STRATEGIES FOR CREATING GRADUATE PROGRAMMES IN THE UNIVERSIDAD NACIONAL DE CHIMBORAZO

Main Article Content

Martha Yolanda Falconi Uriarte
https://orcid.org/0000-0002-9027-6902
Roberto Villamarín Guevara
https://orcid.org/0000-0003-1613-1446
Mariela de los Angeles Hidalgo Mayorga
https://orcid.org/0000-0002-2978-3761

Abstract

This paper describes the practical processes and/or procedures that allow generating a relevant graduate programme. This manuscript also aims to disseminate the strategies generated and applied in the Graduate Department of the Universidad Nacional de Chimborazo to create graduate programmes. This research pursued a qualitative approach and was developed in two moments: 1) a systematic literature review, and 2) action research using focus groups. These two moments gave rise to seven applied strategies, which permitted to generate a suitable academic graduate programme. In applying these strategies, a total of 38 master's programmes were created, between October 2018, and April 2021.


 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Falconi Uriarte, M. Y., Villamarín Guevara, R., & Hidalgo Mayorga, M. de los A. (2023). STRATEGIES FOR CREATING GRADUATE PROGRAMMES IN THE UNIVERSIDAD NACIONAL DE CHIMBORAZO. CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities, 20, 71-90. https://doi.org/10.37135/chk.002.20.04
Section
RESEARCH ARTICLES
Author Biographies

Martha Yolanda Falconi Uriarte, Universidad Nacional de Chimborazo

Dirección de Posgrado, Riobamba, Ecuador

Roberto Villamarín Guevara, Universidad Nacional de Chimborazo

Ex – director de Posgrado, Docente de la Facultad de Ciencias de la Educación, Humanas y Tecnologías, Riobamba, Ecuador

Mariela de los Angeles Hidalgo Mayorga, Universidad Nacional de Chimborazo

Facultad de Ciencias Políticas y Administrativas Riobamba, Ecuador

How to Cite

Falconi Uriarte, M. Y., Villamarín Guevara, R., & Hidalgo Mayorga, M. de los A. (2023). STRATEGIES FOR CREATING GRADUATE PROGRAMMES IN THE UNIVERSIDAD NACIONAL DE CHIMBORAZO. CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities, 20, 71-90. https://doi.org/10.37135/chk.002.20.04

Share

References

Aquino, J. A., Corona, L. G., & Trujillo, J. C. (2013). Tendencias en la Enseñanza de la Ingeniería Mecatrónica y su campo disciplinar. Ciencia y Tecnología, 233-250. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4843864.pdf

Arellano-Díaz, H. (2017). La calidad en el servicio como ventaja competitiva. Revista Científica Dominio de la Ciencias, 3, 72-83. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6128526.pdf

Cadena, B. N., & García, I. (2016). Los retos de la universidad ecuatoriana ante la sociedad del conocimiento. CCSS Contribuciones a las Ciencias Sociales, 1(1). https://www.eumed.net/rev/cccss/2016/01/retos.html

Callejas, J. C., Carballo, E., Luján, J. E., & Callejas, J. C. (2017). Metodología del diseño curricular basado en competencias. Epistemia, 1(1). 1-13. https://doi.org/10.26495/re.v1i1.573

Consejo de Educación Superior (CES). (2014). Guía de presentación de Proyectos de Programas de Posgrado. CES.

Consejo de Educación Superior (CES). (2019). Guía Metodológica para la presentación de proyectos de Carrera y Programas. CES.

Consejo de Educación Superior (CES). (2020). Resolución RPC-SE-21-No.166-2020. CES.

Creswell, J., & Creswell, J. (2018). Research Desing: qualitative, quantitative, and mised method approaches. SAGE.

Curiel, E., & Camacás, D. D. (2020). La Red Socio Empleo como mecanismo para reducir la informalidad laboral en Ecuador. Estudios Latinoamericanos de Relaciones Laborales y Protección Social, 9, 49-65. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7683312

De Vries, W., Vásquez-Cabrera, R., & Rios-Treto, D. (2013). Millonarios o malparados: ¿de qué depende el éxito de los egresados universitarios? Revista Iberoamericana de Educación Superior, 3-20. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-28722013000100001

Del Ecuador, A. C. (2008). Constitución de la República del Ecuador. Quito: Tribunal Constitucional del Ecuador. Registro oficial Nro., 449, 60.

Dirección de Posgrado - Unach. (20 de 01 de 2022). Universidad Nacional de Chimborazo. https://www.unach.edu.ec/posgrado_2022/

Espinoza, M. A., & Gallegos, D. P. (2018). Inserción laboral de las personas con discapacidad en Ecuador. Espacios, 39(51), 3-11. http://www.revistaespacios.com/a18v39n51/a18v39n51p03.pdf

Fajardo-Ronquillo, V. P. (2020). Condiciones del empleo formal e informal en Ecuador. Revista Científica de Ciencias económicas y empresariales, 6(2), 279-294. http://dx.doi.org/10.23857/dc.v6i2.1168

González, J. C., & Pérez, R. (2018). Formación y Orientación Laboral. Ediciones Paraninfo.

González, V. P., Castillo, J. A., Ramírez, N. E., & González, P. Y. (2018). Análisis de pertinencia de un programa de posgrado. Espirales Revista Multidisciplinaria de Investigación, 2(23), 19-28. https://www.revistaespirales.com/index.php/es/article/view/389

Granizo, J., Burbano, A., & Delgado, C. (2020). Escenarios prospectivos de la Educación Superior del. Espacios, 41(28), 13, 155-168. https://www.revistaespacios.com/a20v41n28/a20v41n28p13.pdf

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. (2014). Metodología de la Investigación. McGraw Hill.

INEC. (2022). Encuesta Nacional de Empleo, desempleo y Subempleo (ENEMDU). https://www.ecuadorencifras.gob.ec/documentos/web-inec/EMPLEO/2018/Septiembre-2018/ENEMDU_Metodologia%20Encuesta%20Nacional%20de%20Empleo%20Desempleo%20y%20Subempleo.pdf

Kemmis, S., & McTaggart, R. (1992). Cómo Planificar la Investigación-Acción. Editorial Alertes.

Kitchenham, B. (2004). Procedures for performing systematic reviews. Keele, UK, Keele University, 33(2004), 1-26. https://www.inf.ufsc.br/~aldo.vw/kitchenham.pdf

Larrea, E. (2014). Algunas consideraciones para orientar el proceso de construcción del nuevo modelo de formación univsersitaria. CES.

Ley Orgánica de Educacion Superior (LOES). (2018). Registro Oficial Suplemento 298. https://www.ces.gob.ec/documentos/Normativa/LOES.pdf

Levin, B. B., & Rock, T. C. (2003). The effects of collaborative action research on preservice and experienced teacher partners in professional development schools. Journal of teacher education, 54(2), 135-149. https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0022487102250287?journalCode=jtea

Luna, A. L., Reyes, R., & Jiménez, Y. (2017). Gestión del conocimiento en universidades públicas mexicanas. European Scientific Journal, 13(1), 54-70. https://doi.org/10.19044/esj.2017.v13n1p54

Martelo, R. J., Jiménez-Pitre, I., & Quintana, A. (2018). Determinación del perfil profesional de estudiantes de pregrado aplicando la técnica de análisis comparativo. Información tecnológica, 29(2) 29-40. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642018000200029

Martín, M., Rabadán A. B., & Hernández, J. (2013). Desajustes entre formación y empleo en el ámbito de las enseñanzas técnicas universitarias: La visión de los empleadores de la Comunidad de Madrid. Revista de Educación, 360, 244-267. http://dx.doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2011-360-110

Osmán, A. M. (2017). Las competencias laborales y la empleabilidad de los profesionales en Sistemas de Información, Bibliotecología y Archivística [Tesis de grado, Universidad de La Salle]. Repositorio de la Universidad de La Salle. https://ciencia.lasalle.edu.co/cgi/viewcontent.cgi?article=1132&context=sistemas_informacion_documentacion

Pedraza, N. A. (2018). El clima organizacional y su relación con la satisfacción laboral desde la percepción del capital humano. Revista Lasallista de Investigación, 15(1), 90-101. https://doi.org/10.22507/rli.v15n1a9

Pereira, E., Moreno, M. E., Cortez, D., & Lima, M. (2020). Factores que crean una ventaja competitiva: consonancias y diferencias entre gestores y estudiantes de instituciones educativas. Contaduría y Administración, 64(3). https://doi.org/10.22201/fca.24488410e.2018.1581

Popay, J., Roberts, H., Sowden, A., Petticrew, M., Arai, L., Rodgers, M., ... & Duffy, S. (2006). Guidance on the conduct of narrative synthesis in systematic reviews. A product from the ESRC methods programme Version, 1(1), 1-92. https://www.lancaster.ac.uk/media/lancaster-university/content-assets/documents/fhm/dhr/chir/NSsynthesisguidanceVersion1-April2006.pdf

Putman, S., & Rock, T. (2018). Action Research: using strategic inqquiry to improve teaching and learning. Sage Publications.

Rabanal, R., Huamán, C. R., Murga, N. L., & Chauca, P. (2020). Desarrollo de competencias personales y sociales para la inserción laboral de egresados universitarios. Revista de Ciencias Sociales, 26(2), 250-258. https://doi.org/10.31876/rcs.v26i2.32438

Ríos-Parra, D. (2022). Revisiones sistemáticas en Ciencias Sociales y Humanas con el apoyo de Atlas.Ti. inVestigium + Red de Investigadores. https://investigium.com/revision-sistematica/

Romero, C., & Núñez, L. (2014). Universidades con valor añadido: empleabilidad y emprendimiento innovador. Procedia Social and Behavioral Sciences, (239), 65-71. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.08.023

RRA-CES. (2020). Reglamento Régimen Académico. https://procuraduria.utpl.edu.ec/sitios/documentos/NormativasPublicas/Reglamento%20de%20R%C3%A9gimen%20Academico%202020.pdf

Solé-Moro, M. L., Sánchez-Torres, J. A., & Argila-Irurita, A. (2018). Los egresados universitarios y la inserción laboral: un acercamiento al panorama latinoamericano y español. Revista CEA, 4(8), 67-74. https://doi.org/10.22430/24223182.1048

UNESCO. (2016). Estrategia para la Enseñanza y Formación Técnica y Profesional (EFTP)(2016-2021). https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245239_spa

UNIR. (16 de abril de 2022). ¿Cuáles son las ventajas de estudiar un posgrado? https://ecuador.unir.net/actualidad-unir/ventajas-estudiar-posgrado/#:~:text=Los%20estudios%20de%20posgrado%20fomentan,y%20eficaz%20en%20el%20trabajo

UTEL. (8 de dicembre de 2021). 5 razones por las que te conviene estudiar un posgrado. UTEL Blog. https://utel.mx/blog/maestrias/5-razones-por-las-que-te-conviene-estudiar-un-posgrado/