QUALITY OF FORMATIVE ASSESSMENT FOR THE LEARNING OF MATHEMATICS IN VIRTUALITY, INSTITUTION JOSÉ ANTONIO LIZARZABURU

Main Article Content

Luis Becerra Granizo
https://orcid.org/0000-0002-0200-0042
Jhon Sebastian Malca Saez
https://orcid.org/0000-0002-5609-8153
Bryan Alexander Maygualema Cando
https://orcid.org/0000-0003-4319-5082
Saul Fernando Ramos Toapanta
https://orcid.org/0000-0003-0629-2561

Abstract

Due to the Covid-19 pandemic, education has been affected and forced with new ways to face the new demands. Educational institutions have modified their modality of face-to-face to virtual education. However, new difficulties appear to face. The interest then arises to know if one of the main elements of educational quality meets these demands, educational evaluation. The present scientific research aims to estimate the quality level from formative evaluation in mathematics learning in virtual education. The approach is quantitative. The field study and descriptive scope, the survey as a technique to collect information, and the questionnaire as an instrument used. The population was made up of 80 tenth-year students from Unidad Educativa José Antonio Lizarzaburu, with a sample of 30 students determined by simple random sampling. It determined that the formative evaluation that the students develop has 67.9% of the minimum established within the parameters of educational quality (70.0%), concluding that the assessments designed by the teachers are very close to standard quality.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Becerra Granizo, L., Malca Saez, J. S. ., Maygualema Cando, B. A. ., & Ramos Toapanta, S. F. . (2022). QUALITY OF FORMATIVE ASSESSMENT FOR THE LEARNING OF MATHEMATICS IN VIRTUALITY, INSTITUTION JOSÉ ANTONIO LIZARZABURU. CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities, 17, 70-81. https://doi.org/10.37135/chk.002.17.04
Conference Proceedings Volume
Section
RESEARCH ARTICLES
Author Biographies

Luis Becerra Granizo, Universidad Nacional de Chimborazo

Facultad de Ciencias de la Educación, Humanas y Tecnologías, Estudiante investigador de la Carrera de Pedagogía de las Ciencias Experimentales: Matemáticas y la Física

Jhon Sebastian Malca Saez, Universidad Nacional de Chimborazo, Riobamba, Ecuador

Facultad de Ciencias de la Educación, Humanas y Tecnologías, Estudiante investigador de la Carrera de Pedagogía de las Ciencias Experimentales: Matemáticas y la Física

Bryan Alexander Maygualema Cando, Universidad Nacional de Chimborazo, Riobamba, Ecuador.

Facultad de Ciencias de la Educación, Humanas y Tecnologías, Estudiante investigador de la Carrera de Pedagogía de las Ciencias Experimentales: Matemáticas y la Física

Saul Fernando Ramos Toapanta, Universidad Nacional de Chimborazo, Riobamba, Ecuador

Facultad de Ciencias de la Educación, Humanas y Tecnologías, Estudiante investigador de la Carrera de Pedagogía de las Ciencias Experimentales: Matemáticas y la Física

How to Cite

Becerra Granizo, L., Malca Saez, J. S. ., Maygualema Cando, B. A. ., & Ramos Toapanta, S. F. . (2022). QUALITY OF FORMATIVE ASSESSMENT FOR THE LEARNING OF MATHEMATICS IN VIRTUALITY, INSTITUTION JOSÉ ANTONIO LIZARZABURU. CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities, 17, 70-81. https://doi.org/10.37135/chk.002.17.04

Share

References

Aparicio-Gómez, O. y Ostos-Ortiz, O. (2020). Evaluación formativa. Universidad Santo Tomás, Working Paper No. 197523. doi: 10.13140/RG.2.2.31755.11049

Barrera, V. y Guapi, A. (2018). La importancia del uso de las plataformas virtuales en la educación superior. Revista Atlante, 97(1), 1-9. Recuperado de https://www.eumed.net/rev/atlante/2018/07/plataformas-virtualeseducacion. html//hdl.handle.net/20.500.11763/atlante1807plataformas-virtuales-educacion

Barrios, E. y Ulises, D. (2020). Diseño y validación del cuestionario Actitud hacia la investigación en estudiantes universitarios. Revista Innova Educación, 2(2), 280-302. doi: 10.35622/j.rie.2020.02.004

Cáceres, K. F. (2020). Educación virtual: Creando espacios afectivos, de convivencia y aprendizaje en tiempos de COVID-19. CienciAmérica, 9(2), 38-44. doi: 10.33210/ca.v9i2.284

Cheng, J. N. (2021). Tecnologías de la Información y Comunicación en el Desarrollo de las Competencias Matemáticas en la Educación Virtual Universitaria. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(3), 2908-2930. doi: 10.37811/cl_rcm.v5i3.497

Chisag, J. C. (2017). Utilización de recursos didácticos interactivos a través de las tic’s en el proceso de enseñanza aprendizaje en el área de matemática. Boletín Virtual, 6(4), 112-134. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6119349.pdf

De la Cámara, M. Á., Valcarce-Torrente, M. y Veiga, O. (2020). Encuesta Nacional de Tendencias de Fitness en España para el Año 2020. Retos, 37, 434-441. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7243302

Fbombab. (2020). Tamaño de muestra/ muestreo aleatorio simple ejemplo práctico/ calculadora de muestra [Archivo de Vídeo]. YouTube. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=So2z2o8ziqI&ab_channel=fbombab

Graterol, R. (2017). Metodología de la investigación. Recuperado de https://jofillop.files.wordpress.com/2011/03/metodos-de-investigacion.pdf

Gutiérrez, J., León, J., Mayhuire, C., Morales, L. y Quispe, M. (2020). Educación virtual en el área de matemática en educación secundaria de una institución de aplicación (tesis de grado). Escuela de Educación Superior Pedagógica Pública Monterrico, Lima, Perú. Recuperado de: http://repositorio.ipnm.edu.pe/handle/20.500.12905/1752

Guzmán, J. (2010). La evaluación de los aprendizajes vista desde los profesores efectivos que enseñan psicología. Sinéctica, 34, 1-15. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-109X2010000100010&lang=es

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6a. ed.). México D. F., México: McGraw-Hill.

Hoyer, R., & Brooke, B. (2001). ¿Qué es calidad? Quality Progress, ASQ. 1-11. Recuperado de https://www.studocu.com/pe/document/universidad-peruana-de-cienciasaplicadas/calidad/que-es-calidad/11173671

Juran, J. y Gryna, M. (1993). Manual de Control de Calidad (Vol. 1). Barcelona, España: Editorial Reverté.

Madrid, M. J., Maz-Machado, A., León-Mantero, C. y López-Esteban, C. (2017). Aplicaciones de las matemáticas a la vida diaria en los libros de aritmética españoles del siglo XVI. Bolema - Mathematics Education Bulletin, 31(59), 1082-1100. doi: 10.1590/1980-4415v31n59a12

Martínez-Chairez, G., Guevara-Araiza, A. y Valles-Ornelas, M. (2016). El desempeño docente y la calidad educativa. Ra Ximhai, 12(6),123-134. doi: 10.35197/rx.12.01.e3.2016.06.gm Martínez, N. (2010). Evaluación de los aprendizajes en la educación virtual: más allá de la certeza objetiva. Diálogos, 5, 23-32. Recuperado de http://www.redicces.org.sv/jspui/handle/10972/2037

Masero, I., Camacho, M. y Vázquez, M. (2018). Cómo evaluar conocimientos y competencias en la resolución matemática de problemas en el contexto económico a través de rúbricas. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 21(1), 51-64. doi:

6018/reifop.21.1.277981

Melo-Solarte, D. y Díaz, P. (2018). El aprendizaje afectivo y la gamificación en escenarios de educación virtual. Información tecnológica, 29(3), 237-248. doi: 10.4067/S0718-07642018000300237

Monje, C. (2011). Metodología de la investigación cuantitativa y cualitativa Guía didáctica. Neiva: Universidad Surcolombiana. Recuperado de https://www.uv.mx/rmipe/files/2017/02/Guia-didactica-metodologia-de-lainvestigacion.pdf

Navarro, N., Falconí, A. y Espinoza, J. (2017). El mejoramiento del proceso de evaluación de los estudiantes de la educación básica. Universidad y Sociedad, 9(4), 58-69. Recuperado de https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/665

Osuna, S. y López, J. (2015). Modelo de evaluación educomunicativa en la educación virtual. Opcion, 31(2), 832-853. Recuperado de

https://www.redalyc.org/pdf/310/31045568045.pdf

Pasek de Pinto, E. y Mejía, M. T. (2017). Proceso general para la evaluación formativa del aprendizaje. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 10(1), 177-193. doi: 10.15366/riee2017.10.1.009

Pelekais, C. (2018). Métodos cuantitativos y cualitativos: Diferencias y tendencias. Telos, 2(2), 6. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6436313.pdf

Pérez, A., Méndez, C., Pérez, P. y Yris, H. (2018). Los criterios de evaluación del aprendizaje en la Educación Superior. Perspectivas Docentes, 28(63), 1-9. doi: 10.19136/pd.a28n63.2639

Pérez, M., Enrique, J. O., Carbó, J. E. y González, M. (2017). La evaluación formativa en el proceso enseñanza aprendizaje. EDUMECENTRO, 9(3), 263-283. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2077-

&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Pérez, I. (2008). La evaluación como instrumento de mejora de la calidad del aprendizaje (tesis doctoral). Universitat de Girona, España. Recuperado de https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/8004/tjipm.pdf

Talanquer, V. (2015). La importancia de la evaluación formativa. Educación Química, 26(3), 177-179. doi: 10.1016/j.eq.2015.05

Tébar, L. (2010). La evaluación de aprendizajes y competencias en el aula. Revista de Difusión Cultural y Científica de La Universidad La Salle En Bolivia, 4(4), 87-99. Recuperado de http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2071-081X2010000100009

Tristán, A., & Vidal, R. (2006). Estándares de calidad para pruebas objetivas (1a ed.). Bogotá, Colombia: Cooperativa Editorial Magisterio.

Valarezo, A. (11 de enero de 2018). 5 consejos para estudiar a distancia y no morir en el intento. UTPL Blog. Recuperado de https://noticias.utpl.edu.ec/5-consejos-para-estudiar-adistancia

Zaragoza, J., Luis-Pascual, J. C. y Manrique, J. C. (2009). Experiencias de innovación en docencia universitaria: Resultados de la aplicación de sistemas de evaluación formativa. Revista de Docencia Universitaria, 7(4), 1-33. doi: 10.4995/redu.2009.623