PEDAGOGICAL SUPPORT AND ITS RELATIONSHIP WITH REFLECTIVE TEACHING PRACTICE IN MULTIGRADE SCHOOLS
Main Article Content
Abstract
Attending to various educational processes, such as pedagogical support and reflective teaching practices, is especially essential in schools serving vulnerable social and educational sectors to ensure educational quality. The primary objective of the research that led to this article was to investigate the relationship between the pedagogical support provided by school supervision and the reflective practice of teachers in multigrade elementary schools in the municipalities of Pueblo Nuevo and San Dimas, Durango, Mexico. This quantitative, descriptive, correlational, non-experimental, and transversal research study used the Questionnaire Scale of Pedagogical Support and Reflective Practice in Multigrade Schools to collect information, conducting a census with 130 teachers. The main results showed that the level of pedagogical support provided by School Supervision is 78%, the level of reflective practice carried out by teachers is 81%, and, finally, there is a significant correlation (.000), positive average (.614), between the pedagogical support provided by School Supervision and the reflective practice of teachers; it implies that the greater the pedagogical support provided by School Supervision, the higher the level of reflective practice of the teacher.
Downloads
Article Details
Conference Proceedings Volume
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Responsibility of the authors:
The authors are responsible for the ideas and data collected in the manuscripts. They are additionally accountable for the fidelity of the information, the correction of the citations, the right to publish any material included in the text, and the presentation of the manuscript in the format required by the Journal (WORD template). A manuscript forwarded to CHAKIÑAN must not have been published before, nor must it have been submitted to another means of publication.
Copyright:
Published articles do not necessarily compromise the viewpoint of the CHAKIÑAN JOURNAL. The Journal is aligned to the policy of the licence de Creative Commons Reconocimiento-No comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0). Each author retains the right to the paper published in the Chakiñan journal.
Privacy statement
The personal data and email addresses entered in this magazine will be used exclusively for the purposes stated by the publication and will not be available for any other purpose or person.
How to Cite
Share
References
Agreda, A. (2019). El acompañamiento pedagógico en la práctica reflexiva en instituciones de Jornada Escolar Completa, Trujillo 2018 [Tesis de doctorado, Universidad César Vallejo]. Repositorio institucional. https://n9.cl/189i7
Agreda, Á. A., & Pérez, M. Á. (2020). Relación entre acompañamiento pedagógico y práctica reflexiva docente. Espacios en Blanco. Revista de Educación, 2(30), 219-232. https://doi.org/10.37177/UNICEN/EB30-273
Bastillas, F. (2024). El acompañamiento pedagógico y la práctica reflexiva en instituciones educativas de la UGEL Ascope-La Libertad [Tesis de maestría, Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo]. Repositorio institucional. https://n9.cl/jtvnh
Cantillo, B., & Gregorio, M. (2021). Acompañamiento pedagógico: estrategia para la práctica reflexiva en los docentes de la básica primaria. La Casa del Maestro, 1, 4-24. https://n9.cl/jig1q
Carita, L. (2023). Acompañamiento pedagógico para la mejora de la práctica reflexiva docente en una I.E de San Juan de Lurigancho, 2023 [Tesis de doctorado, Universidad César Vallejo]. Repositorio institucional. https://n9.cl/5qhox
Consejo Nacional de Educación. (2007). Programa de acompañamiento pedagógico para mejorar aprendizajes en las instituciones educativas rurales. https://n9.cl/w045u
García, F. (2005). El cuestionario. Recomendaciones metodológicas para el diseño de cuestionarios. Limusa.
Guerrero, G. (2021). Modelo de acompañamiento pedagógico basado en el Método R5 para mejorar la práctica reflexiva docente de una institución educativa estatal de Piura, 2020 [Tesis de doctorado, Universidad César Vallejo]. Repositorio institucional. https://n9.cl/d572w
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación. MacGraw Hill Education. https://n9.cl/xtpdq
Montalvo, M. A., Guzmán, E. H., Guzmán, E. N., & Calero, A. L. (2022). Acompañamiento pedagógico y práctica reflexiva en docentes de la IE 430 de Chilca-Huancayo. Tecnohumanismo, 2(4), 174-191. https://doi.org/10.53673/th.v2i4.190
Palma, H., & Ortega, M. (2022). El acompañamiento pedagógico que realiza la supervisión escolar y la práctica reflexiva de sus docentes [Tesis de doctorado no publicada, Instituto Superior Ibérico].
Quispe, E. (2023). Acompañamiento pedagógico y práctica reflexiva docente en instituciones educativas públicas de educación inicial del distrito la Molina, 2022 [Tesis de doctorado, Universidad César Vallejo]. Repositorio institucional. https://n9.cl/9ou8h
Schön, D. A. (1998). El profesional reflexivo: cómo piensan los profesionales cuando actúan. Paidós. https://n9.cl/rr63o
Secretaría de Educación Pública. (2004). La organización del trabajo en el aula multigrado. Secretaría de Educación Pública. https://n9.cl/yoopf
SEP. (2021). Lineamientos generales para la operación del Servicio de Asesoría y Acompañamiento a las Escuelas en Educación Básica. Secretaría de Educación Pública. https://n9.cl/f6zb8k
Sevilla, T. (2020). Acompañamiento pedagógico y la práctica reflexiva docente de la institución educativa La Pradera II El Agustino [Tesis de maestría, Universidad César Vallejo]. Repositorio institucional. https://n9.cl/vzzd7x
Sevilla, T. C., Sánchez, S., Nauca, R. A., Martínez, E. M., & Vidal, J. M. (2021). Acompañamiento pedagógico y la práctica reflexiva docente. Ciencia Latina, 5(4), 4430-4447. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i4.630
Velásquez, M. (2022). Acompañamiento pedagógico: estrategia para la práctica reflexiva de los docentes de la Escuela Técnica Robinsoniana Zamorana Sixto Sosa. Revista Científica Cienciaeduc, 9(1), 1-7. https://n9.cl/92ddp
Vezub, L., & Alliaud, A. (2012). El acompañamiento pedagógico como estrategia de apoyo y desarrollo profesional de los docentes noveles. Ministerio de Educación y Cultura. https://n9.cl/1663jm
Wolf, R. M. (1992). Cuestionarios. En T. Husen & T. N. Postlethwaite (Eds.), Enciclopedia Internacional de la Educación (tomo II, pp. 1002-1006). Vicens Vives.