ATTITUDES TO THE RESEARCH OF BACHELORS IN ADMINISTRATION AND PSYCHOLOGY OF A PERUVIAN UNIVERSITY
Main Article Content
Abstract
The traditional conception of higher education states that universities only train future professionals, no matter if they receive adequate preparation in scientific research, a fundamental activity in the construction of a society of knowledge. In this way, the purpose of this study was to find out the attitude towards research of high school graduates in the area of administration and psychology at a private university in Metropolitan Lima during 2018. In a quantitative and descriptive research, 152 high school graduates were evaluated by using the attitude scale for scientific research through a structured questionnaire and the application of the Likert´s scale. The results indicate that psychology students show a positive attitude towards scientific research, while administration graduates show a negative attitude to it, basically due to their academic training. Regarding the subscales towards scientific training, scientific interest and development of investigative capacities, the differences are also significant.
Downloads
Article Details
Conference Proceedings Volume
Section
Responsibility of the authors:
The authors are responsible for the ideas and data collected in the manuscripts. They are additionally accountable for the fidelity of the information, the correction of the citations, the right to publish any material included in the text, and the presentation of the manuscript in the format required by the Journal (WORD template). A manuscript forwarded to CHAKIÑAN must not have been published before, nor must it have been submitted to another means of publication.
Copyright:
Published articles do not necessarily compromise the viewpoint of the CHAKIÑAN JOURNAL. The Journal is aligned to the policy of the licence de Creative Commons Reconocimiento-No comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0). Each author retains the right to the paper published in the Chakiñan journal.
Privacy statement
The personal data and email addresses entered in this magazine will be used exclusively for the purposes stated by the publication and will not be available for any other purpose or person.
How to Cite
Share
References
Alegría, C. (2001). Análisis comparativo de la universidad peruana en el contexto global y en particular del latinoamericano. En: ANR (Ed.) La educación universitaria peruana: Un compromiso compartido. Lima: Renalsa.
Bandura, A., Azzi, R. & Polydoro, S. (2008). Teoría Social Cognitiva: conceitos básicos. Porto Alegre: Artmed.
Blanco, N. & Alvarado, M. (2005). Escala de actitud hacia el proceso de investigación científico social. Rev. de Ciencias Sociales (Ve), 11(3), 537-544. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/280/28011311.pdf
Cañal, P., Lledó, A., Pozuelos, F. & Travé, G. (1997). Investigar en la escuela: elementos para una enseñanza alternativa. Sevilla: Diada Editora.
Cano, A. (2002). La naturaleza del estrés. Recuperado de http://webs.ucm.es/info/seas/estres_lab/index.htm
Coraggio. J. (1996). Renovación universitaria y pedagógica de la enseñanza superior. Exposición en el Seminario sobre “Las Nuevas Universidades a finales del siglo XX”. Universidad Nacional de General Sarmiento, San Miguel Argentina. Recuperado de https://www.coraggioeconomia.org/jlc/archivos%20para%20descargar/NUEUNIVPED.pdf
De la Cruz, C. (2013). Actitudes hacia la investigación científica en estudiantes universitarios: Análisis en dos universidades nacionales de Lima. PsiqueMag, 2(1), 1-16. Recuperado de http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/issue/download/208/Psiquemag%202013-1
Eagly, A. & Chaiken, S. (2007). The advantages of an inclusive definition of attitude. Social Cognition. 25, Special Issue: What is an Attitude?, 582-602.
Fuenmayor, A & Acosta, S. (2015) Actitud de los estudiantes de quinto año de bachillerato hacia la investigación científica. Multiciencias, 15(4), 444-451.
Hernández C (1996) La historia de la ciencia y la formación de los científicos Perfiles Educativos, 18(73).
Hernández, R., Fernández, C. & Baptista P. (2014). Metodología de la Investigación. México D.F., México: Mc Graw Hill.
Huallanca, R. & De La Cruz, C. (2013). Actitud hacia la investigación científica en estudiantes de dos universidades de Lima. Lima, Perú: Universidad Nacional Federico Villareal.
Hussain, T., Qayyum, A., Akhter, M., Abid, N. & Sabir, S. (2016). A Study on Attitude towards Research among Technology Education Students in Pakistan. Bulletin of Education & Research, 38(2), 113-122.
Instituto Nacional de Estadística e Informática – INEI (2015). Encuesta Nacional a Egresados Universitarios y Universidades, 2014. Recuperado de https://www.inei.gob.pe/media/MenuRecursivo/publicaciones_digitales/Est/Lib1298/Libro.pdf
Krech, D. & Crutchfield, R. (1998). Theory and problemas of social psychology. New York: McGraw Hill.
López, F. & Fuertes, A. (1999). Para comprender la sexualidad. Navarra: Verbo Divino.
Memarpour, M., Fard, A. & Ghasemi, R. (2015). Evaluation of attitude to, knowledge of and barriers toward research among medical science students. Asia Pacific Family Medicine, 14(1), 1-7. doi: 10.1186/s12930-015-0019-2.
Morales, F., Huici, C., Moya, M., Gaviria, E., López-Sáez, M. & Encarnación, N. (2000). Psicología social. Santa Fe, Bogotá: Mc Graw Hill. Recuperado de https://www.academia.edu/15118572/Psicologia-Social-Morales
Pereyra, R., Huaccho, J., Taype, A., Mejía, C. R. & Mayta, P. (2011). Publicación y factores asociados en docentes universitarios de investigación científica de escuelas de medicina del Perú. Recuperado de http://www.scielo.org.pe/pdf/rins/v31n3/a03v31n3.pdf
Pino, E. (2013). La dimensión social de la universidad del siglo XXI. Madrid, España: Universidad Complutense de Madrid.
Portocarrero, C. & De La Cruz, C. (2006). Actitudes hacia la investigación científica y factores asociados en estudiantes de la UNFV. Lima, Perú: Instituto de investigación de la UNFV.
Restrepo, B. (2005). Conceptos y aplicaciones de la investigación formativa, y criterios para evaluar la investigación científica en sentido estricto. Recuperado de https://www.epn.edu.ec/wp-content/uploads/2017/03/Investigaci%C3%B3n-Formativa-Colombia.pdf
Richardson, G. (2002). The metatheory of resilience and resiliency. Journal of Clinical Psychology, 58, 307-321. doi: https://doi.org/10.1002/jclp.10020
Rodríguez, A., Assmar, E. & Jablonski, B. (2006). Psicología social. México: Trillas.
Rojas, M. & Méndez, R. (2013). Como enseñar a investigar. Un reto para la pedagogía universitaria. Educ. Educ., 16(1), 95-108. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/eded/v16n1/v16n1a06.pdf
Ruiz, C. & Torres, V. (2005). La enseñanza de la investigación en la Universidad: El caso de una Universidad Pública Venezolana. Investigación y Postgrado, 20(2), 13-34. Recuperado de http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1316-00872005000200002
Sánchez, R. (2002). Actitud científica en el docente universitario de postgrado. Maracaibo, Venezuela: Universidad Rafael Belloso Chacín.
Savater, F. (2001). El valor de educar. Educere, 5(13), 93-102. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/356/35601319.pdf
Smith, E. & Mackie, D. (2007). Social psychology. (3ra. ed) Lexinton: Psychology Press.
Uribe, J., Márquez, C., Amador, G. & Chávez, A. (2011). Percepción de la investigación científica e intención de elaborar tesis en estudiantes de psicología y enfermería. Enseñanza e investigación de Psicología, 16(1), 14-26.