SHARED KNOWLEDGE CONSTRUCTION IN VIRTUAL LEARNING ENVIRONMENTS IN BASIC EDUCATION STUDENTS

Main Article Content

Carmen Rosa Berrocal Villegas
https://orcid.org/0000-0002-7964-7581
Abel Fernando Ruiz Aguilar
https://orcid.org/0000-0003-4862-8000

Abstract

The shared construction of knowledge is framed within the pedagogy of socio-constructivism. However, due to its incipient study, comprehension, and implementation, it presents certain characteristics that should be analyzed, even more so, in the context of the COVID-19 pandemic, which has conditioned an emergency non-face-to-face education supported by ICTs. In this sense, the present study aimed to analyze the shared construction of knowledge in virtual learning environments, in elementary education students of two governmental educational institutions in the district of Santa Anita, belonging to the Local Educational Management Unit 06, Lima-Peru. In a basic, quantitative, non-experimental, and comparative research, 260 students pertaining to the last three years of secondary education were evaluated through the application of an online questionnaire, which contemplated validity by expert judgment and reliability that indicates an excellent internal consistency. The obtained results show that there is a scarcely shared construction of knowledge through virtual learning environments. Likewise, there are no statistical differences in the shared construction of knowledge in Virtual Learning Environments according to the educational institutions of origin, as well as the grades of study. However, there are statistically significant differences in terms of gender.


 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Ruiz Aguilar, A. F. (2022). SHARED KNOWLEDGE CONSTRUCTION IN VIRTUAL LEARNING ENVIRONMENTS IN BASIC EDUCATION STUDENTS. CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities, 18, 91-107. https://doi.org/10.37135/chk.002.18.06
Section
RESEARCH ARTICLES

How to Cite

Ruiz Aguilar, A. F. (2022). SHARED KNOWLEDGE CONSTRUCTION IN VIRTUAL LEARNING ENVIRONMENTS IN BASIC EDUCATION STUDENTS. CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities, 18, 91-107. https://doi.org/10.37135/chk.002.18.06

Share

References

Álvarez-Valdivia, I. M. y López-Benavides, D. (2010). Regulación del comportamiento durante la construcción conjunta de conocimientos en tareas cooperativas en entornos de aprendizaje virtuales asincrónicos y escritos. Cultura y Educación, 22(4), 419-438. https://doi.org/10.1174/113564010793351830

Bernal, C. A. (2010). Metodología de la investigación. Bogotá, Colombia: Pearson.

Berrocal, C. R., Flores, V. R., Montalvo, W. y Flores, M. L. (2021). Entornos distribuidos de aprendizaje ubicuo en tiempos de pandemia: una realidad educativa en educación básica. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores, 8(3), 00013. https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i3.2628

Castellanos-Ramírez, J. C., Niño-Carrasco, S. A. y Parra-Encinas, K. L. (2020). Discurso socioemocional y construcción compartida del conocimiento en tareas colaborativas en línea. Revista Electrónica Educare, 24(2), 59-79. https://www.redalyc.org/journal/1941/194163269004/html/

Castellanos, J. C. y Niño, S. A. (2020). Aprendizaje colaborativo en línea, una aproximación empírica al discurso socioemocional de los estudiantes. Revista Electrónica de Investigación Educativa, e-20, 1-12. http://www.scielo.org.mx/pdf/redie/v22/1607-4041-redie-22-e20.pdf

Castellanos, J. C. y Niño, S. A. (2018). Aprendizaje colaborativo y fases de construcción compartida del conocimiento en entornos tecnológicos de comunicación asíncrona. Innovación Educativa, 18(76), 69-88. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-26732018000100069&lng=es&nrm=iso&tlng=

Castellaro, M. y Peralta, N. S. (2020). Pensar el conocimiento escolar desde el socioconstructivismo, construcción y contexto. Perfiles Educativos, 42(168), 140-156. https://perfileseducativos.unam.mx/iisue_pe/index.php/perfiles/article/view/59439

Castillo, V., Cabezas, N., Vera, C. y Toledo, C. (2021). Ansiedad al aprendizaje en línea: relación con actitud, género, entorno y salud mental en universitarios. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 15(1), 1-11. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?pid=S2223-25162021000100004&script=sci_arttext

Coll, C. & Engel, A. (2014). Making meaning through joint activity in Computer-Supported Collaborative Learning (CSCL) settings: the interplay between content- related and activity-related talk. Annals of Psychology, 30(3), 818-831. https://scielo.isciii.es/scielo.php?pid=S0212-97282014000300006&script=sci_abstract&tlng=pt

Cotán, A., García-Lázaro, I. y Gallardo-López, A. (2021). Trabajo colaborativo en línea como estrategia de aprendizaje en entornos virtuales: una investigación con estudiantes universitarios de Educación Infantil y Educación Primaria. Educación, 30(58), 1-14. https://doi.org/10.18800/educacion.202101.007

Engel, A. y Onrubia, J. (2010). Patrones de organización grupal y fases de construcción del conocimiento en entornos virtuales de aprendizaje colaborativo. Infancia y Aprendizaje, 33(4). https://doi.org/10.1174/021037010793139608

Engel, A. y Onrubia, J. (2013). Estrategias discursivas para la construcción colaborativa del conocimiento en entornos virtuales de aprendizaje. Cultura y Educación, 25(1), 77-94. https://doi.org/10.1174/113564013806309082

Engel, A. (2008). Construcción del conocimiento en entornos virtuales de enseñanza y aprendizaje. Barcelona, España: Universidad de Barcelona.

García-Chitiva, M. del P. y Suárez-Guerrero, C. (2019). Estado de la investigación sobre la colaboración en Entornos Virtuales de Aprendizaje. Pixel-Bit: Revista de Medios y Educación, 56, 169-191. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2019.i56.09

García-Valcárcel-Muñoz-Repiso, A., Basilotta-Gómez-Pablos, V. y López-García, C. (2014). Las TIC en el aprendizaje colaborativo en el aula de Primaria y Secundaria. Comunicar, 42, 65-74. https://doi.org/10.3916/C42-2014-06

Guerra, M., Rodríguez, J. y Artiles, J. (2020). Aprendizaje colaborativo: experiencia innovadora en el alumnado universitario. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 18(36), 269-281. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-51622019000100269

Hernández, R. y Mendoza, C. P. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cualitativa, cuantitativa y mixta. Ciudad de México, México: MacGrawHill.

Hernández-Sellés, N. (2021). La importancia de la interacción en el aprendizaje en entornos virtuales en tiempos del COVID-19. Publicaciones, 51(3), 257-275. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v51i3.18518

Jara-Roa, D. I., Ramírez-Montoya, M. S., Cabezas G., M. y Real, J. E. (2019). Predicción del desempeño en una tarea colaborativa con uso de tecnologías. El papel de la construcción social del conocimiento y la comunicación. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, E22(08), 134-146. https://repositorio.tec.mx/handle/11285/636134?show=full

Järvelä, S. (2015). El papel de la investigación sobre aprendizaje autorregulado en el desarrollo del aprendizaje colaborativo asistido por ordenador. Journal for the Study of Education and Development, Infancia y Aprendizaje, 38(2), 279-294. https://doi.org/10.1080/02103702.2015.1016747

Jorczak, R. L. (2011). An information processing perspective on divergence and convergence in collaborative learning. International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning, 6(2), 207-221. https://doi.org/10.1007/s11412-010-9104-6

Manzuoli, C. y Escofet, A. (2015). Construcción de conocimiento en educación virtual: Nuevos roles, nuevos cambios. Revista de Educación a Distancia (RED), (45). https://revistas.um.es/red/article/view/238611

Monroy, G. M. (2022). Trabajo colaborativo virtual como estrategia adaptativa en la educación universitaria peruana en tiempos de pandemia. Journal of the Academy, (6), 127-143. https://doi.org/10.47058/joa6.8

Ñaupas, H., Mejía, E., Novoa, E. y Villagómez, A. (2014). Metodología de la Investigación. Bogotá, Colombia: Ediciones de la U.

Quijano, Y. (2010). Impacto del uso de entornos virtuales de aprendizaje para la enseñanza de neuroanatomía en estudiantes de medicina. Revista U.D.C.A Actualidad & Divulgación Científica, 13(2). https://doi.org/10.31910/rudca.v13.n2.2010.724

Rodríguez, A. J. (2021). Competencias digitales docentes y su estado en el contexto virtual. Revista peruana de investigación e innovación educativa, 1(2), e21038. https://doi.org/10.15381/rpiiedu.v1i2.21038

Salgado-Levano, C. (2018). Teoría y práctica para hacer la tesis según la metodología cuantitativa. Lima, Perú: Fondo Editorial de la Universidad Marcelino Champagnat.

Santos, G. y Tirado, F. (2019). Transformando la educación: análisis de diseños para la construcción de conocimiento por colaboración. RESU, 48(189), 21-53. http://www.scielo.org.mx/pdf/resu/v48n189/0185-2760-resu-48-189-21.pdf

Shukor, N. A., Tasir, Z., Van der Meijden, H. & Harun, J. (2014). Exploring students’ knowledge construction strategies in computer-supported collaborative learning discussions using sequential analysis. Educational Technology and Society, 17(4), 216-228. https://www.jstor.org/stable/jeductechsoci.17.4.216

Tejada, E., Garay, U. y Romero, A. (2017). La incidencia de la participación cooperativa en entornos virtuales en el rendimiento académico. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (60), a361. https://doi.org/10.21556/edutec.2017.60.889

Tirado-Morueta, R., Hernando-Gómez, Á. y Augaded-Gómez, J. (2011). Aprendizaje cooperativo on-line a través de foros en un contexto universitario: un análisis del discurso y de las redes. Estudios Sobre Educación, 20, 49-71. https://dadun.unav.edu/handle/10171/18347

Valderrama, S. (2018). Pasos para elaborar proyectos de investigación científica. Lima, Perú: Editorial San Marcos.

Vallespín-Arán, M., Anaya-Sánchez, R., Aguilar-Illescas, R. y Molinillo-Jiménez, S. (15 Dic 2020). Diferencias de género en el uso de las herramientas colaborativas para la realización de los trabajos en grupo. Edunovatic 2020 Conference Proceedings: 5th Virtual International Conference on Education, Innovation and ICT. https://riuma.uma.es/xmlui/handle/10630/20577