DEAF CULTURE AND ICT. VARIABLES FOR THE DEVELOPMENT OF CHILEAN SIGN LANGUAGE

Main Article Content

Karina Andrea Muñoz Vilugrón
https://orcid.org/0000-0003-3938-2758
Alejandra Sanchez Bravo
https://orcid.org/0000-0002-1743-7546
Claudio Bahamonde Godoy
https://orcid.org/0000-0002-0348-8780

Abstract

Sign language development for the deaf community is essential, as it constitutes its cultural, communication and learning heritage, especially when it involves deaf students. This paper analyzes the relationship between conversational competence in LSCh and the variables knowledge of deaf culture and access to ICT at home. It is a research with a quantitative approach and a correlational design carried out with 75 deaf students from southern Chile, with an average age of 13 years old. The main results point out that most of the participants show a low conversational level of competence and the independent variables are positively and significantly related to the development of this competence. It is suggested to carry out a planned work in the school that includes the teaching of LSCh through deaf co-educators, the strengthening of the deaf culture and the use of ICT beyond the curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Muñoz Vilugrón, K. A., Sanchez Bravo, A., & Bahamonde Godoy, C. (2021). DEAF CULTURE AND ICT. VARIABLES FOR THE DEVELOPMENT OF CHILEAN SIGN LANGUAGE. CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities, 15, 141-151. https://doi.org/10.37135/chk.002.15.09
Section
RESEARCH ARTICLES
Author Biographies

Karina Andrea Muñoz Vilugrón, Universidad Austral de Chile, Sede Puerto Montt, Chile

Instituto de Especialidades Pedagógicas

Alejandra Sanchez Bravo, Universidad Austral de Chile, Sede Puerto Montt, Chile

Instituto de Especialidades Pedagógicas

Claudio Bahamonde Godoy, Universidad Austral de Chile, Sede Puerto Montt, Chile

Instituto de Especialidades Pedagógicas

How to Cite

Muñoz Vilugrón, K. A., Sanchez Bravo, A., & Bahamonde Godoy, C. (2021). DEAF CULTURE AND ICT. VARIABLES FOR THE DEVELOPMENT OF CHILEAN SIGN LANGUAGE. CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities, 15, 141-151. https://doi.org/10.37135/chk.002.15.09

Share

References

Acosta, V. (2005). La sordera desde la diversidad cultural y lingüística. Construyendo centros inclusivos en la educación del alumnado con sordera. Barcelona, España: Masson.

Baltar, F. y Gorjup, M. T. (2012). Muestreo mixto online: Una aplicación en poblaciones ocultas Intangible Capital, 8(1),123-149.

Becerra J. y Rincón M. (2008) Consideraciones en la identificación de necesidades para la construcción de un software educativo para la persona sorda. Revista Entérese, 25, 87-100.

Benvenuto, A. (2017). Pensar la emancipación cuestionando la inclusión educativa a través del ejemplo de los sordos. Boletín Onteaiken, (23), 124-133. Recuperado de http://onteaiken.com.ar/ver/boletin23/onteaiken23-10_Benvenuto.pdf

Catin, G., Villanueva, V., Muñoz, K. y Cárdenas, C. (2020). Coeducador y Modelo lingüístico: Presencia de la comunidad sorda en el contexto educativo chileno y colombiano. Revista Perspectiva Educativa, 59(2), 136-162. doi: https://dx.doi.org/10.4151/07189729-vol.59-iss.2-art.1058

Chaparro, M. F., Escalante, G. D. y Samacá, E. J. (2011). Las TIC como Estrategia Didáctica dentro del proceso educativo de estudiantes universitarios sordos. Bogotá, Colombia: Universidad Militar Nueva Granada. Recuperado de http://repository.unimilitar.edu.co/handle/10654/3228

De la Paz, M. V. y Salamanca, M. (2009). Elementos de la cultura sorda: una base para el curriuclum intercultural. REXE. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 8(15), 31-49. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=243116377002

Díaz, F. (2006). Enseñanza Situada. Vínculo entre la Escuela y Vida. Ciudad de México, México: Mc Graw Hill.

Domínguez, A. (2003). ¿Cómo acceden los alumnos sordos al lenguaje escrito?. Enseñanza, 21, 201-218. Recuperado de https://revistas.usal.es/index.php/0212-5374/article/view/4047/4070

Easterbrooks, S. & Beal-Alvarez, Y. (2013). Literacy instruction for students who are deaf and hard of hearing. New York: Oxford University Press.

French, M. (1999). Starting with assessment. A development approach to deaf children´s literacy. Washington DC: Pre-college National Mission Program, Gallaudet University.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. Ciudad de México, México: McGrawhill Interamericana.

Herrera, V. (2009). En busca de un modelo educativo y de lectura coherente con las necesidades educativas especiales de los estudiantes sordos. Revista de Experiencia y Estudios en Educación, 8(16), 11-24. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/2431/243116384001.pdf

Humphries, T. (2008). Talking culture and culture talking. In H. L. Bauman (ed.), Open your eyes: Deaf studies talking (pp. 35–41). Minneapolis, USA: University of Minnesota Press.

Humphries, T., Kushalnagar, P., Mathur, G., Napoli, D. J., Padden, C., Rathmann, C. & Smith, S. (2012). Language acquisition for deaf children: Reducing the harms of zero tolerance to the use of alternative approaches. Harm Reduction Journal, 9(16). doi: 10.1186/1477-7517-9-16

Humphries, T., Kushalnagar, P., Mathur, G., Napoli, D. J., Padden, C. & Rathmann, C. (2014). Ensuring language acquisition for deaf children: What linguists can do. Language, 90(2), e31-e52. doi: 10.1353/lan.2014.0036

Ladd, P. (2003). Understanding deaf Culture. In Search of Deafhood. Clevedon, UK: Multilingual Matters.

Leigh, I. W. (2009). A lens on Deaf Identities. UK: Oxford University Press.

doi:10.1093/acprof:oso/9780195320664.001.0001

Lissi, M. R., Svartholm, K. y González, M. (2012). El Enfoque Bilingüe en la Educación de Sordos: sus implicancias para la enseñanza y aprendizaje de la lengua escrita. Estudios Pedagógicos(Valdivia), 38(2), 299-320. doi: https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052012000200019

Mitchell, R. E. & Karchmer, M. A. (2004). Chasing the mythical ten percent: Parental hearing status of deaf and hard of hearing students in the United States. Sign Language Studies, 4(2), 138-163. doi:10.1353/sls.2004.0005

Meek, D. R. (2020). Dinner Table Syndrome: A Phenomenological Study of Deaf Individuals’ Experiences with Inaccessible Communication. The Qualitative Report, 25(6), 1676-1694. Retrieved from https://nsuworks.nova.edu/tqr/vol25/iss6/16

Myers, D. (2000). Psicología. Madrid, España: Editorial Médica Panamericana.

Muñoz, K. y Sánchez, A. (2017). Hacia la comprensión del fenómeno de la sordedad: Habitus como propuesta epistemológica. Atenea (Concepción). (516), 247-258. doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-04622017000200247

Muñoz, K. (2019). Valoración de la sordera como base para la generación de conocimiento pedagógico. En G. Morales. Estudios Doctorales en Diversidad Sorda: Comunicación, Educación e Interculturalidad en Chile (pp. 31-106). México: Editorial Palibrio.

Otárola-Cornejo, F. A., Pérez-Cuello, A., Álvarez-Cruz, M. y Ortiz-Navarrete, N. (2020). Construcción verbal en narraciones de estudiantes sordos, usuarios de la lengua de señas chilena. Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura, 25(2), 395-416. doi: 10.17533/udea.ikala.v25n02a04

Padden, C. & Humphries, T. (1998). Deaf in America: Voices from a Culture. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Padden, C. & Humphries, T. (2005). Inside deaf culture. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Paul, P. V. & Moores D. (2012). Deaf Epistemologies. Multiple Perspectives on the acquisition of Knowledge. Washington, DC: Gallaudet University Press.

Pérez, O. (2014). Las personas sordas como minoría cultural y lingüística, y la convención internacional sobre los derechos de las personas con discapacidad. México: UNAM. Recuperado de https://archivos.juridicas.unam.mx/www/bjv/libros/8/3712/6.pdf

Ramsey, C. (2004). What Does Culture Have to Do with the Education of Students Who Are Deaf or Hard of Hearing? In B. Brueggemann (ed.), Literacy and Deaf People: Cultural and Contextual Perspectives (pp. 47–58). Washington, DC: Gallaudet University Press.

Young, A. & Temple, B. (2014). Approaches to social research. The case of deaf studies. New York: Oxford University Press.

Zappalá, D., Köppel A. y Suchodolski M. (2011). Inclusión de TIC en escuelas para alumnos sordos. Buenos Aires, Argentina: Ministerio de Educación de la Nación.