STRATEGIES FOR CREATING GRADUATE PROGRAMMES IN THE UNIVERSIDAD NACIONAL DE CHIMBORAZO
Main Article Content
Abstract
This paper describes the practical processes and/or procedures that allow generating a relevant graduate programme. This manuscript also aims to disseminate the strategies generated and applied in the Graduate Department of the Universidad Nacional de Chimborazo to create graduate programmes. This research pursued a qualitative approach and was developed in two moments: 1) a systematic literature review, and 2) action research using focus groups. These two moments gave rise to seven applied strategies, which permitted to generate a suitable academic graduate programme. In applying these strategies, a total of 38 master's programmes were created, between October 2018, and April 2021.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Responsibility of the authors:
The authors are responsible for the ideas and data collected in the manuscripts. They are additionally accountable for the fidelity of the information, the correction of the citations, the right to publish any material included in the text, and the presentation of the manuscript in the format required by the Journal (WORD template). A manuscript forwarded to CHAKIÑAN must not have been published before, nor must it have been submitted to another means of publication.
Copyright:
Published articles do not necessarily compromise the viewpoint of the CHAKIÑAN JOURNAL. The Journal is aligned to the policy of the licence de Creative Commons Reconocimiento-No comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0). Each author retains the right to the paper published in the Chakiñan journal.
Privacy statement
The personal data and email addresses entered in this magazine will be used exclusively for the purposes stated by the publication and will not be available for any other purpose or person.
How to Cite
Share
References
Aquino, J. A., Corona, L. G., & Trujillo, J. C. (2013). Tendencias en la Enseñanza de la Ingeniería Mecatrónica y su campo disciplinar. Ciencia y Tecnología, 233-250. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4843864.pdf
Arellano-Díaz, H. (2017). La calidad en el servicio como ventaja competitiva. Revista Científica Dominio de la Ciencias, 3, 72-83. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6128526.pdf
Cadena, B. N., & García, I. (2016). Los retos de la universidad ecuatoriana ante la sociedad del conocimiento. CCSS Contribuciones a las Ciencias Sociales, 1(1). https://www.eumed.net/rev/cccss/2016/01/retos.html
Callejas, J. C., Carballo, E., Luján, J. E., & Callejas, J. C. (2017). Metodología del diseño curricular basado en competencias. Epistemia, 1(1). 1-13. https://doi.org/10.26495/re.v1i1.573
Consejo de Educación Superior (CES). (2014). Guía de presentación de Proyectos de Programas de Posgrado. CES.
Consejo de Educación Superior (CES). (2019). Guía Metodológica para la presentación de proyectos de Carrera y Programas. CES.
Consejo de Educación Superior (CES). (2020). Resolución RPC-SE-21-No.166-2020. CES.
Creswell, J., & Creswell, J. (2018). Research Desing: qualitative, quantitative, and mised method approaches. SAGE.
Curiel, E., & Camacás, D. D. (2020). La Red Socio Empleo como mecanismo para reducir la informalidad laboral en Ecuador. Estudios Latinoamericanos de Relaciones Laborales y Protección Social, 9, 49-65. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7683312
De Vries, W., Vásquez-Cabrera, R., & Rios-Treto, D. (2013). Millonarios o malparados: ¿de qué depende el éxito de los egresados universitarios? Revista Iberoamericana de Educación Superior, 3-20. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-28722013000100001
Del Ecuador, A. C. (2008). Constitución de la República del Ecuador. Quito: Tribunal Constitucional del Ecuador. Registro oficial Nro., 449, 60.
Dirección de Posgrado - Unach. (20 de 01 de 2022). Universidad Nacional de Chimborazo. https://www.unach.edu.ec/posgrado_2022/
Espinoza, M. A., & Gallegos, D. P. (2018). Inserción laboral de las personas con discapacidad en Ecuador. Espacios, 39(51), 3-11. http://www.revistaespacios.com/a18v39n51/a18v39n51p03.pdf
Fajardo-Ronquillo, V. P. (2020). Condiciones del empleo formal e informal en Ecuador. Revista Científica de Ciencias económicas y empresariales, 6(2), 279-294. http://dx.doi.org/10.23857/dc.v6i2.1168
González, J. C., & Pérez, R. (2018). Formación y Orientación Laboral. Ediciones Paraninfo.
González, V. P., Castillo, J. A., Ramírez, N. E., & González, P. Y. (2018). Análisis de pertinencia de un programa de posgrado. Espirales Revista Multidisciplinaria de Investigación, 2(23), 19-28. https://www.revistaespirales.com/index.php/es/article/view/389
Granizo, J., Burbano, A., & Delgado, C. (2020). Escenarios prospectivos de la Educación Superior del. Espacios, 41(28), 13, 155-168. https://www.revistaespacios.com/a20v41n28/a20v41n28p13.pdf
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. (2014). Metodología de la Investigación. McGraw Hill.
INEC. (2022). Encuesta Nacional de Empleo, desempleo y Subempleo (ENEMDU). https://www.ecuadorencifras.gob.ec/documentos/web-inec/EMPLEO/2018/Septiembre-2018/ENEMDU_Metodologia%20Encuesta%20Nacional%20de%20Empleo%20Desempleo%20y%20Subempleo.pdf
Kemmis, S., & McTaggart, R. (1992). Cómo Planificar la Investigación-Acción. Editorial Alertes.
Kitchenham, B. (2004). Procedures for performing systematic reviews. Keele, UK, Keele University, 33(2004), 1-26. https://www.inf.ufsc.br/~aldo.vw/kitchenham.pdf
Larrea, E. (2014). Algunas consideraciones para orientar el proceso de construcción del nuevo modelo de formación univsersitaria. CES.
Ley Orgánica de Educacion Superior (LOES). (2018). Registro Oficial Suplemento 298. https://www.ces.gob.ec/documentos/Normativa/LOES.pdf
Levin, B. B., & Rock, T. C. (2003). The effects of collaborative action research on preservice and experienced teacher partners in professional development schools. Journal of teacher education, 54(2), 135-149. https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0022487102250287?journalCode=jtea
Luna, A. L., Reyes, R., & Jiménez, Y. (2017). Gestión del conocimiento en universidades públicas mexicanas. European Scientific Journal, 13(1), 54-70. https://doi.org/10.19044/esj.2017.v13n1p54
Martelo, R. J., Jiménez-Pitre, I., & Quintana, A. (2018). Determinación del perfil profesional de estudiantes de pregrado aplicando la técnica de análisis comparativo. Información tecnológica, 29(2) 29-40. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642018000200029
Martín, M., Rabadán A. B., & Hernández, J. (2013). Desajustes entre formación y empleo en el ámbito de las enseñanzas técnicas universitarias: La visión de los empleadores de la Comunidad de Madrid. Revista de Educación, 360, 244-267. http://dx.doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2011-360-110
Osmán, A. M. (2017). Las competencias laborales y la empleabilidad de los profesionales en Sistemas de Información, Bibliotecología y Archivística [Tesis de grado, Universidad de La Salle]. Repositorio de la Universidad de La Salle. https://ciencia.lasalle.edu.co/cgi/viewcontent.cgi?article=1132&context=sistemas_informacion_documentacion
Pedraza, N. A. (2018). El clima organizacional y su relación con la satisfacción laboral desde la percepción del capital humano. Revista Lasallista de Investigación, 15(1), 90-101. https://doi.org/10.22507/rli.v15n1a9
Pereira, E., Moreno, M. E., Cortez, D., & Lima, M. (2020). Factores que crean una ventaja competitiva: consonancias y diferencias entre gestores y estudiantes de instituciones educativas. Contaduría y Administración, 64(3). https://doi.org/10.22201/fca.24488410e.2018.1581
Popay, J., Roberts, H., Sowden, A., Petticrew, M., Arai, L., Rodgers, M., ... & Duffy, S. (2006). Guidance on the conduct of narrative synthesis in systematic reviews. A product from the ESRC methods programme Version, 1(1), 1-92. https://www.lancaster.ac.uk/media/lancaster-university/content-assets/documents/fhm/dhr/chir/NSsynthesisguidanceVersion1-April2006.pdf
Putman, S., & Rock, T. (2018). Action Research: using strategic inqquiry to improve teaching and learning. Sage Publications.
Rabanal, R., Huamán, C. R., Murga, N. L., & Chauca, P. (2020). Desarrollo de competencias personales y sociales para la inserción laboral de egresados universitarios. Revista de Ciencias Sociales, 26(2), 250-258. https://doi.org/10.31876/rcs.v26i2.32438
Ríos-Parra, D. (2022). Revisiones sistemáticas en Ciencias Sociales y Humanas con el apoyo de Atlas.Ti. inVestigium + Red de Investigadores. https://investigium.com/revision-sistematica/
Romero, C., & Núñez, L. (2014). Universidades con valor añadido: empleabilidad y emprendimiento innovador. Procedia Social and Behavioral Sciences, (239), 65-71. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.08.023
RRA-CES. (2020). Reglamento Régimen Académico. https://procuraduria.utpl.edu.ec/sitios/documentos/NormativasPublicas/Reglamento%20de%20R%C3%A9gimen%20Academico%202020.pdf
Solé-Moro, M. L., Sánchez-Torres, J. A., & Argila-Irurita, A. (2018). Los egresados universitarios y la inserción laboral: un acercamiento al panorama latinoamericano y español. Revista CEA, 4(8), 67-74. https://doi.org/10.22430/24223182.1048
UNESCO. (2016). Estrategia para la Enseñanza y Formación Técnica y Profesional (EFTP)(2016-2021). https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245239_spa
UNIR. (16 de abril de 2022). ¿Cuáles son las ventajas de estudiar un posgrado? https://ecuador.unir.net/actualidad-unir/ventajas-estudiar-posgrado/#:~:text=Los%20estudios%20de%20posgrado%20fomentan,y%20eficaz%20en%20el%20trabajo
UTEL. (8 de dicembre de 2021). 5 razones por las que te conviene estudiar un posgrado. UTEL Blog. https://utel.mx/blog/maestrias/5-razones-por-las-que-te-conviene-estudiar-un-posgrado/