LINK BETWEEN FAMILY FUNCTIONALITY AND STATE-TRAIT ANXIETY IN ADOLESCENTS

Main Article Content

Pamela Hinostroza
Dayamy Lima Rojas

Abstract

The objective of this research is to analyze the relationship between family functionality and state-trait anxiety in adolescents from an educational unit in Guayaquil, Ecuador. The research was carried out under a post-positivist paradigm using a quantitative approach, non-experimental cross-sectional design, with descriptive and correlational scope. The sample consisted of 218 adolescents between the ages of 12 and 17 selected by a non-probabilistic convenience sampling with inclusion criteria. The instruments analyzed were the Family Functioning Questionnaire (FF-SIL) and the State-Trait Anxiety Questionnaire, resulting in a predominance of moderate family functioning in 48.6% of the population and medium levels of both state-anxiety ( 45.9%) as in anxiety-trait (48.6%). In addition, a negative and significant correlation was found between family functionality and both types of anxiety, that is, anxiety-state (rs = -0.476) and anxiety-trait (rs = -0.567).

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Conference Proceedings Volume

Section

RESEARCH ARTICLES

Author Biographies

Pamela Hinostroza, Pontificia Universidad Católica del Ecuador Sede Ambato

Psicóloga maestrante en Psicología Clínica con Mención en Psicoterapia Infantil y del Adolescente

Dayamy Lima Rojas, Pontificia Universidad Católica del Ecuador Sede Ambato

Psicóloga, docente, Facultad de Psicología

How to Cite

Hinostroza, P., & Lima Rojas, D. (2023). LINK BETWEEN FAMILY FUNCTIONALITY AND STATE-TRAIT ANXIETY IN ADOLESCENTS . CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities, 20, 112-124. https://doi.org/10.37135/chk.002.20.06

Share

References

Acevedo, K. E., Alfonso, M. L., Arévalo, N. A., Arias, D., Beltrán, H. J., Betancur, J. S., & Cadena, E. R. (2018). Identificación de la salud mental en adolescentes y su relación con la familia. Carta Comunitaria, 26(149), 50-61. https://revistas.juanncorpas.edu.co/index.php/cartacomunitaria/article/view/381/381

Bronfenbrenner, U. (1986). Ecology of the Family as a Context for Human Development: Research Perspectives. Developmental Psychology, 22(6), 723-742. https://doi.org/10.1037/0012-1649.22.6.723

Buela-Casal, G., Guillén-Riquelme, A., & Seisdedos, N. (2011). STAI: Cuestionario de Ansiedad Estado-Rasgo: Adaptación española (8. Ed.). Tea Ediciones.

Cano-Vindel, A., & Miguel-Tobal, J. (2001). Emociones y Salud. Ansiedad y Estrés, 7(2-3), 111-121. https://www.researchgate.net/publication/230577062

Cárdenas, E., Feria, M., Palacios, L., & De la Peña, F. (2010). Guía clínica para los trastornos de ansiedad en niños y adolescentes. Instituto Nacional de Psiquiatría Ramón de la Fuente Muñiz.

Cassinda, M. D., Angulo, L., Guerra, V. M., Louro, I., & Martínez, E. (2016). Estructura factorial, confiabilidad y validez de la prueba de percepción del funcionamiento familiar en adultos angolanos. Revista Cubana de Medicina General Integral, 32(4), 1-10. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0864-21252016000400005&script=sci_arttext&tlng=en

Castillo, E., Campos, N., Moreno, T., Murillo, H., Roja, Y., & Rivas, E. (2019). Estilos de afrontamiento, depresión, ansiedad, niveles de autoestima y riesgo cardiovascular en adolescentes. Revista Cubana de Cardiología y Cirugía Cardiovascular, 25(1), 1-22. https://www.medigraphic.com/pdfs/cubcar/ccc-2019/ccc191c.pdf

Checa, V., Orben, M., & Zoller, M. (2019). Funcionalidad familiar y desarrollo de los vínculos afectivos en niños con problemas conductuales de la Fundación “Nurtac” en Guayaquil, Ecuador. ACADEMO Revista de Investigación en Ciencias Sociales y Humanidades, 6(2), 149-163. https://doi.org/10.30545/academo.2019.jul-dic.5

Esteves, A., Paredes, R., Calcina, C., & Yapuchura, C. (2020). Habilidades Sociales en Adolescentes y Funcionalidad Familiar. Comuni@cción: Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo, 11(1), 16-27. https://doi.org/10.33595/2226-1478.11.1.392

García-Rodríguez, D., & García-Rodríguez, C. (2021). Funcionamiento familiar y ansiedad estado-rasgo en adolescentes. Journal of Neuroscience and Public Health, 1(1), 19-26. https://doi.org/10.46363/jnph.v1i1.3

Garibay, S. (2013). Enfoque sistémico. Una introducción a la psicoterapia familiar (2. Ed.). Manual Moderno.

Herazo, E., Campo-Arias, A., & Dávila, A. (2018). Estresores vitales durante la infancia y trastorno de ansiedad: una meta-revisión. Duazary, 15(3), 337-346. https://doi.org/10.21676/2389783x.2425

Hernández, M., Belmonte, L., & Martínez, M. (2018). Autoestima y ansiedad en los adolescentes. REIDOCREA, 7(21), 269-278. https://www.ugr.es/~reidocrea/7-21.pdf

Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw Hill-Education.

Higuita-Gutiérrez, L. F., & Cardona-Arias, J. A. (2016). Percepción de funcionalidad familiar en adolescentes escolarizados en instituciones educativas públicas de Medellín (Colombia), 2014. CES Psicología, 167-178. https://doi.org/10.21615/cesp.9.2.11

Instituto Nacional de Estadística y Censos. (2022). Boletín Técnico: Registro Estadístico de Matrimonios y Divorcios, 2021. https://www.ecuadorencifras.gob.ec/documentos/web-inec/Poblacion_y_Demografia/Matrimonios_Divorcios/2021/Bolet%C3%ADn%20t%C3%A9cnico_MYD_2021.pdf

Ministerio de Educación. (2012). Art. 27. Reglamento General a la Ley Orgánica de Educación Intercultural. Publicado en Suplemento del Registro Oficial No. 754, del 26 de julio del 2012.

Minuchin, S. (2004). Familias y terapia familiar. Gedisa Mexicana S. A.

Moreno, J., & Chauta, L. (2012). Funcionalidad familiar, conductas externalizadas y rendimiento académico en un grupo de adolescentes de la ciudad de Bogotá. Psychologia. Avances de la disciplina, 6(1), 155-166. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=297225770006

Organización Panamericana de la Salud. (2017). Depresión y otros trastornos mentales comunes: Estimaciones sanitarias mundiales. https://iris.paho.org/bitstream/handle/10665.2/34006/PAHONMH17005-spa.pdf

Ortega, T., De la Cuesta, D., & Días, C. (1999). Propuesta de un instrumento para la aplicación del proceso de atención de enfermería en familias disfuncionales. Revista Cubana de Enfermería, 15(3), 164-168. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03191999000300005

Padilla-Meléndez, G., & Shuguli-Zambrano, C. (2022). Relación entre el nivel de funcionalidad familiar y conducta violenta en niños. CienciAmérica. 5(1), 1-18. http://dx.doi.org/10.33210/ca.v11i1.387

Pinos, G., Moya, M., Bastidas, M., & Pazmiño, G. (2020). Relación entre las habilidades parentales y el bajo rendimiento académico en una muestra de adolescentes. Revista Scientific, 5(Ed. Esp.), 110-126. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2020.5.E.5.110-126

Ramos, C. (2015). Los paradigmas de la investigación científica. Avances En Psicología, 23(1), 9-17. https://doi.org/10.33539/avpsicol.2015.v23n1.167

Rosario, D., Fiallo, P., Tamares, A., Zouain, J., & Martínez, N. (2021). Prevalencia de síntomas de trastorno de ansiedad en adolescentes que asisten a centros educativos. Anales de Medicina PUCMM, 11(1), 46-65. http://medicina.pucmm.edu.do/wp-content/themes/Medicina%20Pucmm/pdfs/AMP-V11N1.pdf#page=46

Servicio Integrado de Seguridad ECU 911. (2020). Gestión del ECU 911 respecto a violencia intrafamiliar. https://www.ecu911.gob.ec/gestion-del-ecu-911-respecto-a-violencia-intrafamiliar/

Sierra, M., Sosa, C., Espinoza, D., Espinoza, E., Estrada, A., Reyes, E., Kafati, J., Gonzales, R., & Naira, D. (2020). Funcionalidad familiar y salud mental: encargados de hogar y adolescentes de familias migrantes (“familia fragmentada”) en la zona de influencia del Centro Integral de Salud de Villanueva (CIS-V), Tegucigalpa. OMIH-FLACSO-UNAH. https://omih.unah.edu.hn/assets/Uploads/Cuaderno-5.-Coleccion-Funcionalidad-familiar-y-salud-mental.pdf

Tafur-Orahulio, Y. M. (2020). Sintomatología ansiosa-depresiva en relación con el funcionamiento familiar en un grupo de adolescentes de Lima Norte. CASUS. Revista de investigación y casos en salud, 5(1), 18-25. https://doi.org/10.35626/casus.1.2020.228

UNICEF. (5 de noviembre de 2019). Más del 20% de los adolescentes de todo el mundo sufren trastornos mentales. https://www.unicef.org/mexico/comunicados-prensa/m%C3%A1s-del-20-de-los-adolescentes-de-todo-el-mundo-sufren-trastornos-mentales

UNICEF. (julio de 2021). Características de la Adolescencia. https://www.unicef.org/uruguay/documents/adolescentes-caracteristicas

Valdez, A., Becerra-Ureta, N. M., Melgarejo-Solano, B. G., & Huarancca-Mallqui, J. C. (2019). Nivel de ansiedad en adolescentes de una institución preuniversitaria de Lima Norte. Peruvian Journal of Health Care and Global Health, 3(1), 12-16. http://revista.uch.edu.pe/index.php/hgh/article/view/31