CONSTRUCTION OF A DISTANCE EDUCATIONAL MODEL WITH LEARNING FACTORS AND TECHNOLOGICAL PLATFORMS

Main Article Content

Enoc Gutiérrez-Pallares
http://orcid.org/0000-0002-3910-6289
Miguel Ysrrael Ramírez-Sánchez
http://orcid.org/0000-0003-3045-5391
Luis Manuel Borges-Gouveia
http://orcid.org/0000-0002-2079-3234

Abstract

This article refers to the importance of the growth of educational demand internationally and the learning factors in modern educational models that present new paradigms, where Distance Education (DE) emerges as an essential response for universities that must guarantee relevance in education.  Quantitative diagnosis of distance training evaluation is presented, with an experimental design about the technological pedagogical dimensions as a set of independent variables that integrate the perspectives and methodology of computer-assisted teaching in the detection of educational needs for learning student online as a response variable. A sample of n = 288 people made up of various educational actors is required. Based on the obtained findings, multiple linear regression analysis and factor approximation of principal components were performed. The study related to the observation of the conduct of distance learning practices, concerning student learning, requires a set of different variables, compared to teaching in the classroom. The digital platform, as support for practices, is one of the main elements that directly impact the management of this type of education.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Gutiérrez-Pallares, E., Ramírez-Sánchez, M. Y., & Borges-Gouveia, L. M. (2020). CONSTRUCTION OF A DISTANCE EDUCATIONAL MODEL WITH LEARNING FACTORS AND TECHNOLOGICAL PLATFORMS. CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities, 12, 18-31. https://doi.org/10.37135/chk.002.12.01
Section
RESEARCH ARTICLES
Author Biographies

Enoc Gutiérrez-Pallares, Universidad Autónoma del Estado de México

Profesor de Tiempo Completo (Universidad Autónoma del Estado de México, Unidad Académica Profesional Cuautitlán Izcalli, Departamento de Negocios Internacionales, Estado de México, México

Miguel Ysrrael Ramírez-Sánchez, Universidad Internacional Iberoamericana

Profesor Investigador y Coordinador del Doctorado en Proyectos en lengua portuguesa en la Universidad Internacional Iberoamericana.

Doctor en Educación, Maestro en Dirección Estratégica, MBA y Licenciado en Informática.

Con estudios académicos en Puerto Rico, Argentina, España, Brasil y México.

Profesor de posgrado en diversas Instituciones de Educación Superior y miembro de diversas redes y grupos de investigación.

Luis Manuel Borges-Gouveia, Universidade Fernando Pessoa

Profesor de Tiempo Completo (Universidade Fernando Pessoa, Facultad de Ciencia y Tecnología, Departamento de Ciencias, Porto, Portugal

How to Cite

Gutiérrez-Pallares, E., Ramírez-Sánchez, M. Y., & Borges-Gouveia, L. M. (2020). CONSTRUCTION OF A DISTANCE EDUCATIONAL MODEL WITH LEARNING FACTORS AND TECHNOLOGICAL PLATFORMS. CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities, 12, 18-31. https://doi.org/10.37135/chk.002.12.01

Share

References

Arancibia, M. L., Cabrero, J. I. & Marin, V. (2020). Análisis factorial de una escala de creencias sobre la enseñanza y su relación con características personales y profesionales de docentes de Educación Superior. Revista ESPACIOS, 41(2), 1-7.

Baldomero, M., Vázquez-Cano, E. & Belando-Montoro, M. (2018). Diseño de un modelo de evaluación de la calidad de los cursos MOOC mediante Lógica difusa. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(4), 72-85. doi:https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.4.1663

Belloch, C. (2013). Modelo ADDIE. Entornos Virtuales de Formación. Universitat de València. Recuperado de http://www.uv.es/bellochc/pedagogia/EVA4.wiki?7

Calzada, A. H., Maceo, Y. C. & Bennasar, F. N. (2016). Diagnóstico de necesidades y uso de las

TIC para la evaluación del aprendizaje en física en la Universidad de las Ciencias Informáticas. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (55), a326.doi: https://doi.org/10.21556/edutec.2016.55.619

Cerón, M.C. (2006). Metodologías de la investigación social. Santiago de Chile: LOM. Ediciones.

Fernández, C. E., García, O. Y. & López, R. T. (2015). Análisis factorial y confiabilidad del Cuestionario de Enfoques de Enseñanza. Revista Educación Médica del Centro, 7(4), 146-161.

Gallego, L. & Araque, O. (2019). Variables de Influencia en la Capacidad de Aprendizaje. Un Análisis por Conglomerados y Componentes Principales. Información tecnológica, 30(2), 257-264.

García, G.M., Ayestarán, C. R., López, G. J. & Tovar, V. M. (2019). Educar y formar al alumno talentoso: El afán de logro como competencia curricular. Comunicar, XXVII(60), 19-28. doi:https://doi.org/10.3916/C60-2019-02

García, M. C., López, V. O. & Cabero, A. J. (2020). Autorregulación del aprendizaje en la Formación Profesional a Distancia: efectos de la gestión del tiempo. Revista de Educación a Distancia, 20(62).

Goodyear, P. & Dimitriadis, Y. (2013). In media res: reframing design for learning. Research in Learning Technology, 21, 1–13.doi: http://dx.doi.org/10.3402/rlt.v21i0.19909

Han, F. & Ellis, R. (2020). Redes de aprendizaje personalizadas en contextos universitarios de aprendizaje semipresencial. Comunicar, (62), 19-30.

Hernández, G.A. (Coord.). (2017). Programa Indicativo para el Desarrollo de la Educación Superior en México: PIDESAD 2024 (ANUIES). Ciudad de México, México: SINED.

Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6ª ed.). Ciudad de México, México: McGraw-Hill.

Juca, M. F. J. (2016). La educación a distancia, una necesidad para la formación de los profesionales. Revista Universidad y Sociedad, 8(1), 106-111.

Luna, E., Ponce, S., Cordero, G. & Cisneros-Cohernour, E. (2018). Marco para evaluar las condiciones institucionales de la enseñanza en línea. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(2), 1-14.doi: https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.2.2072

Maldonado, K. A. M. & López, M. S. (2019). Satisfacción estudiantil universitaria: un referente para elevar los indicadores de los cursos en línea impulsados por la Coordinación General de Educación Virtual de la UAGro. Cuaderno de Pedagogía Universitaria, 16(31), 17-30.

Mestre, G. & Ruíz, A., (2013). Modelos de educación a distancia. Bolivia: Bolivar.

Molina, G. A., Roque, L., Garcés B., Rojas, M. Y., Dulzaides, I. M. & Selín, G. M. (2015). El proceso de comunicación mediado por las tecnologías de la información. Ventajas y desventajas en diferentes esferas de la vida social. MediSur, 13(4), 481-493.

Parra, M. (2015). Comparación de dos métodos de Análisis Factorial, de Componentes Principales, para determinar la Validez y Confiabilidad del Test de Estilos de aprendizaje de Kolb, en los estudiantes de Medicina, ULA, Mérida, Venezuela. Revista de Educación en Ciencias de la Salud, 12(1), 3.

Perch, J. S., Prieto, E. M., García, J. & Orozco, E. (2019). Innovation and Practice in Education. Recuperado de https://www.researchgate.net/profile/Manuel_Prieto3/publication/334098095_Innovation_and_Practice_in_Education_2019/links/5d164c12458515c11c00801c/Innovation-and-Practice-in-Education-2019.pdf

Pulido, J. R., Rodríguez, J. A., Santana, M. G. & Lorenzo, J. L. (2020). Aprendizaje del estudiante universitario: un estudio de caso. Educar, 56(1), 201-217.

Ramos, E. D., García, C. I., Sotelo, C. M., López, V. M. & Murillo, P. L. (2020). Validación de un instrumento de estrategias para fortalecer el aprendizaje. Revista Electrónica Educare, 24(1), 1-15.

Rodríguez, R. Y. (2016). Elaboración de curvas de aprendizaje, para el ajuste del ciclo logístico, en la Planta de productos químicos de la Empresa LABIOFAM Villa Clara (Doctoral dissertation). Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas. Facultad de Ingeniería Mecánica e Industrial, Departamento de Ingeniería Industrial, Cuba.

Saza-Garzón, I. D. (2016). Estrategias didácticas en tecnologías web para ambientes virtuales de aprendizaje. Praxis, 12(1), 103-110.

Universidad Autónoma del Estado de México. (2010). Proyecto Curricular: Licenciatura en Negocios Internacionales. Estudio de factibilidad. Ciudad de México, México: UAEM.

Vargas, G. (2015). La formación virtual como herramienta de apoyo a los procesos formativos y no como reemplazo de la función docente. (Tesis doctoral). Universidad de Cartago, Panamá.

Zubieta, J. & Rama, C. (2015). La educación a distancia en México: Una nueva realidad universitaria. Ciudad de México, México: Virtual Educa.