PERCEPTION OF LONELINESS AND SOCIAL MEDIA ADDICTION IN ADOLESCENTS

Main Article Content

Celsa Adriana Espinoza Ponce
Varna Hernández Junco

Abstract

Limited physical contact and interaction can lead adolescents to experience feelings of loneliness. Additionally, there is an observed increase in social media use among this age group. The entertainment and playful aspects of these platforms tend to captivate users, sometimes leading to addiction. This research aimed to analyze the relationship between the perception of loneliness and social media addiction in adolescents. A quantitative, non-experimental and descriptive-correlational approach with a cross-sectional design was employed. The utilized instruments included the Social Media Addiction Questionnaire (SMAQ) and the UCLA Loneliness Scale, version 3. The study involved 568 adolescents aged 12 to 18, selected through non-probability convenience sampling. The analysis revealed significant differences (p<0.01) in perceptions of loneliness and lack of control over social media use among females. It also showed differences in perceptions of loneliness among public school students (p<0.05). A direct, low positive correlation was found between perceptions of loneliness and social media addiction in this population (rs = 0.203; p<0.01).

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Espinoza Ponce, C. A., & Hernández Junco, V. (2024). PERCEPTION OF LONELINESS AND SOCIAL MEDIA ADDICTION IN ADOLESCENTS. CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities. https://chakinan.unach.edu.ec/index.php/chakinan/article/view/1139
Section
RESEARCH ARTICLES
Author Biography

Varna Hernández Junco, Pontificia Universidad Católica del Ecuador Sede Ambato, Ambato, Ecuador

Pontificia Universidad Católica del Ecuador Sede Ambato, Ambato, Ecuador

How to Cite

Espinoza Ponce, C. A., & Hernández Junco, V. (2024). PERCEPTION OF LONELINESS AND SOCIAL MEDIA ADDICTION IN ADOLESCENTS. CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities. https://chakinan.unach.edu.ec/index.php/chakinan/article/view/1139

Share

References

Arab, E. L., & Díaz, A. G. (2015). Impacto de las redes sociales e internet en la adolescencia: aspectos positivos y negativos. Rev. Med. Cln. Condes, 26(1), 7-13. https://n9.cl/zzilj

Błachnio, A., Przepiórka, A., Wołońciej, M., Bassam, A., Holdoš, J., & Yafi, E. (2018). Loneliness, Friendship, and Facebook Instrusion. A Study in Poland, Slovakia, Syria, Malaysia, and Ecuador. Studia Psychologica, 60(3), 183-194. https://n9.cl/blmbm

Brandão, M. (2021). Una revisión sociotécnica de las redes sociales de una organización universitaria. Investigación Bibliotecológica: Archivonomía, bibliotecología e información, 35(86), 161-184. https://n9.cl/c1nl4

Cacioppo, J., & Cacioppo, S. (2018). The growing problem of loneliness. The Lancet, (319), 426. https://n9.cl/045mw

Carbonell, X., & Oberts, U. (2015). Las redes sociales en línea no son adictivas. Aloma, 33(2), 13-19. https://n9.cl/ar998b

Carvajal-Carrascal, G., & Caro-Castillo, C. (2009). Soledad en la adolescencia: análisis del concepto. Aquichan, 9(3), 281-296. https://n9.cl/ew1yar

Cobis, M., & Viloria, E. (2022). Adicción a las redes sociales en adolescentes. Sistemas Humanos, 2(1), 18-33. https://n9.cl/sqp64r

Costa, R. M., Patrão I., & Machado, M. (2019). Problematic internet use and feeling of loneliness. International Journal of Psychiatry in Clinical Practice, 23(2), 16-162. https://n9.cl/msw6a

De Jong-Gierveld, J. (1987). Developing and testing a model of loneliness. Journal of Personality and Social Psychology, 53(1), 119-128. https://n9.cl/rwhar5

Del Percio, D. (2020). La declaración del Helsinki: sinopsis de su nacimiento y evolución. Revista Argentina de Reumatología, 20(1), 17-24. https://n9.cl/dy2un

Echeburúa, E., & De Corral, P. (2010). Adicción a las nuevas tecnologías y a las redes sociales en jóvenes: un nuevo reto. Adicciones, 22(2), 91-95. https://n9.cl/va7cz

Escurra, M., & Salas, E. (2014). Construcción y validación del cuestionario de adicción a redes sociales (ARS). Liberabit, 20(1), 73-91. https://n9.cl/fn2e04

Expósito, F., & Moya, M. (1993). Validación de la UCLA Loneliness Scale en una muestra española. En F. Loscertales & M. Marín (Comp.), Dimensiones psicosociales de la Educación y de la Comunicación. Eudema.

Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia (UNICEF). (2021). Características de la Adolescencia. https://n9.cl/itxn6

García, J. A., García del Castillo-López, A., Días, P. C., & García-Castillo, F. (2019). Conceptualización del comportamiento emocional y la adicción a las redes sociales. Health and Addiction, 19(2), 173-181. https://n9.cl/q3fkuu

García, P. (2017). Padres sin tiempo para trasmitir valores. Revista Internacional de Políticas de Bienestar y Trabajo Social, (8), 119-160. https://n9.cl/2mwi5s

García, P. (2021). La soledad en los adolescentes y sus correlaciones con las fortalezas psicológicas y el abuso de las redes sociales. Revista sobre la infancia y la adolescencia, (21), 72-83. https://n9.cl/1ht37

García-Valdecasas, J. (2018). Una nueva epidemia asola la sociedad occidental: la soledad. Razón y Fe, 277(1431), 51-62. https://n9.cl/mxv30

González, K. E., Corominas, R., & Silva, C. (2021). Valoración psicométrica del Cuestionario de Adicción a Redes Sociales (ARS) en adolescentes mexicanos. Revista de Psicología con Niños y Adolescentes, 8(3), 26-34. https://n9.cl/wcmnj

Gutiérrez, A., & Buiza, L. G. (2024). Adicción al internet y las redes sociales en estudiantes de primaria, secundaria y superior. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 8(32), 449-463. https://n9.cl/iszuv

Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. P. (2018). Metodología de la investigación: las rutas: cuantitativa y cualitativa y mixta. Mc Graw Hill-Educación. https://n9.cl/gkwtt

Houghton, S., Hattie, J., Wood, L., Carroll, A., Martin, K., & Tan, C. (2014). Conceptualising loneliness in adolescents: development and validation of a self-report instrument. Child psychiatry humam development, 45(5), 604-616. https://n9.cl/xw4fg

Instituto Nacional de Estadísticas y Censos (INEC). (2021). Indicadores de tecnología de la información y comunicación. https://n9.cl/gih4l

Kuss, D. J., & Griffiths, M. D. (2017). Social networking sites and addiction: Ten lessons learned. International Journal of environmental research and public health, 14(3), 311. https://n9.cl/hfo3t

Laredo, M. A. (2019). Satisfacción familiar y relación con el afrontamiento de soledad en adolescentes 11 a 15 años. Enseñanza e Investigación en Psicología, 1(1), 19-28. https://n9.cl/bulsi

Liu, M., & Ma, J. L. (2019). Adult attachment style, emotion regulation, and social networking sites addiction. Frontiers in Psychology, 10(2352), 1-7. https://n9.cl/5ai79

López, D., Del Río, O., & Ruiz, A. (2014). Análisis psicométrico de la Escala de Soledad de UCLA (Versión 3) en una muestra de guardias civiles. Apuntes de Psicología, 32(3), 289-294. https://n9.cl/ylmkoi

Luque, S. (2022). Millennials y centennials dos generaciones de prosumers a través de Instagram y Tik Tok. Comunicación y pluralidad en un contexto divergente, 1(48), 116-136. https://n9.cl/2cc6mp

Marín-Díaz, V., & Cabero-Almenara, J. (2019). Las redes sociales en educación: desde la innovación a la investigación educativa. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(2), 25-33. https://n9.cl/mgnef

Nunes, P., Neves, R., Cândido, C., Guimarães, L. A., & Silva, V. (2018). Uso de redes sociais e solidão: evidencias psicométricas de escalas. Arquivos Brasileiros de Psicologia, 70(3), 198-212. http://pepsic.bvsalud.org/pdf/arbp/v70n3/14.pdf

Peplau, L. A., & Perlman, D. (1892). Perspectives on lonelliness. In L. A. Peplau & D. Perlman (Eds), Loneliness: A sourcebook of current theory, research and therapy (pp. 1-18). UCLA. https://n9.cl/149lh

Pérez, M., & Quiroga-Garza, A. (2019). Uso compulsivo de sitios de sitios de redes sociales, sensación de soledad y comparación social en jóvenes. Revista hispana para el análisis de redes sociales, 30(1), 68-78. https://n9.cl/v8miv

Portillo, V., Ávila, J. A., & Capps, J. W. (2021). Relación del uso de las redes sociales con la autoestima y la ansiedad en estudiantes universitarios. Enseñanza e Investigación en Psicología, 3(1), 139-149. https://n9.cl/nkg4m

Ramos-Vera, C., Guzmán, J., & Serpa, A. (2022). Estructura factorial y de red de una escala breve de soledad (RULS-6) en adolescentes peruanos. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 9(2), 1-10. https://n9.cl/54v8v

Rosero, A. D., Eraso, J. S., Villalobos, F. H., & Herrera, H. M. (2022). Validación del cuestionario de adicción a las redes sociales (ARS) en una muestra de adolescentes colombianos. Informes psicológicos, 22(2), 29-45. https://n9.cl/6c3qz

Russell, D. W. (1996). UCLA Loneliness Scale (Version 3): Reliability, Validity, and Factor Structure. Journal of Personality Assessment, 66(1), 20-40. https://n9.cl/a585i

Russell, D., Cutrona, C. E., Rose, J., & Yurko, K. (1984). Social and emotional loneliness: an examination of Weiss’s typology of loneliness. Journal of Personality and Social Psychology, 46(6), 1313-1321. https://n9.cl/14y2y

Russell, D., Peplau, L., & Cutrona, C. (1980). The Revised UCLA Loneliness Scale: Concurrent and Discriminant Validity Evidence. Journal of Personality and Social Psychology, 39(3), 472-480. https://n9.cl/iq28r

Salas, E., Vieira, C. M., & Manzanares, E. (2022). Adicción a las redes sociales y soledad en estudiantes universitarios limeños. Información Psicológica, (123), 2-14. https://n9.cl/21t87

Soria, P., & Villegas-Villacres, N. J. (2024). Adicción a las redes sociales y su relación con la autoestima en adolescentes. Psicología UNEMI, 8(14), 19-29. https://n9.cl/3yvez

Telumbre-Terrero, J. Y., Mendoza, G., López-Cisneros, M. A., Castillo-Arcos, L. C., & Maas-Góngora, L. (2022). Soledad y consumo de alcohol en estudiantes universitarios. Salud y Drogas, 22(2), 176-185. https://n9.cl/m7u67n

Vázquez, A. J., & Jiménez, R. (1994). RULS: Escala de soledad UCLA revisada. Fiabilidad y validez de una versión española. Revista de Psicología de la Salud, 6(1), 46-54. https://n9.cl/py4go6