SCHOOL LITERARY READING PRACTICES: A CRITICAL REVIEW OF ITS AGENDA AND CHALLENGES AS A MATTER OF SOCIAL JUSTICE

Main Article Content

Ricardo Sánchez Lara
https://orcid.org/0000-0003-3223-6555

Abstract

This article is part of an emerging research line: school literary reading as a matter of social justice. The main purpose of this text is to analyse the literary reading practices documented by the scientific community, both critically and descriptively. For such purposes, a methodology of bibliographic analysis divided into three moments is used: tracing, analysis and presentation of results. The analytical corpus (25 texts) recognizes two blocks of evidence: those that refer to the scholarly nature of literary reading, and those that account for the same object but are documented from the theoretical framework of justice (or tributing to it).  Among the most relevant findings: a good part of the practices reported are in tune with reading as a universal technology and with literary education from its reading-interpretative approach. On the other hand, to a lesser extent, reading practices are questioned or designed from justice as a political, epistemic and didactic framework. The relevance of this work lies in proposing, from the identification of agendas, meanings and critical knots, some pedagogical challenges that could pave the way for new studies and enable reflection on the political connotations of school literary reading.


 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Sánchez Lara, R. (2021). SCHOOL LITERARY READING PRACTICES: A CRITICAL REVIEW OF ITS AGENDA AND CHALLENGES AS A MATTER OF SOCIAL JUSTICE. CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities, 16, 143-158. https://doi.org/10.37135/chk.002.16.09
Section
REVIEW ARTICLES

How to Cite

Sánchez Lara, R. (2021). SCHOOL LITERARY READING PRACTICES: A CRITICAL REVIEW OF ITS AGENDA AND CHALLENGES AS A MATTER OF SOCIAL JUSTICE. CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities, 16, 143-158. https://doi.org/10.37135/chk.002.16.09

Share

References

Álvarez-Álvarez, C. y Vejo-Sainz, R. (2017). Mejora de la competencia literaria con un club de lectura escolar. Biblios, (68), 110-122. https://dx.doi.org/10.5195/biblios.2017.351

Asfura, E. y Real, N. (2019). La lectura literaria al egreso de la formación inicial docente. Un retrato de las prácticas lectoras declaradas por estudiantes de pedagogía en educación secundaria en lenguaje y comunicación. Calidad en la educación, (50), 83-113. https://dx.doi.org/10.31619/caledu.n50.719

Bahamondes, G., Núñez, P. y Pastene, F. (2015). La comprensión lectora de un texto literario en estudiantes de 8° año de educación general básica: Una intervención didáctica en el aula. Letras, 57(93), 16-42. Recuperado de http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0459-12832015000200001&lng=es&tlng=es.

Bolívar, A. (2012). Justicia social y equidad: Una revisión actual. Revista Internacional de Educación para la Justícia Social (RIEJS), 1(1), 9-45. Recuperado de http://www.rinace.net/riejs/numeros/vol1-num1/art1.pdf

Bombini, G. (2008). La lectura como política educativa. Revista Iberoamericana de Educación, 46, 19-35. Recuperado de https://rieoei.org/historico/documentos/rie46a01.pdf

Bombini, G. (2020). Políticas educativas, literatura, justicia curricular. En A. Ocampo y R. Sánchez. (Comps). Prácticas letradas en clave interseccional y post-colonial: por el derecho a la diferencia y a la reivindicación de la ciudadanía cultural (pp. 186-199). Santiago, Chile: Ediciones CELEI. https://www.researchgate.net/publication/344287082_Sanchez_Lara_2020_Educacion_literaria_y_literatura_escolarizada_Desafios_en_el_marco_de_la_justicia_educativa

Botello, S. M. (2013). Un estado del arte sobre investigación en enseñanza de la literatura en relación con el cine. La Palabra, (21), 95-106. https://revistas.uptc.edu.co/index.php/la_palabra/article/view/967

Calvo, V. (2019). Reading diary in the process of reception of immigrant families. Ocnos, 18(1), 41-51. https://doi.org/10.18239/ocnos_2019.18.1.1789

Carneros, S., Murillo, J. y Moreno-Medina, I. (2018). Una aproximación conceptual a la Educación para la Justicia Social y Ambiental. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social (RIEJS), 7(1), 17-36. https://doi.org/10.15366/riejs2018.7.1.001

Cavalli, D. (2019). How dialogues facilitate high school students’ responses to poetry. Bellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literature, 12(3), 26-43. https://doi.org/10.5565/rev/jtl3.844

Colomer, T. (2011). Andar entre libros. Santiago de Chile, Chile: Fondo de Cultura Económica.

Dalla-Bona, E. (2017). Leitura em voz alta na sala de aula: a materialização do texto literário. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente-SP, 28(1), 112-126. https://doi.org/10.14572/nuances.v28i1.4128

Dieste, B., Coma, T. y Blasco, A. (2019). Inclusión de los Objetivos de Desarrollo Sostenible en el Currículum de Educación Primaria y Secundaria en Escuelas Rurales de Zaragoza. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 8(1), 97-115. https://doi.org/10.15366/riejs2019.8.1.006

Elkad-Lehman, I. & Poyas, Y. (2020). Emotions while reading literature in multicultural groups. L1 Educational Studies in Language and Literature, 20, 1-21. https://doi.org/10.17239/L1ESLL-2020.20.01.10

Errázuriz, M., Becerra, R., Aguilar, P., Cocio, A., Davison, O. y Fuentes, L. (2019). Perfiles lectores de profesores de escuelas públicas de la Araucanía, Chile. Una construcción de sus concepciones sobre la lectura. Perfiles educativos, 41(164), 28-46. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2019.164.58856

Fraser, N. (2008). Escalas de justicia. Barcelona, España: Herder Editorial.

Gabrielsen, I., Blikstad-Balas, M. & Tengberg, M. (2019). The role of literature in the classroom. How and for what purposes do teachers in lower secondary school use literary texts? L1- Educational Studies in Language and Literature, 19, 1-32. http://dx.doi.org/10.17239/L1ESLL-2019.19.01.13

Gaete-Moscoso, R. (2019). Escenas de lectura: ¿qué repertorio usan los docentes que enseñan a leer para hablar de su práctica lectora? Literatura y lingüística, (40), 209-227. https://dx.doi.org/10.29344/0717621x.40.2067

Gelber, D. (2017). Mis lecturas diarias y valoración de la lectura en enseñanza media. Santiago de Chile: Centro de Estudios MINEDUC. https://centroestudios.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/100/2017/06/DOC-DE-TRABAJO-N%C2%BA-6-KIT-1.pdf

González-Santos, F. y García-Vera, N. (2019). El arte y la literatura en la construcción de la memoria histórica: una experiencia de conmemoración en el Instituto Pedagógico Nacional. Pensamiento palabra y obra, (21), 60-77. Recuperado de https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/revistafba/article/view/9462

Gordon, J. (2018). Reading from nowhere: assessed literary response: Practical Criticism and situated cultural literacy. English in education, 52(1), 20-35. https://doi.org/10.1080/04250494.2018.1414408

Hamilton, M. (2000). Expanding the new literacy studies: using photographs to explore literacy as social practice. En D. Barton, M. Hamilton y R. Ivanič (Eds.), Situated literacies. Reading and writing in context (pp. 16-34). Nueva York, EE. UU.: Routledge.

Hernández-Zamora, G. (2019). De los nuevos estudios de literacidad a las perspectivas decoloniales en la investigación sobre literacidad. Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura, 24(2), 363-386. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/ikala/v24n2/0123-3432-ikala-24-02-00363.pdf

Hernández, H. y Leal, A. (2019). Estado del arte: experiencia, lectura y escritura. Revista Ideales. Otro espacio para pensar, 9(1), 15-23. http://revistas.ut.edu.co/index.php/Ideales/article/view/1957

Honneth, A. (2007). Reificación: un estudio en la teoría del reconocimiento. Buenos Aires, Argentina: Katz.

Honneth, A. (2011). La sociedad del desprecio. Madrid, España: Editorial Trotta.

Hong, Q. & Pluye, P. (2018). Systematic reviews: a brief historical overview. Education for information, 34(4), 261-276. https://content.iospress.com/articles/education-for-information/efi180219

Junqueira de Souza, R. & Cosson, R. (2018). O Cantinho da Leitura como prática de letramento literário. Educar em Revista, 34(72), 95-109. https://doi.org/10.1590/0104-4060.62764

Jusslin, S. & Höglund, H. (2020). Entanglements of dance/poetry: Creative dance in students’ poetry reading and writing. Research in Dance Education, 1(19), 1-19. https://doi.org/10.1080/14647893.2020.1789088

Kamalova, L. (2015). Studying of russian folk tales in the context of intercultural dialogue at schools with (non-Russian) language learning. Review of European Studies, 7(4), 105-111. http://dx.doi.org/10.5539/res.v7n4p105

Kim, S. (2015). “It is not fair”: Literary discussions about race and social justice among Korean-origin kindergarten children. International Journal of Early Childhood Learning, 22(2),1-29. https://doi.org/10.18848/2327-7939/CGP/v22i02/48438

Larrosa, J. (2006). Sobre la experiencia. Revista Aloma. Filosofía de l’educació, 19, 87-112. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2201318

Lave, J. & Wenger, E. (1991). Situated Learning: Legitimate Peripheral Participation. Cambridge, Inglaterra: Cambridge UK.

Lave, J. y Packer, M. (2011). Hacia una ontología social del aprendizaje. Revista de estudios sociales, 40, 12-22. Recuperado de http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-885X2011000300002

Learned, J., Morgan, M. J. & Lui, A. (2019). Everyone's Voices Are to Be Heard: A Comparison of Struggling and Proficient Readers' Perspectives in One Urban High School. Education and Urban Society, 51(2), 195- 221. https://doi.org/10.1177/0013124517715065

Lerner, D. (2001), Leer y escribir en la escuela: lo real, lo posible y lo necesario. México D. F., México: Fondo de Cultura Económica.

López de Aguileta, G. (2019). Developing Schoolrelevant Language and Literacy Skills through Dialogic Literary Gatherings, International Journal of Educational Psychology, 8(1), 51-71. http://dx.doi.org/10.17583/ijep.2019.4028

Marlatt, R. (2018). Get in the Game: Promoting Justice Through a Digitized Literature Study. Multicultural Perspectives, 20(4), 222-228. https://doi.org/10.1080/15210960.2018.1467769

Martínez, P., Ballester, J. & Ibarra, N. (2018). Quasi-Experimental Design to Analysis Critical Thought in Secondary. Revista electrónica de investigación educativa, 20(4), 123-132. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.4.1705

Maturana, H. (1995). La realidad: ¿Objetiva o Construida? Fundamentos biológicos de la realidad. Barcelona, España: Anthropos.

Merino, C. (2015). Poesía en los primeros años de la infancia: la relevancia de su inclusión en la escuela. Innovación educativa (México, DF), 15(67), 135-151. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-26732015000100008&lng=es&tlng=es.

Montes, A. y Parcerisa, L. (2016). ¿Iguales en qué y cómo? Una revisión de las propuestas realizadas desde la teoría de la justicia al campo de la educación. Papers. Revista De Sociologia, 101(4), 451-471. http://dx.doi.org/10.5565/rev/papers.2194

Moreno, B., Muñoz, M., Cuéllar, J., Domancic, S. y Villanueva, J. (2018). Revisiones Sistemáticas: definición y nociones básicas. Revista clínica de periodoncia, implantología y rehabilitación oral, 11(3), 184-186. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-01072018000300184

Munita, F. (2017). La didáctica de la literatura: hacia la consolidación del campo. Educação e Pesquisa, 43(2), 379-392. https://dx.doi.org/10.1590/s1517-9702201612151751

Munita, F. y Margallo, A. (2019). La didáctica de la literatura. Configuración de la disciplina y tendencias de investigación en el ámbito hispanohablante. Perfiles Educativos, XLI(164), 154-170. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2019.164.58825

Murillo, J. y Hernández-Castilla, R. (2011). Hacia un Concepto de Justicia Social. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 9(4), 8-23. https://revistas.uam.es/index.php/reice/article/view/4321

Núñez, G. (2016). Modelos de educación literaria en el moderno sistema escolar. Revista Lenguaje y Textos, 43, 32-32. http://dx.doi.org/10.4995/lyt.2016.5824

Nussbaum, M. (2010). Sin fines de lucro. Por qué la democracia necesita de las humanidades. Buenos Aires, Argentina: Katz Editores.

Ocampo, A. y López-Andrada, C. (2019). Lecturas de la multiplicidad: Para una articulación del derecho a la lectura en clave relacional. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 33, 81-92. https://doi.org/10.7179/PSRI_2019.33.06

Ocampo, A. y López-Andrada, C. (2020). Acontecimientos de Lectura: experiencia política y compromiso ético. Álabe, 0(21). http://dx.doi.org/10.15645/Alabe2020.21.9

Orozco, I. y Moriña, A. (2020). Estrategias Metodológicas que Promueven la Inclusión en Educación Infantil, Primaria y Secundaria. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(1), 81-98. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.1.004

Peña-Sandoval, C. y Montecinos, C. (2016). Formación Inicial de Docentes desde una Perspectiva de Justicia Social: una aproximación teórica, Revista Internacional de Educación para la Justicia Social (RIEJS), 5(2), 71-86. Recuperado de https://revistas.uam.es/riejs/article/view/6871

Romero-Oliva, M. F., Trigo-Ibáñez, E. y Moreno-Verdulla, P. (2018). De la comprensión lectora a la competencia literaria a través de la obra de Eliacer Cansino. Ocnos, 17(3), 68-85. https://doi.org/10.18239/ocnos_2018.17.3.1776

Rosenblatt, L. (2002). La literatura como exploración. México D. F, México: Fondo de Cultura Económica.

Saavedra, S. (2011). La creación literaria en el ámbito educativo: De la estructura superficial a la construcción narrativa de la realidad. Lenguaje, 39(2), 395-417. Recuperado de http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-34792011000200005&lng=en&tlng=es

Sánchez, R. (2019). Literatura, diversidad y educación: la urgencia de un observador-creador desde la escritura autobiográfica. Polyphōnía. Revista de Educación Inclusiva, 3(2), 236-254. Recuperado de http://revista.celei.cl/index.php/PREI/article/view/143

Sánchez, R. (2020a). Literatura escolar como acto de justicia: posiciones para una renovación de agenda. Santiago, Chile: Ediciones CELEI. http://celei.cl/wp-content/uploads/2020/11/Documento-de-Trabajo_RICARDO-SANCHEZ_FINAL_FINAL_21_11_2020.pdf

Sánchez, R. (2020b). Literatura escolar y justicia educativa: una revisión interseccional de las múltiples exclusiones. Revista Intersaberes, 15(35), 454-466. https://doi.org/10.22169/revint.v15i35.1844

Sánchez, R. y Druker, S. (2021). Educación Literaria: reconocimiento complejo y participación legítima del lector literario como actos de justicia educativa. Revista Álabe, 23, 1-18. Recuperado de http://revistaalabe.com/index/alabe/article/view/585/378

Schrijvers, M., Janssen, T., Fialho, O. & Rijlaarsdam, G. (2016). The impact of literature education on students' perceptions of self and others: Exploring personal and social learning experiences in relation to teacher approach. L1 Educational Studies in Language and Literature, 16, 1-37. Recuperado de https://pure.uva.nl/ws/files/29887327/Schrijvers_et_al_2016_20161209T094732.pdf

Scholes, L. (2020). Recognition of boys as readers through a social justice lens. British Journal of Sociology of Education, X(2), 2. https://doi.org/10.1080/01425692.2020.1802227

Troncoso, X. (2014). Literatura y competencia comunicativa: ¿matrimonio mal avenido? Educação e Pesquisa, 40(4). https://dx.doi.org/10.1590/s1517-97022014051453

Troncoso, X. y Navarro, M. (2019). Experiencias de lectura literaria en educación básica: Papelucho de Marcela Paz, un estudio de caso. Folios, (50), 97-110. https://dx.doi.org/10.17227/folios.50-10223

Young, I. M. (2011). Responsabilidad por la justicia. Madrid, España: Ediciones Morata.

Zavala, V. (2019). Justicia sociolingüística para los tiempos de hoy. Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura, 24(2), 343-359. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/ikala/v24n2/0123-3432-ikala-24-02-00343.pdf

Zeichner, K. (2016). Promoviendo la Justicia Social y la Democracia en la Formación del Profesorado: Preparación del Profesorado 1.0, 2.0 y 3.0. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social (RIEJS), 5(2), 15-23. Recuperado de https://revistas.uam.es/riejs/article/view/6868