INFLUENCE OF THE READING STRATEGIES OF ISABEL SOLÉ IN THE READING UNDERSTANDING OF THE EDUCANDES OF FIFTH GRADE OF PRIMARY

Main Article Content

Yraceli Milagros Avendaño Vidal
http://orcid.org/0000-0002-3133-7912

Abstract

The research applies the reading strategies of Isabel Solé in fifth graders of the Educational Institution No. 146, Holiness Juan Pablo II - San Juan de Lurigancho, Lima, to increase reading comprehension levels, (literal and inferential) We wanted to demonstrate the significant importance of Isabel Solé's strategies in the reading processes (before, during and after), of their application. The research process allowed us to systematically select the work groups (study group - control group). A pretest, a post test and ten readings were applied to the study group during the learning sessions, which served to increase the index of reading comprehension, considering the interest and need of the students. Taking into account the results obtained, it is manifested that there is difficulty in reading comprehension: at the inferential level, 94.3% of the students are at the Beginning level and 5.7% are at the In-Progress level; while, it is evident that no student shows outstanding levels. On the other hand, at the literal level, 25.7% of students were placed in the Outstanding Achievement level and 42.9% in the expected Achievement level.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Avendaño Vidal, Y. M. (2020). INFLUENCE OF THE READING STRATEGIES OF ISABEL SOLÉ IN THE READING UNDERSTANDING OF THE EDUCANDES OF FIFTH GRADE OF PRIMARY. CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities, 12, 95-105. https://doi.org/10.37135/chk.002.12.06
Conference Proceedings Volume
Section
RESEARCH ARTICLES
Author Biography

Yraceli Milagros Avendaño Vidal, Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima, Perú.

Facultad Educación, Unidad de Postgrado.

How to Cite

Avendaño Vidal, Y. M. (2020). INFLUENCE OF THE READING STRATEGIES OF ISABEL SOLÉ IN THE READING UNDERSTANDING OF THE EDUCANDES OF FIFTH GRADE OF PRIMARY. CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities, 12, 95-105. https://doi.org/10.37135/chk.002.12.06

Share

References

Ausubel. D. (1963). The psychology of meaningful verbal learning. New York, Estados Unidos de América: Grune Stratton.

Casas, R. (2004). La inferencia en la comprensión lectora. Lima, Perú: UNMSM.

Coll. C. & Solé. I. (2007). Los profesores y la concepción constructivista. En C. Coll, E. Martin, T. Mauri, M. Miras, J. Onrubia, I. Solé & A. Zabala. El constructivismo en el aula (pp. 7 – 23). Barcelona, España: Edición Graó.

Dubois, M. (1991). El Proceso de la Lectura. De la Teoría a la Práctica. Buenos Aires, Argentina: AIQUE.

Inga, M. (2011). La interrelación entre la memoria operativa, la capacidad inferencial y la competencia gramatical con el nivel de comprensión lectora en estudiantes de la Facultad de Educación de la UNMSM. Lima Perú: UNMSM.

Inga M. (2014). Estrategias didácticas inferenciales y el desarrollo de la comprensión lectora en alumnos del segundo ciclo de la Facultad de Educación de la UNMSM y alumnos de Instituciones Educativas de Lima- Metropolitana durante el año 2013. Lima, Perú: UNMSM

MINEDU. (2017) Currículo Nacional de la Educacion Básica. Lima, Perú: Ministerio de Educación del Perú.

Pernia, H. & Méndez, G. (2018). Estrategias de comprensión lectora: Experiencia en Educación Primaria. Educere, 22 (71). Recuperado de https://www.redalyc.org/jatsRepo/356/35656002009/html/index.html

Salas, P. (2012). El desarrollo de la comprensión lectora en los estudiantes del tercer semestre del nivel medio superior de la Universidad Autónoma de Nuevo León. Nuevo León, México: UANL

Sánchez, N. (2010) Estrategias didácticas de lectura para desarrollar la comprensión lectora en los estudiantes del 4° grado “D “, del colegio “Las colinas de Barquisimeto”, Estado de Lara”. Lara, Venezuela: Universidad Simón Bolívar

Solé, I. (1992). Estrategias de Lectura. Barcelona, España: Editorial Graó.

Rojas, G., Vargas, O. & Medina, N. (2018). Comprensión lectora: un proceso permanente. Educación y Ciencia, (19). 243-251. Recuperado de https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/7780

Villar, S. (2015). Estrategia de lectura y comprensión de textos narrativos en los estudiantes del primer grado de secundaria de la institución educativa “Carlos Wiesse”, de Comas, 2014. Lima, Perú: UNDE