SOCIODEMOGRAPHIC VARIABLES INFLUENCING THE DIGITAL COMPETENCIES OF THE UNIVERSITY PROFESSORSHIP
Main Article Content
Abstract
Downloads
Article Details
Responsibility of the authors:
The authors are responsible for the ideas and data collected in the manuscripts. They are additionally accountable for the fidelity of the information, the correction of the citations, the right to publish any material included in the text, and the presentation of the manuscript in the format required by the Journal (WORD template). A manuscript forwarded to CHAKIÑAN must not have been published before, nor must it have been submitted to another means of publication.
Copyright:
Published articles do not necessarily compromise the viewpoint of the CHAKIÑAN JOURNAL. The Journal is aligned to the policy of the licence de Creative Commons Reconocimiento-No comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0). Each author retains the right to the paper published in the Chakiñan journal.
Privacy statement
The personal data and email addresses entered in this magazine will be used exclusively for the purposes stated by the publication and will not be available for any other purpose or person.
How to Cite
Share
References
Aguaded, I., Tirado, R. y Hernando, Á. (2011). Campus virtuales en universidades andaluzas: tipologías de uso educativo, competencias docentes y apoyo institucional. Teoría de La Educación, 23(1), 159–179. doi: 10.14201/teri.8582
Arocena, R. & Sutz, J. (2005). Latin American Universities: From an original revolution to an uncertain transition. Higher education, 50(4), 573-592. doi: 10.1007/s10734-004-6367-8
Blayone, T., Mykhailenko, O., Van Oostveen, Grebeshkov, O. Hrebeshkova, O. & Vostryakov, O. (2018). Surveying digital competencies of university students and professors in Ukraine for fully online collaborative learning. Technology, Pedagogy and Education, 27(3), 279-296. doi: 10.1080/1475939X.2017.1391871
Bond, M., Marín, V. I., Dolch, C., Bedenlier, S. & Zawacki-Richter, O. (2018). Digital transformation in German higher education: Student and teacher perceptions and usage of digital media. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 15(48). doi:10.1186/s41239-018-0130-1
Cabero, J., Llorente, M., Puentes, A., Marín, V. y Cruz, I. (2011). La competencia digital del profesorado: Un estudio en la Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra. Recuperado de https://idus.us.es/xmlui/bitstream/handle/11441/79813/rrdd2011%20%281%29. pdf?sequence=1&isAllowed=y
Cabero, J. (2013). Tecnologías y medios para la educación en la e-sociedad. En I. Aguaded & J. Cabero (Eds), Tecnologías y medios para la educación en la e-sociedad (pp. 23–51). Madrid, España: Alianza.
Carrera, X. y Coiduras, J. (2012). Identificación de la competencia digital del profesor universitario: un estudio exploratorio en el ámbito de las Ciencias Sociales. Revista de Docencia Universitaria, 10(2), 273–298. Recuperado de http://hdl.handle.net/10459.1/47980
Castells, M. (2004). La era de la información: Economía, sociedad y cultura. Madrid, España: Siglo XXI.
Coll, C. (2007). Las competencias en la educación escolar: Algo más que una moda y mucho menos que un remedio. Aula de innovación educativa, 161, 34-39. Recuperado de https://pasionytinta.files.wordpress.com/2013/04/coll-competencias-en-educacic3b3n-escolar.pdf
Coll, C., Mauri, T. y Onrubia, J. (2008). La utilización de las tecnologías de la información y la comunicación en la educación: Del diseño tecno-pedagógico a las prácticas de uso. En C. Coll, y C. Monereo (Eds), Psicología de la educación virtual: Aprender y enseñar con las tecnologías de la información y la comunicación (pp. 74-103). Madrid, España: Ediciones Morata.
Comisión de las Comunidades Europeas (2005). Competencias clave para el aprendizaje permanente. Un marco de referencia europeo. Recuperado de https://www.europarl.europa.eu/meetdocs/2004_2009/documents/com/com_com(2005)0548_/com_com(2005)0548_es.pdf
Corredor, Z. (2014). Estándares de competencia para la asesoría académica a distancia mediada por las tecnologías de la información y comunicación (Tesis doctoral). Universidad de Córdoba, España.
De Pablos, J. (2010). Universidad y sociedad del conocimiento. Las competencias informacionales y digitales. RUSC. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 7(2), 6-16. doi: 10.7238/rusc.v7i2.977.
Duque, J. (2011). Los usos sociales del conocimiento. A propósito de las relaciones universidad-sociedad. Administración & Desarrollo, 39(53), 7-22. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3776501.pdf
Echeverri, L. (2018). Conocimiento y usos pedagógicos de las TIC por parte de docentes universitarios (Tesis de maestría). Universidad Antonio Ruiz Montoya, Perú.
Falcó, J. M. (2017). Evaluación de la competencia digital docente en la Comunidad Autónoma de Aragón. Revista electrónica de investigación educativa, 19(4), 73-83. doi: 10.24320/redie.2017.19.4.1359
Gilbert, J. (2005). Catching the knowledge wave?: The knowledge society and the future of education. Wellington, Nueva Zelanda: Nzcer Press.
Gutiérrez, I. (2011). Competencias del profesorado universitario en relación al uso de tecnologías de la información y comunicación: Análisis de la situación en España y propuesta de un modelo de formación (Tesis doctoral). Universitat Rovira i Virgili, España. Recuperado de http://hdl.handle.net/10803/52835
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. México DF, México: McGrawHill.
Krüger, K. (2006). El concepto de sociedad del conocimiento. Revista bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales, 11(683). Recuperado de http://www.ub.es/geocrit/b3w-683.htm
Krumsvik, R. (2009). Situated learning in the network society and the digitised school. European Journal of Teacher Education, 32(2), 167-185. doi: 10.1080/02619760802457224
Lugo, M. T. (2010). Las políticas TIC en la educación de América Latina. Tendencias y experiencias. Revista Fuentes, (10), 52-68. doi: 10.12795/revistafuentes
Martínez-Abad, F. (2013). Evaluación y Formación en Competencias Informacionales en la Educación Secundaria Obligatoria (Tesis doctoral). Universidad de Salamanca, España.
OCDE-DeSeCo (2002). Definition and selection of competencies(DESECO): Theoretical and conceptual foundations. Recuperado de https://www.deseco.ch/bfs/deseco/en/index/02.parsys.34116.downloadList.87902.DownloadFile.tmp/oecddesecostrategypaperdeelsaedcericd20029.pdf
Orozco, G., Cabezas, M., Martínez, F. y Mercado, M. (2016). Validación de un cuestionario para determinar las Competencias Digitales del profesorado universitario y la Aceptación de las TIC en su práctica docente. En R. Roig-Vila (Ed.), Tecnología, innovación e investigación en los procesos de enseñanza-aprendizaje (pp. 981-993). Recuperado de http://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/61787/1/2016_Tecnologia-innovacion.pdf
Pérez, R. (2016). Competencias TIC del profesorado de educación superior y su relación con el uso de los recursos tecnológicos: análisis de su formación, uso académico y actitudes desde la perspectiva de género (Tesis doctoral). Universidad de Salamanca, España.
Ramírez, M. S. (2015). Acceso abierto y su repercusión en la Sociedad del Conocimiento: Reflexiones de casos prácticos en Latinoamérica. Education in the Knowledge Society, 16(1), 103-118. doi: 10.14201/eks2015161103118
Rangel, A. y Peñalosa, E. (2013). Alfabetización digital en docentes de educación: Construcción y prueba empírica de instrumento de evaluación. PixelBit. Revista de Medios y Educación, (43), 9–23. doi: 10.12795/pixelbit.2013.i43.01
Revelo, J. (2017). Modelo de integración de la competencia digital docente en la enseñanza de la Matemática en la Universidad Tecnológica Equinoccial (Tesis doctoral). Universidad de Extremadura, España.
Robles, K. L. y Angulo, J. (2018). Percepción sobre competencias digitales docentes en profesores universitarios. Educación y Ciencia, 7(49). Recuperado de http://www.educacionyciencia.org/index.php/educacionyciencia/article/view/430
Rodríguez, H., Restrepo, L. y Aranzazu, D. (2014). Alfabetización informática y uso de sistemas de gestión del aprendizaje (LMS) en la docencia universitaria. Revista de la Educación Superior, 43(171), 139–159. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0185-27602014000300007&script=sci_abstract
San Nicolás, M., Fariña, E. & Area, M. (2012). Teachers and students digital skills during virtual teaching development. Laguna University study case. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 14(19), 227–245. doi: 10.9757/Rhela.19.10
Severin, E. (2013). Enfoques Estratégicos sobre Tics en Educación en América Latina y el Caribe. Santiago de Chile: Organización de las Naciones Unidas para la Educación la Ciencia y la Cultura, UNESCO.
Talebian, S., Mohammadi, H. M. & Rezvanfar, A. (2014). Information and communication technology (ICT) in higher education: Advantages, disadvantages, conveniences and limitations of applying e-learning to agricultural students in Iran. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 152, 300-305. doi: 10.1016/j.sbspro.2014.09.199
Tejedor, F. (2006). Análisis inferencial de datos en educación. Madrid, España: La Muralla.
Todd J., Mykhailenko, O., Van Oostveen R., Grebeshkov, O., Hrebeshkova O. & Vostryakov O. (2018) Surveying digital competencies of university students and professors in Ukraine for fully online collaborative learning. Technology, Pedagogy and Education, 27(3), 279-296. doi: 10.1080/1475939X.2017.1391871
Tolić, M. & Pejaković, S. (2016). Self-assesment of digital competences of higher education professors. En S. Kakuk & S. Simel (Eds.). 5th International Scientific Symposium, Economy of Eastern Croatia – Vision and Growth. Osijek, Croacia: Gospodarstvo. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/327830592_ SELF-ASSESMENT_OF_DIGITAL_COMPETENCES_OF_HIGHER_EDUCATION_ PROFESSORS
Valentín, A., Mateos, P. M., González-Tablas, M. M., Pérez, L., López, E. & García, I. (2013). Motivation and learning strategies in the use of ICTs among university students. Computers & Education, 61, 52-58. doi: 10.1016/j.compedu.2012.09.008.
Vera, A., Torres, L. y Martínez, E. (2014). Evaluación de competencias básicas en TIC en docentes de educación superior en México. Revista de Medios y Educación, 44, 143–155. doi: 10.12795/pixelbit.2014.i44.10
Zempoalteca, B., Barragán, J., González, J. y Guzmán, T. (2017). Formación en TIC y competencia digital en la docencia en instituciones públicas de educación superior. Apertura 9(1), 80–96. doi: 10.18381/Ap.v9n1.922