INTERCULTURALITY IN PRIMARY EDUCATION IN LATIN AMERICAN COUNTRIES: A SYSTEMATIZED REVIEW

Main Article Content

Ana Ysabel Paredes Valera
https://orcid.org/0000-0002-3267-3176
Wilfredo Humberto Carcausto Calla
https://orcid.org/0000-0002-3218-871X

Abstract

The interest in the completion of interculturality in primary education targets transforming society into a juster one, with equal opportunities and in which all forms of discrimination have been banished. This paper aims to analyze the primary studies on interculturality in elementary education in Latin American countries by identifying their characteristics. The Scopus, Scielo and Dialnet databases were reviewed and systematized during 2014 and 2021 to achieve the proposed purpose. Thus, results were obtained from the identification of 1,503 potential studies, which, after applying limit filters and eligibility criteria, they were reduced to a total of 18; most of the investigations included qualitative approaches (n = 16, 89 %) and were carried out in Brazil (n = 5, 27.8 %) and Chile (n = 5, 27.8 %). The review permitted to verify that interculturality in primary education in Latin American countries presents significant advances due to the existence of qualitative studies, which highlight the intercultural curriculum categories, intercultural school and classroom, cultural diversity, intercultural agent and intercultural education. These components contribute to the establishment of democratic societies, with social justice in contexts of diversity.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Paredes Valera, A. Y., & Carcausto Calla, W. H. (2022). INTERCULTURALITY IN PRIMARY EDUCATION IN LATIN AMERICAN COUNTRIES: A SYSTEMATIZED REVIEW. CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities, 17, 203-216. https://doi.org/10.37135/chk.002.17.13
Section
REVIEW ARTICLES
Author Biographies

Ana Ysabel Paredes Valera, Universidad César Vallejo, Lima, Perú

Facultad de Educación

Wilfredo Humberto Carcausto Calla, Universidad César Vallejo, Lima, Perú

Facultad de Educación

How to Cite

Paredes Valera, A. Y., & Carcausto Calla, W. H. (2022). INTERCULTURALITY IN PRIMARY EDUCATION IN LATIN AMERICAN COUNTRIES: A SYSTEMATIZED REVIEW. CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities, 17, 203-216. https://doi.org/10.37135/chk.002.17.13

Share

References

Aguado, M. (2005). La Educación intercultural en la práctica escolar. Investigación en el ámbito español. XXI Revista de educación, 7, 43-52. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1991979

Alves, V. y Rebolo, F. (2017). A educação intercultural e os desafios para a escola e para o profesor. Revista Interações, 11(1), 179-190. doi: http://dx.doi.org/10.20435/1984-042X-2017-v.18-n.1(14)

Arroyo, M. (2013). La educación intercultural: un camino hacia la inclusión educativa. Revista de Educación Inclusiva, 6(2), 144-159. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4335836

Barth, L. (2014). Em busca da Yvy Mara Ey (Terra sem Males): A procura por um território de visibilidade através da interculturalidade. Polis Revista Latinoamericana, 13(38), 133-147. Recuperado de https://dx.doi.org/10.4067/S0718-65682014000200007

Bello, J. (2014). Educación Intercultural y diálogo de saberes para la paz. RAXIMHAI, Revista científica de sociedad, cultura y desarrollo sostenible, 10(2), 175-193. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6273017

Brenes, J., Herrera, Y., Méndez, F. Morales, C. y Rodríguez, I. (2019). Intervención desde orientación para el reconocimiento de la diversidad: Consideraciones interculturales en el espacio escolar. Revista Actualidades investigativas en educación, 19(1), 1-30. Recuperado de https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/view/35707

Bustos, C. (2015). Historia y Memoria: Una exigencia a la política pública para la Educación Intercultural en las escuelas de Chile. Revista El Ágora USB, 15(2), 401-418. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5373043

Chaparro, E., Álvarez, P. y D´Armas, M. (2016). Gestión de la información: Uso de las bases de datos Scopus y Web of Science con fines académicos. Universidad, Ciencia y Tecnología, 20(81), 166-175. Recuperado de

http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1316-48212016000400003&lng=es&tlng=es

Espinoza, E. y Ley, N. (2020). Educación intercultural en el Ecuador: Una revisión sistemática. Revista de Ciencias Sociales (Ve), 26(2), 275-288. Recuperado de https://www.redalyc.org/journal/280/28064146018/html/

Espinoza-Freire, E. y León-González, J. (2021). Competencias interculturales del profesorado de la enseñanza básica en Machala, Ecuador. Información Tecnológica, 32(1), 187-198. Recuperado de http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642021000100187

Ferrão, V. (2010). Educación Intercultural en América Latina: Distintas concepciones y tensiones actuales. Revista Estudios Pedagógicos, 26(2), 333-342. Recuperado de https://www.scielo.cl/pdf/estped/v36n2/art19.pdf

Ferrão, V. (2016). Cotidiano escolar e práticas interculturais. Revista Cadernos de Pesquisa, 46(161), 802-820. Recuperado de https://doi.org/10.1590/198053143455

Garita, A. (2014). La orientación intercultural: Una perspectiva para favorecer la convivencia en contextos multiculturales. Revista Electrónica Educare, 18(1), 281-291. Recuperado de http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-42582014000100014&lng=en&nrm=iso

Grant, M. y Booth, A. (2009). Una tipología de revisiones: un análisis de 14 tipos de revisión y metodologías asociadas. Health Information and Libraries Journal, 26(2), 91-108. Recuperado de https://doi.org/10.1111/j.1471-1842.2009.00848.x

Guedes, F. y Pires, P. (2020). O Ensino de Ciências e a Saúde: por uma Docência Intercultural e Crítico-Reflexiva na Escola Básica. Ciencia & Educação, 26. Recuperado de https://doi.org/10.1590/1516-731320200013

Jiménez, F., Valdés, R., Hernández, M. y Fardella, C. (2020). Dispositivos lingüísticos de acogida, aprendizaje expansivo e interculturalidad: contribuciones para la inclusión educativa de estudiantes extranjeros. Revista Educação e Pesquisa, 46. Recuperado de https://doi.org/10.1590/S1678-4634202046218867

Lepe, P. (2018). Educación, racismo cultural y seguridad nacional: la escuela intercultural en contextos de violencia. Revista Educação e Pesquisa, 44. Recuperado de https://doi.org/10.1590/S1678-4634201844174819

Levitt, H., Bamberg, M., Creswell, J., Frost, D., Josselson, R. y Suárez-Orozco, C. (2018). Estándares de informes de artículos de revistas para la investigación cualitativa primaria, metaanalítica cualitativa y métodos mixtos en psicología: Informe del grupo de trabajo de la Junta de Comunicaciones y Publicaciones de la APA. Psicólogo estadounidense, 73(1), 26-46. Recuperado de http://dx.doi.org/10.1037/amp0000151

Mantilla, D. (2018). El impacto de la educación telesecundaria en México y su relación con la educación intercultural: el caso de la telesecundaria Tetsijtsilin en la Sierra Norte de Puebla. Tla-melaua, 12(44), 164-180. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-69162018000100164

Mela, J. (2020). Educación artística y el desarrollo de competencias interculturales: una propuesta para el fortalecimiento de la diversidad cultural en la enseñanza básica chilena. Revista ArtsEduca, 27, 200-213. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7609943

Moher, D., Liberati, A., Tetzlaff, J., Altman, D. y The PRISMA Group. (2009) Elementos de informe preferidos para revisiones sistemáticas y metaanálisis: la declaración PRISMA. PLoS Med, 6(7). Recuperado de https://doi.org/10.1371/journal.pmed.1000097

Morales, E., Morales, X. y Ocaña, J. (2017). Las TICS en la educación intercultural. Revista Publicando, 4(11), 369-379. Recuperado de https://revistapublicando.org/revista/index.php/crv/article/view/531

Novarro, G., Padawer, A. y Borton, L. (2017). Interculturalidad y Educación en Argentina desde una Perspectiva Comparativa. Revista Educação & Realidade, 42(3), 939-958. Recuperado de https://doi.org/10.1590/2175-623672321

Quilaqueo, D. (2019). Intervención educativa intercultural para un diálogo de saberes indígena y escolar. Educar em Revista, 35(76), 219-237. Recuperado de https://doi.org/10.1590/0104-4060.63000

Rivera, R., Galdós, S. y Espinoza, E. (2020). Educación intercultural y aprendizaje significativo: un reto para la educación básica en el Ecuador. Revista Conrado, 16(75), 390-396. Recuperado de https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1436

Sehnem, P., Feitas, J. y Schaefer, R. (2016). Considerações sobre práticas didático-pedagógicas sob a perspectiva da educação intercultural. Acta Scientiarum Language and Culture, 38(2), 129-138. doi: https://doi.org/10.4025/actascilangcult.v38i2.27363

UNICEF. (2021). Educación Intercultural Bilingüe en América Latina. Avances y retrocesos en el marco de la pandemia de la COVID-19. Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. Recuperado de https://www.unicef.org/lac/informes/educaci%C3%B3n-intercultural-biling%C3%BCe-en-am%C3%A9rica-latina-y-el-caribe

Villalta, M. A. (2016). Educación intercultural en Latinoamérica: Análisis de las investigaciones de campo en la región. Psicoperspectivas, 15(1), 118-131. Recuperado de http://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol15-Issue1-fulltext-605

Walsh, C. (2005). La interculturalidad en Educación. Lima, Perú: Ministerio de Educación.

Walsh, C. (Marzo de 2009). Interculturalidad crítica y educación intercultural. Artículo de ampliación de la ponencia presentada en el Seminario Interculturalidad y Educación Intercultural, organizado por el Instituto Internacional de Integración del Convenio Andrés Bello, La Paz, Bolivia.

Yépez, S., Procel, B. y Hidalgo, D. (2018). Evaluación Inclusiva e Intercultural: Una mirada a la educación en el pueblo Waorani. INNOVA Research Journal, 3(2.1), 22-33. doi: https://doi.org/10.33890/innova.v3.n2.1.2018.646