READING COMPREHENSION IN THE PROCESS OF LEARNING MATHEMATICS

Main Article Content

Shirley Jhoana Ushco Cuchiparte
Juan Luis López Parra

Abstract

Reading comprehension is considered a key element in developing critical skills in students since it facilitates the analysis and interpretation of textual content and strengthens logical and critical reasoning. The research determined the relationship between reading comprehension and mathematics learning, was framed in the positivist paradigm, and developed through a descriptive, correlational, and field quantitative methodology. Two instruments were used for data collection: a mathematical knowledge test adapted from the ninth-grade book of General Basic Education, unit 3 of algebra and functions curricular block, and a questionnaire designed to determine reading comprehension. The population consisted of students from the upper sublevel of the Pacific Ocean School, selected through a non-probabilistic convenience sampling, with a sample size of 20 participants. The results revealed a significant positive correlation of 0.921 between reading comprehension and mathematics learning, which led to the conclusion that the development of reading skills directly and significantly impacts academic performance in this area.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Conference Proceedings Volume

Section

RESEARCH ARTICLES

Author Biographies

Shirley Jhoana Ushco Cuchiparte, Universidad Técnica de Cotopaxi

Lcda. Shirley Jhoana Ushco Cuchiparte, estudiante de la Maestría en Educación Básica de la Universidad Técnica de Cotopaxi, Latacunga, Ecuador.

Juan Luis López Parra, Universidad Técnica de Ambato

Mg. Juan Luis López Parra, docente de la Universidad Técnica de Ambato de la Facultad de Ingeniería en Sistemas, Electrónica e Industrial, Ambato, Ecuador.

How to Cite

Ushco Cuchiparte, S. J., & López Parra, J. L. (2025). READING COMPREHENSION IN THE PROCESS OF LEARNING MATHEMATICS. CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities. https://chakinan.unach.edu.ec/index.php/chakinan/article/view/1295

Share

References

Akin, A. (2022). Is Reading Comprehension Associated With Mathematics Skills: a Meta-Analysis Research. International Online Journal of Primary Education (IOJPE), 11(1), 47-61. https://doi.org/10.55020/iojpe.1052559

Alvarado, P. (2023). Resolución de problemas matemáticos mediados por la comprensión lectora. Revista de Investigaciones de La Universidad Le Cordon Bleu, 10(1), 104-116. https://doi.org/10.36955/riulcb.2023v10n1.010

Balopiños, J., & Ucang, J. T. (2025). Students’ reading comprehension and grit in mathematics. Ignatian International Journal for Multidisciplinary Research, 3(2), 196-205. https://doi.org/10.17613/0tnvh-km456

Benavides, N., & Zambrano, J. (2023). Comprensión lectora autorregulada apoyada en tecnología en estudiantes de Educación Básica. Revista Electrónica Educare, 27(3), 1-19. https://doi.org/10.15359/ree.27-3.17221

Bustamante, G. J., & Cabrera, L. B. (2022). Factores que inciden en el rendimiento académico de los estudiantes de bachillerato en el cantón Sucúa-Ecuador. Ciencia Digital, 6(4), 97-115. https://doi.org/10.33262/cienciadigital.v6i4.2338

Carballo, O. A. (2024). Impacto de la comprensión lectora en el aprendizaje de las matemáticas. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 14(28), 656-670. https://doi.org/10.23913/ride.v14i28.1899

Gómez, K., & Reyes, D. (2022). Aprendizaje de las matemáticas: ¿qué, para qué, para quién? Propuesta Educativa, 31(58), 21-37. https://n9.cl/4ppc2

Hernández, O. (2021). Aproximación a los distintos tipos de muestreo no probabilístico que existen. Revista Cubana de Medicina General Integral, 37(3), 1-3. https://n9.cl/4m6dd

Jara, M. E., Cedillo, D. P., Guerrero, S. J., & Gómez, G. B. (2022). El uso del subrayado para la comprensión lectora en Educación Básica. Portal de La Ciencia, 2(1), 15-26. https://doi.org/10.51247/pdlc.v2i1.296

Karacaoğlu, Ö. C., & Kasap, Y. (2023). The Effect of Reading Comprehension Skills on Mathematics and Science According to PISA Data. International Journal of Educational Research Review, 8(3), 623-637. https://doi.org/10.24331/ijere.1246885

Malagón, M. E. (2024). Factores que Influyen en el bajo nivel de comprensión lectora y estrategias que se podrían aplicar para mejorar la comprensión en los estudiantes de grado 5 primaria de la institución educativa La Esmeralda del Municipio de Chivor (Boyacá, Colombia). Revista Científica Multidisciplinar Ciencia Latina Internacional, 8(4), 5798-5812. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i4.12799

Mirondo, M. E., Magno, H. J., Cacho, G., Junio, J., Siervo, R. L., & Pamilacan, J. J. (2024). Students’ skills in mathematical word problems and their reading comprehension level: Basis for intervention program (June 2023). International Journal of Science and Research Archive, 11(2), 1189-1197. https://doi.org/10.30574/ijsra.2024.11.2.0543

Molina, C. (2020). Comprensión lectora y rendimiento escolar. Revista Boletín Redipe, 9(1), 121-131. https://doi.org/10.36260/rbr.v10i9.1453

Montero, L. V., & Mahecha, J. A. (2020). Comprensión y resolución de problemas matemáticos desde la macroestructura del texto. Praxis & Saber, 11(26), 1-17. https://doi.org/10.19053/22160159.v11.n26.2020.9862

Muñoz, E., & Solís, B. (2021). Enfoque cualitativo y cuantitativo de la evaluación formativa. Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales, 6(3), 1-11. https://n9.cl/okncjp

Nahdi, D. S., Cahyaningsih, U., Jatisunda, M. G., & Rasyid, A. (2024). Mathematics Interest and Reading Comprehension as Correlates of Elementary Students’ Mathematics Problem-Solving Skills. Edukasiana: Jurnal Inovasi Pendidikan, 3(1), 115-127. https://doi.org/10.56916/ejip.v3i1.510

Patiño, K. N., Prada, R., & Hernández, C. A. (2021). La resolución de problemas matemáticos y los factores que intervienen en su enseñanza y aprendizaje. Revista Boletín Redipe, 10(9), 459-471. https://doi.org/10.36260/rbr.v10i9.1453

Ramos, C. A. (2020). Alcances de una investigación. CienciAmérica, 9(3), 1-6. https://doi.org/10.33210/ca.v9i3.336

Sandoval, E. A. (2022). El trabajo de campo en la investigación social en tiempos de pandemia. Espacio Abierto, 31(3), 10-22. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=12272203001

Supontawanit, P., & Lertlit, S. (2021). Usage of reading comprehension to enhance word problem solving skills in mathematics. Journal of English Educators Society, 6(2), 260-266. https://doi.org/10.21070/jees.v6i2.1380

UNESCO. (2022). Reporte nacional de resultados de escritura: ERCE 2019; Ecuador. https://n9.cl/7wpup

UNESCO. (2023). Diagnóstico das aprendizagens na América Latina e no Caribe: o relatório PISA. https://n9.cl/f6zgm

UNESCO. (2024). Informe de seguimiento de la educación en el mundo, 2023. https://n9.cl/gl8i0