TEACHING PRACTICES IN FOREIGN LANGUAGE TEACHER TRAINING: A CRITICAL APPROACH BASED ON UNDERGRADUATE TEACHER TESTIMONIES

Main Article Content

César Augusto Narváez Vilema
https://orcid.org/0000-0003-4498-8316
Mónica Noemí Cadena Figueroa
https://orcid.org/0000-0002-6048-3046
Adriana Carolina Lara Velarde
https://orcid.org/0000-0002-2270-6843
Daysi Valeria Fierro López
https://orcid.org/0000-0003-3694-7143

Abstract

Pre-professional internships are a fundamental pillar in teacher training in foreign languages and constitute the propitious way and moment for teachers in training to be linked to their future work, which implies a responsible, autonomous and contextualized use of the knowledge acquired, as well as a high development of complex, rigorous, creative and operative thinking. Taking into account this precept, a research was conducted to analyze the process of pre-professional practices in the career of Pedagogy of National and Foreign Languages at the National University of Chimborazo, based on the testimonies of eighth semester students in the academic period 2022-1S. This study followed the interpretative paradigm and the qualitative approach of scientific research. With the contribution of the biographical narrative method and in-depth interviews, the participants' perspectives on the process in question were obtained. The Thematic Analysis Model was used to analyze the narratives. The main results reflect critical positions of the study population regarding the role played by pre-professional practices in their professional training; a particular fact that allowed elucidating the benefits, limitations and challenges of the process in the study context.


 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Narváez Vilema, C. A., Cadena Figueroa, M. N., Lara Velarde, A. C., & Fierro López, D. V. (2023). TEACHING PRACTICES IN FOREIGN LANGUAGE TEACHER TRAINING: A CRITICAL APPROACH BASED ON UNDERGRADUATE TEACHER TESTIMONIES. CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities, 22, 100-112. https://doi.org/10.37135/chk.002.22.06
Section
RESEARCH ARTICLES
Author Biographies

César Augusto Narváez Vilema, Universidad Nacional de Chimborazo

Facultad de Ciencias de la Educación, Humanas y tecnologías, Carrera de Pedagogía de los Idiomas Nacionales y Extranjeros

Mónica Noemí Cadena Figueroa, Universidad Nacional de Chimborazo

Facultad de Ciencias de la Educación, Humanas y tecnologías, Carrera de Pedagogía de los Idiomas Nacionales y Extranjeros

Adriana Carolina Lara Velarde, Universidad Nacional de Chimborazo

Facultad de Ciencias de la Educación, Humanas y tecnologías, Carrera de Pedagogía de los Idiomas Nacionales y Extranjeros

Daysi Valeria Fierro López, Universidad Nacional de Chimborazo

Facultad de Ciencias de la Educación, Humanas y tecnologías, Carrera de Pedagogía de los Idiomas Nacionales y Extranjeros

How to Cite

Narváez Vilema, C. A., Cadena Figueroa, M. N., Lara Velarde, A. C., & Fierro López, D. V. (2023). TEACHING PRACTICES IN FOREIGN LANGUAGE TEACHER TRAINING: A CRITICAL APPROACH BASED ON UNDERGRADUATE TEACHER TESTIMONIES. CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities, 22, 100-112. https://doi.org/10.37135/chk.002.22.06

Share

References

Alliaud, A. (2018). El desarrollo profesional docente: una cuestión política y pedagógica. Práxis Educativa, 13(2), 278-293. https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.13i2.0002

Anijovich, R., Cappelletti, G., Mora, S., & Sabelli, M. (2009). Transitar la formación pedagógica: dispositivos y estrategias. Paidós.

Caporossi, A. R. (2022). La narrativa autobiográfica: prácticas reflexivas en las prácticas pre-profesionales. Prácticas Docentes en juego, 1(1), 19-28. https://edicionesfhycs.fhycs.unam.edu.ar/index.php/pdej/article/view/448

Chavez, M. D., Chancay, C. H., Chavez, Y. P., & Mendoza, K. L. (2020). El desarrollo de las habilidades docentes: una visión desde las prácticas pre-profesionales. RefCaIE: Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa. ISSN 1390-9010, 8(1), 80-90. http://refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/3216

Davini, M. (2015). La formación en la práctica docente. Paidós.

Delgado, R. A., Delgadillo, R. E., & de la Luz, M. (2020). Un modelo para la formación docente en español como lengua extranjera. Decires, 20(24), 170-190. https://decires.cepe.unam.mx/index.php/decires/article/view/20

Fandiño, Y. J. (2017). Formación y desarrollo docente en lenguas extranjeras: revisión documental de modelos, perspectivas y políticas. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 8(22), 122-143. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2981869

Fernández-Núñez, L. (2015). How to apply thematic narrative analysis to the analysis of written narratives in online environments. Revista d'Innovació i Recerca en Educació, 8(1), 92-106. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4990076

García, J., & Giacobbe, M. (2013). Nuevos desafíos en investigación. Teorías, métodos, técnicas e instrumentos. Homo Sapiens Ediciones.

Gonfiantini, V. (2016). El kairós educativo. Resignificación de la formación docente desde la práctica del formador. Laborde Editor.

González, J. (2001). El paradigma interpretativo en la investigación social y educativa: nuevas respuestas para viejos interrogantes. Cuestiones pedagógicas, (15), 227-246. https://idus.us.es/handle/11441/12862

Iño, W. G. (2018). Investigación educativa desde un enfoque cualitativo: la historia oral como método. Voces de la Educación, 3(6), 93-110. https://hal.science/hal-02528588

Landín, M. R., & Sánchez, S. I. (2019). El método biográfico-narrativo: una herramienta para la investigación educativa. Educación, 28(54), 227-242. http://dx.doi.org/10.18800/educacion.201901.011

Loya, H. (2008), Los modelos pedagógicos en la formación de profesores. Revista Iberoamericana de Educación, 46(3), 1-8. https://doi.org/10.35362/rie4631996

Mendoza, F. S. (2020). La práctica preprofesional como escenario de aprendizaje en la formación profesional docente para educación básica. Conrado, 16(73), 143-148. http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v16n73/1990-8644-rc-16-73-143.pdf

Morgan, G. (2012). Paradigm diversity in organizational research. In The theory and philosophy of organizations (pp. 13-29). Routledge.

Parola, R. N. (2020). Problematizando las prácticas preprofesionales en Trabajo Social. Desafíos y perspectivas. Prospectiva: Revista de Trabajo Social e Intervención Social, (29), 1-17. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7960105

Rassetto, M. J., Ortiz, M., & Occelli, M. (2017). Las narrativas como dispositivo para la formación docente y la investigación educativa. Entrevista a Raúl Menghini. Revista de Educación en Biología, 20(2), 105-108. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revistaadbia/article/view/22519

Rodríguez, J. L., Cabrera, J. L., & Muñoz, A. P. (2022). El éxito de las prácticas pre-profesionales: ¿De qué depende? Revista Habanera de Ciencias Médicas, 21(2), 1-8. http://www.revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/4151

Romero, P., Altisen, C., Romero, J., & Noro, J. (2017). La educación en su laberinto: análisis y propuestas para una salida. Homo Sapiens.

Terranova, J. R., Villafuerte, J. S., & Shettini, T. E. (2019). Sistema de prácticas preprofesionales e integración de las funciones sustantivas en las carreras de educación. Opuntia Brava, 11(2), 312-322. https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/764

Sáez, J. (1989). El enfoque interpretativo en ciencias de la educación. Anales de pedagogía, (7), 7-32. https://revistas.um.es/analespedagogia/article/view/287761/209031

Sanjurjo, L. (2002). La formación práctica de los docentes: reflexión y acción en el aula. Homo Sapiens.

Sanjurjo, L. (2012). Socializar experiencias de formación en prácticas profesionales: un modo de desarrollo profesional. Praxis Educativa (Arg), 16(1), 22-32. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=153124649003

Souto, M. (2018). Desafíos y perspectivas de la formación docente. Nordeste, (19), 15- 22. https://revistas.unne.edu.ar/index.php/nor/article/view/2666

Terigi, F. (2012). Saberes docentes: qué debe saber un docente y por qué. Fundación Santillana. https://educacion.ctera.org.ar/wp-content/uploads/2020/07/archivo-Terigi.pdf

Umpiérrez, S., & Cabrera, D. (2020). Convergencia entre teoría y práctica en formación docente: Análisis de clases de práctica preprofesional en un curso de magisterio en Uruguay. Páginas de Educación, 13(1), 126-145. https://doi.org/10.22235/pe.v13i1.1922

Yedaide, M. M., & Porta, L. G. (2017). Narrativa, mundo sensible y educación docente. Estudios de Filosofía Práctica e Historia de las Ideas, 19(1), 41-53. http://www.scielo.org.ar/pdf/efphi/v19n1/v19n1a04.pdf