CONSTRUCTION OF A DISTANCE EDUCATIONAL MODEL WITH LEARNING FACTORS AND TECHNOLOGICAL PLATFORMS
Main Article Content
Abstract
This article refers to the importance of the growth of educational demand internationally and the learning factors in modern educational models that present new paradigms, where Distance Education (DE) emerges as an essential response for universities that must guarantee relevance in education. Quantitative diagnosis of distance training evaluation is presented, with an experimental design about the technological pedagogical dimensions as a set of independent variables that integrate the perspectives and methodology of computer-assisted teaching in the detection of educational needs for learning student online as a response variable. A sample of n = 288 people made up of various educational actors is required. Based on the obtained findings, multiple linear regression analysis and factor approximation of principal components were performed. The study related to the observation of the conduct of distance learning practices, concerning student learning, requires a set of different variables, compared to teaching in the classroom. The digital platform, as support for practices, is one of the main elements that directly impact the management of this type of education.
Downloads
Article Details
Conference Proceedings Volume
Section
Responsibility of the authors:
The authors are responsible for the ideas and data collected in the manuscripts. They are additionally accountable for the fidelity of the information, the correction of the citations, the right to publish any material included in the text, and the presentation of the manuscript in the format required by the Journal (WORD template). A manuscript forwarded to CHAKIÑAN must not have been published before, nor must it have been submitted to another means of publication.
Copyright:
Published articles do not necessarily compromise the viewpoint of the CHAKIÑAN JOURNAL. The Journal is aligned to the policy of the licence de Creative Commons Reconocimiento-No comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0). Each author retains the right to the paper published in the Chakiñan journal.
Privacy statement
The personal data and email addresses entered in this magazine will be used exclusively for the purposes stated by the publication and will not be available for any other purpose or person.
How to Cite
Share
References
Arancibia, M. L., Cabrero, J. I. & Marin, V. (2020). Análisis factorial de una escala de creencias sobre la enseñanza y su relación con características personales y profesionales de docentes de Educación Superior. Revista ESPACIOS, 41(2), 1-7.
Baldomero, M., Vázquez-Cano, E. & Belando-Montoro, M. (2018). Diseño de un modelo de evaluación de la calidad de los cursos MOOC mediante Lógica difusa. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(4), 72-85. doi:https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.4.1663
Belloch, C. (2013). Modelo ADDIE. Entornos Virtuales de Formación. Universitat de València. Recuperado de http://www.uv.es/bellochc/pedagogia/EVA4.wiki?7
Calzada, A. H., Maceo, Y. C. & Bennasar, F. N. (2016). Diagnóstico de necesidades y uso de las
TIC para la evaluación del aprendizaje en física en la Universidad de las Ciencias Informáticas. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (55), a326.doi: https://doi.org/10.21556/edutec.2016.55.619
Cerón, M.C. (2006). Metodologías de la investigación social. Santiago de Chile: LOM. Ediciones.
Fernández, C. E., García, O. Y. & López, R. T. (2015). Análisis factorial y confiabilidad del Cuestionario de Enfoques de Enseñanza. Revista Educación Médica del Centro, 7(4), 146-161.
Gallego, L. & Araque, O. (2019). Variables de Influencia en la Capacidad de Aprendizaje. Un Análisis por Conglomerados y Componentes Principales. Información tecnológica, 30(2), 257-264.
García, G.M., Ayestarán, C. R., López, G. J. & Tovar, V. M. (2019). Educar y formar al alumno talentoso: El afán de logro como competencia curricular. Comunicar, XXVII(60), 19-28. doi:https://doi.org/10.3916/C60-2019-02
García, M. C., López, V. O. & Cabero, A. J. (2020). Autorregulación del aprendizaje en la Formación Profesional a Distancia: efectos de la gestión del tiempo. Revista de Educación a Distancia, 20(62).
Goodyear, P. & Dimitriadis, Y. (2013). In media res: reframing design for learning. Research in Learning Technology, 21, 1–13.doi: http://dx.doi.org/10.3402/rlt.v21i0.19909
Han, F. & Ellis, R. (2020). Redes de aprendizaje personalizadas en contextos universitarios de aprendizaje semipresencial. Comunicar, (62), 19-30.
Hernández, G.A. (Coord.). (2017). Programa Indicativo para el Desarrollo de la Educación Superior en México: PIDESAD 2024 (ANUIES). Ciudad de México, México: SINED.
Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6ª ed.). Ciudad de México, México: McGraw-Hill.
Juca, M. F. J. (2016). La educación a distancia, una necesidad para la formación de los profesionales. Revista Universidad y Sociedad, 8(1), 106-111.
Luna, E., Ponce, S., Cordero, G. & Cisneros-Cohernour, E. (2018). Marco para evaluar las condiciones institucionales de la enseñanza en línea. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(2), 1-14.doi: https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.2.2072
Maldonado, K. A. M. & López, M. S. (2019). Satisfacción estudiantil universitaria: un referente para elevar los indicadores de los cursos en línea impulsados por la Coordinación General de Educación Virtual de la UAGro. Cuaderno de Pedagogía Universitaria, 16(31), 17-30.
Mestre, G. & Ruíz, A., (2013). Modelos de educación a distancia. Bolivia: Bolivar.
Molina, G. A., Roque, L., Garcés B., Rojas, M. Y., Dulzaides, I. M. & Selín, G. M. (2015). El proceso de comunicación mediado por las tecnologías de la información. Ventajas y desventajas en diferentes esferas de la vida social. MediSur, 13(4), 481-493.
Parra, M. (2015). Comparación de dos métodos de Análisis Factorial, de Componentes Principales, para determinar la Validez y Confiabilidad del Test de Estilos de aprendizaje de Kolb, en los estudiantes de Medicina, ULA, Mérida, Venezuela. Revista de Educación en Ciencias de la Salud, 12(1), 3.
Perch, J. S., Prieto, E. M., García, J. & Orozco, E. (2019). Innovation and Practice in Education. Recuperado de https://www.researchgate.net/profile/Manuel_Prieto3/publication/334098095_Innovation_and_Practice_in_Education_2019/links/5d164c12458515c11c00801c/Innovation-and-Practice-in-Education-2019.pdf
Pulido, J. R., Rodríguez, J. A., Santana, M. G. & Lorenzo, J. L. (2020). Aprendizaje del estudiante universitario: un estudio de caso. Educar, 56(1), 201-217.
Ramos, E. D., García, C. I., Sotelo, C. M., López, V. M. & Murillo, P. L. (2020). Validación de un instrumento de estrategias para fortalecer el aprendizaje. Revista Electrónica Educare, 24(1), 1-15.
Rodríguez, R. Y. (2016). Elaboración de curvas de aprendizaje, para el ajuste del ciclo logístico, en la Planta de productos químicos de la Empresa LABIOFAM Villa Clara (Doctoral dissertation). Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas. Facultad de Ingeniería Mecánica e Industrial, Departamento de Ingeniería Industrial, Cuba.
Saza-Garzón, I. D. (2016). Estrategias didácticas en tecnologías web para ambientes virtuales de aprendizaje. Praxis, 12(1), 103-110.
Universidad Autónoma del Estado de México. (2010). Proyecto Curricular: Licenciatura en Negocios Internacionales. Estudio de factibilidad. Ciudad de México, México: UAEM.
Vargas, G. (2015). La formación virtual como herramienta de apoyo a los procesos formativos y no como reemplazo de la función docente. (Tesis doctoral). Universidad de Cartago, Panamá.
Zubieta, J. & Rama, C. (2015). La educación a distancia en México: Una nueva realidad universitaria. Ciudad de México, México: Virtual Educa.