FAKE NEWS AND DISINFORMATION INCREASE DURING THE 2020 STATE OF EXCEPTION

Main Article Content

Andrea Estefanía Apolo Ramírez
https://orcid.org/0000-0002-1906-6742
Fernanda Esperanza Tusa Jumbo
https://orcid.org/0000-0002-1570-9579
María Magdalena Román Aguilar
https://orcid.org/0000-0003-2015-8406

Abstract

This research analyzes how and to what extent the media ecosystem favors the creation and proliferation of fake news, taking as a case study the fanpage 'El Mercioco' during the 2020 state of exception in Ecuador. The theoretical foundation contains the detailed description of each of the theoretical variables and the bibliographic support for this work. The applied methodology responds to the qualitative approach through interviews with experts on the subject and content analysis where the number of followers of the fanpage, the number of publications in the period between March and June 2020, were taken into account. the type of fake news disseminated on the platform and the reactions of the audience, symbolized by the number of likes, the number of times the post was shared and the comments from the public. As a result, it was possible to determine that the topics most likely to be the focus of false news are those of a political and health nature since precisely during the period of analysis of the studied page there was the health crisis due to COVID-19 and cases of corruption related to medical supplies in public hospitals in the country.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Apolo Ramírez, A. E., Tusa Jumbo, F. E., & Román Aguilar, M. M. (2021). FAKE NEWS AND DISINFORMATION INCREASE DURING THE 2020 STATE OF EXCEPTION. CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities, 16, 35-51. https://doi.org/10.37135/chk.002.16.02
Section
RESEARCH ARTICLES
Author Biographies

Andrea Estefanía Apolo Ramírez, Universidad Técnica de Machala, Machala, Ecuador

Facultad de Ciencias Sociales, Carrera de Comunicación

Fernanda Esperanza Tusa Jumbo, Universidad Técnica de Machala, Machala, Ecuador

Facultad de Ciencias Sociales, Carrera de Comunicación

María Magdalena Román Aguilar, Universidad Técnica de Machala, Machala, Ecuador

Facultad de Ciencias Sociales, Carrera de Comunicación

How to Cite

Apolo Ramírez, A. E., Tusa Jumbo, F. E., & Román Aguilar, M. M. (2021). FAKE NEWS AND DISINFORMATION INCREASE DURING THE 2020 STATE OF EXCEPTION. CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities, 16, 35-51. https://doi.org/10.37135/chk.002.16.02

Share

References

Aguaded, I. y Romero-Rodríguez, L. M. (2015). Mediamorfosis y desinformación en la infoesfera: Alfabetización mediática, digital e informacional ante los cambios de hábitos de consumo informativo. Education in the knowledge society, 16(1), 44-57. doi: https://doi.org/10.14201/eks20151614457

Ansaldo, S. (2015). Comunidad Educativa Escolar en la Modernidad Líquida. Comunicación y Medios, (32), 63-82. doi:10.5354/0719-1529.2015.37652

Ardèvol-Abreu, A., Delponti, P. & Rodríguez-Wangüemert, C. (2020). Intentional or inadvertent fake news sharing? Fact-checking warnings and users’ interaction with social media content. El Profesional de la Información, 29(5). doi: https://doi.org/10.3145/epi.2020.sep.07

Arias-Robles, M. (2014). La credibilidad de los contenidos informativos en internet para los ‘nativos digitales’: estudio de caso. Palabra Clave, 17(3), 875-894. doi: 10.5294/pacla.2014.17.3.13

Asanza, M. G. y Moreno, V. M. (2020). Fake News en tiempos de crisis: aproximación a su reconocimiento y percepción durante el confinamiento por COVID-19 en Ecuador. Guayaquil, Ecuador: Universidad Católica Santiago de Guayaquil.

Bauman, Z. (2015). Modernidad líquida. Ciudad de México, México: Fondo de Cultura Económica.

BBC News Mundo. (2018). ¿Cuál es la palabra del año para el diccionario Oxford? BBC. Recuperado de https://www.bbc.com/mundo/noticias-46223766

Benítez, M. A. y Hidalgo, P. E. (2020). Comportamientos generacionales y contenidos informativos que construyen el mundo de las Fake News en Ecuador. Revista Scientific, 5(16), 208-229. doi: https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2020.5.16.11.208-229

Bradshaw, S. & Howard, P. N. (2017). Troops, Trolls and Troublemakers: A Global Inventory of Organized Social Media Manipulation. Oxford, London: Project on Computational Propaganda.

Cáceres, M. D., Brändle, G. y Ruiz, J. A. (2017). Sociabilidad virtual: la interacción social en el ecosistema digital. Historia y Comunicación Social, 22(1), 233-247. doi: https://doi.org/10.5209/HICS.55910

Canavilhas, J. (2011). El nuevo ecosistema mediático. Index.comunicación, 1(1), 13-24. Recuperado de https://bit.ly/3wVdnoT

Canavilhas, J. (2013). El periodismo en los tiempos de un nuevo ecosistema mediático: propuestas para la enseñanza superior Revista Historia y Comunicación Social, 18, 511-521. doi: https://doi.org/10.5209/rev_HICS.2013.v18.44259

Celaya, J. (2008). La Empresa en la WEB 2.0. Barcelona, España: Planeta.

Civila de Dios, S., Romero, L. M. y Aguaded, I. (2020). El lenguaje como creador de realidades y opinión pública: análisis crítico a la luz del actual ecosistema mediático. Íconos, (67), 139-157. doi: https://doi.org/10.17141/iconos.67.2020.3942

Cortés, L. y Isaza, C. (2017). Noticias falsas en internet: La estrategia para combatir la desinformación. Buenos Aires, Argentina: CELE.

Dafonte-Gómez, A. y Martínez-Rolán, X. (2016). Del view al share: el papel de la comunicación viral en la transformación del ecosistema mediático. Palabra Clave, 19(2), 501-525. doi: 10.5294/pacla.2016.19.2.7

Del-Fresno, M., Marqués, P. y Sánchez, D (2014). Conectados por redes sociales: Introducción al Análisis de redes sociales y casos prácticos. Barcelona, España: Editorial UOC.

De la Varga, P. (2019). ¿Qué significa el término fake news en español? Atresmedia. Recuperado de https://bit.ly/3mo9IvW

Dizikes, P. (2018). Study: On Twitter, false news travels faster than true stories. MIT News Office. Recuperado de https://news.mit.edu/2018/study-twitter-false-news-travels-faster-true-stories-0308

Echevarría, B. (2017). Más ‘fact-checking’ contra la posverdad. Cuadernos de periodistas, 33, 9-16. Recuperado de https://bit.ly/3yVR2JO

Estrategia y Negocio (2019). ¿Cuántas búsquedas se hacen en Google en 1 día? Recuperado de https://bit.ly/2StEpFd

Fernández, F. (2002) El Análisis de Contenido como ayuda metodológica para la Investigación. Revista de Ciencias Sociales, 96, 35-54.

Fundamedios. (2017). Fake News: ‘información’ que desinforma. Recuperado de https://www.fundamedios.org.ec/tag/fake-news/

Galarza-Molina, R. (2020). Fact-checking en el periodismo mexicano: Análisis de la experiencia Verificado 2018. Convergencia, 27, 1-21. Doi: https://doi.org/10.29101/crcs.v27i0.12902

Garzón, J. (2020). La posverdad en las Fake News y su influencia en la opinión pública: caso El Mercioco. Guayaquil, Ecuador: Universidad Politécnica Salesiana.

Gutiérrez, M. (2018). Fake news, ¿de quién es la responsabilidad? El Diario. Recuperado de https://bit.ly/2PVozSp

Gurevich, A. (2016). El tiempo todo en Facebook. Aposta. Revista de Ciencias Sociales, 69, 217-238. Recuperado de http://apostadigital.com/revistav3/hemeroteca/gurevich.pdf

Hamada, J. P. (2013). Estudios sobre periodismo digital: Ejes principales que guiaron el abordaje de la digitalización de las noticias. Aposta. Revista de Ciencias Sociales, 57, 1-20. Recuperado de http://www.apostadigital.com/revistav3/hemeroteca/phamada.pdf

Internet World Stats. (2018). World internet usage and population statistics. Internet World Stats. Recuperado de https://bit.ly/2Q3KJlj

Jenkins, H. (2006). Convergence culture. New York, USA: University Press.

López-Borrull, A., Vives-Gràcia, J., & Badell, J. (2018). Fake news, ¿amenaza u oportunidad para los profesionales de la información y la documentación? El profesional de la información, 27(6), 1346-1356. doi: https://doi.org/10.3145/epi.2018.nov.17

Martínez, H. y Benítez, L. (2015). Metodología de la investigación social. México: CENGAGE Learning Editores S. A. de C. V. Recuperado de https://bit.ly/2RsSVMY

Martínez, J. (2018). EEUU destapa la “fábrica de las fake news” y acusa a 13 rusos por la injerencia electoral. El País. Recuperado de https://elpais.com/internacional/2018/02/16/estados_unidos/1518805614_412828.html

Meneses, J. y Rodríguez-Gómez, D. (2011). El cuestionario y la entrevista. Flujo comunicativo entre el entrevistador y el entrevistado. España: Universitat Oberta de Catalunya. Recuperado de https://bit.ly/3eTxOLB

Mentinno. (2021). Estado Digital Ecuador enero 2021. Recuperado de https://bit.ly/3vFOFII

Ortega, R. (2019). Campañas Electorales y Fake News: caso Consulta Popular y Referéndum Ecuador 2018. Guayaquil, Ecuador: Universidad Casa Grande.

Pariser, E. (2017). El filtro burbuja. Cómo la red decide lo que leemos y lo que pensamos. Barcelona, España: Taurus.

Pérez, C. R. (2019). No diga fake news, di desinformación: una revisión sobre el fenómeno de las noticias falsas y sus implicaciones. Comunicación, 40, 65-74. doi: http://dx.doi.org/10.18566/comunica.n40.a05

Real Academia de la Lengua Española (RAE). (2020). Desinformación. Recuperado de https://bit.ly/3sV0HNx

Recuero, R. & Gruzd, A. (2019). Cascatas de Fake News Políticas: um estudo de caso no Twitter. Galáxia, 41, 31-47. doi: http://dx.doi.org/10.1590/1982-25542019239035

Redondo, M. (2018). Desinformación: pulsa aquí y te sorprenderá. Cuadernos de Periodistas, 36, 40-56. Recuperado de https://bit.ly/2SRRYya

Rendón, M. P. (2019). El papel de las plataformas digitales y los verificadores de información en la difusión de fake news. Bogotá, Colombia: Universidad Jorge Tadeo Lozano.

Romero, L. M. (2012). La desinformación en la aldea digital. Estudios venezolanos de la Comunicación, 159, 52-55. Recuperado de https://bit.ly/2SVmoQs

Rossi, A. (2018). ¿Burbujas de filtro? Hacia una fenomenología algorítmica. Inmediaciones de la Comunicación, 13(1), 263-281. Recuperado de https://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/2836

Salaverría, R., Buslón, N., López-Pan, F., León, B., López-Goñi, I. y Erviti, M. (2020). Desinformación en tiempos de pandemia: tipología de los bulos sobre la Covid-19. El profesional de la información, 29(3). doi: https://doi.org/10.3145/epi.2020.may.15

Sánchez, M. I. (2020). El humor y la sátira: Periodismo satírico en Internet, una visión hacia Ecuador. Publicando, 7(24), 59-70. Recuperado de https://revistapublicando.org/revista/index.php/crv/article/view/2076

Scolari, C (2017). El translector, Lectura y narrativas transmedia en la nueva ecología de la comunicación. Hipermediaciones. Recuperado de https://bit.ly/2RehXzu

Tusa, F., Fontaines-Ruiz, T. y Briceño, X. (2016). Tecnologías que fomentan el reconocimiento pleno de la sexualidad femenina. Opción, 12, 808-829. Recuperado de https://bit.ly/2TtvYdm

Ufarte-Ruiz, M.-J., Peralta-García, L. y Murcia-Verdú, F.-J. (2018). Fact checking: un nuevo desafío del periodismo. El Profesional de la Información, 27(4), 733-741. doi: https://doi.org/10.3145/epi.2018.jul.02

Valero, P. y Oliveira, L. (2018). Fake news: una revisión sistemática de la literatura. Observatorio, 12(4), 54-78. doi: https://doi.org/10.15847/obsOBS12520181374

Vivas, D. M. (2018). De los medios a las plataformas. Del control del gatekeeping a la conversación descontrolada. Contratexto, (029), 121-143. Recuperado de https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/1824