TEACHING PRACTICES IN THE XXI CENTURY: TEACHERS' PERCEPTION

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Perla Meléndez Grijalva
https://orcid.org/0000-0003-1239-0774
Oscar Manuel Gill Langarica
https://orcid.org/0000-0002-5406-390X
Imelda Denisse Avilés Domínguez
https://orcid.org/0000-0002-9910-1893
Yesenia Imelda González Rodríguez
https://orcid.org/0009-0007-7427-3318

Abstract

Study to know, characterize, and define the pedagogical practices identified in primary school teachers due to the changes produced by the COVID-19 pandemic, technological advances, and the presence of humanistic educational models. The research carried out as a source of this article was based on the interpretive paradigm and phenomenological design, with the support of semantic networks and interviews with 65 teachers from various municipalities of Chihuahua, Mexico. The results found practices focused on learning achievement, use of didactic sequences, and fragmentation of knowledge by subject; technological resources are absent; students' prior knowledge regarding the contents and adjustments for academic achievement and not for comprehensive development are considered. The evaluation is formative and focused on the cognitive. It is concluded that there is a lack of change in the meanings and actions of the teachers. They perceive their function and actions to achieve academic learning; it contrasts with the current educational models, which focus on the student and their integral development. It evidences a challenge for the teacher educational system that, despite the reforms and training, has not strengthened a system of knowledge and beliefs oriented towards a more constructivist and less instructive practice.


 

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How to Cite
Meléndez Grijalva, P., Gill Langarica, O. M., Avilés Domínguez, I. D., & González Rodríguez, Y. I. (2024). TEACHING PRACTICES IN THE XXI CENTURY: TEACHERS’ PERCEPTION. CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities, 23, 17-36. https://doi.org/10.37135/chk.002.23.01
Section
RESEARCH ARTICLES
Author Biographies

Perla Meléndez Grijalva, Universidad Pedagógica Nacional del Estado de Chihuahua, Chihuahua, Méxicoel Estado de Chihuahua

Universidad Pedagógica Nacional del Estado de Chihuahua, Chihuahua, México

Oscar Manuel Gill Langarica, Universidad Pedagógica Nacional del Estado de Chihuahua, Chihuahua, México

Realizó sus estudios de Licenciado en Educación Primaria en la Escuela Normal Yermo y Parres de Creel, Chihuahua; la Maestría en Educación, Campo Práctica Docente en la UPNECH, en el Campus Creel; realizó estudios doctorales en la UPNECH Unidad Chihuahua de la cual es catedrático. Colaboró en un estudio de egresados de la LEEPMI´90 EN Creel, Chihuahua, actualmente es parte de la Red de Trayectorias Escolares y Estudios de Egresados de la

UPNECH.

Imelda Denisse Avilés Domínguez, Universidad Pedagógica Nacional del Estado de Chihuahua, México

Doctora en Pedagogía Crítica (2018), por el Instituto De Pedagogía Crítica, Maestra En Educación Básica (2012), por La Universidad Pedagógica Nacional Del Estado De Chihuahua y Licenciada en Intervención Educativa. Obteniendo el título con mención honorífica en los tres grados.

Profesora en el Instituto De Pedagogía Crítica desde el año 2018. Docente de tiempo completo en la Universidad Pedagógica Nacional del Estado de Chihuahua en diversos cursos de la Licenciatura en Intervención Educativa, Licenciatura en Pedagogía, maestría en Educación Campo práctica Docente y en el doctorado en Educación. Directora de tesis de pre grado y posgrado. Integrante del comité Tutorial del área de Inclusión Educativa de Doctorantes en Educación.

Yesenia Imelda González Rodríguez, Escuela Primaria Rafael Domínguez, Chihuahua, México

Lic. Yesenia Imelda González Rodríguez, realizó estudios de Licenciatura en Educación Indígena (LEI) y Maestría en Educación Básica (MEB) en la Universidad Pedagógica Nacional del estado de Chihuahua, Campus Creel. Fue líder educativo y capacitadora en el Consejo Nacional del Fomento Educativo (CONAFE). Obtuvo plaza definitiva de educación primaria, actualmente labora como docente en la Cd de Chihuahua en la escuela primaria Rafael Ramírez.

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Meléndez Grijalva, P., Gill Langarica, O. M., Avilés Domínguez, I. D., & González Rodríguez, Y. I. (2024). TEACHING PRACTICES IN THE XXI CENTURY: TEACHERS’ PERCEPTION. CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities, 23, 17-36. https://doi.org/10.37135/chk.002.23.01

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