CEREBRAL DOMINANCE IN FIRST YEAR BGU STUDENTS OF THE SANTO TOMÁS APÓSTOL EDUCATIONAL UNIT
Main Article Content
Abstract
Neuroscience integrates several disciplines that analyze and explain human behavior and its implications for education, especially in the most effective learning conditions. Brain Dominance, a concept associated with Neuroscience, is conceived as the predisposition of students to use the functions of one hemisphere more than those of the other to interact with the environment, which affects their personality, skills, and learning. In this regard, the present study established the Brain Dominance profiles of high school students and their relationships in learning, with a positivist approach, based on a descriptive field research. The research subjects were 180 first year high school students of the Santo Tomás Apóstol Educational Unit of Riobamba, Ecuador. Preference in quadrants A and C, predominance of simple dominance and significant relationship of quadrant B with quadrants A and D were verified. This information will help teachers in their praxis, allowing them to rethink education and change from a uniform education to another based on their needs and particularities.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Responsibility of the authors:
The authors are responsible for the ideas and data collected in the manuscripts. They are additionally accountable for the fidelity of the information, the correction of the citations, the right to publish any material included in the text, and the presentation of the manuscript in the format required by the Journal (WORD template). A manuscript forwarded to CHAKIÑAN must not have been published before, nor must it have been submitted to another means of publication.
Copyright:
Published articles do not necessarily compromise the viewpoint of the CHAKIÑAN JOURNAL. The Journal is aligned to the policy of the licence de Creative Commons Reconocimiento-No comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0). Each author retains the right to the paper published in the Chakiñan journal.
Privacy statement
The personal data and email addresses entered in this magazine will be used exclusively for the purposes stated by the publication and will not be available for any other purpose or person.
How to Cite
Share
References
Álvarez, G., Arauco, J., & Palomino, K. (2020). Dominancia cerebral de los estudiantes de la especialidad de Filosofía, Ciencias Sociales y Relaciones Humanas de la Facultad de Educación de la Universidad Nacional Centro del Perú. Horizonte de la Ciencia, 11(20), 207-221. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=570965027016
Estrada, M., Monferrer, D., Segarra, M., & Moliner, M. A. (2019). El trabajo cooperativo en base al modelo del cerebro total: una experiencia docente. Redmarka. Revista de Marketing Aplicado, 01(012), 87-112. https://doi.org/10.17979/redma.2014.01.012.4818
Feiler, J., & Stabio, M. (2018). Three pillars of educational neuroscience from three decades of literature. Trends in Neuroscience and Education, 13, 17-25. https://doi.org/10.1016/j.tine.2018.11.001
Gago, L., & Elgier, Á. (2018). Trazando puentes entre las neurociencias y la educación. Aportes, límites y caminos futuros en el campo educativo. Psicogente, 21(40), 476-494. https://doi.org/10.17081/psico.21.40.3087
García, C. (2019). Los modelos de aprendizaje como herramientas y técnicas para potenciar la trayectoria académica del universitario. Revista Cubana de Educación Superior, 38(3). http://www.rces.uh.cu/index.php/RCES/article/view/315
Gardié, O. (1994). Estilos de pensamiento de los docentes del Instituto Pedagógico de Maracay: configuración y perfiles derivados del modelo de Cerebro Total de Herrmann. UPEL.
Gardié, O. (1998). Cerebro Total y Visión Holístico-Creativa de la Educación. Estudios pedagógicos, (24), 79-87. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07051998000100006
Gardié, O. (2000). Determinación del perfil de estilos de pensamiento y análisis de sus posibles implicaciones en el desempeño de profesionales universitarios venezolanos. Estudios pedagógicos, (26), 25-38. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052000000100002
Gardié, O. (2001). Cerebro total, enfoque holístico-creativo de la educación y reingeniería mental. II Encuentro Internacional de Creatividad y Educación. Universidad de Carabobo, Valencia, Venezuela.
Goswami, U. (2015). Neurociencia y Educación: ¿podemos ir de la investigación básica a su aplicación? Un posible marco de referencia desde la investigación en dislexia. Psicología Educativa, 21(2),97-105. https://doi.org/10.1016/J.PSE.2015.08.002
Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cualitativa, cuantitativa y mixta. McGraw Hill.
Hernández, E., Vega, A., & Barbera, N. (2018). Tendencias en la Investigación Universitaria: Una visión desde Latinoamérica. Editorial Colección Unión Global.
Herrera, A., Gazmuri, R., Pereda, C., & Ramírez, F. (2019). Determinación del perfil de dominancia cerebral en estudiantes de Enfermería. Revista de Educación en Ciencias de la Salud, 16(2), 132-136. http://www2.udec.cl/ofem/recs/anteriores/vol1622019/artinv16219b.htm
Herrmann, N. (1996). The whole brain business. McGraw Hill.
Herrmann, N., & Herrmann-Nehdi, A. (2015). The Whole Brain Business Book, Second Edition: Unlocking the Power of Whole Brain Thinking in Organizations, Teams, and Individuals McGraw Hill.
MacLean, P. (1990). The limbic system concepts. The Temporal Lobes and the Limbic System, M.R. Trimble y T.G. Bolwig. Wrightson Biomedical Publishing, 1-13.
Mendieta, M., & Briones, C. (2017). Dominancia Cerebral y Educación Universitaria. Revista Humanismo y Cambio Social, (10), 102-113. https://doi.org/10.5377/hcs.v0i10.8250
Montilla, H. (2019) Relación entre la dominancia cerebral y la resolución de problemas matemáticos de los estudiantes del cuarto grado “A”, “B”, “C” y “D” de educación secundaria de la Institución Educativa “Santa Rosa” de Tarapoto – 2018 [Tesis de Maestría, Universidad de San Martín-Tarapoto]. Repositorio de la Universidad de San Martín-Tarapoto. https://repositorio.unsm.edu.pe/handle/11458/3877
Perarnau, M., & García, A. A. (2016). Preferencia del cuadrante de la creatividad y asertividad en estudiantes universitarios-modelo de cerebro total de Herrmann. Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento (RACC), 8(1), 230-231. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7434265
Román, F., & Poenitz, V. (2018). La Neurociencia Aplicada a la Educación: aportes, desafíos y oportunidades en América Latina. RELAdEI. Revista Latinoamericana de Educación Infantil, 7(1), 88-93. https://revistas.usc.gal/index.php/reladei/article/view/5272
Ruíz, C. (1996). Neurociencia y Educación. Revista Digital Paradigma 14(1-2), 90-108. http://revistaparadigma.online/ojs/index.php/paradigma/article/view/183
Ruíz, C., Gardié, O., Ismayel, A., Mendoza, Y., Monasterios, G., & Richter, B. (1994). Adaptación y validación de la Encuesta HBDI para Evaluar la Dominancia Cerebral. Colecciones Cieapro, 1, 7-22.
Sindeev, A. (2018). Teoría del Cerebro Total: plena vigencia para el proceso de enseñanza-aprendizaje actual. Revista de Investigación de la Universidad Norbert Wiener, 7(1), 59-71. http://hdl.handle.net/20.500.13053/5467
Sperry, R. (1973). Lateral specialization of cerebral function in the surgically separated hemispheres. En F. J. McGuigan y R. A. Schoonover (Eds.), Psychophysiology of Thinking (pp. 209-229). Academic Press.
UNESCO. (2021). Reimaginar juntos nuestros futuros: un nuevo contrato social para la educación. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000381560
Velásquez, B., Calle, M., & Remolina, N. (2006). Teorías neurocientíficas del aprendizaje y su implicación en la construcción de conocimiento de los estudiantes universitarios. Tabla Rasa, (5), 229-245. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=39600512
Villorín, T. (2019). Perfil de estilos de pensamiento en estudiantes de Biología y Química del IPC. Investigación y Postgrado, 34(1), 39-56. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7979549.pdf
Yarlequé, L., Navarro, L., Núñez, E., Padilla, M., & Álvarez, G. (2018). Perfil de dominancia cerebral en ingresantes a la Universidad de Huancayo. Horizonte de la Ciencia, 8(15), 121-132. https://revistas.uncp.edu.pe/index.php/horizontedelaciencia/article/view/269