DRAGGED IN PHOTOGRAPHS: ELOY ALFARO IN THE TIME

Main Article Content

Andrea Soledad Miniguano Trujillo
https://orcid.org/0009-0004-2621-9227
Alex Sandro Alves de Barros
https://orcid.org/0000-0002-6042-2219

Abstract

This article dives into a detailed analysis of two photographs that capture a historical milestone in Ecuador: the assassination of former president Eloy Alfaro Delgado and his followers, known as alfaristas. This work is based on the reading of the compilation Los ojos de la Historia by Georges Didi-Huberman, José Luis Barrios and Eliza Mizrahi and reflects on the use of photographs to understand historical events. The text addresses the duality of the image according to these authors, with zones of "truth" and "darkness". It explores the challenge faced by the historian when analyzing images as subjective testimonies and the importance of cross-checking them with other sources. Different approaches to the use of visual documents are discussed, from "emptying the image" by focusing only on Alfaro's death, to "hypertrophying the image" through manipulations that reinforce a specific narrative. In addition, the political use of the photographs is highlighted, especially during the centenary of Alfaro's death. The authors reflect on the need for historians to explore the potential of images as historical documents that can offer a richer understanding of the past and the importance for the consumer of the photo to inquire about the past.


 


The text addresses the duality of the image according to Georges Didi Huberman, with zones of "truth" and "darkness". The challenge faced by the historian when analyzing images as subjective testimonies and the importance of comparing them with other sources is explored.


Different approaches to the use of images are discussed, from "emptying the image" by focusing only on Alfaro's death, to "hypertrophying the image" through manipulations that reinforce a specific narrative. The political use of photographs stands out, especially during the centenary of Alfaro's death, by President Rafael Correa.


The authors reflect on the need for historians to take images seriously, exploring their potential as historical documents that can offer a richer understanding of the past, as well as the responsibility and importance of the photo consumer, to go beyond the image and investigate more about the past.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Miniguano Trujillo, A. S., & Alves de Barros , A. S. (2024). DRAGGED IN PHOTOGRAPHS: ELOY ALFARO IN THE TIME . CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities. https://chakinan.unach.edu.ec/index.php/chakinan/article/view/1089
Section
REFLECTION ARTICLES
Author Biographies

Andrea Soledad Miniguano Trujillo, Universidad Nacional de Chimborazo

Docente Ocasional Universidad Nacional de Chimborazo, Facultad de Ciencias de la Educación, Humanas y Tecnologías, Carrera de Pedagogía de la Historia y las Ciencias Sociales, Riobamba, Ecuador

Alex Sandro Alves de Barros , Universidad Nacional de Chimborazo

Profesor ocasional de la Universidad Nacional de Chimborazo, Ecuador, Doctorando en arqueología del Museo de Arqueología y Etnología de la Universidad de São Paulo con maestría en Arqueología por la misma institución. Producción académica relacionada al estudio de grupos cazadores recolectores y su respectiva tecnología lítica, estudio tecnotipológico en cerámica arqueológica, cadenas operáticas, sistemas tecnológicos, espacialidad y modelos en arqueología. Investigador en los proyectos de arqueología académica regidos por la Universidad de São Paulo - USP Quebra Anzol MG y Turvo SP.  Director del proyecto de investigación UNACH Laboratorio de Estudios Humanos, Paisajes y Saberes Ancestrales.

How to Cite

Miniguano Trujillo, A. S., & Alves de Barros , A. S. (2024). DRAGGED IN PHOTOGRAPHS: ELOY ALFARO IN THE TIME . CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities. https://chakinan.unach.edu.ec/index.php/chakinan/article/view/1089

Share

References

Ávila, C. (2012) El mito como elemento estratégico de comunicación política: aplicación del modelo de Barthes al caso ecuatoriano. Cuadernos de Información, (31), 139-150, http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=97124883012

Ayala Mora, E. (2011) El Crimen en El Ejido. Corporación Editora Nacional, UASB y Grupo El Comercio.

Banco Central del Ecuador. (1980). Imágenes de la vida política del Ecuador. Col. Imágenes, Vol. I. Gráficas Señal.

Banco Central del Ecuador. (2003). Fotografías Históricas del Ecuador, siglo XX. BCE.

Braudel, F. (1958). Histoire et sciences sociales: La longue durée. Annales. Histoire, Sciences Sociales, 13(4), 725-753.

Burke, P. (2005) Lo visto y no visto. El uso de la imagen como documento histórico. Crítica.

Coronel, V. (2010) La última guerra del Siglo de las Luces. Revolución Liberal y republicanismo popular en Ecuador. Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales.

Corporación Ciudad Alfaro. (2016). [Hoguera bárbara] [Imagen]. https://n9.cl/hi1pi

Correa, R. (28 de enero de 2012). Conmemoración 100 años de La Hoguera Bárbara. Presidencia de la República del Ecuador. https://n9.cl/7su4t

Cuvi, Pablo. (2009) Historia Gráfica del Ecuador. Ministerio de Cultura del Ecuador.

Didi-Huberman, G., Barrios, J. L., & Mizrahi, E. (2021). Los ojos de la Historia. Universidad Iberoamericana. https://n9.cl/pmtm0

Didi-Huberman, G. (2005) Imágenes pese a todo. Paidós.

El Diario. (28 de enero de 2012). Alfaro: vida de ideales. http://www.eldiario.ec/noticias-manabi-ecuador/218458-alfaro-vida-de-ideales/

Gobernación de Manabí. (2017) [Ciudad Alfaro Conmemoró los 122 años de Revolución Liberal Alfarista] [Imagen] https://n9.cl/k81an

Guha, R. (2002). Las voces de la historia y otros estudios subalternos. Crítica.

Haskell, F. (1993). La historia sus imágenes: el arte y la interpretación del pasado. Alianza Editorial.

Jácome, P. (2012). A cien años del arrastre. Ministerio de Cultura y Patrimonio del Ecuador.

Khalifé, G., & Laso, F. (2006). La mirada y la memoria. Fotografías periodísticas del Ecuador. Trama.

Núñez del Arco, F. (3 de enero 2012) Alfaro: la masa pedía su sangre. Historia secreta de América -18. Coterraneus https://coterraneus.wordpress.com/2012/01/03/alfaro-la-masa-pedia-su-sangre-historia-secreta-de-america-18/

Pareja Diezcanseco, A. (1944). La Hoguera Bárbara: vida de Eloy Alfaro. Compañía General Editora.

Pérez, R. (2023). Diccionario Biográfico. https://rodolfoperezpimentel.com/diccionario-biografico/

Pérez, R. (30 de noviembre de 2005). El mejor ecuatoriano. El Universo. https://n9.cl/wybpg

Redacción Elcomercio.com. (8 de febrero de 2012). ¿Una foto del crimen de 1912, retocada? https://www.elcomercio.com/actualidad/politica/foto-del-crimen-de-1912.html

Santillana Educación S. L. (2006). La enciclopedia del estudiante. Editorial Santillana.

Sol naciente news. (24 de enero 2012) Mañana inicia el “Tren de la Cultura” para conmemorar la muerte de Alfaro. https://solnacientenews.blogspot.com/2012/01/manana-inicia-el-tren-de-la-cultura.html

Steyerl, H. (2014). Los condenados de la pantalla. Caja Negra.

Tello, R. (30 de noviembre de 2005). El mejor ecuatoriano. Periodismo por dentro. http://hablemosdeperiodismo.blogspot.com.es/2005/11/el-mejor-ecuatoriano.html

Most read articles by the same author(s)