MULTIPLE MEDIATIONS AND HISTORICAL MEMORY ABOUT POLITICS IN VENDORS OF THE PUBLIC MARKET OF LA OFELIA IN QUITO
Main Article Content
Abstract
This article investigates elements of the complex process of social construction of reality in subaltern subjects through an investigation carried out between 2018 and 2019. The objective is to analyze the most relevant mediations of the market vendors of the Feria Libre de La Ofelia, in Quito-Ecuador, for the construction of her senses about politics. They are popular vendors of different ethnicities (indigenous, montuvios and Afro-descendants) who come from different provinces, are working classes and mostly women. The methodology is based on the theory of multiple mediations, it is a descriptive and correlational investigation in which interviews, surveys and a discussion group were applied. The results included mediations due to structural and intersectional affectations, these are related to the political history of the country that has had several episodes of instability and social crisis, which in turn has presented challenges from citizens. In addition, there are the mediations of the media, the interactions of the market vendors at the public market and at home, as well as the mediations of their communities, their reaction to coloniality and their relationship with agriculture.
Downloads
Article Details
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Responsibility of the authors:
The authors are responsible for the ideas and data collected in the manuscripts. They are additionally accountable for the fidelity of the information, the correction of the citations, the right to publish any material included in the text, and the presentation of the manuscript in the format required by the Journal (WORD template). A manuscript forwarded to CHAKIÑAN must not have been published before, nor must it have been submitted to another means of publication.
Copyright:
Published articles do not necessarily compromise the viewpoint of the CHAKIÑAN JOURNAL. The Journal is aligned to the policy of the licence de Creative Commons Reconocimiento-No comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0). Each author retains the right to the paper published in the Chakiñan journal.
Privacy statement
The personal data and email addresses entered in this magazine will be used exclusively for the purposes stated by the publication and will not be available for any other purpose or person.
How to Cite
Share
References
Andino, B. (2017). Sentidos producidos entre los comerciantes del mercado La Ofelia, en Quito, sobre el discurso populista del Presidente Rafael Correa (tesis de maestría). Universidad Andina Simón Bolívar, Quito, Ecuador. Recuperado de https://repositorio.uasb.edu.ec/bitstream/10644/5689/1/T2329-MC-Andino-Sentidos.pdf
Calles, J. (1999). Recepción, cultura política y democracia. Comunicación y Sociedad, (36), 47-69. Recuperado de http://www.publicaciones.cucsh.udg.mx/pperiod/comsoc/pdf/36_1999/47-69.pdf
Castro, N. (2019). La Amazonía ecuatoriana representada por los medios de comunicación desde el discurso orientalista. Revista Internacional de Investigación en Comunicación aDResearch ESIC, 20(20), 80-103. doi: https://doi.org/10.7263/adresic-020-06
Cerbino, M. (2018). Por una comunicación del común. Medios comunitarios, proximidad y acción. Quito, Ecuador: Ediciones Ciespal.
Chavero, P. (2020). De la disputa a la colaboración mediático-política en Ecuador. Análisis comparado de los frames mediáticos en las protestas de 2015 y 2019. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación, (112), 35-49. doi:https://doi.org/10.18682/cdc.vi112
Díaz-Barrera, N. y Cabezas-Cabrera A. (2019). Hibridación cultural: aperturas y clausuras epistémicas desde la teoría del pensamiento complejo. Revista de Educación Básica, (11), 25-33. Recuperado de http://200.9.234.120/bitstream/handle/ucm/2995/diaz_n_hibridacion.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Dussel, E. (1994). El encubrimiento del otro. Hacia el origen del mito de la modernidad. Quito, Ecuador: Ediciones Abya-Yala.
Echeverría, B. (2010). Modernidad y blanquitud. México D. F., México: Ediciones Era.
Espín, M. (2012). Los indígenas y el espacio citadino. Los lugares de vivienda. En E. Kingman. (Ed.), San Roque: indígenas urbanos, seguridad y patrimonio. Quito, Ecuador: Flacso-Heifer.
González, D. (2009). Los medios de comunicación y la estructuración de las audiencias masivas. Estudios sobre las Culturas Contemporáneas, 15(29), 37-68. Recuperado de
https://www.redalyc.org/pdf/316/31611562003.pdf
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. México D. F., México: McGraw-Hill.
Loaiza, Y. (2017). Mitificación e imaginarios sociales del personaje en el documental ecuatoriano casos: La muerte de Jaime Roldós y Un Secreto en la Caja. Razón y Palabra, 21(4_99), 107-145. Recuperado de http://www.revistarazonypalabra.org/index.php/ryp/article/view/1082
López, O. (2018). Significados y representaciones de la minga para el pueblo indígena Pastos de Colombia. Psicoperspectivas, 17(3), 1-13.
doi: http://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol17-issue3-fulltext-1353
Maldonado, G. (2012). Matices y texturas de la identidad cultural étnica en contextos urbanos. En el caso de los kichwas de Chimborazo. En E. Kingman. (Ed.), San Roque: indígenas urbanos, seguridad y patrimonio. Quito, Ecuador: Flacso-Heifer.
Martin, J. (1981). Prácticas de comunicación en la cultura popular. Mercados, plazas, cementerios y espacios de ocio. En M. Simpson. (Ed.), Comunicación alternativa y cambio social. México D. F., México: UNAM.
Martín, J. (1987). De los medios a las mediaciones. Comunicación, cultura y hegemonía. México D. F., México: Gustavo Gilli.
Orozco, G. (1993). Dialéctica de la mediación televisiva. Estructuración de estrategias de recepción por los televidentes. Anàlisi: Quaderns de comunicació i cultura,(15), 31-44.
Orozco, G. (1994). Televidencia. Perspectivas para el análisis de los procesos de recepción televisiva. México D. F., México: Universidad Iberoamericana.
Orozco, G. (2001). Audiencias, televisión y educación: una deconstrucción pedagógica de la televidencia y sus mediaciones. Revista Iberoamericana de Educación, 27, 155-175. doi: https://doi.org/10.35362/rie270973
Ortiz, F. (1987). Contrapunteo cubano del tabaco y el azúcar. Caracas, Venezuela: Ayacucho.
Papalini, V. y Rizo, A. V. (2019). Literatura de circulación masiva, de la producción a la recepción. el caso de los lectores de autoayuda. Cadernos De Linguagem E Sociedade, 13(2), 117-142. doi:https://doi.org/10.26512/les.v13i2.21399
Quijano, A. (2020). Cuestiones y horizontes: de la dependencia histórico-estructural a la colonialidad/descolonialidad del poder. Buenos Aires, Argentina: CLACSO.
Smaldone, M. (2017). El trabajo doméstico y las mujeres. Aproximaciones desde la teoría de género, los feminismos y la decolonialidad. Revista Feminismos, 5(2-3), 71-84. Recuperado de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.8563/pr.8563.pdf
Yánez, J. (2019). Las ferias libres y el problema de las subsistencias: Santiago de Chile, 1939-1943. Relaciones. Estudios de historia y sociedad, 40(157), 123-147.