HONING ENGLISH LANGUAGE AND TEACHING SKILLS: NARRATIVES OF GO-TEACHER SCHOLARSHIP HOLDERS

Main Article Content

Jessica Elizabeth Ochoa Delgado
https://orcid.org/0000-0002-0023-9965
María Karina Arcentales Abad
https://orcid.org/0009-0007-9371-3737
Luis Andrés Peralta Sari
https://orcid.org/0000-0002-8192-4728
Hover Ismael Conza Armijos
https://orcid.org/0000-0001-6182-0991

Abstract

The objective of this paper is to analyze the accounts of four English teachers who received scholarships from the Go Teacher program and were trained in an English-speaking country. This article describes the participants' experiences during and after the program, as well as the impact it had on their teaching practice once they returned to the country. A qualitative approach using a biographical-narrative design was used to explore the participants' perceptions. It was identified that the program had a positive influence on English language acquisition, as participants reached the level required to teach in Ecuador. Similarly, the program contributed to methodological training by providing new strategies for teaching English. However, because the cohorts were composed of a high number of scholarship recipients at the same university, the use of English as a means of communication for interaction was limited. In addition, there was little follow-up with the scholarship recipients once they had returned to their institutions during the compensation period, which resulted in minimal availability of information regarding the impact of the program on the Ecuadorian educational system.


 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Ochoa Delgado, J. E., Arcentales Abad, M. K., Peralta Sari, L. A., & Conza Armijos, H. I. (2023). HONING ENGLISH LANGUAGE AND TEACHING SKILLS: NARRATIVES OF GO-TEACHER SCHOLARSHIP HOLDERS. CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities, 22, 113-127. https://doi.org/10.37135/chk.002.22.07
Conference Proceedings Volume
Section
RESEARCH ARTICLES
Author Biographies

Jessica Elizabeth Ochoa Delgado, Universidad Nacional de Educación, Azogues, Ecuador

Docente de inglés con una Licenciatura en Ciencias de la Educación en Lengua y Literatura Inglesa. Obtiene su grado de Magister en Lingüística Aplicada a la enseñanza de inglés como idioma extranjero en la Universidad de Cuenca. Ha sido parte de dos programas de becas “Access microscholarships” de la Embajada de Estados Unidos en Ecuador como docente, que brinda becas para adolescentes de diferentes colegios públicos del país y el mundo. Actualmente pertenece al Centro de Idiomas de la Universidad Nacional de Educación. Sus áreas de interés en investigación son: Critical Thinking in an EFL classroom, Phonology and Pronunciation, and strategies to teach English as a second language.

María Karina Arcentales Abad, Universidad Nacional de Educación, Azogues, Ecuador

Licenciada en Ciencias de la Educación Especialización Lengua y Literatura Inglesa en el año 2013 en la Universidad de Cuenca. Posteriormente fue acreedora de la Beca SENESCYT del programa GO TEACHER en Kansas State University en el año 2014. En el año 2019, obtuvo su maestría en Pedagogía de los Idiomas Nacionales y Extranjeros en la Universidad Particular de Loja. Docente con más de ocho años de experiencia en distintos niveles educativos (Educación General Básica, Bachillerato General Unificado y actualmente en Educación Superior). Su principal compromiso con la educación es la formación de profesionales íntegros, competentes y creativos. A través de diferentes estrategias metodológicas su característica principal es el aprendizaje centrado en el estudiante. Se encuentra en constante capacitación a través de cursos, talleres, conferencias y seminarios a fin de brindar una enseñanza actualizada acorde a los nuevos desafíos del siglo XXI. Actualmente, se desempeña como docente de Ingles en el Centro de Idiomas de la Universidad Nacional de Educación.

Luis Andrés Peralta Sari, Universidad Nacional de Educación, Azogues, Ecuador

Docente de la Carrera de Pedagogía de los Idiomas Nacionales y Extranjeros

Hover Ismael Conza Armijos, Universidad Nacional de Loja, Ecuador

Estudios de pregrado en Ciencias de la educación, mención idioma inglés por la Universidad Nacional de Loja (UNL) y de posgrado en Enseñanza de inglés como lengua extranjera en la Escuela Superior Politécnica del Litoral (ESPOL). Cuenta con 10 años de experiencia docente en el sector público y privado y actualmente docente de la carrera de Pedagogía de los Idiomas Nacionales y Extranjeros en la Universidad de Loja.

How to Cite

Ochoa Delgado, J. E., Arcentales Abad, M. K., Peralta Sari, L. A., & Conza Armijos, H. I. (2023). HONING ENGLISH LANGUAGE AND TEACHING SKILLS: NARRATIVES OF GO-TEACHER SCHOLARSHIP HOLDERS. CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities, 22, 113-127. https://doi.org/10.37135/chk.002.22.07

Share

References

Acosta, H., Cajas, D., & Minchala, E. (2022). Contextualization of Training Input in Multi-Level Replication and Scaling-up Approach in EFL Teacher-Training. Profile: Issues in Teachers’ Professional Development, 24(2), 31-45. https://doi.org/10.15446/profile.v24n2.92497

Agenda Nacional de Investigación Educativa (ANIE). (2022). Investigación Educativa en el Ecuador. EdiLoja. https://unae.edu.ec/wp-content/uploads/2022/06/VOL-2-INVESTIGACIO%CC%81N-EDUCATIVA-EN-EL-ECUADOR.pdf

Ángel, D., & Herrera, J. (2011). La propuesta hermenéutica como crítica y como criterio del problema del método. Estudios filosóficos. (43), 9-29. http://www.scielo.org.co/pdf/ef/n43/n43a02.pdf

Arias, A., & Alvarado, S. (2015). Investigación narrativa: apuesta metodológica para la construcción social de conocimientos científicos. Revista CES Psicología, 8(2), 171-181. https://www.redalyc.org/pdf/4235/423542417010.pdf

Ary, D., Jacobs, L., & Sorensen, C. (2010). Introduction to Research in Education (8th ed.). Wadsworth Cengage Learning.

Bolívar, A. (2012). Metodología de la investigación biográfico-narrativa: Recogida y análisis de datos. Dimensões epistemológicas e metodológicas da investigação (auto)biográfica, 2(1), 79-109. https://doi.org/10.13140/RG.2.1.2200.3929

Bolívar, A., Domingo, J., & Fernández, M. (2001). La Investigación biográfica-narrativa en educación. Editorial La Muralla.

Bravo, I., & Alves, M. P. (2019). The Curriculum Development Process: An Overview of the Educational System in Ecuador. European Journal of Curriculum Studies, 5(1), 810-829. https://www.academia.edu/76877397/The_Curriculum_Development_Process_An_Overview_of_the_Educational_System_in_Ecuador

British Council / Education Intelligence. (May 2015). English in Ecuador. An examination of policy, perceptions and influencing factors. British Council. https://www.teachingenglish.org.uk/sites/teacheng/files/English in Ecuador.pdf

Burnes, B. (2015). Understanding resistance to change-Building on Coch and French. Journal of Change Management, 15(2), 92-116. https://doi.org/10.1080/14697017.2014.969755

Calderón, R., & Mora, Y. (2012). Formación permanente del docente de inglés: una experiencia exitosa en Costa Rica. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 10(4), 103-113 https://www.redalyc.org/pdf/551/55124841008.pdf

Calle, A. M., Argudo, J., Cabrera, P., Calle, M. D., & León, M. V. (2015). El impacto de la capacitación a profesores fiscales de inglés de Cuenca. MASKANA, 6(1), 53-67. https://doi.org/10.18537/mskn.06.01.05

Calle, A. M., Calle, S., Argudo, J., Moscoso, E., & Smith, A. (2012). Los profesores de inglés y su práctica docente: Un estudio de caso de los colegios fiscales de la ciudad de Cuenca, Ecuador. MASKANA, 3(2), 1-17. https://doi.org/10.18537/mskn.03.02.01

Cárdenas, M. L., González, A., & Álvarez, J. A. (2010). El desarrollo profesional de los docentes de inglés en ejercicio: algunas consideraciones conceptuales para Colombia. Folios, 1(31), 49-67. https://doi.org/10.17227/01234870.31folios49.67

Creswell, J. (2009). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. SAGE Publications, Inc.

Cronquist, K., & Fiszbein, A. (2017). El Aprendizaje del inglés en América Latina. Pearson. https://www.thedialogue.org/wp-content/uploads/2017/09/El-aprendizaje-del-inglés-en-América-Latina-1.pdf

Cumsille, B., & Fiszbein, A. (2015). Construyendo políticas docentes efectivas: pautas para la acción. Pearson. http://www.thedialogue.org/wp-content/uploads/2015/10/EDU-Cumsille-Fiszbein-Spanish-v31.pdf

Giraldo, F. (2014). The Impact of a Professional Development Program on English Language Teachers’ Classroom Performance. PROFILE Issues in Teachers’ Professional Development, 16(1), 63-76. https://doi.org/10.15446/profile.v16n1.38150

González-Moncada, A. (2021). On the Professional Development of English Teachers in Colombia and the Historical Interplay with Language Education Policies. How, 28(3), 134-153. https://doi.org/10.19183/how.28.3.679

Liyanage, I., Phantharakphong, P., Sudathip, P., & Namwong, O. A. (2021). Bottom-up Enactments of Overseas Professional Learning and Development by Thai University English Teachers. Pasaa, 62, 265-296. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1335001.pdf

McAlpine, L. (2016). Why might you use narrative methodology? A story about narrative. Eesti Haridusteaduste Ajakiri. Estonian Journal of Education, 4(1), 32-57. https://doi.org/10.12697/eha.2016.4.1.02b

Mendieta, L. B., Mariscal, L. I., & Castillo, M. A. (2021). Docentes de inglés que dejan huellas. Relatos de vida. Horizontes, 5(20), 983-997. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i20.251

Ministerio de Educación. (n. d.). Currículo 2016: Lengua Extranjera. https://educacion.gob.ec/curriculo-lengua-extranjera/

Ministerio de Educación. (2012). National Curriculum Guidelines: English as a Foreign Language. Gobierno del Ecuador. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2014/09/01-National-Curriculum-Guidelines-EFL-Agosto-2014.pdf

Ministerio de Educación. (2013). Educadores públicos reciben becas para mejorar su inglés en universidades de Estados Unidos. Gobierno del Ecuador. https://educacion.gob.ec/educadores-publicos-reciben-becas-para-mejorar-su-ingles-en-universidades-de-estados-unidos/

Milian, M., Birnbaum, M., Cardona, B., & Nicholson, B. (2015). Personal and Professional Challenges and Benefits of Studying Abroad. Journal of International Education and Leadership, 5(1), 2161-7252. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1135354.pdf

Overcash, J. (2003). Narrative research: a review of methodology and relevance to clinical practice. Critical Reviews in Oncology/Hematology, 48(2), 179-184. https://doi.org/10.1016/j.critrevonc.2003.04.006

Quintero, M. (2011). Estrategia metodológica para el uso de la narrativa en investigación, Justificaciones y narraciones: orientaciones teóricas e investigativas. Universidad Distrital Francisco José de Caldas.

Romero, G., & Vasilopoulos, G. (2020). From rural China to Canada: Communities of practice to support a teacher professional development study program abroad. Tesl-Ej, 23(4), 1-13. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1242662.pdf

Senescyt. (2012). Bases de postulación Programa de becas "Docentes de Inglés para 8o año de Educación General Básica (EGB) a 3o de Bachillerato en establecimientos fiscales - Enseña Inglés”. https://issuu.com/redbecarios/docs/bases_ingles

Senescyt. (2013). Enseña Inglés: Formando formadores. https://www.educacionsuperior.gob.ec/ensena-ingles-formando-formadores/

Senescyt. (2015). Bases de Postulación Programa de Becas “Enseña Inglés Caribe 2015”. https://docplayer.es/23686337-Bases-de-postulacion-programa-de-becas-ensena-ingles-caribe-2015.html

Soto, S. T., Sánchez, T. X., Martillo, E., & Sarmiento C. (2015). Calidad Educativa en Ecuador. En T. Sánchez, E. Guzmán, & E. González (Eds.), Calidad Educativa (pp. 11-34). Editorial UTMACH. http://repositorio.utmachala.edu.ec/handle/48000/6667

Ureña, N. (2014). English Education in the Ecuadorian Public Sector: Gaps and Recommendations. Penn Graduate School of Education. https://www.academia.edu/8068288/English_Education_in_the_Ecuadorian_Public_Sector_Gaps_and_Recommendations

Vargas, D. (2017). Bilingual Panama: EFL Teacher Perceptions, Study Abroad in an Immersion Environment. Journal of Language Teaching and Research, 8(4), 669-678. https://doi.org/10.17507/jltr.0804.05

Villafuerte, J., & Mosquera, Y. (2020). Teaching English Language in Ecuador: A Review from the Inclusive Educational Approach. Journal of Arts and Humanities, 9(2), 75-90. https://doi.org/10.18533/JOURNAL.V9I2.1854