ANALYSIS OF THE ANDRÉS ARAUZ’S DISCOURSE ON TIKTOK DURING HIS PRESIDENTIAL CAMPAIGN 2021

Main Article Content

Evelin Mishell Meneses Clavijo
https://orcid.org/0000-0001-8306-1279
Alejandra Carpio Herrera
https://orcid.org/0000-0002-7254-7430

Abstract

The article contains an analysis of the speech of the candidate Andrés Arauz in the electoral campaign for the Presidency of Ecuador in 2021 through the TikTok social network, from November 2020 - April 2021. Its objective is to disseminate the research and results obtained regarding candidate Arauz's use of this social network in the last electoral contest. The research is based on a qualitative-quantitative methodology; in applying techniques such as document review and content analysis. It is analyzed two moments, the campaign for the first electoral round and the campaign for the second electoral round. The result shows that, in the first instance, who was talked mostly about was the candidate as the central axis. At the same time, in case two, a significant change was evidenced since the political party of the presidential candidate would have been incorporated into the same extent within the message and to the Ecuadorian people, leaving the issue of Arauz as a candidate in the background. Among the main findings, it was found that the message was sought to be transmitted through content that would allow it to reach a young audience but without a balance in content production.


 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Meneses Clavijo , E. M., & Carpio Herrera, A. (2022). ANALYSIS OF THE ANDRÉS ARAUZ’S DISCOURSE ON TIKTOK DURING HIS PRESIDENTIAL CAMPAIGN 2021. CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities, 18, 134-145. https://doi.org/10.37135/chk.002.18.09
Section
RESEARCH ARTICLES

How to Cite

Meneses Clavijo , E. M., & Carpio Herrera, A. (2022). ANALYSIS OF THE ANDRÉS ARAUZ’S DISCOURSE ON TIKTOK DURING HIS PRESIDENTIAL CAMPAIGN 2021. CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities, 18, 134-145. https://doi.org/10.37135/chk.002.18.09

Share

References

Bernete, F. (2013). Conocer lo social, estrategias de construcción y análisis de datos. Madrid, España: Fragua.

Bustamante, B. y Barría, D. (2018). Expansión de la esfera pública en Chile: Redes sociales, campañas. En: N. Del Valle (Ed.), Transformaciones de la esfera pública en Chile. Luchas sociales, espacio público y pluralismo informativo (pp. 1-20). Santiago: RIL Editores. https://www.researchgate.net/publication/330488303_Expansion_de_la_esfera_publica_en_Chile_Redes_sociales_campanas_electorales_y_participacion_digital/link/5c8c723892851c1df9446b37/download

Caldevilla, D. (2009). Democracia 2.0: La política se introduce en las redes sociales. Pensar la Publicidad, III(2), 31-48. https://www.researchgate.net/profile/David-Caldevilla-Dominguez-2/publication/277765671_Democracia_20_La_politica_se_introduce_en_las_redes_sociales/links/5815eb6808aeffbed6c17236/Democracia-20-La-politica-se-introduce-en-las-redes-sociales.pdf

CELAG. (2022). ¿Quién es Andrés Arauz? https://www.celag.org/quien-es-andres-arauz/

Consejo Nacional Electoral. (2020). CNE declara inicio de proceso electoral y aprueba calendario de las Elecciones 2021. http://cne.gob.ec/es/institucion/sala-de-prensa/noticias/5170-cne-declara-inicio-de-proceso-electoral-y-aprueba-calendario-de-las-elecciones-2021

Ferran, M. (2008). ¿Por qué importan las campañas electorales? Madrid, España: Centro de Investigación Sociológica.

Gelpi, R. (2018). Política 2.0: las redes sociales (Facebook y Twitter) como instrumento de comunicación política. Estudio: caso Uruguay (Tesis de doctorado). Universidad Complutense de Madrid, Madrid, España. https://eprints.ucm.es/id/eprint/49515/1/T40361.pdf

López, M. y Cabrera, T. (2014). Campaña política a través de redes sociales. ComHumanitas Revista Científica de Comunicación, 5(1), 65-72. https://www.comhumanitas.org/index.php/comhumanitas/article/view/56

López, N. y Sandoval, I. (2016). Métodos y técnicas de investigación cuantitativa y cualitativa. México: Universidad de Guadalajara. http://biblioteca.udgvirtual.udg.mx/jspui/bitstream/123456789/176/3/M%c3%a9todos%20y%20t%c3%a9cnicas%20de%20investigaci%c3%b3n%20cuantitativa%20y%20cualitativa.pdf

Obando, V. (2021). El efecto TikTok: plataformas digitales y reconfiguración del escenario político electoral en Ecuador. Sociología y Política Hoy, (5), 175-184. https://revistadigital.uce.edu.ec/index.php/hoy/article/view/3257/3805

Pelekais, C. (2000). Métodos cuantitativos y cualitativos: diferencias y tendencias. Telos, 2(2), 347-352. http://ojs.urbe.edu/index.php/telos/article/view/997/943

Ponce, V. (2021). Tik Tok como herramienta de comunicación política: una mirada a las elecciones presidenciales en Ecuador 2021. https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/68065061/PONCE_CAMACHO_VERONICA_TFM_FINAL-with-cover-page-v2.pdf?Expires=1658867220&Signature=gYDR~q4PI1t8DdDMJmluW~2KU98BYNa-ZuG9B87XDqhM1zfDudWgbGK9v5N2hi~9vGTLbpoySECM~Zk0l1rU3S0Hm5jguDb0Pm2FPFnKterKuxewnbaTAs3Uq3RfGaDNwDeQJUIlZEn8NX6w~TxoRKjxYy~QmvOmJsupYq78WcBX2wFSe0ax9Q2eyKQ3nIDi8xyKsG7cCjoquwipzTOU41gzT39h~gXeEMiPk5ig5irHNQHDvd1N1absgQfpu73CJ364i69sDukU8~0r2KAb9cwug4eFslLUhUzekd-fQZY-DFDpWEYjQuUNGikWoPBMnCovB25p6FELP-Mo~mw__&Key-Pair-Id=APKAJLOHF5GGSLRBV4ZA

Milenio. (2021). Andrés Arauz , el estudioso respaldado por Correa para ir por la presidencia de Ecuador. https://www.milenio.com/internacional/andres-arauz-biografia-propuestas-presidencia-ecuador

Sampietro, A. (2016). Emoticonos y emojis: análisis de su historia, difusión y uso en la comunicación digital actual (Tesis doctoral). Universidad de Valencia, Valencia, España. https://core.ac.uk/download/pdf/71058571.pdf

Torres, Á., De-Saintis, A. y Vintimilla, D. (2021). TikTok Más allá de la hipermedialidad. Quito, Ecuador: Editorial Universitaria Abya-Yala .

Ulloa, C. (7 marzo 2021). Candidatos TikTok y videopolítica en Ecuador. Latinoamérica21. https://latinoamerica21.com/es/candidatos-tik-tok-y-videopolitica-en-ecuador/

Van Dijk, T. A. (1999). El análisis crítico del discurso. Barcelona, España: Anthropos.