FAMILY FUNCTIONALITY AND ITS RELATIONSHIP WITH SELF-ESTEEM IN ADOLESCENTS IN AMBATO CITY
Main Article Content
Abstract
In recent decades Ecuadorian families have experienced parental absence, divorce, economic crisis and the COVID-19 pandemic, conflicts that have altered the interaction and mental health of household members and affected the self-esteem of adolescents. The research purpose was to determine the relationship between family functioning and self-esteem. A non-probabilistic sampling that included 285 students was used. The study was based on a post-positivist paradigm, with a non-experimental, quantitative, descriptive-correlational, and cross-sectional design. Data were collected using the FF-SIL Family Functioning questionnaire and the Rosemberg Self-Esteem scale. Among the main findings it was found that 42.5 % come from moderately functional families and 36.1 % have family dysfunctionality. Meanwhile, 36.1 % have low self-esteem while 34.4 % have medium self-esteem. Family functionality was positively related to self-esteem (r=.553; p<0.05), that is, as family functioning increases or decreases so does self-esteem in adolescents.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Responsibility of the authors:
The authors are responsible for the ideas and data collected in the manuscripts. They are additionally accountable for the fidelity of the information, the correction of the citations, the right to publish any material included in the text, and the presentation of the manuscript in the format required by the Journal (WORD template). A manuscript forwarded to CHAKIÑAN must not have been published before, nor must it have been submitted to another means of publication.
Copyright:
Published articles do not necessarily compromise the viewpoint of the CHAKIÑAN JOURNAL. The Journal is aligned to the policy of the licence de Creative Commons Reconocimiento-No comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0). Each author retains the right to the paper published in the Chakiñan journal.
Privacy statement
The personal data and email addresses entered in this magazine will be used exclusively for the purposes stated by the publication and will not be available for any other purpose or person.
How to Cite
Share
References
Ahedo, J., Caro, C. y Fuentes, J. (2021). Cultivar el carácter en la familia: una tarea ineludible. DYKINSON, S. L.
Álvarez, M. C. V. (2018). Validez y confiabilidad del test de funcionamiento familiar–FF-SIL en estudiantes universitarios de una institución pública y privada de Lima [Tesis de posgrado, Universidad Nacional Federico Villarreal]. Repositorio de la Universidad Nacional Federico Villarreal. https://repositorio.unfv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.13084/2870/UNFV_FP_Alvarez_Machuca_Militza_Carmen_Virginia_Segunda_especialidad.pdf?sequence=6&isAllowed=y
Azuara, Y., Herrera, R., Espinoza, E., Villalobos, N. y Mata, D. (2020). Asociación de tipología familiar y disfuncionalidad en familias con adolescentes de una población mexicana. Atención Primaria, 52(10), 680-689. https://doi.org/10.1016/j.aprim.2020.02.011
Cassinda, M., Angulo, L., Guerra, V., Louro, I. y Martínez, E. (2016). Estructura factorial, confiabilidad y validez de la prueba de percepción del funcionamiento familiar en adultos angolanos. Revista Cubana de Medicina General Integral, 32(4), 1-10. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0864-21252016000400005&script=sci_arttext&tlng=en
Castillo, M. (25 noviembre 2020). El 65% de las familias tienen problemas disfuncionales. La Prensa. https://www.laprensa.com.ec/familias-disfuncionales-ecuador/
Castillo, S. y Merino, Z. (2018). La desintegración familiar: Impacto en el desarrollo emocional de los niños. Journal of Science and Research: Revista Ciencia e Investigación, 3(9), 10-18. https://doi.org/10.26910/issn.2528-8083vol3iss9.2018pp10-18p
Clavijo, A. y Palacios, G. (2019). Evidencia de la validez, confiabilidad y normas percentilares de la escala de autoestima de Rosenberg en jóvenes de la ciudad de Piura [Tesis de pregrado, Universidad César Vallejo]. Repositorio de la Universidad César Vallejo. https://hdl.handle.net/20.500.12692/41119
Cornejo, J. (2020). Funcionalidad familiar y autoestima en los estudiantes del quinto grado de secundaria de la institución educativa Perú Canadá–Tumbes, 2019 [Tesis de pregrado, Universidad Católica Los Ángeles Chimbote]. Repositorio de la Universidad Católica Los Ángeles Chimbote. https://hdl.handle.net/20.500.13032/16495
Cuenya, L. y Ruetti, E. (2010). Controversias epistemológicas y metodológicas entre el paradigma cualitativo y cuantitativo en psicología. Revista Colombiana de Psicología, 19(2), 271- 277. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80415435009
Díaz, S. (2019). Relación entre funcionalidad familiar y autoestima en estudiantes de tercer y cuarto grado de secundaria de la IE Manuel Hidalgo Carnero N° 15014, distrito de Castilla, Piura 2019 [Tesis de pregrado, Universidad Católica Los Ángeles Chimbote]. Repositorio de la Universidad Católica Los Ángeles Chimbote. https://hdl.handle.net/20.500.13032/14197
Duclos, G., Laporte, D. y Ross, J. (2003). Escuela para padres. Cómo desarrollar la autoestima en los adolescentes. Lectorum.
Ferrel, F., Vélez, J. y Ferrel, L. (2014). Factores psicológicos en adolescentes escolarizados con bajo rendimiento académico: depresión y autoestima. Revista Encuentros, 12(2), 35-47. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=476655660003
Flores, C. y Flores, K. (2021). Pruebas para comprobar la normalidad de datos en procesos productivos: Anderson-Darling, Ryan-Joiner, Shapiro-Wilk y Kolmogórov-Smirnov. Societas, 23(2), 83-106. http://portal.amelica.org/ameli/jatsRepo/341/3412237018/index.html
Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia (Unicef). (7 octubre 2020). La salud mental es determinante para que niños, niñas, adolescentes, familias y comunidades puedan salir adelante. UNICEF. https://www.unicef.org/ecuador/comunicados-prensa/la-salud-mental-es-determinante-para-que-ni%C3%B1os-ni%C3%B1as-adolescentes-familias-y
García, H. y Lara, J. (2022). Calidad de vida y autoestima en adultos mayores de una asociación de jubilados ecuatoriana. Chakiñan. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, (17), 95-108. https://doi.org/10.37135/chk.002.17.06
George, D. & Mallery, P. (2003). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference. 11.0 update (4ª Ed.). Allyn & Bacon.
González, J., Acevedo, K., Alfonso, M., Arévalo, N., Arias, D., Beltrán, H., Betancur, J., Cadena, E. y Pinzón, J. (2018). Identificación de la salud mental en adolescentes y su relación con la familia. Carta Comunitaria, 26(149), 50-61. https://doi.org/10.26752/ccomunitaria.v26.n149.381
Honorato, T., González, N., Ruiz, A. y Andrade, P. (2019). Desesperanza y autoestima en adolescentes con y sin riesgo suicida. Nova scientia, 11(22), 413-432. https://doi.org/10.21640/ns.v11i22.1825
INEC. (2010). Población y demografía. http://www.ecuadorencifras.gob.ec/censo-de-poblacion-y-vivienda/
Machado, J. (13 de mayo de 2022). Montuvios e indígenas solo estudian siete años de educación básica. Primicias. https://www.primicias.ec/noticias/sociedad/educacion-escuelas-estudiantes-inec-ecuador/
Manzini, J. L. (2000). Declaración de Helsinki: principios éticos para la investigación médica sobre sujetos humanos. Análisis de la 5ª Reforma, aprobada por la Asamblea General de la Asociación Médica Mundial en octubre del año 2000, en Edimburgo Respecto del texto aprobado en Somerset West (Sudáfrica) en octubre de 1996. Acta Bioethica, VI(2), 321-334. https://scielo.conicyt.cl/pdf/abioeth/v6n2/art10.pdf
Maslow, A. (1991). Motivación y personalidad. Díaz de Santos, S. A.
Ordóñez, A. (18 diciembre 2017). Papá, el hombre invisible. GK. https://gk.city/2017/06/18/ser-papa-en-ecuador/#:~:text=De%20los%20ni%C3%B1os%20y%20adolescentes,disminuye%20a%20medida%20que%20crecen.
Organización Internacional del Trabajo (OTI)/ Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia (Unicef). (2020). Trabajo infantil. Estimaciones mundiales 2020, tendencias y el camino a seguir. https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---ed_norm/---ipec/documents/publication/wcms_800301.pdf
Organización Mundial de la Salud (OMS). (17 noviembre 2021). Salud mental del adolescente. OMS. https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/adolescent-mental-health#:~:text=Se%20calcula%20que%20el%203,a%2019%20a%C3%B1os%20padecen%20depresi%C3%B3n
Organización Mundial de la Salud (OMS). (5 diciembre 2016). Estrategia mundial para la salud de la mujer, el niño y el adolescente (2016-2030): salud del adolescente. https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/273363/B140_34-sp.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Ortega, M. T., De la Cuesta, D. y Días, C. (1999). Propuesta de un instrumento para la aplicación del proceso de atención de enfermería en familias disfuncionales. Revista Cubana de Enfermería, 15(3), 164-168. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03191999000300005
Panesso, K. y Arango, M. J. (2017). La autoestima, proceso humano. Revista Electrónica Psyconex, 9(14), 1-9. https://revistas.udea.edu.co/index.php/Psyconex/article/view/328507
Páramo, M. (2009). Adolescencia y psicoterapia: análisis de significados a través de grupos de discusión. Universidad Salamanca.
Quiroz, G., Quiroz, T. y Vázquez, S. P. (2022). Funcionalidad Familiar y Autoestima, un estudio en adolescentes de Educación Secundaria de Lima Metropolitana. Sinergias Educativas, E(1), 1-12. https://doi.org/10.37954/se.vi.220
Ramos, C. A. (2015). Los paradigmas de la investigación científica. Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades, 23(1), 9-17. https://doi.org/10.33539/avpsicol.2015.v23n1.167
Riquelme, M., García, O. y Serra, E. (2018). Desajuste psicosocial en la adolescencia: socialización parental, autoestima y uso de sustancias. Anales de Psicología, 34(3), 536-544. https://doi.org/10.6018/analesps.34.3.315201
Rivera, D. y Proaño, E. (2017). La influencia de los pares y la familia en el inicio de la actividad sexual en adolescentes. Augusto Guzzo Revista Académica, 1(19), 39-53. https://doi.org/10.22287/ag.v1i19.427
Rodríguez, A. (2017). ¿La mejor Declaración de Ginebra? Revista Médica del Uruguay, 33(4), 1-6. http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?pid=S1688-03902017000400006&script=sci_arttext
Romero, A. y Giniebra, R. (2022). Funcionalidad familiar y autoestima en adolescentes durante la pandemia por COVID-19. PSIDIAL: Psicología y Diálogo de Saberes, 1(1), 1-18. https://doi.org/10.5281/zenodo.5852508
Saavedra, M. (2004). Cómo entender a los adolescentes para educarlos mejor. Pax.
Santos, D. y Larzabal, A. (2021). Apego, autoestima y funcionamiento familiar en estudiantes de bachillerato de los cantones Riobamba y Guano. Revista Eugenio Espejo, 15(3), 4-15. https://doi.org/10.37135/ee.04.12.02
Simón, J. (2021). Funcionalidad familiar y autoestima de los estudiantes en la Institución Educativa Nuestra Señora del Carmen Huaral, 2021 [Tesis de maestría, Universidad César Vallejo]. Repositorio de la Universidad César Vallejo. https://hdl.handle.net/20.500.12692/63318
Tacca, D., Cuarez, R. y Quispe, R. (2020). Habilidades sociales, autoconcepto y autoestima en adolescentes peruanos de educación secundaria. International Journal of Sociology of Education, 9(3), 293-324. http://doi.org/10.17583/rise.2020.5186
Terranova, A., Viteri, E., Medina, G. y Zoller, M. (2019). Desarrollo cognitivo y funcionalidad familiar de infantes en las comunidades urbano-marginales de Ecuador. Revista de Ciencias Sociales, 25(1), 330-340. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7113733.pdf
Trejo, L. L., Moreno, S. V., Zegarra, S. P., Marín, M. P. y Castilla, I. M. (2020). Ajuste familiar durante la pandemia de la COVID-19: un estudio de díadas. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 7(3), 66-72. https://www.revistapcna.com/sites/default/files/011.pdf
Troncoso, C. y Soto, N. (2018). Funcionalidad familiar, autovalencia y bienestar psicosocial de adultos mayores. Horizonte Médico, 18(1), 23-28. http://dx.doi.org/10.24265/horizmed.2018.v18n1.04
Urdiales, M. E. y Segura, M. L. (2019). Autoestima y funcionalidad familiar en estudiantes de bachillerato. Presencia Universitaria, 7(14), 38-45. https://doi.org/10.29105/pu7.14-4
Vázquez, A., Jiménez, R. y Vázquez, R. (2004). Escala de autoestima de Rosenberg: fiabilidad y validez en población clínica española. Apuntes de Psicología, 22(2), 247-255. http://www.apuntesdepsicologia.es/index.php/revista/article/view/53/55
Velasco, H. (2020). Funcionalidad familiar y autoestima en adolescente de 16 y 17 años del AA. HH. Los Médanos, Distrito de Castilla, Piura 2020 [Tesis de pregrado, Universidad Católica Los Ángeles Chimbote]. Repositorio de la Universidad Católica Los Ángeles Chimbote. https://hdl.handle.net/20.500.13032/17147
Vergara, N., Fuentes, A., Gonzales, H., Cadagan, C., Morales, S., Poblete, C. y Poblete, C. (2021). Efecto de la danza en la mejora de la autoestima y el autoconcepto en niños, niñas y adolescentes: Una revisión. Retos, (40), 385-392. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7706236.pdf