THE DILEMMA BETWEEN TRAINING AND VOCATION. CASE STUDY OF ECUADORIAN TEACHERS OF EXCELLENCE

Main Article Content

Marielsa Emilia del Socorro López
http://orcid.org/0000-0002-5297-8153
Mariano Ignacio Herrera Pérez
http://orcid.org/0000-0002-7937-507X
Rafael Eduardo Rodríguez Jara
http://orcid.org/0000-0001-5781-357X

Abstract

 


 


The objective of the research was to know if a good teacher can be trained in classrooms or if he should be born with a teaching vocation. This work had the intention of contributing to the debate not yet answered in the selection of a teaching career. To answer this question, professional careers of teachers of excellence in Azuay and Cañar were studied. Teachers of excellence is a term used for teachers who obtained the best scores (above 900 points) in the results of “Ser Maestro” assessment process of Instituto Nacional de Evaluación Educativa (INEVAL 2016). The research design was a qualitative approach using the biographical method. An ad-hoc methodology combining the questionnaire with autobiographical questions was used. For the analysis, the interpretative paradigm was used. The results indicate that there is empathy between the subject and the professional specialty that he/she practices. There is an early attraction for the discipline that is taught and then, in practice, empathy for the profession is developed. In short, vocation and profession intersect during teaching practice in life. Differences are evident between the concepts about the profession expressed by the study subjects.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Herrera Pérez, M. I., & Rodríguez Jara, R. E. (2020). THE DILEMMA BETWEEN TRAINING AND VOCATION. CASE STUDY OF ECUADORIAN TEACHERS OF EXCELLENCE. CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities, 11, 43-56. https://doi.org/10.37135/chk.002.11.03
Section
RESEARCH ARTICLES
Author Biographies

Marielsa Emilia del Socorro López, Universidad Nacional de Educación (UNAE), Educación Básica, Azogues, Ecuador

Universidad  Nacional  de  Educación  (UNAE),  Educación  Básica

Mariano Ignacio Herrera Pérez, Centro de Investigaciones Culturales y Educativas (CICE), Cuenca, Ecuador

Centro de Investigaciones Culturales y Educativas (CICE)

Rafael Eduardo Rodríguez Jara, Universidad Nacional de Educación (UNAE), Educación Básica

Universidad Nacional de Educación (UNAE), Educación Básica, Azogues, Ecuador

How to Cite

Herrera Pérez, M. I., & Rodríguez Jara, R. E. (2020). THE DILEMMA BETWEEN TRAINING AND VOCATION. CASE STUDY OF ECUADORIAN TEACHERS OF EXCELLENCE. CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities, 11, 43-56. https://doi.org/10.37135/chk.002.11.03

Share

References

Arnaut, A. (2000). Identidad profesional y desempeño docente en Venezuela y América Latina. Caracas: UCAB-AVINA.

Barber, M. y Mourshed, M. (2008). Cómo hicieron los sistemas educativos con mejor desempeño del mundo para alcanzar sus objetivos. Santiago, Chile: PREAL.

Bietenbeck, J., Piopiunik M. & Wiederhold, S. (2017). Africa’s skill tragedy: Does teachers’ lack of knowledge lead to low student performance? Journal of Human Resources, (5470), 3-41.

Bolívar, A., Domingo, J. y Fernández, M. (2001). La investigación biográfico-narrativa en educación. Madrid: La Muralla.

Burns, B. y Luque J. (2014), Docentes excelentes: Cómo mejorar el aprendizaje en América Latina y el Caribe. Washington: Banco Mundial.

Cano, M. (2008). Motivación y elección de carrera. Revista mexicana de orientación educativa, 5(13), 6-9.

Day, C. (2005). Formar docentes: Cómo Cuanto y en qué condiciones aprende el profesorado. Madrid, España: Narcea.

Elacqua, G., Hincapié, D., Vegas, E. y Alfonso, M. (2018). Profesión: profesor en América Latina ¿Por qué se perdió el prestigio docente y cómo recuperarlo? Washington, USA: BID.

Falus, L. y Goldberg, M. (2011). Perfil de los docentes de América Latina. Cuadernos SITEAL. (9), 5-22.

González, T. (2000). Vocación, profesión y profesionalidad. Acontecimientos, (54), 49-53.

Hanushek, E. A., Piopiunik M. & Wiederhold S. (2017). The Value of Smarter Teachers: International Evidence on Teacher Cognitive Skills and Student Performance . Cambridge, MA: National Bureau of Economic Research.

Larrosa, F. (2010). Vocación docente versus profesión docente en las organizaciones educativas. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado. 13(4), 43-51. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=217015570004

López, F. (2014). Fortalecer la profesión docente. Un desafío crucial. Madrid: Narcea.

López de Maturana, S. (2010). Historia de vida de buenos profesores: Experiencia e impacto en el aula. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado. 14(3), 149-164. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=56715702011

Mórtola, G. y Lavalletto, M. (2018). ¿Quién dijo que no existe la vocación docente? Un estudio sobre el discurso vocacional en estudiantes de profesorado y docentes de Nivel Primario. Formación Docente, 2,12-35.

Ocaña, A. (2009). Diccionario de Pedagogía. Recuperado de https://books.google.com.ec/books?id=eR22umtiXLAC&pg=PA49&dq=docente+humanista&hl=es&sa=X&ved=0ahUKEwjEx6zdi_bgAhUsuVkKHUieAUQQ6AEISDAF#v=onepage&q=docente%20humanista&f=false

Regnault, B. (2000): La estructuración de la identidad profesional de los docentes. En Seminario Identidad profesional y desempeño docente e n Venezuela y América Latina (pp. 9-62). Caracas, Venezuela: UCAB-AVINA.

Sánchez, E. (2003). La vocación entre los aspirantes a maestro. Educación XX1, 203-222.

Sarango, F. (2018). Biografías de alumnos y docentes como elementos para un conocimiento integral en el proceso educativo. En F. Andrade y J. Noro. (Eds.), Educación y sistema educativos: Perspectiva, visión y propuesta del siglo XXI (pp. 145-163). Guayaquil, Ecuador: LiveWorking.

Tenti, E. (2008). Sociología de la profesión docente. En Profesionalizar a los profesores sin formación inicial: Puntos de referencia para actuar. Buenos Aires: IIPE

Villegas, R. E. (2003). Teacher profesional development: A review of the Literature. París: IIPEUNESCO.