METHODOLOGICAL PROCESS OF THE BILINGUAL INTERCULTURAL EDUCATIONAL MODEL IN ECUADOR, CONSTRUCTION OF A DIALOGUE OF KNOWLEDGE, INTERCULTURALITY AND DIVERSITY

Main Article Content

Fausto Fabricio Quichimbo Saquichagua
https://orcid.org/0000-0001-7066-5655
Tatiana Priscila Cabrera Mogrovejo
https://orcid.org/0000-0003-2798-2457
Jenny Alexandra Arichabala Castro
https://orcid.org/0000-0001-7542-499X
María Eugenia Verdugo Guamán
https://orcid.org/0000-0002-3245-6198

Abstract

Intercultural bilingual education in Ecuador pretends to promote a dialogue of knowledge by applying a model that considers an individual as the curricular bases, the family, the community, the pedagogical, the territorial, the philosophical, and the anthropological model. The importance of the investigation sets on examining its concretion in the teaching-learning process in bilingual contexts and the principles that sustain it. In this way, the objective of this paper was to learn about the application of the stages of the methodological process of the Intercultural Bilingual Educational Model, and the contributions to construct interculturality, diversity, and dialogue of knowledge. This research was done under a qualitative approach with an ethnographic view, and it was supported by techniques such as observation, semi-structured interviews, and social mapping. The participants considered were Intercultural Bilingual teachers. The activities performed through intercultural learning environments and the construction of students’ knowledge based on local knowledge or ancestral wisdom in a contextualized way, to generate learning processes with cultural linguistic, territorial, and cognitive belonging, is highlighted. Besides, reference is made to the correct management of the principles, curricular bases, and strategies of the Intercultural Bilingual Educational Model, with the aim of contributing to the accomplishment of the statal policy on interculturality.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Quichimbo Saquichagua, F. F., Cabrera Mogrovejo, T. P., Arichabala Castro, J. A., & Verdugo Guamán, M. E. (2023). METHODOLOGICAL PROCESS OF THE BILINGUAL INTERCULTURAL EDUCATIONAL MODEL IN ECUADOR, CONSTRUCTION OF A DIALOGUE OF KNOWLEDGE, INTERCULTURALITY AND DIVERSITY. CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities, 20, 178-195. https://doi.org/10.37135/chk.002.20.10
Section
RESEARCH ARTICLES
Author Biographies

Fausto Fabricio Quichimbo Saquichagua, Universidad Nacional de Educación

Carrera de Educación Intercultural Bilingüe, Azogues, Ecuador

Tatiana Priscila Cabrera Mogrovejo, Universidad de Cuenca

Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación, Cuenca, Ecuador

Jenny Alexandra Arichabala Castro, Universidad de Cuenca

Facultad de Ciencias Económicas y Administrativas, Cuenca, Ecuador

María Eugenia Verdugo Guamán, Universidad de Cuenca

Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación, Cuenca, Ecuador

How to Cite

Quichimbo Saquichagua, F. F., Cabrera Mogrovejo, T. P., Arichabala Castro, J. A., & Verdugo Guamán, M. E. (2023). METHODOLOGICAL PROCESS OF THE BILINGUAL INTERCULTURAL EDUCATIONAL MODEL IN ECUADOR, CONSTRUCTION OF A DIALOGUE OF KNOWLEDGE, INTERCULTURALITY AND DIVERSITY. CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities, 20, 178-195. https://doi.org/10.37135/chk.002.20.10

Share

References

Acuerdo 440-13[Ministerio de Educación]. Fortalecer e implementar el Modelo del Sistema de Educación Intercultural Bilingüe, en el marco del nuevo modelo de estado constitucional de derechos, justicia, intercultural y plurinacional, del 05 de diciembre de 2013.

Aguavil, J., & Andino, R. (2019). Necesidades formativas de docentes de Educación Intercultural Tsáchila. Alteridad, 14(1), 78-88. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=467757705006

Altmann, P., Inuca, J. B., & Waldmüller, J. (2017). La interculturalidad entre concepto político y one size fits all. En J. Gómez (Ed.), Repensar la interculturalidad (pp. 13-36). UARTES Ediciones.

Arias, M. (2000). Triangulación metodológica: sus principios, alcances y limitaciones. Enfermera, 18(1), 37-57. https://www.redalyc.org/pdf/1052/105218294001.pdf

Barragán, A. (2019). Cartografía social: lenguaje creativo para la investigación cualitativa. Sociedad y Economía, (36), 139-159. https://doi.org/10.25100/sye.v0i36.7457

Carbonell, F. (2000). La inmigración extranjera en España: los retos educativos. (pp. 99-118). Fundación la Caixa. https://fundacionlacaixa.org/documents/10280/240906/es01_esp.pdf/32afb082-ba4b-4cdb-8fce-e5ae99935013

Castro-Gómez, S. (2007). Descolonizar la universidad. La hybris del punto cero y el diálogo de saberes. En R. Grosfoguel y S. Castro-Gómez (Eds.), El giro decolonial. Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global (pp. 79-91). Siglo del Hombre Editores.

Concha, J., & Álvarez, M. (2021). Aplicación del sistema del conocimiento a través de herramientas tecnopedagógicas en Cañar durante el COVID-19. Epísteme Koinonía, 4(8), 204-228. http://dx.doi.org/10.35381/e.k.v4i8.1353

Constitución de la República del Ecuador [Const.]. Registro Oficial 449 de 20 de octubre de 2008 (Ecuador). https://www.oas.org/juridico/pdfs/mesicic4_ecu_const.pdf

Corbetta, S., Bonetti, C., Bustamante, F., & Vergara, A. (2018). Educación intercultural bilingüe y enfoque de interculturalidad en los sistemas educativos latinoamericanos. Avances y desafíos. CEPAL. https://www.cepal.org/es/publicaciones/44269-educacion-intercultural-bilingue-enfoque-interculturalidad-sistemas-educativos

Decreto Ejecutivo No. 1585 [Ministerio de Educación]. Apoyar y fortalecer el sistema de Educación Intercultural Bilingüe. Registro Oficial No. 539 de 3 de marzo de 2018.

Decreto Ejecutivo No. 445 [Ministerio de Educación]. Créase la Secretaría del sistema de Educación Intercultural Bilingüe como entidad adscrita al Ministerio de Educación de 06 de julio de 2018. https://www.educacionbilingue.gob.ec/wp-content/uploads/2021/03/DECRETO-EJECUTIVO-445.pdf

Dietz, G. (2017). Interculturalidad: una aproximación antropológica. Perfiles educativos, 39(156), 192-207. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982017000200192&lng=es&tlng=es

Duarte, J. (2003). Ambientes de aprendizaje: una aproximación conceptual. Estudios pedagógicos, (29), 97-113. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052003000100007

Dussel, E. (1994). El encubrimiento del otro. Hacia el origen del mito de la modernidad. Ediciones Abya-Yala. http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/otros/20111218114130/1942.pdf

Dussel, E. (2005). Transmodernidad e interculturalidad. Interpretación desde la filosofía de la liberación. UAM. https://red.pucp.edu.pe/wp-content/uploads/biblioteca/090514.pdf

Echeverry, L. (2021). Diversidad e Interculturalidad: dos perspectivas en la educación actual. Cuadernos Pedagógicos, 23(32), 55-61. https://revistas.udea.edu.co/index.php/cp/article/view/346058

Escarbajal, A. (2010). Educación inclusiva e intercultural. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 3(1), 411-418. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=349832326044

Fajardo, D. (2011). Educación intercultural bilingüe en Latinoamérica: un breve estado de la cuestión. LiminaR, 9(2), 15-29. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-80272011000200002&lng=es&tlng=es

Fornet, R. (2006). La interculturalidad a prueba. Universidad de Michigan. https://centroderecursos.cultura.pe/sites/default/files/rb/pdf/la%20interculturalidad%20a%20prueba.pdf

Grimson, A. (2011). Los límites de la cultura. Críticas de la teoría de la identidad. Antíteses, 8(16), 360-364. https://www.redalyc.org/pdf/1933/193343476019.pdf

Guber, R. (2001). La etnografía: método, campo y reflexividad. Grupo Editorial Norma. https://antroporecursos.files.wordpress.com/2009/03/guber-r-2001-la-etnografia.pdf

Hernández, R., Fernández, C., & Batista, L. (2014). Metodología de la Investigación (6° ed.). McGraw-Hill.

Hinojosa, M., & Chalán, Á. (2021). Saberes ancestrales en la enseñanza-aprendizaje en la zona sur de Ecuador. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo, 29-34. https://doi.org/10.51896/atlante/UPML9176

Krainer, A., & Guerra, M. (2016). Interculturalidad y educación: desafíos docentes. FLACSO.

Leiva, O. (2013). Bases conceptuales de la educación intercultural. De la diversidad cultural a la cultura de la diversidad. Foro de educación, 11(15), 169-197. http://dx.doi.org/10.14516/fde.2013.011.015.008

Ley orgánica reformatoria de la Ley Orgánica de educación intercultural. Registro Oficial 434 de 19 de abril de 2021.

Ministerio de Educación. (2013). Modelo del Sistema de Educación Intercultural Bilingüe. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2014/03/MOSEIB.pdf

Restrepo, E. (2016). Etnografía: alcances, técnicas y éticas. Pontificia Universidad Javeriana, Envión editores. https://www.ram-wan.net/restrepo/documentos/libro-etnografia.pdf

Sánchez-Raza, V., & Rhea-Almeida, M. (2020). Análisis de la educación intercultural bilingüe en las instituciones educativas de la nacionalidad Tsachila-Ecuador. Cátedra, 3(1), 46-58. https://doi.org/10.29166/10.29166/catedra.v3i1.1988

Santos, B. (2010). Descolonizar el saber, reinventar el poder. Ediciones Trilce. https://www.boaventuradesousasantos.pt/media/Descolonizar%20el%20saber_final%20-%20C%C3%B3pia.pdf

UNICEF. (2007). Rediseño curricular para la formación de profesores de Educación Básica Intercultural Bilingüe del nivel Superior Tecnológico. Universidad de Cuenca.

Vélez, C. (2009). Trayectoria de la educación intercultural en Ecuador. En A. Mendoza y F. Yánez. (Comps.), Interculturalidad: reflexiones desde la práctica (pp. 43-58). UNICEF. https://biblio.flacsoandes.edu.ec/libros/digital/55524.pdf

Vilar, M. (2009). La diversidad cultural en educación desde enfoques multi e interculturales: conceptos y realidades. Sociedad y Discurso, (16), 102-118. https://core.ac.uk/download/pdf/229016563.pdf

Walsh, C. (2010). Interculturalidad crítica y educación intercultural en J. Viaña., L. Tapia y C. Walsh (Eds.), Construyendo interculturalidad crítica (pp. 75-96). Instituto Internacional de Integración del Convenio Andrés Bello.