LEARN TO BE MALE: DRAMATIZED READING AS A LEARNING TOOL ABOUT MASCULINITIES IN THE CLASSROOMS

Main Article Content

Pablo Tatés Anangonó
https://orcid.org/0000-0002-6766-8377

Abstract


This paper analyzes “Learn to be a male”, which is the title of a dramatized reading that circulated through the classrooms of the “Luis Vargas Torres” Technical University of Esmeraldas between March and September 2017. An innovative educational tool that it was held before around 200 students from the careers of Social Work, Sociology and Tourism, belonging to the Esmeraldas public university and before 40 agents of the Esmeraldas Police. This study aims to collect this educational experience focused on how, from a dramatized reading, it is possible to dialogue about masculinities to generate changes in behaviors typical of a violent masculinity. The research techniques applied were the focus group, which was carried out just after the dramatized reading in the classroom, and the participant observation. The results determined that this artistic format awakens the curiosity of the student body and invites them to reflect from the performing arts on how hegemonic cultural values ​​limit man, imposing on him a unique way to develop his masculinity.


 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Tatés Anangonó, P. (2022). LEARN TO BE MALE: DRAMATIZED READING AS A LEARNING TOOL ABOUT MASCULINITIES IN THE CLASSROOMS. CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities, 17, 57-69. https://doi.org/10.37135/chk.002.17.03
Conference Proceedings Volume
Section
RESEARCH ARTICLES
Author Biography

Pablo Tatés Anangonó, Universidad Intercultural de las Nacionalidades y Pueblos Amawtay Wasi, Ecuador

Carrera de Lengua y Cultura

How to Cite

Tatés Anangonó, P. (2022). LEARN TO BE MALE: DRAMATIZED READING AS A LEARNING TOOL ABOUT MASCULINITIES IN THE CLASSROOMS. CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities, 17, 57-69. https://doi.org/10.37135/chk.002.17.03

Share

References

Acosta, A. (2012). Breve historia económica del Ecuador. Quito, Ecuador: Corporación Editora Nacional.

Andrade, X. y Herrera, G. (2001). Masculinidades en Ecuador. Quito, Ecuador: Editorial Flacso.

Badinter, E. (1993). XY, la identidad masculina. Bogotá, Colombia: Noma.

Boal, A. (2015). Juegos para actores y no actores. Barcelona, España: Alba.

Brown, R. (1989). Pillo Buena Gente. [Grabada por A. Montañez]. En The Best 55 años de historia. Andy Montañez [CD]. (2017): Medellín, Colombia: Codiscos S.A.S.

Calvo, E. (2006). Máscaras masculinas, héroes, patriarcas y monstruos. Barcelona, España: Anagrama.

Cornago, O. (septiembre de 2009). ¿Qué es la teatralidad? Agenda Cultural Alma Mater. Recuperado de https://revistas.udea.edu.co/index.php/almamater/article/view/2216/1788

Cornut, G. (2010). La voz. México DF, México: Fondo de Cultura Económica.

Fernández, J. (2008). Pedagogía del humor. En A. Rodríguez (eds). El valor terapéutico del humor (pp. 65-92). Bilbao, España. Desclée De Brouwer.

Ferrer, V. y Bosch, E. (2013). Del amor romántico a la violencia de género. Para una coeducación emocional en la agenda educativa. Profesorado: Revista de Curriculum y Formación de Profesorado, 14(1), 105-122. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/567/56726350008.pdf

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2008). Metodología de la investigación. México D.F., México. Editorial Ultra.

Instituto Nacional de Estadísticas y Censos. (2019). Encuesta Nacional sobre Relaciones Familiares y Violencia de Género contras las Mujeres – ENVIGMU. Quito. Ecuador: INEC.

Kaufman, M. (2002). Rompiendo los nexos entre masculinidad y violencia. En A. Rincón (eds). Congreso Internacional: Los hombres ante el nuevo orden social (pp. 123-134). Bilbao, España: Industrias Gráficas Marcal.

Krishnamurti, J. (1950). La educación y el sentido de la vida. Recuperado de: http://www.jiddu-krishnamurti.net/es/educacion-y-significado-vida/

La Hora. (23 de mayo del 2019) Embarazo o los estudios, reto de las adolescentes. La Hora. Recuperado de https://www.pressreader.com/ecuador/la-hora-esmeraldas/20190523/281487867817142

Lozano, R. (2016). Cuerpos para el conocimiento y escenas pedagógicas. En E. Fediuf y A. Prieto (eds). Corporalidades Escénicas (pp. 149-159). Veracruz, México: Universidad Veracruzana.

Pavis, P. (1998). Diccionario del Teatro. Barcelona, España: Paidós.

Rahier, J. (1999). Mami qué será lo que quiere el negro. En E. Cervone y F. Rivera (eds). Ecuador Racista. Imágenes e Identidades (pp. 73-110). Quito, Ecuador: Flacso.

Secretaría Nacional de Planificación y Desarrollo. (2014). Estrategia Nacional para la Igualdad y la Erradicación de la Pobreza. Quito-Ecuador. Secretaría Nacional de Planificación y Desarrollo.

Unfpa. (2020). Consecuencias socioeconómicas del embarazo en adolescentes en Ecuador. Implementación de la metodología para estimar el impacto socioeconómico del embarazo y la maternidad adolescentes en países de América Latina y el Caribe – Milena 1.0. Quito-Ecuador. Fondo de Población de las Naciones Unidas.

Urbina, J. (2019). Fundamentación del Laboratorio de Ciencias Sociales como medio didáctico de aprendizaje. Revista Estudios Culturales, 12(23), 169-183. Recuperado de http://servicio.bc.uc.edu.ve/multidisciplinarias/estudios_culturales/num23/art10.pdf