INTERNATIONAL POLITICS IN THE 'BLACK PANTHER, WAKANDA FOREVER' MOVIE SPEECH (2022)

Main Article Content

Bexi Perdomo
Bianka Angelina Aller Vázquez
Alessandra Taramona Zimic

Abstract

Research on political discourse and stances in superhero films remains limited. This study characterized the representations of international politics in Black Panther: Wakanda Forever (2022). The research assumed the qualitative approach based on the content analysis technique. The results reaffirmed the Afrofuturist character also attributed to the first film of the saga. A stance challenging diplomacy and the realistic and liberal vision of peace was appreciated. The study concludes that the film conveys political messages on race, gender equity, respect for otherness, and international relations.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Conference Proceedings Volume

Section

RESEARCH ARTICLES

Author Biographies

Bexi Perdomo, Universidad de Ciencias y Artes de América Latina (UCAL)

Dr. in Human Sciences, MSc. in Education, Bachelor in Education, and Lawyer. She is a researcher accredited in Peru and Venezuela. She is currently a research professor at the Universidad de Ciencias y Artes de América Latina (UCAL), Lima-Peru. She is a member of the editorial board and peer reviewer for scientific journals in several countries. She has been a lecturer and workshop facilitator at national and international scientific congresses. She has registered over 80 scientific publications including books, chapters, and articles in indexed journals. She has been lecturer in many international scientific meetings and has participated in inter-institutional scientific exchanges in Latin America, the Caribbean, and Europe. She has also received awards for her achievements as a teacher and researcher.

Bianka Angelina Aller Vázquez, Universidad de Ciencias y Artes de América Latina (UCAL)

Estudiante de ciclo avanzado en el Programa de  Licenciatura en Comunicación y Publicidad Transmedia en la Universidad de Ciencias y Artes de América Latina (UCAL).  Investigadora novel con participación en proyectos de investigación con investigadores adscritos al Centro de Investigación de la Creatividad de la UCAL. Posee experiencia en proyectos relacionados con el mundo audiovisual, desempeñando roles como directora de fotografía, guionista, editora y encargada del sonido. Ha participado en proyectos de investigación de iniciativa propia y en conjunto con investigadores del Centro de Investigación de la Creatividad de la UCAL.

Alessandra Taramona Zimic, Universidad de Ciencias y Artes de América Latina (UCAL)

Estudiante de ciclo avanzado en el Programa de Licenciatura en Comunicación y Publicidad Transmedia en la Universidad de Ciencias y Artes de América Latina (UCAL). Experiencia en los cargos de dirección, dirección de arte, guionismo y redacción de productos audiovisuales. Interés en proyectos de desarrollo audiovisual, escritura y postproducción. Ha participado en equipos de investigación en proyectos de investigadores adscritos al Centro de Investigación de la Creatividad de la UCAL donde participan investigadores nóveles de pre y posgrado.

How to Cite

Perdomo, B., Aller Vázquez, B. A., & Taramona Zimic, A. . (2025). INTERNATIONAL POLITICS IN THE ’BLACK PANTHER, WAKANDA FOREVER’ MOVIE SPEECH (2022). CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities. https://chakinan.unach.edu.ec/index.php/chakinan/article/view/1266

Share

References

Abarca, M. (2019). Pantera negra: la epopeya de Marvel que rompió con los estereotipos de Hollywood. Ágora UNLaR, 4(9), 16-22. https://revistaelectronica.unlar.edu.ar/index.php/agoraunlar/article/view/504

Akvani, H., Zarifi, A., & Fakhrael, H. (2020). A critical analysis of the political discourse of exceptionalism in the American Sniper movie. Medijske studije, 11(21), 24-43. https://doi.org/10.20901/ms.11.21.2

Antona-Jimeno, T., Gómez-García, S., & Merinero-Sánchez, A. (2023). Domesticando a los superhéroes: un análisis de la evolución de sus atributos y relevancia sociopolítica en el Universo Cinematográfico de Marvel (2008-2022). Fonseca, Journal of Communication, 27, 68-92. https://revistas-fonseca.com/index.php/2172-9077/article/view/306/296

Asante, G., & Nziba, G. (2020). (Re)imagining African futures: Wakanda and the politics of transnational Blackness. Review of Communication, 20(3), 220-228. https://doi.org/10.1080/15358593.2020.1778072

Bertel, G., & Casagua, C. (2020). El discurso del cómic de superhéroes y las Relaciones Internacionales. Oralidad-es, 6, 1-17. https://doi.org/10.53534/oralidad-es.v6a6

Bucciferro, C. (2021). Representations of gender and race in Ryan Coogler’s film Black Panther: disrupting Hollywood tropes. Critical Studies in Media Communication, 38(2), 169-182. https://doi.org/10.1080/15295036.2021.1889012

Burger, B., & Engels, L. (2019). A nation under our feet: Black Panther, Afrofuturism and the potential of thinking through political structures. Image & Text, (33). https://doi.org/10.17159/2617-3255/2018/n33a2

Cadús, R. (2020). Filosofía del cine. El pensamiento por otros medios. Eidos, (33), 318-346. https://cutt.ly/Se1q3Xme

Caldevilla, D., Castillo, J., & Díaz, C. (2019). Encuadre visual de la corrupción desde un análisis del cine político en México. Opción, 35(89), 215-247. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8188258

Calvo, P., & Marcos, M. (2020). Nuevas voces en el documental latinoamericano a través del cine ensayo como herramienta para el cambio social. Área Abierta, 20(3), 301-315. https://doi.org/10.5209/arab.69584

Chuit, R. (2023). Notas para el estudio del cine de ciencia ficción contemporáneo (2008-2022). Política: distopía, organización, revolución. 452ºF. Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, (28), 36-55. https://doi.org/10.1344/452f.2023.28.3

Colotta, M., & Lascano, J. R. (2020). Formulación de una política exterior: su dimensión política y social. Relaciones Internacionales, 29(59), 109. https://doi.org/10.24215/23142766e109

De Arnoux, E., & Bonnin, J. (2020). Política y discurso. En E. de Arnoux & J. Bonnin (Eds.), The Routledge Handbook of Applied Hispanic Linguistics (pp. 551-568). Centro de Estudios del Lenguaje en Sociedad (CELES). https://cutt.ly/Zws4neOs

Distiller, N. (2022). Wakanda Forever. En Complicities, Palgrave Studies in the Theory and History of Psychology (pp. 73-105). Palgrave MacMillan. https://doi.org/10.1007/978-3-030-79675-4_3

Ebniya, Z. (2024). The impact of religious values in the Jordanian political discourses on public opinion (field study on universities students). Review of Economics and Political Science, 9(1), 2-18. https://doi.org/10.1108/reps-08-2019-0116

Figueroa, A., Lizarzaburu, A., & Valarezo, A. (2015). Validez interna y externa de la investigación cualitativa. Contribuciones a las Ciencias Sociales, (2), 1-6. https://n9.cl/gjr0ct

Flax, R., & Zullo, J. (2022). Cambios y permanencias en el discurso político argentino: el caso de la campaña electoral 2019. Logos: Revista de Lingüística, Filosofía y Literatura, 32(1), 207-228. https://doi.org/10.15443/RL3213

Flores, H. (2020). Elaboración de mapas axiológicos mediante el análisis de correspondencias simples en el discurso de la educadora Inés María Mendoza Rivera. Publicaciones, 50(3), 331-349. https://doi.org/10.30827/PUBLICACIONES.V50I3.11386

Fry, D., Souillac, G., Liebovitch, L., Coleman, P., Agan, K., Nicholson-Cox, E., Mason, D., Palma, F. & Strauss, S. (2021). Societies within peace systems avoid war and build positive intergroup relationships. Humanities and Social Sciences Communications, 8(1), 1-9. https://doi.org/10.1057/s41599-020-00692-8

Hanchey, J. N. (2020). Decolonizing aid in Black Panther. Review of Communication, 20(3), 260-268. https://doi.org/10.1080/15358593.2020.1778070

Herrera, C. D. (2018). Investigación cualitativa y análisis de contenido temático. Orientación intelectual de revista Universum. Revista General de Información y Documentación, 28(1), 119-142. https://doi.org/10.5209/RGID.60813

Idelfoncio, G., De Vasconcelos, I., Adler, D., De Sousa, F., & Salmmito, R. (2019). Muito Além De Wakanda: um estudo acerca dos aspectos cultural e identitário no filme Pantera Negra. RELACult. Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura e Sociedade, 5(5), 1608. https://doi.org/10.23899/relacult.v5i5.1608

Itúrregui, V. (2023). Feminismo y geopolítica en el Universo Cinematográfico de Marvel: la ideología y la historia vestidas de fantasía de Viuda Negra, Wandavision y Dr. Strange. Historia y Comunicación Social, 28(1), 227-238. https://dx.doi.org/10.5209/hics.85154

Landaluze, I., & Pérez, K. (2019). Introducción. Insumos teóricos para una construcción de paz crítica y posliberal. En K. Pérez & I. Landaluze (Eds.), Pax crítica aportes teóricos a las perspectivas de paz posliberal (pp. 15-43). Technos.

López, F. (2002). El análisis de contenido como método de investigación. Revista de Educación, 4, 167-179. https://cutt.ly/Se1wsuiu

Martínez, J. S. (2022). Wanda Visión: qué es la ideología y en qué ideologías vivimos. Distopía y Sociedad: Revista de Estudios Culturales, (2), 81-89. https://cutt.ly/ae1wsOHQ

Muñoz-González, R. (2017). Masked thinkers? Politics and ideology in the contemporary superhero film. KOME, 5(1), 65-79. https://doi.org/10.17646/KOME.2017.14

Niño, A. (2009). Uso y abuso de las relaciones culturales en la política internacional. Ayer, 75(3), 25-61. https://n9.cl/srhcz

Onifade, O. S. (2020). Beyond the Lens: Kemi Adetiba’s King of Boys as A Metaphor for Power and Order in Democratic Nigeria. The Journal of Society and Media, 4(1), 31-48. https://doi.org/10.26740/jsm.v4n1.p31-48

Osei, E. (2020). Wakanda Africa, do you see? Reading Black Panther as a decolonial film through the lens of the Sankofa theory. Critical Studies in Media Communication, 37(4), 378-390. https://doi.org/10.1080/15295036.2020.1820538

Pardede, N. L., Herman, H., & Silalahi, D. E. (2021). An Analysis Adjacency Pairs of Conversation in Black Panther Movie. Prasasti: Journal of Linguistics, 6(2), 198-214. https://doi.org/10.20961/prasasti.v6i2.49147

Patkós, B. (2021). Cine e historia en América Latina. Acta Hispana, 26, 157-160. https://doi.org/10.14232/actahisp.2021.26.157-160

Petit, M. F., Solbes, J., & Torres, N. Y. (2021). El cine de ciencia ficción para desarrollar cuestiones sociocientíficas y el pensamiento crítico. Praxis & Saber, 12(29), e11550. https://doi.org/10.19053/22160159.v12.n29.2021.11550

Rocha, E., & Maso, T. (2020). Alteridad: la reinvención de la paz en las Relaciones Internacionales. Revista Crítica de Ciências Sociais, (121), 5-24. https://doi.org/10.4000/rccs.10084

San José, C., & Gil, A. (2020). Héroes de la noticia: periodismo, política e historia en el cine español desde ‘El sótano’ (1949) hasta ’23-F’ (2011). Ogigia. Revista Electrónica de Estudios Hispánicos, (27), 235-258. https://doi.org/10.24197/ogigia.27.2020.235-258

Sánchez, P. (2024). Geopolítica del superhéroe en el cine: el espejo deformado de la realidad. Revista Comunicación, 1(22), 58-74. https://doi.org/10.12795/comunicacion.2024.v22.i01.04

Sang, J., & Xu, C. (25 al 29 de octubre de 2010). Character-based movie summarization. Proceedings of the 18th ACM international conference on Multimedia. Association for Computing Machinery, Firenze, Italia. https://doi.org/10.1145/1873951.1874096

Staduto, I., & Spyer, T. (2022). O enquadramento da memória do Holocausto a partir do filme A Lista de Schindler (1993). Cantareira, 1(36), 12-24. https://n9.cl/jnx3d

Thayer, L., Durán, C., Correa, S., & Cortés, C. (2020). Discursos sobre política migratoria en el campo político chileno. Revista de Estudios Políticos, (190), 97-127. https://doi.org/10.18042/cepc/rep.190.04

Vijayasekaran, P., & Alan, G. (2022). A cultural critique of the reversal of colonial stereotypes in Black Panther: A postcolonial perspective. Journal of English Studies, 17(2), 7-13. https://cutt.ly/Ye1wkELM

Widianingtyas, N. (2022). Afrofuturism and Gender Consciousness in Black Panther (2018). E-Structural, 5(01), 11-21. https://cutt.ly/Fe1wlZWT