IMPACT OF SOCIAL MEDIA MANAGEMENT ON GASTRONOMIC BUSINESSES
Main Article Content
Abstract
Social networks are an essential tool to disseminate or promote a product or service. Thus, their contribution is essential to enhancing the management of gastronomic companies. This descriptive research evaluated the impact of social media management in gastronomic companies in the urban center of the city of Ambato. The analytical-synthetic method was used with a qualitative-quantitative approach. Using methodological tools such as benchmarking, Likert-type surveys, and management indicators, the management of social networks was examined, based on a diagnosis of gastronomic companies with a presence in social networks, with a systematic probabilistic sample. The research made it possible to know how these companies manage their social networks under current conditions, based on the COVID-19. It was found that there is timely but limited management of social networks, mainly Facebook, in the companies under study.
Downloads
Article Details
Conference Proceedings Volume
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Responsibility of the authors:
The authors are responsible for the ideas and data collected in the manuscripts. They are additionally accountable for the fidelity of the information, the correction of the citations, the right to publish any material included in the text, and the presentation of the manuscript in the format required by the Journal (WORD template). A manuscript forwarded to CHAKIÑAN must not have been published before, nor must it have been submitted to another means of publication.
Copyright:
Published articles do not necessarily compromise the viewpoint of the CHAKIÑAN JOURNAL. The Journal is aligned to the policy of the licence de Creative Commons Reconocimiento-No comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0). Each author retains the right to the paper published in the Chakiñan journal.
Privacy statement
The personal data and email addresses entered in this magazine will be used exclusively for the purposes stated by the publication and will not be available for any other purpose or person.
How to Cite
Share
References
Albornoz, M. y Alfaraz, C. (2008). Diseño de una metodología para la medición del impacto de los centros de excelencia. Centro Redes, 37, 4-8. Recuperado de http://www.centroredes.org.ar/index.php/n37/
Alonso, I., Figueroa, J., Pérez, R. y Gorina, A. (2017). Metodología para la evaluación de pertinencia e impacto científico de los resultados investigativos. Revista Luz, (3), 1-15. Recuperado de https://bit.ly/2JLyTtw
Barrera, J. (2019). Impactos del gobierno corporativo y el cumplimiento normativo (Compliance) en la rentabilidad de la Empresa de Telecomunicaciones de Bogotá. Un análisis a los estados financieros (tesis de grado). Universidad Católica de Colombia, Bogotá, Colombia. Recuperado de https://core.ac.uk/download/pdf/232127419.pdf
Benítez- Eyzaguirre, L. (2016). Análisis de la recomendación entre iguales en la reputación online de las organizaciones. El profesional de la información, 25(4), 652-660. Recuperado de https://bit.ly/2Izhofz
Bergareche, S. I. (2019). Retórica y engagement en redes sociales (tesis de grado). Universidad Pontifica Comillas, España. Recuperado de https://repositorio.comillas.edu/xmlui/handle/11531/27290
Boyd, D. M. & Ellison, N. (2007). Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication, 13(1), 210-230. Recuperado de https://academic.oup.com/jcmc/article/13/1/210/4583062
Cano, G. E. (2018). Las TICs en las empresas, evolución de la tecnología y cambio estructural en las organizaciones. Revista Dominio de las Ciencias, 4(1), 499-510. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6313252
Córdova, A., Taopanta, G. y Rojas, L. (2019). Tecnologías de información y comunicación (tics) aplicadas a las organizaciones empresariales. Revista Contribuciones a la economía, 1(1), 2-13. Recuperado de https://bit.ly/3lF0ABT
Esteban, N. T. (2018). Tipos de Investigación. Lima, Perú: Universidad Santo Domingo de Guzmán. Recuperado de https://bit.ly/3ntokJN
Fundación de la Innovación Bankinter. (2007). Web 2.0. El negocio de las redes sociales. Madrid, España: Fundación de la Innovación Bankinter. Recuperado de https://bit.ly/3pHOvP1
Gil I. (2015). Incorporación De Tecnologías de La Información en la Estrategia Cliente-céntrica en un restaurante “FastFood”. Recuperado de https://bit.ly/3cGxjEw
Global Web Index. (2020a). Coronavirus Research / July 2020 Multi-market research wave 5. USA: GWI. Recuperado de https://bit.ly/3lDoYnz
Global Web Index. (2020b). Digital 2020: global digital overview. USA: Datareportal. Recuperado de https://bit.ly/32MEfL9
Global Web Index. (2020c). More than half of the people on earth now use social media. USA: Datareportal. Recuperado de https://bit.ly/3kxTX2R
Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C. y Baptista-Lucio, P. (2004). Metodología de la Investigación. México D. F., México: McGraw-Hill Interamericana.
Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C. y Baptista-Lucio, P. (2017). Metodología de la Investigación. México D. F., México: McGraw-Hill.
Hootsuite. (2020). Informe: El poder transformador de las redes sociales en las organizaciones. USA: Georgia State University. Recuperado de https://hootsuite.com/es/recursos/social-transformation-report
Iacomucci, N. (2018). Administración de Restaurantes: Gestión eficiente de empresas gastronómicas. Recuperado de https://www.academia.edu/33890666/Administraci%C3%B3n_de_Restaurantes_Gesti%C3%B3n_eficiente_de_empresas_gastron%C3%B3micas
Ivars J., Solsona J. y Giner D. (2016). Gestión turística y tecnologías de la información y la comunicación (TIC): El nuevo enfoque de los destinos inteligentes. Revista Documents d'anàlisi geográfica. 62(2), 327-346. Recuperado de https://bit.ly/3vnCyiZ
Liberal, S. y Mañas, L. (2020). Las redes sociales como herramienta de comunicación persuasiva. Uso de Facebook en programas de fidelización de clientes y su impacto en el engagement de los usuarios. Madrid, España: McGraw-Hill.
López O., Beltrán C., Morales R. y Cavero O. (2018). Estrategias de marketing digital por medio de redes sociales en el contexto de las PYMES del Ecuador. Revista CienciAmérica. 7(2). Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6553438
Manzano, M., Zamora, R. y Medina, R. P. (2019). Propuesta metodológica para la generación de indicadores clave de desempeño apoyada en tecnología de información. 3C Tecnología, 8(1), 10-29. Recuperado de https://bit.ly/3wtdwjC
Márquez, C. y Caro, J. (2017). Ciudades Patrimonio de la Humanidad de España: la reputación online como elemento de desarrollo turístico. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural Pasos, 15(2), 437-457. Recuperado de https://bit.ly/3nHVmpR
Martínez, E. y Coyago, C. (2019). Análisis focus group sobre la ruptura comunicativa de los jóvenes por influencia de la red social WhatsApp (tesis de grado). Universidad Politécnica Salesiana, Quito, Ecuador. Recuperado de https://bit.ly/3nwD36Q
Martínez, M. (2009). Redes sociales, contenidos publicitarios y dispositivos móviles. Revista Icono 14, (12), 162-173. Recuperado de https://icono14.net/ojs/index.php/icono14/article/view/339/216
Medina, Y. E., El Assafiri, Y., Nogueira, D., Medina, A. y Díaz, A. (2020). Procedimiento de análisis redes sociales: herramienta de auditoría de gestión del conocimiento. Revista Ingeniería Industrial, 41(1), 1-13. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-59362020000100003
Merodio, J. (2010). Marketing en redes sociales. Mensajes de empresa para gente selectiva. Recuperado de https://bit.ly/3vv1hC8
Ministerio de Turismo. (2020). Manual de redes sociales para establecimientos y destinos turísticos. Congreso online sobre Turismo y Desarrollo. Simposio llevado a cabo en el X simposio virtual Internacional Valor y Desarrollo del Patrimonio Cultural y Turístico, Quito, Ecuador.
Miñano, J. (2011). Auditoría de la gestión empresarial. Revista Quipukamayoc, 19(36), 33-37. Recuperado de https://bit.ly/3qIiXJi
Morales, P. (2011). Tamaño necesario de la muestra: ¿Cuántos sujetos necesitamos? Recuperado de https://bit.ly/35iBuSX
Moreno, A. y Fuentes, M. (2019). Engagement y redes sociales. Análisis bibliométrico desde el ámbito científico de las relaciones públicas. Revista Trípodos, (45), 49-72. Recuperado de https://bit.ly/36GtZ8H
Organización Mundial del Turismo. (2019). Guía para el desarrollo del turismo gastronómico. Nueva York: ONU. Recuperado de https://bit.ly/3gkNucW
Otzen, T. y Manterola C. (2017). Técnicas de Muestreo sobre una Población a Estudio. International Journal of Morphology, 35(1), 227-232. Recuperado de https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?pid=S0717-95022017000100037&script=sci_arttext
Pérez, A. y Torres, R. (2019). Las agencias de empleo y desarrollo local, y el uso de las redes sociales en la promoción turística relacional. Innovar, 29(72), 77-88. doi: 10.15446/innovar.v29n72.77933
Ponce, J. (2016). Organización de una empresa gastronómica. Recuperado de https://bit.ly/3ntK8EZ
Rocha, J. y Echavarría, S. (2017). Importancia de las TICs en el ambiente empresarial. Recuperado de https://bit.ly/3zrk988
Rodríguez, A., Lima, R., Pisco, P. y Quimis, A. (2020). Comprensión y manejo de la media aritmética, mediana y moda con datos agrupados en intervalos. Revista Roca, 16, 1470-1483. Recuperado de https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2108/3989
Roldán, S. (2016). Community management 2.0: gestión de comunidades virtuales. Madrid, España: Ecoe.
Rost, A. (noviembre de 2012). Modelos de uso y gestión de redes sociales en el Periodismo. Conferencia de Ciberperiodismo. Simposio llevado a cabo en el IV Congreso Internacional de Ciberperiodismo y Web 2.0, Bilbao, España.
Salazar, D. y Burbano, C. (2017). Análisis de la oferta gastronómica, una perspectiva comercial a través del marketing de servicios: Caso sector La Rumipamba, Pichincha, Ecuador. Revista Interamericana de Ambiente y Turismo, 13(1), 2-14. Recuperado de https://scielo.conicyt.cl/pdf/riat/v13n1/0718-235X-riat-13-01-00002.pdf
Sánchez, F. (2019). Fundamentos epistémicos de la investigación cualitativa y cuantitativa: consensos y disensos. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 13(1), 102-122. Recuperado de http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2223-25162019000100008
Thompson, A. y Strickland, A. (2005). Administración Estratégica. Textos y Casos. México D. F., México: Editorial Mc Graw Hill.
Vallejo, L. y Arias, J. (2016). Marketing en servicios turísticos: PYMES gastronómicas de la provincia de Chimborazo – Ecuador. Congreso online sobre Turismo y Desarrollo. Simposio llevado a cabo en el VI simposio virtual Internacional Valor y Sugestión del Patrimonio Artístico y Cultural, Quito, Ecuador.
Viñarás, M. y Caerols R. (2016). 5 museos: un caso de éxito sobre la oportunidad de las redes sociales para generar engagement. Revista Internacional de Relaciones Públicas, 6(12), 169-190. Recuperado de https://bit.ly/35zdxHY