAN JOURNAL. The Journal is aligned to the policy of the licence de Creative Commons Reconocimiento-No comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0). Each author retains the right to the paper published in the Chakiñan journal.
Privacy statement
The personal data and email addresses entered in this magazine will be used exclusively for the purposes stated by the publication and will not be available for any other purpose or person.
How to Cite
Share
References
Álvarez, C. (2019). El efecto Black Mirror. Ensayos sobre filosofía, tecnología y cultura. TeseoPress.
Amaba, R. (2019). Narración y materia. Supervivencias de la imagen cinematográfica. Encuadre Shangrila.
Barraycoa, J., & Martínez-Lucena, J. (2018). Black Mirror: porvenir y tecnología. Editorial UOC.
Berger, J. (2016). Modos de ver. Editorial GG.
Burgos, E., Bello, A., & Hernández G. (2020). Black Mirror. Apuntes desde la filosofía y la sociología de la comunicación. Comunicación: estudios venezolanos de comunicación, (190-191), 137-147. https://comunicacion.gumilla.org/wp-content/uploads/2020/09/COM_2020_190-191_137-147.pdf
Castells, M. (1996). La era de la información. El poder de la identidad. Siglo XXI Editores.
Castells, M. (2000). La era de la información. Economía, sociedad y cultura. Alianza Editorial.
Castells, M. (2001). La galaxia internet. Reflexiones sobre internet, empresa y sociedad. Plaza y Janés.
Castells, M. (2006). La sociedad red. Alianza Editorial.
Castillo, E., Hilario, D., Huanilo, V., & Ríos, V. (2019). El lado oscuro de la tecnología: “Black Mirror” y James Cameron predicen nuestro futuro. CineScrúpulos, 7(1), 19-24. https://revistas.upc.edu.pe/index.php/cinescrupulos/article/view/1424/1168
Cerdán, V. (2018). Un método didáctico de empoderamiento a partir de la serie de TV: “Black Mirror”. Vivat Académica. Revista de Comunicación, (144), 37-49. http://doi.org/10.15178/va.2018.144.37-49
Cererols, R., & De la Torre, T. (2021). ¿En un futuro, será posible la vida tecnológica de Black Mirror? Quaderns de la Fundació Dr. Antoni Esteve, (49), 12-23. https://raco.cat/index.php/QuadernsFDAE/article/view/399297/492543
Cigüela, J., & Martínez, J. (2014). El imaginario social de la democracia en Black Mirror. Revista Latina de Sociología, (4), 90-109. https://ruc.udc.es/dspace/bitstream/handle/2183/14488/RLS_2014_4_art_7.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Cousins, M. (2015). Historia del cine. Blume.
Díaz, V. (2014). Black Mirror: el reflejo oscuro de la sociedad de la información. Teknokultura. Revista de Cultura Digital y Movimientos Sociales, 11(3), 583-606. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4903683
Díaz, S., & Gómez, C. (2017). Black Mirror: Cartografías de la identidad en la era multipantalla. Razón y Palabra, 21(2), 248-282. http://hdl.handle.net/10016/28791
Echauri, G. (2016). Black Mirror, McLuhan y la era digital. Razón y palabra, 20(3), 885-906. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6357244
Echeverría, J. (1999). Los señores del aire: telepolis y el tercer entorno. Destino.
García, L. (2013). El espejo televisivo de Claude. Estética, ciencia y ficción en Black Mirror. Secuencias, 38, 47-64. https://doi.org/10.15366/secuencias2013.38.002
Gubern, R. (1995). Historia general del cine. Cátedra.
Hobsbawm, E. (2011). Historia del siglo XX. Crítica.
Kissinger, H. (1999). Years of Renewal. Debate.
La Ferla, J. (2006). Cine (y) digital. Manantial.
Lipovetsky, G., & Serroy, J. (2009). La pantalla global. Cultura mediática y cine en la era hipermoderna. Anagrama.
McLuhan, M. (1996). Comprender los medios de comunicación: las extensiones del ser humano. Paidós.
Quintana, A. (2011). Después del cine. Imagen y realidad en la era digital. Acantilado.
Sannazzaro, J. (2012). Black Mirror: la ciencia ficción como punta de lanza para una reflexión ética de los usos sociales de la tecnología. ArtefaCTos, 5(1), 185-193. https://gredos.usal.es/bitstream/handle/10366/132318/«Black_Mirror»_la_ciencia_ficcion_como_p.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Singh, G. (2014). Recongition and the image Mastery as Themes in Black Mirror (Channel 4, 2011-present): an eco-Junguan approach to ‘always on’ culture. International Journal of Jungian Studies, 6(2), 120-132. https://doi.org/10.1080/19409052.2014.905968
Sorrivas, N. (2020). Black Mirror: el espejo que nos mira. Centro de Estudios en Diseño y Comunicación, (79), 225-237. https://doi.org/10.18682/cdc.vi79.3688
Trujillo, J. A. (2007). Desasosiegos de la memoria. Tecnología y recuerdo amplificado en la serie Black Mirror. PAAKAT: Revista de Tecnología y Sociedad, 9(16), 1-17. https://doi.org/10.32870/pk.a9n16.384
Tutivén, C., Bujanda, H., & Zerega, M. M. (2017). “The future is broken: lecturas heterotópicas de Black Mirror”. Nómadas, 47, 81-95. https://editorial.ucentral.edu.co/ojs_uc/index.php/nomadas/article/view/2430
Ungureanu, C. (2015). Aestheticization of politics and ambivalence of self-sacrifice in Charlie Brooker’s The National Anthem. Journal of European Studies, 45(1), 21-30. http://dx.doi.org/10.1177/0047244114553767