PERCEPTIONS OF SUSTAINABLE DEVOPMENT AMONG CHILEAN SECONDARY SCHOOL STUDENTS: A MULTIPLE CASE STUDY

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Adolfo Berríos Villarroel
Jaime González Gamboa

Abstract

Sustainable development is seen to carry neoliberal values. Pedagogical practices and their capacity to generate learning are thus questioned in terms of addressing social, economic, and environmental challenges. Because this content runs across the Chilean curriculum, this study aimed to analyze students’ perceptions so as to identify whether these views support a citizenry capable of deliberating on the many factors influencing local sustainability. A descriptive qualitative‐hermeneutic approach was adopted, and the study was framed as a multiple case analysis. Data was gathered through two focus groups involving a purposive sample of 20 secondary students from two schools in Talca, Chile. The findings revealed a favorable evaluation of the development model. It was observed that individual behaviors were learned in a way that isolated the political dimension from civic discussion, despite the socioeconomic tensions inherent in sustainability. Overall, the didactic competencies of future educators should be enhanced. Such strengthening is seen as essential to address this subject matter from a contested angle and to foster critical thinking about the uncertainties in achieving social and environmental objectives.

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Adolfo Berríos Villarroel, Universidad Católica del Maule

Doctor en Ciencias de la Educación por la Universidad de Aix-Marsella. Máster en Historia, Filosofía y Didáctica de las ciencias por la Universidad de Montpellier. Profesor de Historia y Geografía por la Universidad de Chile. Actualmente es docente-investigador en la carrera de Pedagogía General Básica con Mención, Facultad de Ciencias de la Educaci´ón de la Universidad Católica del Maule. Líneas de investigación: Educación para el Desarrollo Sostenible, Educación patrimonial, Formación ciudadana.

Jaime González Gamboa, Universidad de Talca

Doctor en Filosofía con mención en Política y Moral por la Universidad de Chile. Magíster en axiología y Filosofía política por la Universidad de Chile. Licenciado en Filosofía por la Universidad de Artes y Ciencias Sociales, ARCIS. Actualmente es profesor adjunto de la Universidad de Talca en el programa de pregrado de Ciencia Política y Administración Pública, Ingenierías y del programa de Magíster en Políticas Públicas y Magíster en Gestión de Sistemas de Salud. Líneas de investigación: Formación ciudadana, Educación para el Desarrollo Sostenible, pensamiento decolonial y concepto de libertad. 

How to Cite

Berríos Villarroel, A., & González Gamboa, J. (2025). PERCEPTIONS OF SUSTAINABLE DEVOPMENT AMONG CHILEAN SECONDARY SCHOOL STUDENTS: A MULTIPLE CASE STUDY. CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities. https://chakinan.unach.edu.ec/index.php/chakinan/article/view/1276

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La expresión inglesa sustainable development ha sido traducida al español como desarrollo sostenible o desarrollo sustentable. En el presente estudio ambas expresiones junto al término sustentabilidad se utilizan como sinónimos pues corresponden a interpretaciones de la propuesta del informe Brundtland.

Este artículo es producto de la investigación financiada por ANID/FONDECYT de Iniciación N° 11220207 “La educación para el desarrollo sustentable en la formación inicial docente: competencias para la enseñanza de temas controversiales en Historia, Geografía y Ciencias Sociales”.