THE CONSTRUCTION OF THE PEDAGOGICAL AUTHORITY NOTION FROM THE PERSPECTIVE OF INSERVICE TEACHERS

Main Article Content

Jeannette Parra
https://orcid.org/0000-0003-0576-8177
Claudio Díaz Larenas
https://orcid.org/0000-0003-2394-2378
Carmen Acuña
https://orcid.org/0000-0001-6659-3556
Gonzalo Aguayo
https://orcid.org/0000-0002-2990-5140

Abstract

When talking about authority in any field, it mostly relates to respect, discipline and order. The objective of this study is to analyze the construction of pedagogical authority, with a focus on gender from the perspective of in-service elementary school teachers. Under the scope of the qualitative research methodology of case study, two focus groups were conducted on in-service teachers from a school in Chile. The analysis plan contemplated open coding with the aim of breaking down the empirical corpus into units of meaning that were categorized to obtain a hierarchical code map. The findings revealed three main categories: a) the different understandings of authority, b) in-service teacher’s experiences and c) authority models perceived as positive and negative. These categories were further systematized into the corresponding subcategories, interpreted through theoretical triangulation and source analysis. The results indicated that the participants agree that it is during the pedagogical practice where they learn more about pedagogical authority. In addition, differences were identified between the
pedagogical styles of teachers due to their gender characteristics that would affect their behaviors with the students.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Parra, J. ., Díaz Larenas, C., Acuña, C., & Aguayo, G. (2022). THE CONSTRUCTION OF THE PEDAGOGICAL AUTHORITY NOTION FROM THE PERSPECTIVE OF INSERVICE TEACHERS . CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities, 17, 138-155. https://doi.org/10.37135/chk.002.17.09
Conference Proceedings Volume
Section
RESEARCH ARTICLES
Author Biographies

Jeannette Parra, Universidad de Concepción, Los Ángeles, Chile

Escuela de Educación, Departamento de Teoría, Política y Fundamentos de la Educación

Claudio Díaz Larenas, Universidad de Concepción, Concepción, Chile

Facultad de Educación, Departamento de Currículum e Instrucción

Carmen Acuña, Universidad de Concepción, Los Ángeles, Chile

Escuela de Educación, Departamento de Teoría, Política y Fundamentos de la Educación

Gonzalo Aguayo, Universidad de Concepción, Los Ángeles, Chile

Escuela de Educación, Departamento de Didáctica, Currículum y Evaluación

How to Cite

Parra, J. ., Díaz Larenas, C., Acuña, C., & Aguayo, G. (2022). THE CONSTRUCTION OF THE PEDAGOGICAL AUTHORITY NOTION FROM THE PERSPECTIVE OF INSERVICE TEACHERS . CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities, 17, 138-155. https://doi.org/10.37135/chk.002.17.09

Share

References

Arendt, H. (1996). Entre el pasado y el futuro: ocho ejercicios sobre la reflexión política. Barcelona, España: Península.

Asratyan, M.; Mukhametshin G. & Asratyan, D. (2018). Humanitarian World Picture within Pedagogical Education. Modern Journal of Language Teaching Methods, 8(7), 119-123.

Batallán, G. (2003). El poder y la autoridad en la escuela. La conflictividad de las relaciones escolares desde la perspectiva de los docentes de infancia. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 8(19), 679-704. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14001906

Cabello, R., Ruiz, D. y Fernández, P. (2010). Docentes emocionalmente inteligentes. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 13(1), 41-49. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=217014922005

Centro de Investigación y Desarrollo de la Educación (CIDE). (2010). VIII Encuesta a Actores del sistema educativo. Santiago de Chile: CIDE/ Universidad Alberto Hurtado.

Centro de Investigación y Desarrollo de la Educación (CIDE). (2012). IX Encuesta Nacional, Actores del sistema educativo. Santiago de Chile: CIDE, Universidad Alberto Hurtado.

Essaid, M., Elkhouzai, E. & Ouchouid, J. (2016). Teacher excessive pedagogical authority in Moroccan primary classroom. American Journal of Educational Research, 4(1), 134-146. doi: 10.12691/education-4-1-20

Díaz, A. (2016). ¿Cuáles son las características de los docentes con mayor autoridad? Una mirada desde los estudiantes de Chile. Perfiles Educativos, 38(153), 34-50. doi: 10.22201/iisue.24486167e.2016.153.57634

Donoso, G., S. (diciembre de 2017). Creatividad y autoridad en el aula secundaria chilena: consideraciones sociológicas sobre una tensión presente en las relaciones profesor-estudiante. Congreso llevado a cabo en el XXXI Congreso Alas, Montevideo, Uruguay.

Du, Y. (2020). The Transformation of Teacher Authority in Schools. Curriculum and Teaching Methodology, 3(1), 16-20. doi: 10.23977/curtm.2020.030103

Elicor, P. (2017). The Notion of Pedagogical Authority in the Community of Inquiry. Kritike: An Online Journal of Philosophy, 11(2), 80-92. doi: 10.25138/11.2.a5

Fernández, C. y Brito, P. (2018). Autoridad Pedagógica. Revista de Investigación en Ciencias Sociales y Humanidades, 5(1), 53-60. doi: 10.30545/academo.2018.ene-jun.6

Fernández, L., Fernández, S. J. y Rodorigo, M. (2017). Expectativas socioeducativas de alumnas inmigrantes: escuchando sus voces. Revista de Investigación Educativa, 35(2), 483-498. doi: 10.6018/rie.35.2.257591

Flores, R. (2013). Observando observadores: una introducción a las técnicas cualitativas de investigación social. Santiago de Chile, Chile: Ediciones UC.

Flores, R. y Naranjo, C. (2013). Análisis de datos cualitativos: el caso de la grounded theory (teoría fundamentada). En M. Canales (Ed.), Escucha de la Escucha: Análisis e interpretación de la investigación cualitativa (pp. 75-114). Santiago de Chile, Chile: LOM Ediciones.

Gil, M. P., Méndez, H. M., Pérez, S. J., Sáez, M. & Zamora, P. G. (2020). Scale of Pedagogical Authority Meanings in the classroom (ESAPA) for Ibero-America built on the opinions of teaching students. Teaching and Teacher Education, 93, 103079. doi: 10.1016/j.tate.2020.103079

Harjunen, E. (2009). How do teachers view their own pedagogical authority? Teachers and Teaching, 15(1), 109-129. doi: 10.1080/13540600802661345

Harjunen, E. (2011). Students’ Consent to a Teacher’s Pedagogical Authority. Scandinavian Journal of Educational Research, 55(4), 403-424. doi: 10.1080/00313831.2011.587325

Instituto de Evaluación y Asesoramiento Educativo (2005). Primer Estudio Nacional de Convivencia Escolar: La opinión de estudiantes y docentes. Santiago de Chile. Recuperado de https://docplayer.es/255021-Primer-estudio-nacional-de-convivencia-escolar-la-opinion-de-estudiantes-y-docentes-2005.html

Meza, P. M., Zamora, P. G. y Cox, V. P. (2017). Ejercicio de la autoridad en profesores de educación secundaria de Chile. Estudios Pedagógicos, 43(2), 221-235. doi: 10.4067/S0718-07052017000200012

Meza, P. M., Zamora, P. G. y Cox, V. P. (2020). Construcción y ejercicio de la autoridad pedagógica: Siete hipótesis desde la perspectiva de profesores chilenos. Interdisciplinaria. Revista de Psicología y Ciencias Afines, 37(1), 237-257. doi: 10.16888/interd.2020.37.1.15

Ministerio de Educación. (2008). Marco para la buena enseñanza. Santiago de Chile: CPEIP. Recuperado de https://www.docentemas.cl/docs/MBE2008.pdf

Neut, P. (2016). La autoridad pedagógica desinvertida y la reconfiguración de sus legitimidades instituyentes. Revista de la Academia, 19, 59-96. doi: 10.25074/0196318.0.17

Pérez, I. E. (2019). Educational inequalities, teacher authority and student autonomy in multi-ethnic Basque secondary education. Issues in Educational Research, 29(2), 519-536. Recuperado de http://www.iier.org.au/iier29/perez-izaguirre.pdf

Pierella, M. P. (2015). La autoridad de los profesores universitarios: Un estudio centrado en relatos de estudiantes de letras. Educaçao e Pesquisa, 41(2), 427-442. doi: 10.1590/S1517-97022015041589

Plaza de la Hoz, J. (2017). Autoridad docente y Nuevas Tecnologías: cambios, retos y oportunidades. Revista Complutense de Educación, 29(1), 269-285. doi: 10.5209/rced.52281

Quito, S. L. M. (2019). El desarrollo profesional docente: un aprendizaje constante. Illari, 8, 72-74. Recuperado de https://revistas.unae.edu.ec/index.php/illari/article/view/326

Stake, R. (1995). Investigación con estudio de casos. Madrid: Morán.

Strauss, A. y Corbin, J. (2002). Bases para la investigación Cualitativa: Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Medellín, Colombia: Editorial Universidad de Antioquia.

Tierney, A. J. (2020). Who’s in Charge? Teacher Authority and Navigating the Dialogical-Based Classroom. In J. Kirylo (Ed), Reinventing Pedagogy of the Oppressed: Contemporary Critical Perspectives (pp. 105-112). Londres, Reino Unido: Bloomsbury Academic.

Vazieva, R. (2016). About the research the problem of authority. International Journal of

Experimental Education, 2(1), 21-24.

Vazieva, A., Chirkova, S., Galiev, R. & Gayfutdinova, T. (2020) Socio-psychological factors of pedagogical authority and respectability formation. Revista Inclusiones, 7, 01-11.

Zamora, P. G., Gil, M. P., Méndez, H. M., Galvis, L. P. & Tadeo, M. J. (2020). Meanings of pedagogical authority in future teachers in Spain and Latin America. Understandings in education students from Chile, Colombia, Venezuela and Spain. Culture and Education, 32(2), 242-271. doi: 10.1080/11356405.2020.1741873

Zamora, G. y Zerón, A. (2009). “¿Cómo ejercen autoridad pedagógica los profesores de enseñanza media?”. Perspectivas Educacionales, 9, 121-135.

Zamora, G. y Zerón, A. (2009). Sentido de la autoridad pedagógica actual: Una mirada desde las experiencias docentes. Estudios pedagógicos (Valdivia), 35(1), 171-180. doi: 10.4067/S0718-07052009000100010

Zamora, G. y Zerón, A. (2010). Caracterización y sentido actual de la autoridad pedagógica en escuelas chilenas de sectores de pobreza. Revista Española de Pedagogía, 68(245), 99-116. Recuperado de https://revistadepedagogia.org/wp-content/uploads/2010/01/245-06.pdf