VIRTUAL EDUCATION IN TIMES OF PANDEMIC: INCREASING SOCIAL INEQUALITY IN PERU
Main Article Content
Abstract
Educational subjects, in times of pandemic are not in equal conditions to access virtual education: geographical location, economic and technological resources, training and experience in the use of information and communication technology, and others. The objective of this research was to analyze the reality of virtual education in Peru, emphasizing the social inequality gaps that have been generated during the pandemic in the year 2020. The methodology used was based on the newspaper analysis of journalistic notes and information from social networks that show the situation of education in Peru, interpreted in the light of the scientific literature produced on the subject. The results show that virtual education has been increasing educational and digital inequalities, endangering equal educational opportunities for all. It is concluded that education in Peru, in times of pandemic, is an invisible right, becoming a privilege of those who have favorable social, technological and economic conditions, to the detriment of those vulnerable groups; increasing the gaps of social inequality; thus requiring a comprehensive transformation that promotes educational equity.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Responsibility of the authors:
The authors are responsible for the ideas and data collected in the manuscripts. They are additionally accountable for the fidelity of the information, the correction of the citations, the right to publish any material included in the text, and the presentation of the manuscript in the format required by the Journal (WORD template). A manuscript forwarded to CHAKIÑAN must not have been published before, nor must it have been submitted to another means of publication.
Copyright:
Published articles do not necessarily compromise the viewpoint of the CHAKIÑAN JOURNAL. The Journal is aligned to the policy of the licence de Creative Commons Reconocimiento-No comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0). Each author retains the right to the paper published in the Chakiñan journal.
Privacy statement
The personal data and email addresses entered in this magazine will be used exclusively for the purposes stated by the publication and will not be available for any other purpose or person.
How to Cite
Share
References
Agencia AFP. (29 de julio de 2020). Estudiantes en los Andes de Perú suben a un cerro para recibir clases virtuales, ante la pandemia. El Comercio. Recuperado de https://www.elcomercio.com/actualidad/estudiantes-andes-peru-clases-virtuales.html
Alba, A. (2015). Los nuevos rostros de la desigualdad en el siglo XXI: la brecha digital. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, LX(223), 265-286. doi: 10.1016/S0185-1918(15)72138-0
Aragón, J. y Cruz, M. (2020). 2020: el año de las maestras y maestros en el Perú. Perú: Escuela de Gobierno y Políticas Públicas. Recuperado de https://escuela.pucp.edu.pe/gobierno/investigacion/reportes-tematicos-2/2020-el-ano-de-las-maestras-y-maestros-en-el-peru/#_ftn1
Barrenechea, M. (21 de diciembre de 2020). 2020: ¿Qué lecciones nos deja un año educativo sacudido por la pandemia? RPP Noticias. Recuperado de https://rpp.pe/politica/gobierno/resumen-2020-el-reto-del-ano-escolar-que-lecciones-nos-deja-un-ano-educativo-sacudido-por-la-pandemia-noticia-1309085
Beaunoyer, E., Dupéré, S. & Guitton, M. (2020). COVID-19 and digital inequalities: Reciprocal impacts and mitigation strategies. Computers in Human Behavior, 111, 106424. doi:10.1016/j.chb.2020.106424
Cabrera, L. (2020). Efectos del coronavirus en el sistema de enseñanza: aumenta la desigualdad de oportunidades educativas en España. Revista de Sociología de la Educación-RASE, 13(2) (Especial, COVID-19), 114-139. doi: 10.7203/RASE.13.2.17125
CEPAL-UNESCO. (2020). La educación en tiempos de la pandemia de Covid-19. Santiago de Chile: CEPAL-UNESCO. Recuperado de https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45904/1/S2000510_es.pdf
ComexPerú. (02 de octubre de 2020). 230,000 estudiantes dejaron de ir al colegio en 2020. Semanario 1045. Recuperado de https://www.comexperu.org.pe/articulo/230000-estudiantes-dejaron-de-ir-al-colegio-en-2020#:~:text=A%20julio%20de%202020%2C%20el,han%20salido%20del%20sistema%20educativo.
Consejo Nacional de Educación. (2006). Proyecto Educativo Nacional al 2021: La educación que queremos para el Perú. Lima, Perú: CNE.
Cotler, J. (2011). Las desigualdades en el Perú. En J. Cotler y R. Cuenca. (Eds.), Las desigualdades en el Perú: balances críticos (pp. 9-30). Lima, Perú: Instituto de Estudios Peruanos.
De Belaúnde, C. (2011). Profundizando las brechas. Una mirada a la desigualdad en los estudios sobre el sistema educativo peruano. En J. Cotler y R. Cuenca. (Eds.), Las desigualdades en el Perú: balances críticos (pp. 273-329). Lima, Perú: Instituto de Estudios Peruanos.
Escobar-Mamani, F. y Gómez-Arteta, I. (2020). WhatsApp para el desarrollo de habilidades comunicativas orales y escritas en adolescentes peruanos. Comunicar, 65, 111-120. doi:https://doi.org/10.3916/C65-2020-10
ESCALE – MINEDU (Estadística de la Calidad Educativa - Ministerio de Educación del Perú). (2017). Presentación del proceso censal 2017 - MINEDU. Recuperado de http://escale.minedu.gob.pe/c/document_library/get_file?uuid=d524d4b5-0dd3-4706-a1e8-c65fb18a3d77&groupId=10156
González, W. y Cabrera, I. (2010). Educación virtual, conectividad y desigualdades: eduWeb una alternativa para la publicación de web docentes en el posgrado. Revista Electrónica "Actualidades Investigativas en Educación”, 10(3), 1-23. doi: 10.15517 / aie.v10i3.10147
Gutierrez-Moreno, A. (2020). Educación en tiempos de crisis sanitaria: Pandemia y educación. Praxis, 16(1). doi:10.21676/23897856.3040
Figallo, F. (2020). Después de la educación presencial, ¿qué? Revista de Educación Superior en América Latina (ESAL), (8), 41-44. Recuperado de http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/esal/article/viewFile/13407/214421444835
Iglesias, E., González-Patiño, J., Lalueza, J. L. y Esteban-Guitart, M. (2020). Manifiesto en Tiempos de Pandemia: Por una Educación Crítica, Intergeneracional, Sostenible y Comunitaria. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 181-198. doi:10.15366/riejs2020.9.3.010
Instituto Nacional de Estadística e Informática (INEI). (2018a). Estadísticas de las Tecnologías de Información y Comunicación en los hogares. Informe Técnico 2. Recuperado de https://www.inei.gob.pe/media/MenuRecursivo/boletines/01-informe-tecnico-n02_tecnologias-de-informacion-ene-feb-mar2018.pdf
Instituto Nacional de Estadística e Informática (INEI). (2018b). Perú: perfil sociodemográfico. Censos nacionales 2017. Recuperado de https://www.inei.gob.pe/media/MenuRecursivo/publicaciones_digitales/Est/Lib1539/
Iivari, N., Sharma, S. & Ventä-Olkkonen, L. (2020). Digital transformation of everyday life–How COVID-19 pandemictransformed the basic education of the young generation and whyinformation management research should care? International Journal of Information Management, 55. doi:10.1016/j.ijinfomgt.2020.102183
López, N. (15 de abril de 2020). Educación e inequidad virtual en tiempos de Pandemia. La Izquierda Diario. Recuperado de http://www.laizquierdadiario.com/Educacion-e-inequidad-virtual-en-tiempos-de-Pandemia
Martínez, K. y Maestri, M. (12 de mayo de 2020). Educación virtual en tiempos de COVID-19. Barreras de accesibilidad y desigualdades sociales. Entredichos. Recuperado de http://entredichos.trabajosocial.unlp.edu.ar/2020/05/12/educacion-virtual-en-tiempos-de-covid-19-barreras-de-accesibilidad-y-desigualdades-sociales/
Mendoza, A. (2019). Brechas Latentes. Índice de avance contra la desigualdad en el Perú 2017-2018. Lima, Perú: Oxfam.
MINEDU. (2018). Encuesta nacional a docentes. Recuperado de http://www.minedu.gob.pe/politicas/docencia/encuesta-nacional-a-docentes-endo.php
Ministerio del Ambiente. (2016). Objetivos de Desarrollo Sostenible e Indicadores. Lima, Perú: MINAM.
Murillo, J. y Duk, C. (2020). El Covid-19 y las Brechas Educativas. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 14(1), 11-13. doi:10.4067/S0718-73782020000100011
Oliveros, J., Fuertes, L. y Silva, C. (2018). La educación virtual como herramienta de apoyo en la educación presencial. Documentos De Trabajo ECACEN, (1). doi: 10.22490/ecacen.2559
Oraá, J. y Gómez, F. (1997). La Declaración Universal de los Derechos Humanos: Un breve comentario en su 50 aniversario. Bilbao, España: Instituto de Derechos Humanos – Universidad de Deusto.
Organización de las Naciones Unidas. (2020). Objetivo 4: Garantizar una educación inclusiva, equitativa y de calidad y promover oportunidades de aprendizaje durante toda la vida para todos. Recuperado de https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/education/
Paredes-Chacín, A., Inciarte, A. y Walles-Peñaloza, D. (2020). Educación superior e investigación en Latinoamérica: Transición al uso de tecnologías digitales por Covid-19. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXVI(3), 98-117. doi: https://doi.org/10.31876/rcs.v26i3.33236
Porlán, R. (2020). El cambio de la enseñanza y el aprendizaje en tiempos de pandemia. Revista de educación ambiental y sostenibilidad, 2(1), 1502. doi:10.25267/Rev_educ_ambient_sostenibilidad.2020.v2.i1.1502
RPP Noticias. (14 de octubre de 2020). Puno: En plena granizada, niños suben a un cerro para conseguir internet y acceder a clases virtuales. RPP Noticias. Recuperado de https://rpp.pe/peru/puno/puno-en-plena-granizada-ninos-suben-a-un-cerro-para-conseguir-internet-y-acceder-a-clases-virtuales-noticia-1298566
Rubio, M. (1999). Estudio de la Constitución Política de 1993. Tomo II. Lima, Perú: Fondo Editorial de la Pontificia Universidad Católica del Perú.
Ruiz, G. (2020). Marcas de la pandemia: El derecho a la educación afectado. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 45-59. doi: https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.003
SITEAL. (2018). Plan Nacional de Alistamiento Digital. PLANADI 2.0. Ecuador: Ministerio de Telecomunicaciones y de la Sociedad de la Información. Recuperado de https://www.siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_accion_files/siteal_ecuador_4009.pdf
Tarabini, A. (2020). ¿Para qué sirve la escuela? Reflexiones sociológicas en tiempos de pandemia global. Revista de Sociología de la Educación (RASE), 13(2) (Especial, COVID-19), 145-155. doi: 10.7203/RASE.13.2.17135
UNESCO. (1960). Conferencia General. 11° reunión. Paris, Francia: Firmin-Didot, Mesnil-sur-I’Estrée.
UNESCO. (2020). Education: From disruption to recovery. Recuperado de https://en.unesco.org/covid19/educationresponse
Valdivia, M. (11 de septiembre de 2020). Aislados de la educación: niños cusqueños se las ingenian para estudiar en el cerro de su comunidad. El Comercio. Recuperado de https://elcomercio.pe/peru/cusco/aislados-de-la-educacion-ninos-cusquenos-se-las-ingenian-para-estudiar-en-cerro-de-su-comunidad-cusco-aprendo-en-casa-ministerio-de-educacion-minedu-noticia/?ref=ecr
Vivanco-Saraguro, A. (2020). Teleducación en tiempos de COVID-19: brechas de desigualdad. CienciAmérica, 9(2), 166-175. doi: http://dx.doi.org/10.33210/ca.v9i2.307