ASSESSMENT TOOLS IN THE FORMATION OF PROFESSIONAL COMPETENCIES AMONG UNIVERSITY STUDENTS

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Magda Verónica Bazán Linares
https://orcid.org/0000-0001-9158-1856
Liliana Ethel Peralta-Roncal
https://orcid.org/0000-0003-2185-522X
Milagros del Pilar Gaona Portal
https://orcid.org/0000-0001-9679-0227
Maleyne Lisseth Luna Acuña
https://orcid.org/0000-0003-0988-1820

Abstract

Formative assessment is conceived as an essential factor to improve the teaching and learning process. The success of its implementation in university classrooms lies in its assessment tools. In this context, this research aims to analyze the benefits of the application of assessment instruments in the formation of professional competencies among university students. To this end, a consultation of articles indexed in Scopus and Scielo was executed. The perception of university students on the rubric and other assessment instruments was also explored. The used methodology was based on a literature review so as to analyze and synthesize the results of the selected publications. The results show that the assessment instruments improve the evaluation process, academic performance, and the acquisition of professional competencies. Likewise, the university students were satisfied with this new assessment modality, highlighting the benefits thereof for both their training and subsequent professional practice.


 

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How to Cite
Bazán Linares, M. V., Peralta-Roncal, L. E., Gaona Portal, M. del P., & Luna Acuña, M. L. (2023). ASSESSMENT TOOLS IN THE FORMATION OF PROFESSIONAL COMPETENCIES AMONG UNIVERSITY STUDENTS. CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities, 22, 69-84. https://doi.org/10.37135/chk.002.22.04
Conference Proceedings Volume
Section
RESEARCH ARTICLES
Author Biographies

Magda Verónica Bazán Linares, Universidad Cesar Vallejo

Escuela de postgrado, Trujillo, Perú

Liliana Ethel Peralta-Roncal, Cesar Vallejo University

Docente de Ciencias Naturales titulada en el IESPP "Víctor Andrés Belaunde" (2001), Bachiller en Educación por la Universidad Nacional Mayor de San Marcos (2004), obtuvo el grado de Magíster en Psicopedagogía Cognitiva en la Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo (2008), docente titulada en segunda especialidad en "Tecnología e Informática Educativa" por la Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo (2011). Desempeñó la docencia Superior y Universitaria en pre grado en el programa LEMM - sede Jaén de la Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo y como formadora de docentes en el IESPP. "Víctor Andrés Belaunde" Jaén. Fue docente de Ciencia y Tecnología, Química y Biología en Educación primaria y secundaria en la IE. Nuestra Señora de Lourdes, Jaén y en Educación Secundaria como coordinadora pedagógica - docente en la I.E N° 16081 "Señor de Huamantanga", Jaén. Como investigadora ha publicado artículos de investigación en revistas científicas internacionales indexadas

Milagros del Pilar Gaona Portal, Cesar Vallejo University

Es docente de la especialidad de Inglés y Comunicación Social, titulada por la Universidad Nacional de Cajamarca (2007), obtuvo el grado de Magister en Administración de la Educación emitido por la Universidad César Vallejo. Realiza trabajos de investigacion relacionado con educacion y nuevas metodologias de enseñanza. 

Maleyne Lisseth Luna Acuña, Cesar Vallejo University

Magister en educación con mención en docencia y gestión educativa, Licenciada en educación primaria en la Universidad Privada Antenor Orrego- Trujillo, docente nombrada en la IE 83004 Cajamarca.

How to Cite

Bazán Linares, M. V., Peralta-Roncal, L. E., Gaona Portal, M. del P., & Luna Acuña, M. L. (2023). ASSESSMENT TOOLS IN THE FORMATION OF PROFESSIONAL COMPETENCIES AMONG UNIVERSITY STUDENTS. CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities, 22, 69-84. https://doi.org/10.37135/chk.002.22.04

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